Werk & Studie alle pijlers

Invallen basisschool?

19-12-2018 13:57 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wegens lerarentekort beginnen de eerste gaten te vallen in het lesrooster van mijn kinderen op school. Vanaf januari vervallen de plusklassen voor de hogere groepen omdat er geen leerkracht meer beschikbaar is. De brief waarin vermeld staat dat het kan voorkomen dat de kinderen naar huis gestuurd worden bij gebrek aan vervanging is ook binnen.

Dit zat eraan te komen en ik twijfel al geruime tijd of het een idee is om als vrijwilliger de plusklaslessen deels op te vangen totdat er een vervanger gevonden is. Dat zou 1x in de 2 weken een ochtendje zijn en is naast mijn normale werkzaamheden haalbaar.

Alleen, ik heb geen pedagogische achtergrond. Ook heb ik geen idee of de leerkrachten uberhaupt op mij zitten te wachten, dus voordat ik het voorstel: wie doet het ook? Hoe heb je het voorgelegd of ben je gevraagd? Wat is je ervaring met opdrachten maken? Doe je dat zelf, gaat dat in overleg of krijg je materiaal van school? Wat is je ervaring met de leerkrachten?

Mijn motivatie is simpel: het lijkt mij leuk & nuttig om te doen.
Whoever said "Out of sight, out of mind" never had a spider disappear in their bedroom.
Belg007 schreef:
19-12-2018 19:47
Ik zou eerder - samen met de andere ouders van kinderen in de plus-klas - rond de tafel gaan zitten met school hoe ze denken dit zo snel mogelijk opgelost te zien.

Ouders die de boel willen overnemen kan best handig zijn, maar is niet de bedoeling van een school.

En jij hebt waarschijnlijk niet het juiste diploma en de juiste uitleg naar de kinderen toe.

Bovendien ... Je begint eraan, school vindt het wel makkelijk en over 5 jaar sta je daar nog. Omdat het wel goedkoop en makkelijk is en ze toch niemand meer moeten zoeken.

Ik zou dus eerder met zijn allen blijven hameren op échte vervanging.

En hoezo ... lagere schoolkinderen die naar huis gestuurd worden bij gebrek aan een leerkracht?
Daar zou ik toch écht wel met élke ouder voor gaan protesteren.
Geen plusklas tot daaraantoe.
Geen opvang tijdens de schooluren ... echt niet.

Ze smijten desnoods maar klassen samen of verzinnen maar iets anders.

Wat met ouders die hun kind niet onverwacht kunnen opvangen omdat ze bijvoorbeeld werken?
Het team op de school waar mijn kinderen onderwijs krijgen bestaat stuk voor stuk uit betrokken mensen die vaak na hun werktijd nog bezig zijn met klussen waar ze tijdens werktijd niet aan toekomen of afkomen omdat er personeelstekort is. Als ik, al dan niet met de andere ouders, met hun rond de tafel zou gaan zitten met 'hoe ze denken dit zo snel mogelijk op te lossen' omdat wij -de ouders- oplossingen willen zien zou dat ronduit beledigend en kwetsend zijn voor de inzet die ze dag in, dag uit tonen. Het probleem ligt niet bij hun, het probleem ligt bij het gebrek aan meer van hun. Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt op zo'n respectloze, eisende toon met ze om te gaan.

En klassen bij elkaar smijten? 50 leerlingen op 1 juf/meester is jouw definitie van redelijk? Protesteren met elke ouder? Als elke ouder daarvoor de tijd heeft, is je kind een dag opvangen als er geen leerkracht beschikbaar is ook geen probleem. Scheelt weer stress. Vooral bij de leerkracht die elke doordeweekse dag VOOR JOUW KIND MOET ZORGEN.
Whoever said "Out of sight, out of mind" never had a spider disappear in their bedroom.
EnglishmaninNewYork schreef:
19-12-2018 20:11
Het team op de school waar mijn kinderen onderwijs krijgen bestaat stuk voor stuk uit betrokken mensen die vaak na hun werktijd nog bezig zijn met klussen waar ze tijdens werktijd niet aan toekomen of afkomen omdat er personeelstekort is. Als ik, al dan niet met de andere ouders, met hun rond de tafel zou gaan zitten met 'hoe ze denken dit zo snel mogelijk op te lossen' omdat wij -de ouders- oplossingen willen zien zou dat ronduit beledigend en kwetsend zijn voor de inzet die ze dag in, dag uit tonen. Het probleem ligt niet bij hun, het probleem ligt bij het gebrek aan meer van hun. Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt op zo'n respectloze, eisende toon met ze om te gaan.

En klassen bij elkaar smijten? 50 leerlingen op 1 juf/meester is jouw definitie van redelijk? Protesteren met elke ouder? Als elke ouder daarvoor de tijd heeft, is je kind een dag opvangen als er geen leerkracht beschikbaar is ook geen probleem. Scheelt weer stress. Vooral bij de leerkracht die elke doordeweekse dag VOOR JOUW KIND MOET ZORGEN.
:heart:

Waren alle ouders maar zo begripvol
Ik zou dan ook niet rond de tafel gaan met de juffen.

Maar ik zou gelijk bij de directeur of onder-directeur aankloppen / een afspraak maken.

Sowieso zal hij degene zijn die een beslissing moet nemen over die plus-klas en dat werk laten doen door onbevoegden.
Het protocol is bij ons dat als er de eerste dag geen vervanger is, vanaf groep 3 de klas opgedeeld wordt over de andere groepen. Er wordt gezorgd voor zelfstandige taken zodat er niet te veel gevraagd wordt van de leerkracht die zijn eigen groep ook draaiende moet houden. De tweede dag zonder vervanger wordt de klas wel naar huis gestuurd.
DEM89 schreef:
19-12-2018 20:54
Het protocol is bij ons dat als er de eerste dag geen vervanger is, vanaf groep 3 de klas opgedeeld wordt over de andere groepen. Er wordt gezorgd voor zelfstandige taken zodat er niet te veel gevraagd wordt van de leerkracht die zijn eigen groep ook draaiende moet houden. De tweede dag zonder vervanger wordt de klas wel naar huis gestuurd.
Hier gaat dat ook zo.
DEM89 schreef:
19-12-2018 20:54
Er wordt gezorgd voor zelfstandige taken zodat er niet te veel gevraagd wordt van de leerkracht die zijn eigen groep ook draaiende moet houden. De tweede dag zonder vervanger wordt de klas wel naar huis gestuurd.
Langer dan een dag is dat inderdaad niet vol te houden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven