Invallen basisschool?
woensdag 19 december 2018 om 13:57
Wegens lerarentekort beginnen de eerste gaten te vallen in het lesrooster van mijn kinderen op school. Vanaf januari vervallen de plusklassen voor de hogere groepen omdat er geen leerkracht meer beschikbaar is. De brief waarin vermeld staat dat het kan voorkomen dat de kinderen naar huis gestuurd worden bij gebrek aan vervanging is ook binnen.
Dit zat eraan te komen en ik twijfel al geruime tijd of het een idee is om als vrijwilliger de plusklaslessen deels op te vangen totdat er een vervanger gevonden is. Dat zou 1x in de 2 weken een ochtendje zijn en is naast mijn normale werkzaamheden haalbaar.
Alleen, ik heb geen pedagogische achtergrond. Ook heb ik geen idee of de leerkrachten uberhaupt op mij zitten te wachten, dus voordat ik het voorstel: wie doet het ook? Hoe heb je het voorgelegd of ben je gevraagd? Wat is je ervaring met opdrachten maken? Doe je dat zelf, gaat dat in overleg of krijg je materiaal van school? Wat is je ervaring met de leerkrachten?
Mijn motivatie is simpel: het lijkt mij leuk & nuttig om te doen.
Dit zat eraan te komen en ik twijfel al geruime tijd of het een idee is om als vrijwilliger de plusklaslessen deels op te vangen totdat er een vervanger gevonden is. Dat zou 1x in de 2 weken een ochtendje zijn en is naast mijn normale werkzaamheden haalbaar.
Alleen, ik heb geen pedagogische achtergrond. Ook heb ik geen idee of de leerkrachten uberhaupt op mij zitten te wachten, dus voordat ik het voorstel: wie doet het ook? Hoe heb je het voorgelegd of ben je gevraagd? Wat is je ervaring met opdrachten maken? Doe je dat zelf, gaat dat in overleg of krijg je materiaal van school? Wat is je ervaring met de leerkrachten?
Mijn motivatie is simpel: het lijkt mij leuk & nuttig om te doen.
Whoever said "Out of sight, out of mind" never had a spider disappear in their bedroom.
woensdag 19 december 2018 om 14:02
woensdag 19 december 2018 om 14:05
Dat is een goed idee!lisa_ schreef: ↑19-12-2018 14:02Waarom vraag je niet eerst hoe de school denkt over het inzetten van vrijwilligers hiervoor? Je kunt jezelf altijd nog aanbieden.
Ik heb het zelf gedaan, zo'n 8 jaar geleden. Toen zetten ze vrijwilligers in voor het geven van computerles, aan een halve klas tegelijk.
Whoever said "Out of sight, out of mind" never had a spider disappear in their bedroom.
woensdag 19 december 2018 om 14:09
Vraag het inderdaad op school. Zeg dat je het wilt doen en ga in gesprek. Als zij het niet zien zitten laten ze het je heus niet doen.
Zelf geef ik een rekenplusklas. Ooit begonnen met af en toe meekijken/uitleggen aan 2 kinderen (waaronder eigen kind) van extra rekenstof. Inmiddels geef ik aan 2 groepjes 1 keer in de week een uur les. Expres geen grote groep (5 en 7 kinderen per groep) omdat ik geen leraar ben en niet bezig wil zijn met ordehandhaving.
Ik bedenk zelf de lessen, heb wel materiaal vanuit school om te gebruiken, maar dat hoeft niet.
Kinderen (en voor zover ik weet ouders) vinden het leuk, en ik ook.
Zelf geef ik een rekenplusklas. Ooit begonnen met af en toe meekijken/uitleggen aan 2 kinderen (waaronder eigen kind) van extra rekenstof. Inmiddels geef ik aan 2 groepjes 1 keer in de week een uur les. Expres geen grote groep (5 en 7 kinderen per groep) omdat ik geen leraar ben en niet bezig wil zijn met ordehandhaving.
Ik bedenk zelf de lessen, heb wel materiaal vanuit school om te gebruiken, maar dat hoeft niet.
Kinderen (en voor zover ik weet ouders) vinden het leuk, en ik ook.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
woensdag 19 december 2018 om 14:15
Praktisch gezien: bel gewoon en vraag het ze.
Principieel gezien vind ik het geen goed idee. Ik geloof onmiddellijk dat er ouders zijn die het kunnen, jij misschien ook, maar het draagt wel bij aan het beeld dat "iedereen toch les kan geven".
Ik werk in een andere tak van onderwijs en wij hebben er last van dat de halve wereld inclusief het management vindt dat iedereen wel les kan geven, in alle vakken ook nog. En ik heb al heel wat nieuwbakken collega's weer zien vertrekken omdat het zo tegenviel.
Het inzetten van vrijwilligers bij lerarentekort bevestigt het beeld dat het iets is wat iedereen eigenlijk wel kan. Ergo, nog meer duiventil-effect. Op termijn is dat slecht voor het onderwijs.
Principieel gezien vind ik het geen goed idee. Ik geloof onmiddellijk dat er ouders zijn die het kunnen, jij misschien ook, maar het draagt wel bij aan het beeld dat "iedereen toch les kan geven".
Ik werk in een andere tak van onderwijs en wij hebben er last van dat de halve wereld inclusief het management vindt dat iedereen wel les kan geven, in alle vakken ook nog. En ik heb al heel wat nieuwbakken collega's weer zien vertrekken omdat het zo tegenviel.
Het inzetten van vrijwilligers bij lerarentekort bevestigt het beeld dat het iets is wat iedereen eigenlijk wel kan. Ergo, nog meer duiventil-effect. Op termijn is dat slecht voor het onderwijs.
woensdag 19 december 2018 om 14:26
@Fluithaas, duidelijk. Maar absoluut niet mijn persoonlijke insteek hoor!
Juist omdat ik vind dat het een vak apart is, vraag ik mij af of ik het uberhaupt zou moeten voorstellen (of de leerkrachten daarop zitten te wachten) en dan nog is het enkel totdat een professioneel het weer over kan nemen. Ik heb niet de illusie dat ik een leerkracht ben of dat eventjes 1-2-3 kan worden.
Ik ga eerst op school peilen hoe ze ertegenover staan. Misschien geven ze zelf al aan dat niet te willen, ook om eerder genoemd argument dat er (goed betaalde) leerkrachten bij moeten komen en niet vrijwilligers.
Juist omdat ik vind dat het een vak apart is, vraag ik mij af of ik het uberhaupt zou moeten voorstellen (of de leerkrachten daarop zitten te wachten) en dan nog is het enkel totdat een professioneel het weer over kan nemen. Ik heb niet de illusie dat ik een leerkracht ben of dat eventjes 1-2-3 kan worden.
Ik ga eerst op school peilen hoe ze ertegenover staan. Misschien geven ze zelf al aan dat niet te willen, ook om eerder genoemd argument dat er (goed betaalde) leerkrachten bij moeten komen en niet vrijwilligers.
woensdag 19 december 2018 om 14:45
Bij nader inzien ben ik het eigenlijk wel eens met Fluithaas en Elske. In mijn geval is het een extraatje voor de klassen, omdat het nooit het plan is geweest dat de lessen door een echte leraar zouden worden en staat het, wat mij betreft iig, dus gelijk aan een leesmoeder.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
woensdag 19 december 2018 om 14:48
Dit!
En realiseer je, dat hoe goed jij je les ook voorbereid hebt, kinderen uit plusklassen altijd net die vragen stellen waar jij niet op voorbereid was. Omdat je geen idee hebt over hoe diep sommigen onder de lesstof nadenken, zul je regelmatig met je mond vol tanden staan.
woensdag 19 december 2018 om 15:05
Amen!Fluithaas schreef: ↑19-12-2018 14:15Praktisch gezien: bel gewoon en vraag het ze.
woensdag 19 december 2018 om 15:06
De meeste kinderen ken ik, komen ook hier over de vloer. Het zijn klasgenoten & vriendjes van mijn kinderen die ook in de plusklas zitten, dus ik weet wel een klein beetje hoe het gaatAndersom schreef: ↑19-12-2018 14:48Dit!
En realiseer je, dat hoe goed jij je les ook voorbereid hebt, kinderen uit plusklassen altijd net die vragen stellen waar jij niet op voorbereid was. Omdat je geen idee hebt over hoe diep sommigen onder de lesstof nadenken, zul je regelmatig met je mond vol tanden staan.
Maar ik denk niet dat ik het ga voorstellen.
woensdag 19 december 2018 om 15:17
Maar misschien kan TO toch ook gewoon lesgeven? Wie weet ontdekt ze haar roeping wel.
Je formuleert serieus en bedachtzaam, TO. Volgens mij ben je je best bewust van de voor- en nadelen van lesgeven. Ik zou wel gewoon bellen.
De mensen die stellen dat er een probleem is dat probleem moet blijven zodat het opgelost kan worden, hebben natuurlijk wel gelijk, maar voor de kinderen in de plusgroep zou het heel fijn zijn als ze wel de les krijgen die ze zo nodig hebben.
Je formuleert serieus en bedachtzaam, TO. Volgens mij ben je je best bewust van de voor- en nadelen van lesgeven. Ik zou wel gewoon bellen.
De mensen die stellen dat er een probleem is dat probleem moet blijven zodat het opgelost kan worden, hebben natuurlijk wel gelijk, maar voor de kinderen in de plusgroep zou het heel fijn zijn als ze wel de les krijgen die ze zo nodig hebben.
woensdag 19 december 2018 om 15:34
Dit. Daarbij denk ik dat je het idee om het tijdelijk met ouders in te vullen wel sowieso kan voordragen, maar dan dus met iemand die dat inhoudelijk en didactisch aan kan. Het is echt enorm zonde dat de plusklas geschrapt is, juist die kinderen hebben de verdieping en verbreding die het biedt gewoon nodig om te blijven leren, uitdaging te blijven krijgen en om het leuk te blijven vinden op school.Koffiekop1 schreef: ↑19-12-2018 14:56Ik denk dat e.e.a. afhangt van je achtergrond.
Als jij een wetenschapper bent met ervaring in lesgeven of training geven in verschillende leerstijlen, en je weet wat je van deze leeftijdscategorie kan verwachten (je kent kinderen en hun ontwikkelfases).. dan kan je het proberen met een plusklasje.
Als je secretaresse bent, je hebt nog nooit professioneel met een groep gewerkt, weet niets van kennisoverdracht en leerstijlen en je kent alleen je eigen kind van 7, dan zou ik als ouder fel in protest gaan als ze jou bij mijn kind voor de plusklas zouden zetten.
Dat zou nergens op slaan.
Ik heb mijn kind liever thuis dan dat er een beetje geproefkonijnd wordt met vrijwilligers en hij met desinformatie thuis komt.
woensdag 19 december 2018 om 15:43
Dit!
Hoe meer mensen er overlast ervaren doordat ze meer kinderopvang moeten regelen, hoe meer kans dat er van hogerhand meer mensen ingehuurd worden. Zolang er gratis en voor niets vrijwilligers opvang bieden, hoe makkelijker men het zo door laat gaan.
woensdag 19 december 2018 om 16:12
redbulletje schreef: ↑19-12-2018 15:43Dit!
Hoe meer mensen er overlast ervaren doordat ze meer kinderopvang moeten regelen, hoe meer kans dat er van hogerhand meer mensen ingehuurd worden. Zolang er gratis en voor niets vrijwilligers opvang bieden, hoe makkelijker men het zo door laat gaan.
Het probleem is niet dat men geen geld wil uitgeven aan onderwijs, maar dat de bevoegde leerkrachten gewoon op zijn. Iedereen die dit mooie vaak wil uitvoeren en er de diploma's voor heeft, heeft nu werk. Geen idee waar je nu leerkrachten vandaan moet toveren.
woensdag 19 december 2018 om 16:14
woensdag 19 december 2018 om 16:21
Poppy_del_Rio schreef: ↑19-12-2018 15:35Hier wordt een deel van de interne plusklassen ook gedraaid door een ouder met expertise (op dat deel). Maar dat zijn echt kleine groepen van 4 tot 6 kinderen per bouw. En de ib’er is er meestal bij.
Precies dit. Ouder met expertise.
Ik heb niks tegen ouders voor een plusklasje maar dan denk ik aan iemand met échte expertise en niet iemand met een hobby of die 20 jaar geleden een mbo cursus in die een richting heeft gedaan.
En dan moeten ze ook nog een beetje kunnen werken met kinderen.
Kom daar maar eens om. Het is me nog steeds niet duidelijke welke expertise TO dan beheerst waar ze iets mee kan richting de kinderen.
woensdag 19 december 2018 om 16:27
woensdag 19 december 2018 om 16:33
Het is absoluut niet mijn intentie om redder in nood te spelen. De meeste kinderen in de plusklas ken ik al van jongs af aan en het is zonde dat dat stukje extra uitdaging, stimulans die hun andere manier van denken & leren prikkelt wegvalt. Dat is mijn uitgangspunt.
Ook is het niet mijn intentie, als ik het al zou doen, om voor de klas te gaan staan. Het zou dan de bedoeling zijn om met de plusklas leerlingen 1x in de twee weken om de tafel te gaan zitten en andere dingen te gaan doen dan ze klassikaal doen. Juist ter ondersteuning van de leerkrachten, niet ter onderschatting van.
Ook bij mijn kinderen op school speelt overbelasting een rol en het wegvallen van de plusklas maakt het er de leerkrachten uiteindelijk ook niet makkelijker op.
Ook is het niet mijn intentie, als ik het al zou doen, om voor de klas te gaan staan. Het zou dan de bedoeling zijn om met de plusklas leerlingen 1x in de twee weken om de tafel te gaan zitten en andere dingen te gaan doen dan ze klassikaal doen. Juist ter ondersteuning van de leerkrachten, niet ter onderschatting van.
Ook bij mijn kinderen op school speelt overbelasting een rol en het wegvallen van de plusklas maakt het er de leerkrachten uiteindelijk ook niet makkelijker op.
woensdag 19 december 2018 om 16:39
Ik zou er blij mee zijn! Fijn aanbod.EnglishmaninNewYork schreef: ↑19-12-2018 16:33Het is absoluut niet mijn intentie om redder in nood te spelen. De meeste kinderen in de plusklas ken ik al van jongs af aan en het is zonde dat dat stukje extra uitdaging, stimulans die hun andere manier van denken & leren prikkelt wegvalt. Dat is mijn uitgangspunt.
Ik zou me niet tegenover iedere (mislukte) leerkracht verdedigen verder.