Werk & Studie alle pijlers

Is dit gangbaar?

18-07-2019 18:09 79 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_387171 wijzigde dit bericht op 24-01-2020 13:56
99.73% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_387171 wijzigde dit bericht op 24-01-2020 14:03
99.66% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_387171 wijzigde dit bericht op 24-01-2020 14:04
99.60% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Misschien ben ik te achterdochtig hoor, maar misschien zijn die collega's helemaal niet gehoord?

Ik zou in ieder geval een dossier over je functioneren zelf bijhouden zodat je het zonodig direct terug kan werpen. Het verslag van dit gesprek niet voor akkoord ondertekenen maar alleen ' voor gezien' of er 'niet mee eens' bijzetten.
Alle reacties Link kopieren
Nougatine schreef:
18-07-2019 20:44
"Als zaken niet zouden verbeteren dan zou het kunnen zijn dat onze wegen zich moeten scheiden einde van dit jaar"

Ik heb nog wat evaluaties en mails er op nageslagen van projecten en daarin wordt mijn bijdrage aan het geheel altijd heel positief benoemd. Functioneringsgesprek begin dit jaar was ook heel positief.

Ik ben ondertussen wel even mentaal van het pad geweest ivm iets kwaadaardigs dat ergens in m'n lijf zat te broeien maar dat is godzijdank goed afgelopen.

In die tijd was ik er niet altijd even goed bij en soms erg vermoeid maar werkgever wist van deze situatie af. Is me daar overigens weinig in tegemoet gekomen. Ik heb gewoon doorgebikkeld. Misschien ook niet erg handig.

Nu heb ik het gevoel dat dit keihard in m'n gezicht wordt terug gesmeten :(
Zorg dat die ook in je eigen privé mailbox komen te staan. Of afdrukken mocht doorsturen niet mogen.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Enn schreef:
18-07-2019 18:49
Dan is het dus geen informeel gesprek dus zeker niet ondertekenen.
Sowieso kan je aangeven bij wel formele gesprekken ook aangeven dat je niet tekent als je het echt niet eens bent met manier van gesprek of deze bevindingen ect.
Alle reacties Link kopieren
Wanneer dit gesprek met verslag volgt op een uitstekend beoordeling dan ben je als werkgever ook niet geloofwaardig. Een rechter maakt gehakt van een dergelijk dossier.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_387171 wijzigde dit bericht op 24-01-2020 14:05
96.67% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zou maar gaan solliciteren. Dat jullie wegen zich scheiden eind van het jaar is duidelijk. Ze zijn nu aan het dossier opbouwen. In zo'n geval kun je ook niks meer goed doen, alles zal negatief uitgelegd worden en alleen wat fout (of minder goed) gaat zien ze nog, wat goed gaat wordt niet opgemerkt. Of dat nou al of niet terecht is, zo werkt het menselijk brein nou eenmaal. Intussen zit je wel met je wantrouwen en met collega's waarvan je niet weet of ze over je geklaagd hebben. Ik zou dat gewoon aankaarten, gewoon tijdens de lunch als je met de hele groep zit: "jongens, ik heb zeer negatieve feedback gehad over dit en dit, weten jullie er wat van?" Het kan voor jou toch niet meer erger worden en eigenlijk alleen positief uitpakken doordat je erachter komt dat a. Niemand geklaagd heeft (maar dat het in het hoofd van de leidinggevende zit), b. Je komt erachter wie geklaagd heeft en waarom.
Dat je leidinggevende niet concreet met voorbeelden en situaties kan komen is natuurlijk zeer krom. Normaal gesproken zou de bedoeling van zo'n gesprek moeten zijn dat jij er iets aan kunt doen en je leven kunt beteren, dat kan nu helemaal niet. De enige reden kan dan ook dossier vorming zijn, waarbij ze hopen dat je vooral op dezelfde voet doorgaat, zodat ze je eruit kunnen gooien. Sterkte TO, dit is geen fijne situatie, ik hoop dat je snel wat anders hebt.
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_387171 wijzigde dit bericht op 24-01-2020 14:06
99.87% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
S0LEIL schreef:
18-07-2019 18:16
Ik vind het niet normaal, maar ik vraag me ernstig af of we misschien in hetzelfde bedrijf werken, want het klinkt mij niet onbekend in de oren.
Mij ook niet. Vandeweek iets soortgelijks meegemaakt.

Gelukkig heb ik al wat gesprekken kunnen plannen ergens anders.

Het lijkt dus wel gangbaar, maar is het hopelijk niet!
Trouwe onderdaan van Zijne Majesteiten Kater I en II
Alle reacties Link kopieren
Het kán natuurlijk dat iemand iets over 360 graden feedback heeft gelezen en dat op deze wijze wilde uitproberen. Want soms is 360 inderdaad anoniem. En als diegene dan ook niet gehoord heeft van positief mag ook genoemd worden, krijg je zo’n raar gesprek.

Of het is dossier opbouw. En dat kan te maken hebben met je ziekte, maar ook om andere redenen die je niet kent. Het is slim om te overleggen met je rechtsbijstand/vakbond. Heb je die niet, dan kun je voor nu denken aan een mail met je reactie op het verslag;
- het gesprek heeft mij overvallen. Ik vind het vervelend dat ik niet in de gelegenheid ben gesteld om vooraf kennis te nemen van de opmerkingen en ben ook in het gesprek niet gehoord over mijn ervaring, mening of beleving. Ik teken dan ook niet voor akkoord.
- ik herken mij niet in XYZ - de genoemde kritiekpunten. Graag ga ik in gesprek over hoe ik deze punten zie. Zeker omdat in de periode tot januari mijnheer a en mevrouw b hier nog erg lovend over waren
- opmerkingen over YZB kan ik volgen, maar plaats ik in het licht van mijn afwezigheid door ziekte. Graag voer ik overleg hoe ik mijn bijdrage aan dit project kan verbeteren, nu mijn gezondheid weer zoals vanouds is.

En dan kun je informeel je manager vragen ; goh John, dat gesprek van laatst. Dat overviel me en verraste me. Is die ene ziekmelding nou zo slecht voor mijn carrière hier?

En natuurlijk solliciteren.
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_387171 wijzigde dit bericht op 24-01-2020 14:08
99.08% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Het komt op mij over alsof je door de negatieve inhoud van het gesprek een heel gekleurd beeld weergeeft in je OP. Ik heb bij een bedrijf gewerkt waar je ieder jaar een evaluatiegesprek had, en dan een half jaar daarna een (eveneens jaarlijks) beoordelingsgesprek. Het evaluatiegesprek had een wat informeler karakter en diende ertoe dat je richting je beoordeling nog kon bijsturen. Het ging niet om 'kritiek' en 'verdediging' maar om feedback en daar vervolgens iets mee doen. Dat feedback ook van anderen dan alleen de leidinggevende komt, lijkt mij een goede zaak wanneer je met hen ook nauw samenwerkt.

Wellicht heb jij dit gesprek als kritiek ervaren of heeft jouw leidinggevende gewoon niet goed begrepen hoe je een evaluatiegesprek voert. Of een combinatie van beiden. Ik zou met je leidinggevende overleggen welke punten jij uit het gesprek kunt halen om te verbeteren, en of hij of zij dit concreet wil maken. Dan is het gesprek tenminste nog ergens nuttig voor geweest.
Alle reacties Link kopieren
Nougatine schreef:
19-07-2019 16:01
Dank je wel Maandag27!

BellatrixvanDetta, succes met je sollicitaties.

Alhoewel het niet leuk is, verre van, lees ik dat het meer mensen overkomt.
Ik begon al aan jezelf te twijfelen. Ben ik nou echt zo incapabel?
Dat dacht ik ook, het bracht me aan het twijfelen en mijn zelfvertrouwen een flinke deuk.

Ik ben al mijn gangen nagegaan en heb kritisch naar mezelf gekeken, maar kan er de vinger niet op leggen.
Daarom ga ik nu ook verder kijken.

Kortom, dat geldt misschien ook wel voor jou.
Trouwe onderdaan van Zijne Majesteiten Kater I en II
Alle reacties Link kopieren
BellatrixVanDetta schreef:
19-07-2019 15:23
Mij ook niet. Vandeweek iets soortgelijks meegemaakt.

Gelukkig heb ik al wat gesprekken kunnen plannen ergens anders.

Het lijkt dus wel gangbaar, maar is het hopelijk niet!
Ik hoop het ook niet voor jou! En ik hoop dat je snel iets anders vindt bij een bedrijf met iets betere omgang met zijn personeel.
Ik ben inmiddels meer dan 10 jaar verder in mijn carrière bij dit bedrijf, dus ik ben gehard en kijk nergens meer van op, maar het is nooit leuk en geeft een enorme deuk in je zelfvertrouwen. Onlangs ben ik gestart in een nieuwe functie op een hele andere plek binnen het bedrijf. Ik hoop daar op verbetering en een betere manager, maar ik heb mezelf beloofd om extern verder te kijken als het weer hetzelfde gedoe is.
Alle reacties Link kopieren
Attraverso schreef:
19-07-2019 07:05
Niemand die zich afvraagt of de kritiek misschien terecht was?

TO geeft zelf aan dat ze haar privé problemen op een bepaald moment meenam naar het werk.

Zelfs als dat het geval is, dan had het gesprek anders gevoerd kunnen worden. Hear say en geen hoor en wederhoor zijn nooit een goede manier.
Alle reacties Link kopieren
Ik stel me voor dat dit rauw op je dak viel. Maar feit is blijkbaar dat je omgeving en leidinggevende op dit moment ontevreden zijn.

Ik zou me kwetsbaar opstellen en proactief het gesprek aangaan met je leidinggevende. Wellicht kan je meer context delen over de afgelopen periode, maar in ieder geval actief aangeven wat je kan en wilt aanpakken op basis van de feedback. Moeilijk maar zeker mogelijk, en je laat je professionaliteit zien. Succes!
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_387171 wijzigde dit bericht op 24-01-2020 14:09
99.88% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nougatine schreef:
19-07-2019 18:26
Kan best dat ik er een gekleurd beeld bij heb maar ik herkende mezelf niet in de aantijgingen die in rap tempo naar m'n hoofd werden geslingerd.

Na mijn herstel heb ik aangegeven dat ik af en toe last kon hebben van een terugval, dat is ook een aantal keren gebeurd. Mijn werk is soms wat langer blijven liggen of een collega nam het over. Nooit geklaag of gemopper over gehoord.

Nu werd dat gebracht als in collega's extra werk bezorgen, het er van nemen etc.

Maar goed, ik ben er klaar mee. Zoals ik daar neergezet werd, weet ik dat ik zo niet ben en dat weten zij ook wel.
Jij noemt het aantijgingen: had je het idee dat ze een dossier tegen je aan het opbouwen zijn of vind je het lastig om met feedback om te gaan die je niet direct herkent? Als je zegt: ik ben er klaar mee, bedoel je dan dat je een andere baan gaat zoeken? Als je blijft zul je toch met deze mensen moeten werken.
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_387171 wijzigde dit bericht op 24-01-2020 14:11
99.73% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Het is moeilijk in te schatten hoe dat gesprek nou daadwerkelijk verlopen is, je geeft er in elk geval wat heftige benamingen aan die doen vermoeden dat je het allemaal behoorlijk gekleurd hebt beleefd. Het is verstandig om wel stappen te zetten hoor, maar vergeet niet dat de mogelijkheid bestaat dat je het veel erger beleefd hebt dan het werkelijk is.
Alle reacties Link kopieren
Okay, dus je werkt als ZZP-er. Dan hoeft het bedrijf helemaal geen dossier over je te maken om van je af te komen. Voor ZZP gelden de spelregels bij ontslag niet. Het heeft ook niet veel zin om bij een vakbond te informeren naar je rechten, vakbonden zijn er vooral voor werknemers in loondienst. Sterkte hoor, het blijft een rare gang van zaken.
Love is the meaning of life
Alle reacties Link kopieren
elfjetwaalfje schreef:
20-07-2019 11:42
Okay, dus je werkt als ZZP-er. Dan hoeft het bedrijf helemaal geen dossier over je te maken om van je af te komen. Voor ZZP gelden de spelregels bij ontslag niet. Het heeft ook niet veel zin om bij een vakbond te informeren naar je rechten, vakbonden zijn er vooral voor werknemers in loondienst. Sterkte hoor, het blijft een rare gang van zaken.

Volgens mij werkt TO óók als ZZP'er, dus naast deze baan.
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_387171 wijzigde dit bericht op 24-01-2020 14:12
96.15% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_387171 wijzigde dit bericht op 24-01-2020 14:13
99.87% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven