Werk & Studie alle pijlers

Is parttime (voortaan) de norm?

23-01-2020 13:35 327 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ha allen,

Uit pure interesse vooral, want ik heb met de meesten uit mijn kennissenkring een modus gevonden die voor iedereen werkt, maar toch blijft het me verbazen als ik het van anderen hoor.

Ik werk fulltime en ik heb een relatie, geen kinderen. En met mij natuurlijk heel veel anderen. Daar staan ook legioenen kinderloze mannen/vrouwen tegenover die parttime werken.

Is parttime de nieuwe norm? Is het voortaan echt vreemd om te moeten zeggen "ik ga graag met je mee lunchen/shoppen - 's avonds, zaterdag of zondag"?

"Kun je niet een keer overdag doordeweeks?" klinkt dan het antwoord vaak. Uh, nee, want ik werk doordeweeks? En dat lijkt dan vreemd gevonden te worden. "Waarom werk jij 5 dagen per week?"

Nogmaals, ik heb echt wel een modus gevonden met mijn vrienden. Lunchen en shoppen is nu vaak doordeweeks samen avondeten of een niet al te late film, bijvoorbeeld, dus een probleem is het niet. Maar ik vind het zo vreemd dat er zoveel kinderloze mensen zijn die vrije doordeweekse dagen als vanzelfsprekend zien. Met kinderen snap ik dat je (beiden) naar parttime gaat, maar - in ieder geval in mijn kring - die dag(en) ben je dan ook met je kinderen en ga je niet met je vriendinnen shoppen.

Herkenbaar? Is parttime de nieuwe standaard?
Alle reacties Link kopieren
In mijn omgeving is 32 uur werken de norm. Minder werken betekent vaak ook minder uitdagende banen.

Persoonlijk vind ik dat er met 32 uur werken een goed werk/privé balans is maar het hangt ook af van het feit of je zelf je uren kan plannen op dagen en tijd en of je die uren op kantoor moet volmaken of ook thuis kan werken.
Alle reacties Link kopieren
Ik loop er juist tegenaan dat mensen soms geen begrip hebben voor dat ik om het weekend werk. Wat duurt het lang voordat je kan. Uh ja je weekenden zitten snel vol als je maar 1x per 2 weken vrij hebt.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben alleenstaand, heb geen kinderen en werk parttime.
Gewoon omdat het kan.
Ik vind mijn werk ontzettend leuk, maar geniet ook van mijn hobby's. Op mijn vrije dag doe ik het huishouden en daardoor is er in het weekend tijd voor mijn sociale leven en mijn hobby's.
Alle reacties Link kopieren
@Poker: een dag minder per week is op maandelijkse basis toch 300 euro minder. Ik zou zonder kunnen als het moet, maar mijn voorkeur heeft het niet. Inmiddels heb ik een koopwoning, maar zeker toen ik die nog niet had was 80% werken echt geen optie. Daar had ik geen fatsoenlijke hypotheek mee gekregen.

Daar moet ik bij zeggen dat ik dus in mijn eentje een woning heb gekocht toen.
girasole3 schreef:
23-01-2020 13:56
Dat lijkt me prima, maar dan ook geen toeslagen opstrijken.
ja daar vind ik wel wat van ja, 'nee ik blijf nog even minder werken, tot ik een sociale huur woning heb' Anders moet ik alles wat ik full time verdien aan privesector huur betalen. Ehm. Tsja.
Alle reacties Link kopieren
Of pt standaard is weet ik niet, maar ik zou nooit meer anders willen. Ik werk denk ik al bijna 25 jaar 4 dagen (en toen mijn zoon jong was zelfs maar 3) - inmiddels zou ik best wel terug kunnen naar ft maar ik zou die extra vrije dag echt nooit meer kwijt willen. Ik/we (samen met vriend) kunnen het ons veroorloven dus waarom niet?

Edit: in mijn omgeving werkt bijna iedereen, ook de mannen, pt. Zowel met als zonder kinderen.
juliet64 wijzigde dit bericht op 23-01-2020 14:05
12.57% gewijzigd
Nothing happens for a reason
Alle reacties Link kopieren
KingsAndQueens schreef:
23-01-2020 14:00
@Poker: een dag minder per week is op maandelijkse basis toch 300 euro minder. Ik zou zonder kunnen als het moet, maar mijn voorkeur heeft het niet. Inmiddels heb ik een koopwoning, maar zeker toen ik die nog niet had was 80% werken echt geen optie. Daar had ik geen fatsoenlijke hypotheek mee gekregen.

Daar moet ik bij zeggen dat ik dus in mijn eentje een woning heb gekocht toen.
Die 300 Euro zouden anders aan kinderen opgegaan zijn ;)
Alle reacties Link kopieren
Ik zie wel dat de generatie die in de laatste paar jaar op de arbeidsmarkt is gekomen er veel maar 32 uur werken. Deels komt dat denk ik omdat er veel meer parttime banen zijn nu. Toen ik kinderen kreeg (eind jaren '90) was het wel steeds gebruikelijker om parttime te gaan werken, maar vaak werd je met een scheef oog bekeken. Een nieuwe parttime baan vinden was ongeveer onmogelijk. Het lukte alleen als je ergens fulltime begon, een kind kreeg en dan vroeg om minder te werken. Nu zie je ook veel meer banen die al als parttime baan geadverteerd worden. Daarnaast vond misschien de jongere (twintigers) generatie het misschien toch niet zo leuk, twee nagenoeg fulltime werkende ouders en zijn ze bewuster bezig met hun arbeidsbalans. Ook zie je wel dat ze minder aan bezit hechten, die generatie heeft veel minder vaak een auto bijvoorbeeld, doen aan autodelen en tja voor een huis hoeven ze het ook niet te doen, want daar komen ze toch niet aan. Dan kan het soms zelfs gunstiger zijn om 32 uur te gaan werken ipv 36 of 40, omdat ze dan nog net wel voor sociale huur en huurtoeslag of een speciaal koopwoningen project in aanmerking komen.
Alle reacties Link kopieren
rosings schreef:
23-01-2020 14:02
ja daar vind ik wel wat van ja, 'nee ik blijf nog even minder werken, tot ik een sociale huur woning heb' Anders moet ik alles wat ik full time verdien aan privesector huur betalen. Ehm. Tsja.
Ik vind het niet zo gek dat je neemt waar je recht op hebt.
Dan moet de politiek hier iets aan veranderen, toch niet jijzelf.
(of is dit mijn Belgische mentaliteit) :monkey:
Was het maar waar.

Zeker in deze tijd. Als de een 20/30 uur werkt en de ander 40, waarom dan bijvoorbeeld beiden partime werken maar in totaal evenveel uren?

Of er nou kinderen zijn of niet.

Of je verdient niet zo veel en moet... of je werkt gewoon heel graag en je houd daarnaast genoeg tijd over voor elkaar/huis/zorg enz. Ook prima hoor.

Maar het is niet de norm nog. Helaas.
Ik werk fulltime maar deels thuis als ik dat wil, probeer dat maar eens aan vrienden en familie uit te leggen w.b. afspreken. Men denkt dat thuis werken betekent dat je vrij bent om allerlei andere dingen te doen. Dus nu vertel ik het niemand meer als ik eens een dagdeel thuis zit, ik zit daar ook "op m'n werk"
Alle reacties Link kopieren
Mijn man en ik werken allebei 4 dagen en dat hebben we eigenlijk altijd wel gedaan, ook voordat er kinderen waren. Man heeft vanwege een nieuwe baan wel een aantal jaren fulltime gewerkt, maar heeft inmiddels die dag weer ingeleverd. En ja, dat kost geld, maar echt, het is zoveel prettiger.
Later is nu
Poker schreef:
23-01-2020 14:06
Ik vind het niet zo gek dat je neemt waar je recht op hebt.
Dan moet de politiek hier iets aan veranderen, toch niet jijzelf.
(of is dit mijn Belgische mentaliteit) :monkey:
Geen idee.

Het is ook niet alsof er in Nederland voor sociale huur of particuliere huur de huizen voor het oprapen liggen.

Zitten hier in een megawoningcrisis. Die niet opgelost gaat worden omdat er amper nog gebouwd mag worden ivm de al zeer bebouwde gebieden en dure grond maar vooral door de stikstofcrisis.
Alle reacties Link kopieren
In mijn omgeving zie ik weinig vrouwen die 40 uur werken, ook mijn kinderloze vriendinnen werken vrijwel allemaal max. 36 en meestal 32 uur. Ik werk al jaren 40 uur en dat wordt een beetje als ouderwets beschouwd ;-)
girasole3 schreef:
23-01-2020 13:56
Dat lijkt me prima, maar dan ook geen toeslagen opstrijken.
Als die voorziening er gewoon is zie ik niet per se in waarom je de morele verplichting hebt om daar geen gebruik van te maken. Dan moeten we de voorziening anders regelen lijkt me.

Maar ik bedoelde ook met 'rond kunnen komen' zonder toeslagen. Maar hoewel ik het zelf niet zou doen snap ik best dat je geen 40 uur gaat werken als je met 32 uur en toeslagen evenveel hebt en meer vrije tijd.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
23-01-2020 14:09
Geen idee.

Het is ook niet alsof er in Nederland voor sociale huur of particuliere huur de huizen voor het oprapen liggen.

Zitten hier in een megawoningcrisis. Die niet opgelost gaat worden omdat er amper nog gebouwd mag worden ivm de al zeer bebouwde gebieden en dure grond maar vooral door de stikstofcrisis.
Ik begrijp wel dat dit erg zuur is als je het zelf niet breed hebt of geen woning hebt. Maar ik vind niet dat je die mensen met de vinger kan wijzen, wel de politiek. Als die mensen gewoon de regels volgen en het wettelijk kan, zou je wel dom zijn om het niet te doen.
Ieder kijkt naar zijn eigen voordeel.
Alle reacties Link kopieren
Murrmurr schreef:
23-01-2020 14:08
Ik werk fulltime maar deels thuis als ik dat wil, probeer dat maar eens aan vrienden en familie uit te leggen w.b. afspreken. Men denkt dat thuis werken betekent dat je vrij bent om allerlei andere dingen te doen. Dus nu vertel ik het niemand meer als ik eens een dagdeel thuis zit, ik zit daar ook "op m'n werk"
Dat herken ik. Zelfs mijn man zegt op woensdag: zo jij hebt lekker weekend. Omdat ik maandag, dinsdag en woensdag voor een grote klant werk (meestal daar op kantoor), maar op donderdag en vrijdag heb ik soms werk voor kleinere klanten, acquisitiewerkzaamheden en administratie. Maar ik ga ook wel eens op donderdag of vrijdag met iemand lunchen en dan op zondag mijn administratie doen ofzo. Zouden mensen zomaar kunnen concluderen dat ik niet fulltime werk.
Alle reacties Link kopieren
guppekop schreef:
23-01-2020 14:16
In mijn omgeving zie ik weinig vrouwen die 40 uur werken, ook mijn kinderloze vriendinnen werken vrijwel allemaal max. 36 en meestal 32 uur. Ik werk al jaren 40 uur en dat wordt een beetje als ouderwets beschouwd ;-)
Misschien dat dat laatste het nog wel het beste verwoordt, ja.
Ik ben niet aan het pleiten voor fulltime werken. Verre van. Als je het je kan veroorloven dan wens ik je veel geluk. Ik kijk parttimers niet vreemd of veroordelend aan.

Het is andersom. Als fulltimer wordt je "voortaan" vreemd aangekeken.

En veel, niet alle, reacties hier tot dusver bevestigen dat. ;-D
Malinois schreef:
23-01-2020 13:49
Niet per se de norm maar ik denk dat veel mensen zodra ze zich dat kunnen veroorloven graag een dag minder werken. Waarom zou je 40 uur werken als je van 28 uur ook prima kan rondkomen?
Dit dus. Ik vind het een goede zaak.
Overigens is 40 uur wel echt een extreme uitzondering in mijn omgeving. De meeste mensen die ik ken werken in sectoren waar 32 of 36 uur de norm is volgens de cao. 40 uur zie ik eigenlijk niemand doen
Alle reacties Link kopieren
KingsAndQueens schreef:
23-01-2020 14:21
Misschien dat dat laatste het nog wel het beste verwoordt, ja.
Ik ben niet aan het pleiten voor fulltime werken. Verre van. Als je het je kan veroorloven dan wens ik je veel geluk. Ik kijk parttimers niet vreemd of veroordelend aan.

Het is andersom. Als fulltimer wordt je "voortaan" vreemd aangekeken.

En veel, niet alle, reacties hier tot dusver bevestigen dat. ;-D
In België is fulltime echt de norm. Maar ik merk vaak dat in Nederland veel meer parttime wordt gewerkt. Zeker door mannen. Ik denk dat in Scandinavische landen parttime wel echt de trend is en fulltime iets "van vroeger"
Alle reacties Link kopieren
Ik kijk niemand vreemd aan, hoeveel uren ze ook werken. Waarom zou ik?
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Ik werk 46 uur per week en mijn vriend 36 uur (1 dag vrij in de 2 weken) en in mijn omgeving werkt vrijwel iedereen van rond mijn leeftijd fulltime. Ik denk dat het erg afhankelijk is van de sector waarin je werkt. In mijn beroepsgroep wordt 36 uur werken gezien als parttime en veruit de meeste mensen werken 40-50 uur per week (en dan komen er nog diensten bovenop). Ik ben nu ook niet van plan om minder te gaan werken als we kinderen krijgen, maar dat is natuurlijk afwachten hoe het daadwerkelijk bevalt. Mijn vriend wil dan misschien wel terug naar 4 of zelfs 3.5 dag werken in de week, dus dat komt voor mij weer goed uit.
In mijn omgeving is parttime zeker niet de norm. Eerder meer dan fulltime (40+ uur). 40 uur is op mijn werk ook een standaard contract.
Smartieee schreef:
23-01-2020 14:30
Ik werk 46 uur per week en mijn vriend 36 uur (1 dag vrij in de 2 weken) en in mijn omgeving werkt vrijwel iedereen van rond mijn leeftijd fulltime. Ik denk dat het erg afhankelijk is van de sector waarin je werkt. In mijn beroepsgroep wordt 36 uur werken gezien als parttime en veruit de meeste mensen werken 40-50 uur per week (en dan komen er nog diensten bovenop). Ik ben nu ook niet van plan om minder te gaan werken als we kinderen krijgen, maar dat is natuurlijk afwachten hoe het daadwerkelijk bevalt. Mijn vriend wil dan misschien wel terug naar 4 of zelfs 3.5 dag werken in de week, dus dat komt voor mij weer goed uit.
welke leeftijd en beroepsgroep?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven