Werk & Studie alle pijlers

keuze stress

15-07-2019 08:51 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
heyy
ik heb advies nodig. ik moet een keuze maken, of ik kan na mijn gtl(mavo) nog 2 jaar havo gaan doen en daar na hbo verpleegkundige of ik kan na mijn gtl(mavo) aan het mbo verpleegkundige beginnen en dan doorstromen naar het hbo. ik heb keuze stress
want sommige leraren zeiden dat ze tegen woordig liever mensen met praktijk ervaring hebben dus via het mbo. maar aan de andere kant als ik havo zou doen en diploma zou halen en ik zou later helemaal klaar zijn met me werk dan zou ik via havo een betere om school cursus kunnen krijgen.

hebben jullie advies of wat zou jij doen?
Wat adviseren je docenten op je (huidige) school? Kan je makkelijk leren? Dan zou ik Havo doen, kan je breder doorstromen naar HBO. Heb je heel hard moeten werken alle jaren om nu je examen te halen, zou ik dat niet doen.
In ieder geval van harte gefeliciteerd met het behalen van je diploma!
Ik zou via het mbo gaan. Zeker omdat je al weet wat je wil. Waarom wil je per se hbo v doen?
Zou het ook via mbo doen. Kan je gelijk ervaring op doen. Misschien na een jaar bol de bbl kan je ook gelijk verdienen. En doe je nog sneller ervaring op dan met de stages.
Pluk de dag...
Ik zou denk ik specifiek bij dit vak voor mbo kiezen. Dan heb je in ieder geval een diploma straks en kun je het vak uitoefenen waar veel vraag naar is. Via havo en hbo is nog een lange route en is de kans groter dat je uiteindelijk met lege handen komt te staan. Alleen havo heb je ook niks aan.
Wel is hbo vanaf mbo vaak moeilijker dan vanaf havo. Op veel mbo's doen ze te weinig aan met name Nederlands, Engels en wiskunde waardoor dat op het eind van de rit vaak niet op havo niveau is en je zelf bijles moet regelen op het hbo om dat als een gek in te halen. Er zijn geen landelijke eisen voor het niveau zoals dat wel bij mavo, havo en vwo is. Daar doe je immers een centraal schriftelijk eindexamen.
Maar als ik kijk naar je Nederlands in de OP zie ik geen havo-niveau. Dat bedoel ik niet verkeerd.
Wat latte machiatto zegt qua NL en Eng klopt niet geheel. Sinds het keuzedeel hbo-doorstroom er is, wordt er veel meer op gelet. Ook het mbo krijgt van alles aangereikt qua niveaus.
Ben je al wel aangenomen bij een MBO-verpleegkunde opleiding?
Zo niet, dan zou ik aan de havo beginnen want alle mbo-v zitten al vol.

Ik heb zelf hbo-v gedaan. Dat komt aan op heel erg veel zelfstudie, weinig begeleiding. De stof van mbo-V in veel kortere tijd. (Waar een vriendin van mij anatomie in drie jaar verspreid had, hadden wij dat in een half jaar bijvoorbeeld). Veel ‘saaiere’ vakken als recht, ethiek, management. Het is niet schools. Ik miste veel praktijk tijdens de opleidingsdagen, stages zijn gelijk aan die van mbo-v. Je begint sowieso vaak onderaan de ladder.
Als je toch de verpleegkunde in wil zou ik de route via mbo doen.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
lattemachiato schreef:
15-07-2019 09:23
Ik zou denk ik specifiek bij dit vak voor mbo kiezen. Dan heb je in ieder geval een diploma straks en kun je het vak uitoefenen waar veel vraag naar is. Via havo en hbo is nog een lange route en is de kans groter dat je uiteindelijk met lege handen komt te staan. Alleen havo heb je ook niks aan.
Wel is hbo vanaf mbo vaak moeilijker dan vanaf havo. Op veel mbo's doen ze te weinig aan met name Nederlands, Engels en wiskunde waardoor dat op het eind van de rit vaak niet op havo niveau is en je zelf bijles moet regelen op het hbo om dat als een gek in te halen. Er zijn geen landelijke eisen voor het niveau zoals dat wel bij mavo, havo en vwo is. Daar doe je immers een centraal schriftelijk eindexamen.
Gaat voor verpleegkunde niet meer op. Wel moet je dan de hbo-stroom gaan doen en dan zorgen dat idd Engels kiest en niet alleen Duits.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Mijn ervaring als docent op het hbo (wel een andere richting) is globaal als volgt:

Mbo studenten zijn beter in de praktijkgerichte vakken, omdat ze daar al ervaring in hebben. Ze hebben alleen vaak een (grote) achterstand met algemene vakken zoals Engels, Nederlands en wiskunde. Dit kan een probleem zijn. Ook zijn mbo'ers meestal niet zelfstandig, ze kunnen slecht plannen en verwachten dat hen alles wordt voorgekauwd.

Havisten zijn een stuk beter in algemene vakken, maar missen een hoop praktijkgerichte kennis. Ook denken ze vaak dat ze hbo makkelijk kunnen halen, omdat ze de havo ook makkelijk vonden. Dit is niet zo. Ze zijn wel een stuk beter in theoretische vakken.

Ik heb veel mbo'ers heel goed zien presteren op het hbo. Dat waren allemaal studenten die heel veel inzet hadden, hard werkten en ook bijles namen als dat echt nodig was. Daarnaast waren ze in staat snel een hbo studiehouding te krijgen.
Voor havisten is het net iets makkelijker om die studiehouding te krijgen.

Er is geen beste manier om op een hbo-opleiding te starten, het ligt aan hoe je zelf bent, waar je kracht ligt en hoe gemotiveerd je bent.
Zou het mbo doen en dan gelijk werken leren kiezen. Dan kan je na de studie kijken of je nog hbo wilt doen. Aan alleen havo heb je niets en ben je 2 jaar verder. Echt zonde als je het toch al weet.
Soms denk je te weten wat je wilt maar blijkt het toch niet de richting te zijn die je ligt. Ik vind het zeker weten ingewikkeld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven