Werk & Studie alle pijlers

Kleding sollicitatie

23-12-2014 15:24 113 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zojuist te horen gekregen dat ik morgen op sollicitatiegesprek mag komen. In de uitnodiging staat dat ik zakelijk gekleed moet gaan. Echter heb ik geen flauw idee wat ik aan moet doen. En nu naar de stad gaan gaat mij niet lukken aangezien ik ziek ben.

Zakelijk is zeg maar niet hoe ik er in het dagelijkse leven bij loop. Nu zat ik aan de volgende dingen te denken. Ik heb een donkerblauwe, wijdvallende top daarover heen doe ik dan een zwart colbertje. Ik heb er twee: een met lange mouw van een soort jersey stof (wel netjes dus geen trainingspakgeval) of een langer exemplaar die iets te strak zit met driekwart mouw. Verder heb ik maar een zwarte broek in mijn kast hangen dat is een zwarte jeans van H&M (om precies te zijn de shaping skinny regular jeans) en deze is niet echt pikzwart maar wel redelijk netjes. Daaronder doe ik dan een zwart enkel laarsje met een hak (acne pistol boots). En dan een simpele lange ketting om het geheel een beetje te breken.

Ik weet dat het lastig is om te beoordelen zonder plaatjes maar is dit zakelijk genoeg denken jullie? Ik wil deze baan heel graag hebben. Heb afgelopen week gehoord dat mijn tijdelijke contract volgende week eindigde en daarvoor heb ik 3 jaar thuis gezeten. Dus jullie begrijpen: ik ben heel blij dat ik zo snel al weer op gesprek mag komen en wil dit dus niet verpesten door de verkeerde outfit.
Iig geen jeans!! Ook niet als hij zwart is. Dat valt ECHT niet onder de noemer zakelijk.

Zakelijk wil zeggen pantalon oid.

Je moet echt geen risico nemen met sollicitatiegesprekken, dus ik zou het zekere voor het onzekere nemen. Kun je niet iets van iemand lenen?
Ook qua schoenen twijfel ik of dit nu wel zakelijk genoeg is. Heb je niet nog ergens een paar pumps in de kast liggen?
En heb je ook geen nette jurk? De colberts klinken ook allebei niet bepaald zakelijk.
Nee ik kan helaas niet iets lenen. Heb niet echt vriendinnen in de buurt wonen en mijn moeder gaat misschien nog wel sportiever gekleed door het leven dan ik. Ik moet het echt doen met de kleding die ik heb. Jurkjes heb ik ook niet. Ik ben zeg maar die vrouw die meer sneakers in haar kast heeft staan dan de gemiddelde sneaker winkel. Verder draag ik dus dagelijkse spijkerbroeken die ik in allerlei kleuren in mijn kast heb liggen.
Kijk ook even hoe dat iets-te-krappe colbertje staat als je op een stoel zit.

Oh, en succes!
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik zou me dan toch met mijn zieke hoofd naar de stad slepen om nog snel even een zwart of grijs jurkje te scoren en een paar nette pumps.
Helaas ook geen pumps oid in de kast. En afgezien van de tijd (en het feit dat ik ziek op bed lig) geen geld om eventjes een compleet nieuwe outfit aan te schaffen voor een sollicitatiegesprek.
Nou, dan doe je toch gewoon je zwarte skinny aan en het te krappe jasje?
Tsja. Ik vind het om eerlijk te zijn echt niet zakelijk. Ik zou alles op alles zetten om nog ergens een H&M ofzo in te rennen en snel iets anders te scoren. Je krijgt maar een kans voor een eerste indruk.
Oeioeioei. Een nadrukkelijk dresscode kun je niet negeren. Gauw H&M induiken vanmiddag als je de baan hebben wilt.
Als je nu ziek op bed ligt, ben je dan morgen wel fit genoeg om een goede indruk te maken tijdens je gesprek?
quote:copacabana schreef op 23 december 2014 @ 15:34:

Ik zou me dan toch met mijn zieke hoofd naar de stad slepen om nog snel even een zwart of grijs jurkje te scoren en een paar nette pumps.Misschien had ik dat gedaan als ik het geld er voor had maar helaas heb ik dat niet. En stiekem denk ik ook dat ik er als een complete debiel uitzie op het moment dat ik mijzelf in een jurkje met pumps ga hijzen. Dat is totaal niet hoe ik ben. En waarschijnlijk voel ik mij dan zo ongemakkelijk dat ik mijn gesprek niet verpest door mijn kleding maar doordat ik mij zo ongemakkelijk voel.
quote:himalaya schreef op 23 december 2014 @ 15:33:

Kijk ook even hoe dat iets-te-krappe colbertje staat als je op een stoel zit.

Oh, en succes!Dankjewel en ga ik doen. Colbert past wel alleen heb ik 'm normaal alleen met warm weer aan en draag ik er dan een hemdje onder, dan zit het jasje prima. Alleen is het nu iets te fris voor een dun hemdje.
Een eenvoudig jurkje van H&M is goedkoper dan een nette pantalon en een nieuw colbertje, dat was eigenlijk meer mijn punt.

Succes met je gesprek morgen!
Ja, hallo, dan is het simpel toch

Dan ga je in die niet-zakelijke kleren.

Maar kijk dan ook niet gek op als je het niet wordt als je je al niet aan de eerste eis houdt.
Maar Fashioncolor, ik snap niet wat je nu wil. Aan de ene kant zeg je dat je niets liever wil dan deze baan, en aan de andere kant proef ik hier in dit topic aan alle kanten verzet om naar niet zakelijk te hoeven maar gewoon in je eigen outfit. Get real, het is een sollicitatiegesprek. Zet die knop om als je serieus genomen wil worden. Een sollicitatiegesprek met zelfs een nadrukkelijke dresscode 'zakelijk' kun je niet negeren, of denken dat je die dresscode wel even naar je eigen hand kunt zetten. Zo werkt het gewoon niet.
Ik snap de reactie dat ik maar "ff de stad/H&M" in moet duiken maar helaas heb ik daar geen geld voor. Ik ben allang blij dat wij elke maand onze rekeningen kunnen betalen dus geld voor kleding is er niet, zelfs niet voor de H&M. Ik moet het echt doen met wat ik heb. Misschien hebben jullie tips van kleding wat dan wel zakelijk is en misschien heb ik dan iets wat daarop lijkt in de kast liggen.
quote:copacabana schreef op 23 december 2014 @ 15:39:

Als je nu ziek op bed ligt, ben je dan morgen wel fit genoeg om een goede indruk te maken tijdens je gesprek?Ik zal wel moeten. Ik stop er wel wat ibuprofen in wat make-up op mijn gezicht voor wat kleur. En dan keihard mijn best doen.
maar fashioncolor, hoe wil je het dan ooit redden qua sollicitatiegesprekken als je nog niet een echt nette/zakelijke outfit in de kast hebt hangen? Desnoods ga je naar een tweedehands winkel oid. Maar ook bij toekomstige sollicitatiegesprekken zal het niet anders zijn. Zo werkt de sollicitatiewereld nu eenmaal.
quote:fashioncolor schreef op 23 december 2014 @ 15:43:

Ik snap de reactie dat ik maar "ff de stad/H&M" in moet duiken maar helaas heb ik daar geen geld voor. Ik ben allang blij dat wij elke maand onze rekeningen kunnen betalen dus geld voor kleding is er niet, zelfs niet voor de H&M. Ik moet het echt doen met wat ik heb. Misschien hebben jullie tips van kleding wat dan wel zakelijk is en misschien heb ik dan iets wat daarop lijkt in de kast liggen.

Zakelijk is: pantalon met colbertje en een net shirtje. Of een bloes. Gecombineerd met een net paar schoenen, evt met hak. Of een net jurkje met nette schoenen.

Niet zakelijk: jeans, flodderkleren, truien.
Wat je opnoemt klinkt niet echt als dresscode zakelijk.

Maar waarom denk je geschikt te zijn voor dat werk als je garderobe er al niet geschikt voor is en je geen type bent voor "dat soort kleding?

En als je wel denkt geschikt te zijn zul je toch passende kleding aan moeten schaffen. Wehkamp of otto misschien iets? Al snap ik net als hiervoor niet hoe je nu niet even een winkel in kunt maar wel morgen een sollicitatie kunt doen.
quote:dignity schreef op 23 december 2014 @ 15:46:

maar fashioncolor, hoe wil je het dan ooit redden qua sollicitatiegesprekken als je nog niet een echt nette/zakelijke outfit in de kast hebt hangen? Desnoods ga je naar een tweedehands winkel oid. Maar ook bij toekomstige sollicitatiegesprekken zal het niet anders zijn. Zo werkt de sollicitatiewereld nu eenmaal.Eens. Bij een kringloop of liefdadigheidswinkel kost het weinig, maar kun je wel de basis aanschaffen.
quote:dignity schreef op 23 december 2014 @ 15:42:

Maar Fashioncolor, ik snap niet wat je nu wil. Aan de ene kant zeg je dat je niets liever wil dan deze baan, en aan de andere kant proef ik hier in dit topic aan alle kanten verzet om naar niet zakelijk te hoeven maar gewoon in je eigen outfit. Get real, het is een sollicitatiegesprek. Zet die knop om als je serieus genomen wil worden. Een sollicitatiegesprek met zelfs een nadrukkelijke dresscode 'zakelijk' kun je niet negeren, of denken dat je die dresscode wel even naar je eigen hand kunt zetten. Zo werkt het gewoon niet.Dan begrijpen we elkaar verkeerd. Ik wil inderdaad niets liever dan deze baan. Maar ik moet op dit moment roeien met de riemen die ik heb. Ik heb letterlijk geen cent meer in mijn portemonnee zitten en ook geen opties om ergens geld te lenen. Sinds dat ik werkeloos thuis zit (nu 3 jaar) ben ik mijn complete netwerk kwijtgeraakt. Geld of spullen lenen kan ik niet simpel weg omdat ik het netwerk er niet langer meer voor hebt. Dat klinkt wellicht heel dramatisch maar dit zijn voor mij de feiten. Eventjes een jurkje kopen is simpelweg niet mogelijk: niet omdat ik niet wil of omdat ik denk dat ik de dresscode wel kan aanpassen maar omdat ik geen keuze heb. Geloof mij: ik was nu heel erg graag naar de stad gefietst voor de perfecte outfit maar dat is geen optie.
quote:fashioncolor schreef op 23 december 2014 @ 15:43:

. Misschien hebben jullie tips van kleding wat dan wel zakelijk is en misschien heb ik dan iets wat daarop lijkt in de kast liggen.Colbertje bloes en nette donkere broek. Een nette rok lijkt me niets voor jou zo te lezen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven