Werk & Studie alle pijlers

Kleding sollicitatie

23-12-2014 15:24 113 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zojuist te horen gekregen dat ik morgen op sollicitatiegesprek mag komen. In de uitnodiging staat dat ik zakelijk gekleed moet gaan. Echter heb ik geen flauw idee wat ik aan moet doen. En nu naar de stad gaan gaat mij niet lukken aangezien ik ziek ben.

Zakelijk is zeg maar niet hoe ik er in het dagelijkse leven bij loop. Nu zat ik aan de volgende dingen te denken. Ik heb een donkerblauwe, wijdvallende top daarover heen doe ik dan een zwart colbertje. Ik heb er twee: een met lange mouw van een soort jersey stof (wel netjes dus geen trainingspakgeval) of een langer exemplaar die iets te strak zit met driekwart mouw. Verder heb ik maar een zwarte broek in mijn kast hangen dat is een zwarte jeans van H&M (om precies te zijn de shaping skinny regular jeans) en deze is niet echt pikzwart maar wel redelijk netjes. Daaronder doe ik dan een zwart enkel laarsje met een hak (acne pistol boots). En dan een simpele lange ketting om het geheel een beetje te breken.

Ik weet dat het lastig is om te beoordelen zonder plaatjes maar is dit zakelijk genoeg denken jullie? Ik wil deze baan heel graag hebben. Heb afgelopen week gehoord dat mijn tijdelijke contract volgende week eindigde en daarvoor heb ik 3 jaar thuis gezeten. Dus jullie begrijpen: ik ben heel blij dat ik zo snel al weer op gesprek mag komen en wil dit dus niet verpesten door de verkeerde outfit.
Als je op sollicitatie in zakelijke kledij moet komen, verwacht dan ook dat als je wordt aangenomen, je standaard in zulke kleding moet lopen. Ik werk op kantoor en kan in mijn spijkerbroek (gelukkig!) maar als je voor een sollicitatie al geen nette pantalon (+bijpassend colbertje, anders ziet het er nog niet uit) hebt, ben ik bang dat je voor dat werk sowieso een garderobe aan moet schaffen........

Een jurk is altijd veilig... plaats een oproepje op facebook, misschien kan iemand je helpen. Op mijn facebook zie ik tegenwoordig vaak van die verzoeken voorbij komen via een of andere groep
Fashioncolor, er zijn zoveel mogelijkheden ook als je weinig geld hebt. Er zijn speciale sites met tweedehandskleding waar je wat kunt lenen voor een enkel sollicitatiegesprek. Tweedehandswinkels waar je voor heel weinig iets kunt halen etc. Maar je moet er wel voor openstaan. En ik proef bij jou gewoon niet dat dat het geval is. Ik hoor alleen maar "kan niet".

Je hebt nu die ene kans voor een sollicitatiegesprek. Die kun je alleen benutten als je er echt voor gaat.
Ik ben gevraagd om te solliciteren naar deze functie omdat ik de afgelopen 2 maanden tijdelijk dit werk bij een ander bedrijf heb gedaan. De letterlijke tekst in de mail die ik zojuist heb ontvangen: kom zakelijk gekleed naar de afspraak ondanks dat sfeer bij het bedrijf informeel te noemen is.

En misschien moeilijk voor te stellen maar als je na maanden solliciteren eindelijk eens op gesprek mag komen laat je je nergens door tegen houden. Het gesprek duur dertig minuten. Die dertig minuten kan ik echt wel rechtop zitten met wat ibuprofen. Ja ik ben wat hees maar het zij zo.
Waarom open je dit topic als je niks met het advies wil?

Je vraag is: Is dit zakelijk genoeg?

Het antwoord is: Nee, dat is het waarschijnlijk niet.

Voor jou dus 2 keuzes: 1) Iets kopen of lenen dat wel zakelijk genoeg is of 2) De dresscode negeren met het risico dat dit effect heeft op je kansen.
http://www.dressforsuccess.nl/
Dit is het probleem: het is niet heel erg gebruikelijk om een dress code op te nemen in een uitnodiging voor een gesprek. Als dat toch gebeurt moet je je daar aan houden. Doe je dat niet, dan is het risico groot dat je je kansen halveert.
Geen VIVA vriendin in de buurt van wie je eventjes iets kunt lenen ?
Niet geschoten is altijd mis
quote:dignity schreef op 23 december 2014 @ 15:54:

Fashioncolor, er zijn zoveel mogelijkheden ook als je weinig geld hebt. Er zijn speciale sites met tweedehandskleding waar je wat kunt lenen voor een enkel sollicitatiegesprek. Tweedehandswinkels waar je voor heel weinig iets kunt halen etc. Maar je moet er wel voor openstaan. En ik proef bij jou gewoon niet dat dat het geval is. Ik hoor alleen maar "kan niet".

Je hebt nu die ene kans voor een sollicitatiegesprek. Die kun je alleen benutten als je er echt voor gaat.Dat is dan jouw interpretatie. Geloof mij dat ik al van alles aan het proberen ben maar ook ik kan geen ijzer met handen breken.
Waar woon je Fashioncolor? En wat is je maat?

Misschien is er hier iemand die in de buurt woont en wat te leen heeft...
Waar woon je en welke maat heb je?
quote:fashioncolor schreef op 23 december 2014 @ 15:51:

[...]

Dan begrijpen we elkaar verkeerd. Ik wil inderdaad niets liever dan deze baan. Maar ik moet op dit moment roeien met de riemen die ik heb. Ik heb letterlijk geen cent meer in mijn portemonnee zitten en ook geen opties om ergens geld te lenen. Sinds dat ik werkeloos thuis zit (nu 3 jaar) ben ik mijn complete netwerk kwijtgeraakt. Geld of spullen lenen kan ik niet simpel weg omdat ik het netwerk er niet langer meer voor hebt. Dat klinkt wellicht heel dramatisch maar dit zijn voor mij de feiten. Eventjes een jurkje kopen is simpelweg niet mogelijk: niet omdat ik niet wil of omdat ik denk dat ik de dresscode wel kan aanpassen maar omdat ik geen keuze heb. Geloof mij: ik was nu heel erg graag naar de stad gefietst voor de perfecte outfit maar dat is geen optie.

Meld je aan bij een facebookgroep in jouw woonplaats, volgens mij zijn die overal wel. Geef daar aan dat je geen zakelijke kleding hebt, en of iemand wat kan lenen in jouw maat. Grote kans dat mensen je daarbij willen helpen.

Bij mijn sollicitatie was de dresscode ook 'zakelijk', maar in de praktij valt het erg mee. Geen vale spijkerbroek en gympen, maar een nette donkere spijkerbroek, of een gekleurde 'spijker'broek met net shirtje of bloes of tuniek kan prima.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Nogmaals

Daar kun je kleding lenen/krijgen voor een sollicitatie
quote:Bitje93 schreef op 23 december 2014 @ 15:58:

Geen VIVA vriendin in de buurt van wie je eventjes iets kunt lenen ?Nee helaas niet. Zoals ik al eerder schreef heb ik geen sociaal netwerk meer. En ondanks de financiële en sociale beperkingen waar ik mee te maken heb probeer ik er alles aan te doen om het tij te keren. En ik begrijp van iedereen hier dat mijn outfit niet zakelijk is. Dus ik ga kijken wat ik nog kan doen.
Zit er een Dress for Succes bij jou in de buurt?

Daar krijg je gratis advies en een gratis set kleding om te solliciteren.

Ze zitten in:

Almere, Amsterdam, Eindhoven, Gorinchem, Leeuwarden, Leiden , Rotterdam, Spijkenisse, Tilburg, Utrecht

Veel van die winkels werken op afspraak, misschien kunnen ze nog iets voor je regelen. Bellen kan geen kwaad in elk geval!

http://www.dressforsuccess.nl/index.php

Edit: Ow, ben al mosterd zie ik!
quote:fashioncolor schreef op 23 december 2014 @ 15:58:

[...]

Dat is dan jouw interpretatie. Geloof mij dat ik al van alles aan het proberen ben maar ook ik kan geen ijzer met handen breken.Er is een vrijwilligers organisatie

daar kun je wel lenen.

Met een beetje google had je die er wel uitgehaald. Of een belletje naar de uitkeringsinstantie.

Waarom doe je zo weinig moeite? Lijkt een beetje op een freudiaanse houding eigenlijk. Zou maar eens goed bij mijzelf te rade gaan.
Dresscode zakelijk is GEEN jeans. Ook geen zwarte en ook geen 'nette'

Als je maat 36/38 hebt en toevallig in almere woont mag je morgen wel bij mij langskomen om iets te lenen. Een inloopkast vol met alleen maar zakelijk verantwoord
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
quote:himalaya schreef op 23 december 2014 @ 16:01:

[...]

Meld je aan bij een facebookgroep in jouw woonplaats, volgens mij zijn die overal wel. Geef daar aan dat je geen zakelijke kleding hebt, en of iemand wat kan lenen in jouw maat. Grote kans dat mensen je daarbij willen helpen.

Bij mijn sollicitatie was de dresscode ook 'zakelijk', maar in de praktij valt het erg mee. Geen vale spijkerbroek en gympen, maar een nette donkere spijkerbroek, of een gekleurde 'spijker'broek met net shirtje of bloes of tuniek kan prima.Wat ik aan wil doen is inderdaad een hele donkere (zwarte) broek (wordt verkocht als een jeans maar dat is er niet duidelijk aan af te zien) er zitten geen vale plekken op oid. En een top met colbert. Maar ik begrijp de boodschap dat dit niet zakelijk is. En ik was ook zeker niet van plan gympen aan te doen maar een leren enkel laars met een hak.
quote:fashioncolor schreef op 23 december 2014 @ 16:02:

[...]

Nee helaas niet. Zoals ik al eerder schreef heb ik geen sociaal netwerk meer. En ondanks de financiële en sociale beperkingen waar ik mee te maken heb probeer ik er alles aan te doen om het tij te keren. En ik begrijp van iedereen hier dat mijn outfit niet zakelijk is. Dus ik ga kijken wat ik nog kan doen.Maar als je die baan zo graag wilt dan had je van de week al gekeken, of zelfs vorige maand.

Nogmaals, ga eens bij jezelf na waarom je jezelf zo tegenwerkt en hier tegen alles nee roept.
Nee een jeans, welke dan ook is NIET zakelijk.

Echt niet.

Nooit niet.

Ook niet even

Enkellaarsjes ook niet

Zakelijk is zoals het al zegt zakelijk, dus pantalon, colbert, pumps, bloesje, net shirtje, dat soort.

Om heel hard te zijn: waarom ga je uberhaupt als je niet aan hun eis kunt voldoen?

Of: leen van een viva-lid, of van dress for succes, of de kringloop. Binnen nu en 45 minuten.

Je kunt wel aangeven dat je te ziek bent maar morgen ben je ook niet te ziek. En dit is eigenlijk 50% van je gesprek al. Dus vandaag moet je ook even niet te ziek zijn, en het regelen.

Want anders heb je dus 50% achterstand op de rest, die wel iets kon lenen.

Wat is je maat en waar woon je?

Ik heb nog een pantalon en bloesjes hangen die ik weg ga gooien want ik ga daar nooit meer inpassen
Iedereen bedankt voor de reacties. Ik weet in ieder geval voldoende. Ik ga mij nu voorbereiden op mijn gesprek. En ondanks de verkeerde outfit keihard mijn best doen om de baan binnen te slepen. En voor iedereen die denkt dat ik niet wil die kunnen zich duidelijk geen voorstelling maken van hoe het is om al zo lang je hoofd boven het water te moeten houden. Ik heb nog geen een dag een uitkering getrokken. Ik heb met de hulp van mijn ouders en schoonouders samen met mijn partner het hoofd boven het water kunnen houden. Ik heb de afgelopen jaren nog geen een baan geweigerd heb elk baantje voor elk loon hoe tijdelijk ook aangenomen. Ik heb ontelbaar veel brieven geschreven. Maar helaas heb ik de verkeerde studie op het verkeerde moment afgerond. Ik hoop echt voor niemand dat ze ooit in dezelfde situatie terecht te komen. Want geloof mij je complete sociale leven kwijt raken simpelweg omdat er geen geld meer is, is echt geen pretje.
Wat voor bedrijf is het? Dat kan ook nog uitmaken....
@fashioncolor er zijn mensen die hulp aanbieden.
quote:nina1966 schreef op 23 december 2014 @ 16:07:

[...]

Maar als je die baan zo graag wilt dan had je van de week al gekeken, of zelfs vorige maand.

Nogmaals, ga eens bij jezelf na waarom je jezelf zo tegenwerkt en hier tegen alles nee roept.Ik heb vanochtend pas gesolliciteerd en een uur later kreeg ik te horen dat ik morgen op gesprek mag komen. Hoe had ik dan in vredesnaam vorige maand of vorige week moet weten dat ik morgen een gesprek zou hebben? Als ik het vorige maand had geweten had ik geld kunnen sparen en dit hele probleem niet gehad.
maar er zijn best wat viva leden die je iets willen lenen he. Dus je hebt wel een soort van netwerk, als je ervan gebruik durft te maken!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven