Kosten HBO-studie (thuiswonend)
woensdag 24 maart 2021 om 22:18
Kan iemand me een beetje inzicht geven in wat een HBO-studie kost voor een thuiswonende student.
Even om een overzicht te krijgen van de studiekosten.
Ik kom zelf ongeveer op het volgende:
8600,= Collegegeld á 2150,- p.j
750,= Laptop
800,= Excursies oid
350,= Boeken
————
10.500,= ongeveer bij een 4-jarige studie (zonder vertraging/foute studiekeuze).
Kosten voor eten, kleding, telefoon, zorgverzekering allemaal buiten beschouwing latend, het gaat me nu echt om kosten aangaande de studie.
Welke kosten m.b.t. de studie zie ik misschien over het hoofd of is jullie ervaring dat die er nog bovenop komen?
Een buitenlandse stage van bijv. 3-4 maanden zou kunnen, maar dat is ook lastig in te schatten en een vraag t.z.t. voor de opleiding/afdeling internationalisering. Misschien zijn er wel beurzen, of kan er iets voor woning geregeld worden, geen idee.
Ervaringen hier met thuiswonende HBO-studenten?
Even om een overzicht te krijgen van de studiekosten.
Ik kom zelf ongeveer op het volgende:
8600,= Collegegeld á 2150,- p.j
750,= Laptop
800,= Excursies oid
350,= Boeken
————
10.500,= ongeveer bij een 4-jarige studie (zonder vertraging/foute studiekeuze).
Kosten voor eten, kleding, telefoon, zorgverzekering allemaal buiten beschouwing latend, het gaat me nu echt om kosten aangaande de studie.
Welke kosten m.b.t. de studie zie ik misschien over het hoofd of is jullie ervaring dat die er nog bovenop komen?
Een buitenlandse stage van bijv. 3-4 maanden zou kunnen, maar dat is ook lastig in te schatten en een vraag t.z.t. voor de opleiding/afdeling internationalisering. Misschien zijn er wel beurzen, of kan er iets voor woning geregeld worden, geen idee.
Ervaringen hier met thuiswonende HBO-studenten?
donderdag 25 maart 2021 om 16:44
Volgens mij heb ik dat al benoemd; in de OP geef ik dat ook aan. In een latere post noem ik ook al dat ik de halvering van het collegegeld 1e jaar al niet mee tel (als deels compensatie voor eventuele vertraging of wisselen van opleiding).Boogschutter10 schreef: ↑25-03-2021 13:40Plus incalculeren dat er ook studievertraging kan worden opgelopen. Ik zie alleen maar rekensommetjes gebaseerd op in 4 jaar een HBO opleiding afronden, maar veel studenten ronden een opleiding in 4,5 of 5 jaar af of switchen na een jaar naar een andere opleiding.
Als je na het eerste jaar besluit te stoppen en over te stappen naar iets anders, gooi je in feite immers zo rond de 3.000,= de afvoer in door collegegeld/boeken/intro.
donderdag 25 maart 2021 om 16:46
Hey!
Ik ben momenteel bijna klaar met mijn 4-jarige hbo studie en ik heb de afgelopen jaren echt maar 4 boeken aan hoeven schaffen. Vaak kreeg ik PDF's van mede-studenten of bleek ik de boeken niet écht nodig te hebben, dus kocht ik ze niet. Maar ik snap ook dat het heel erg aan de studie ligt hoeveel boeken je nodig hebt.
Voor mijn studie koop ik wel jaarlijks het complete Adobe pakket, dat dan weer wel. En ik heb vorig jaar een nieuwe laptop gekocht en die kost €1000 euro. Maar opnieuw, het ligt ook eraan wat de laptop allemaal aan moet kunnen, wat invloed heeft op de kosten.
Ik ben momenteel bijna klaar met mijn 4-jarige hbo studie en ik heb de afgelopen jaren echt maar 4 boeken aan hoeven schaffen. Vaak kreeg ik PDF's van mede-studenten of bleek ik de boeken niet écht nodig te hebben, dus kocht ik ze niet. Maar ik snap ook dat het heel erg aan de studie ligt hoeveel boeken je nodig hebt.
Voor mijn studie koop ik wel jaarlijks het complete Adobe pakket, dat dan weer wel. En ik heb vorig jaar een nieuwe laptop gekocht en die kost €1000 euro. Maar opnieuw, het ligt ook eraan wat de laptop allemaal aan moet kunnen, wat invloed heeft op de kosten.
pensieri felici.

donderdag 25 maart 2021 om 19:57
Dat is bij lange na niet altijd. Heel veel stages zijn zonder enige vorm van vergoeding.CatherineTheGreat schreef: ↑25-03-2021 08:50
Je krijgt in het 3e jaar overigens ook nog stagevergoeding (300 p.m.).