Werk & Studie alle pijlers

Kosten reclame uitzenden

16-05-2014 14:52 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit me suf te googlen en kom er niet achter wat een reclame op televisie kost. Voor mijn studie moet ik een mediaplan maken waarin ik dus een tv-commercial wil laten uitzenden. Nu zie ik op verschillende sites verschillende dingen staan. Op de site van rtl staat een uitgebreid verhaal maar prijzen staan nergens..

Ik wil een commercial van 30 sec op de populairste tijden in de avond op de zenders rtl 4, rtl 5, sbs 6, rtl 7 en net 5 hebben, een maand lang.

Iemand die toevallig ook eens de prijzen heeft uit moeten zoeken? Hoop dat iemand antwoord hierop weet, want mijn begroting wordt anders flink gokken.. :S Docent weet het ook al niet.. behoorlijk vervelend, want zit nu al twee uur overal te zoeken hoeveel dit ongeveer kost..
Is het een heel gek idee als je gewoon belt of emailt naar die zenders?
Ja ik heb dat ooit opgezocht, ook voor de opleiding. Maar waar ik het vandaan haalde, geen idee.

Zal eens voor je googelen..
Geniet van elke dag!
In de guldentijd was het 60000 gulden voor 1 minuut.
Het uit laten zenden van een commercial van 30 seconden kost gemiddeld ¤3.000,- uitgaande van een tijdstip dat weinig kijkers de commercial te zien krijgen. Een spotje laten vertonen op een moment dat er veel kijkers het spotje te zien krijgen kunnen de kosten oplopen tot ongeveer ¤40.000 tot ¤50.000,-. Hierbij kunt u denken aan een spotje in de rust van een voetbalwedstrijd van het Nederlands elftal gedurende het Europees- of Wereldkampioenschap. Een commercial uit laten zetten op rtl4 tussen één van de populairste programma?s in de avond kan ook al een kostenplaatje bevatten van ruim ¤30.000,-.
Geniet van elke dag!
Heel Erg Veel Geld.

Het hangt er ook maar helemaal vanaf welke programma's er op prime time worden uitgezonden. Bij een voetbalwedstrijd heb je een heel andere doelgroep dan bij een flopserie als Fashion Planet. Ook het aantal kijkers is heel divers per programma/uitzending. Een finale van iets levert veel meer kijkcijfers op dan een middelmatige film.

Daarnaast schrijf je niet op welke dagen je het wil laten uitzenden (7 dagen per week? Ook in de weekenden dus?) in welke reclameblokken precies en voor welke doelgroep je project is.

Kortom: je hebt veel te weinig om mee te werken.
http://media.rtl.nl/media ... ot/CB%202012_LR_nieuw.PDF

Zo moeilijk is het dus niet, aangezien dit in m'n hits stond na 2 sec..
Geniet van elke dag!
En weet je zeker dat je aan te bieden product/dienst wel voor de kijkers van die zenders geldt? Of die de juiste doelgroep zijn bedoel ik. RTL 7 heeft een zeer ander publiek dan SBS6.

Edit: je moet wel nadenken over je doelgroep natuurlijk.
En het maakt veel verschil waar de reclame tussen valt.

Bij de finale van het wereldkampioenschap kan het flink oplopen met de kosten voor het uitzenden van een reclamespotje.
Ja ik snap het zelf ook niet helemaal. Ik moet dus een marketincommunicatieplan maken maar heb nog nooit informatie gehad over televisiereclame. En nu wil ik dat dus inzetten en ben nu geïrriteerd, omdat ik het zelf ook niet weet. Ik weet niet wat normaal is en heb verschillende boeken in huis gehaald maar kan daar ook niet vinden wat ik zoek. Pff heel vermoeiend.

Het gaat om een shampoo van Nivea for Men.De doelgroep is mannen tussen 20 en 49 jaar maar ook de vrouwen aangezien zij dat vaak kopen als ze een vriend hebben. Ik wilde kijken hoe andere merken televisiereclame in zetten om zo een voorbeeld te hebben hoe dit in werkelijkheid gaat. Maar goed, dat kan ik ook niet vinden.
Daarnaast: heb je uitgezocht wat de populairste tijden zijn per zender? Dat is niet per definitie prime time namelijk. Het zal je verbazen welke programma's wanneer het meest worden bekeken..

Ik krijg niet echt het gevoel dat je over dit idee hebt nagedacht....
@mrsnem

Had ik ook al gevonden maar daar word ik niet wijzer van. Ik zie daar alsnog niet hoe vaak dan een reclame wordt uitgezonden en op welke dagen etc etc. En ook geen prijzen. Ja ze hebben het over een nettoprijs. En ze geven ook een voorbeeld van rekensom maar dat zegt me ook niet veel. Want dat bedrag is heel laag. Dus ik weet niet of dat letterlijk geldt voor het 1 keer uitzenden van een reclamespotje.
Ga eens een paar avonden reclameblokken kijken en turven. Wat voor reclames komen op welke zenders hoe laat. Voor wie zijn deze en hoe vaak komen ze terug.

En RTL7 snap ik dan nog wel, en natuurlijk kopen vrouwen ook shampoo voor hun mannen. Maar NET5 is gewoon een vrouwenzender.

Verdiep je eens wat meer in die dingen.
Ik heb er inderdaad niet goed over nagedacht, omdat alle informatie die ik vind, vaag vind. Het is ook nog eens gewoon voor een kleinere opdracht geen afstudeeropdracht ofzo. Dus ik zoek naar een ongeveer prijs.

Ik weet niet of ik moet denken aan 100.000 of 500.000 euro. Het maakt mij niet heel precies uit hoe en wat, volgens mij hoeft het niet zo gedetailleerd. Het gaat er meer om dat we het product goed weten te positioneren en een creatief concept bedenken. Dat heb ik allemaal maar zit nu al sinds gister hiermee te klieren.
Ook al is het voor een kleinere opdracht, je zal je moeten verdiepen in de stof als je wil dat er wat zinnigs in je verslag komt te staan.
Als je een doelgroep effectief wil benaderen, dan moet je een mediamix gebruiken. Dus niet alleen tv, maar ook radio/print/online. Vervolgens moet je kijken naar de doelgroep en waar je die doelgroep dus het best kunt bereiken. In jouw geval zoek je de mediadoelgroep "boodschapper". Misschien kun je googelen op "effectieve campagne voor boodschappers" en daar wat inspiratie uithalen?

Voor wat budget betreft wordt er altijd een X budget beschikbaar gesteld. Meestal gaat vervolgens een media-inkoper van een mediabureau met dat budget aan de slag om de reclameruimte en zendtijd in te kopen bij de diverse media.

En hoe er ook rekening mee dat een bedrijf als Nivea meer reclame maakt, en vermoedelijk gunstige volumecontracten kan sluiten.
Hangt er vanaf welke tv-zender en welk moment. Een 30sec reclame op Ned1 is goedkoper dan primetime RTL4.

Kosten kunnen dus variëren van zeg ¤2500/3000,- tot wel ¤35.000,- voor primetime of nog hoger als je over events als WK / oid spreekt.

Heb je er over nagedacht waarom je perse tv wilt? Is dat omdat het het eerste is wat in je opkomt, of bereik je daar ook de mensen mee die je wilt? Je zou ook voor radio kunnen kiezen, wat een stuk goedkoper is en sneller in te regelen. Goedkoper maken kan ook door samenwerking met andere bedrijven op te zoeken.

En verder uiteraard de overige middelen
Denk ook aan de productiekosten.
Mediamix heb ik ook. Ik heb alles al bedacht met de doelgroepen in gedachten. Dat zit helemaal goed.

Tv heb ik als middel gekozen vanwege het grote bereik. Daarnaast is er ook buitenreclame en andere soorten van communicatie ingezet. Radio is in dit geval niet gunstig, omdat mijn concept vooral om het visuele aspect gaat waardoor een bepaalde waarde wordt overgebracht.

@ nummerzoveel

Ik speel met deze opdracht schijnbaar alle rollen, dus er is geen media inkoper of iets. Het is een opdracht die is afgeleid van ooit een echte opdracht. Er wordt verder niks mee gedaan.
Productiekosten e.d. zijn allemaal al bepaald. Alleen de prijs van het uitzenden van de commercial heb ik nodig. Ik zag ook prijzen rond 30.000 maar dan weet ik alsnog niet waar die prijs op gebaseerd is.
Volgens mij zoek je dit: http://www.adverterenbijr ... ite-cp_20-14.pdf?sfvrsn=2
De prijs wordt altijd gebaseerd op bereik (oftewel het aantal mensen dat de boodschap bereikt).
Dat kost heel erg veel geld en hangt echt af van welk tijdstip je wilt. Primetime of tijdens een heel populair tv programma waarvan ze miljoenen kijkers verwachten zoals bijvoorbeeld het WK, kost duizenden euro's per minuut. Middernacht of vroeg in de ochtend is vast wat goedkoper en reclame op een publieke omroep is vaak ook wat goedkoper dan bij een commerciële omroep.

Heb het niet uitgezocht verder of dat echt klopte maar ik had tijdens een opleiding les in communicatie waar ook het stukje reclame op tv voorkwam.
Heb je al eens contact opgenomen met Nielsen? Zij doen onderzoek naar bruto mediabestedingen in Nederland
quote:Ieke78 schreef op vrijdag 16 mei 2014 16:28 Heb je al eens contact opgenomen met Nielsen? Zij doen onderzoek naar bruto mediabestedingen in NederlandBruto mediabestedingen zeggen erg weinig. Werkelijke bestedingen zijn vaak beduidend lager.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven