Werk & Studie alle pijlers

Kostgeld?

15-11-2018 18:17 229 berichten
Alle reacties Link kopieren
Betalen jullie thuis kostgeld en zo ja, hoe veel?
moderatorviva wijzigde dit bericht op 17-11-2018 17:00
Reden: OP (grotendeels) verwijderd. Passende maatregelen genomen. Met vriendelijke groet, Moderator Viva
87.98% gewijzigd
pipootje schreef:
16-11-2018 14:57
Ze heef alleen een bijbaan in het weekend!
een" bijbaan" van 30 uur per week
Oudblond schreef:
16-11-2018 15:07
De moeder van TO werkt voltijds. En - zo ik het lees - zorgt ze al heel lang in haar eentje voor TO. Die trouwens 2 jaar studie achterstand opgelopen heeft, betaald door moeder. Vader is niet in beeld. En toch heeft die evenveel plichten als moeder. Daar zou ik toch achteraan gaan. Vermits TO ouder is dan 18 moet zij dat doen. Dat is ook een manier om het gezinsinkomen te verruimen.
3/4 jaar. 2 keer blijven zitten in de 5de en toen 2 jaar vavo. Als ze gelijk havo had gedaan dus zelf 4 jaar.
Alle reacties Link kopieren
wat een ongelofelijk harde reacties richting de moeder van TO. Belachelijk. Niemand hier kan in haar portemonnee kijken he? Je weet niet waarom haar moeder zich genoodzaakt voelt om kostgeld te vragen.

Om je vraag te beantwoorden TO: vanaf het moment dat ik mijn eerste bijbaan had, ben ik thuis gaan bijdragen. Groot gezin en door omstandigheden opeens een zeer klein inkomen voor mijn ouders. Als we gezond wilden eten, moesten we wel bijdragen.

IK betaalde vanaf mijn 18e ongeveer 250 gulden per maand aan mijn ouders, daarvoor was het minder want alleen bijbaantjes. Ik had een stufi en werkte veel naast mijn school. Op mijn twintigste lukt het me ook nog om 2000 gulden te sparen, zodat ik een jaar naar het buitenland kon en daarna ging ik op kamers. IK heb mijn meubels en andere spullen op rommelmarkten en in kringloopwinkels gekocht, en kreeg ook veel afdankertjes van vrienden en familie. Volgens mij heb ik (serieus!) mijn eerste nieuwe meubel gekocht toen ik 35 was. Een gloednieuw bed van de Ikea :rofl:

Dus ja, ik vind kostgeld betalen wel normaal, zeker gezien het feit dat je aangeeft dat jullie het niet echt breed hebben.
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
30 uur werken is geen bijbaan. Als to tenminste 5/600 (denk wel meer) binnen haalt en 2/300 kwijt is aan vaste lasten snap ik best dat moeder 50/100 bijdrage wil. Ook al is dat voor kleren en tindschriften. Neem aan dat moeder ook niet verwacht had dat pa niets ging bijdrage van te voren.
Dat je je eigen kosten betaald op je 20ste vind ik echt niet zo gek hoor. Toen woonde ik al ruim 2 jaar op mijzelf!
Alle reacties Link kopieren
In de OP mist toch essentiële informatie: leeftijd, hoeveelste opleiding is dit en wat de situatie van moeder is.
Stampertje12 schreef:
16-11-2018 18:27
In de OP mist toch essentiële informatie: leeftijd, hoeveelste opleiding is dit en wat de situatie van moeder is.
Loep :idee:
Kleppeboxx schreef:
16-11-2018 13:13
TO, er is al diverse keren gevraagd om voor bedrag aan kostgeld het gaat maar daar reageer je niet op. ;-)

Stel dat TO spaart voor een grote reis die ze wil maken over een x-aantal jaar......... dat kan het wel zuur zijn voor moeder. Daar moeder zich dat niet kan veroorloven mag TO het zelf niet nastreven? Omdat TO zuinig is zodat ze kan sparen waardoor ze op vakantie kan én later meubels kan kopen, dan moeder zoiets niet belangrijk vinden maar dat is niet aan moeder maar aan TO.
Ga er vanuit dat TO naast haar studie, het stage lopen én haar eigen werk ook mee helpt in het huishouden. Dat zou dan voldoende moeten zijn, immers moeder hoeft geen schoonmaakster te laten komen.

Wil moeder van TO niet aanvallen, maar het kan zijn dat moeder op te grote voet leeft of geleefd heeft. Moet TO daar dan voor bloeden? Als moeder weinig inkomen heeft dan zal zij zelf of meer moeten gaan werken of een baan zoeken waarin zij meer verdiend.
Ongelooflijk dit zeg.
Alle reacties Link kopieren
Hoezo Nitflex, ik vind sparen een goede eigenschap. Zijn wel veel aannames, dat wel.
die ik wilde bestaat al...
Volgens vele moet moeder maar meer gaan werken, ook al heeft moeder een full time baan.. Rare redenatie.
Alle reacties Link kopieren
TO geeft geen cijfers, reageert niet meer... Daar krijg ik een gevoel bij. Ze had graag gehad dat we luidkeels zouden roepen dat moeder van de pot gerukt is. Maar tja... in de grote mensen wereld werkt het even anders.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
To, weet je al wáárom je moeder dit vraagt? Dit lijkt mij erg belangrijk in het gesprek tussen jullie twee.
Alle reacties Link kopieren
TanteBedelia schreef:
16-11-2018 19:08
Volgens vele moet moeder maar meer gaan werken, ook al heeft moeder een full time baan.. Rare redenatie.
Nee hoor TO studeert fulltime en werkt daarnaast nog 30 uur, dus doet nu al zeker 30 uur meer.
ladreamerx schreef:
16-11-2018 19:17
Nee hoor TO studeert fulltime en werkt daarnaast nog 30 uur, dus doet nu al zeker 30 uur meer.
Ja dus? To kiest daar zelf voor moet moeder nu ook meer gaan werken of zo?
Oudblond schreef:
16-11-2018 19:12
TO geeft geen cijfers, reageert niet meer... Daar krijg ik een gevoel bij. Ze had graag gehad dat we luidkeels zouden roepen dat moeder van de pot gerukt is. Maar tja... in de grote mensen wereld werkt het even anders.
To zoekt tips om moeder over te halen om geen kostgeld te betalen, ze wil in discussie gaan met moeder. Daarom laat ze niets los.
ladreamerx schreef:
16-11-2018 19:17
Nee hoor TO studeert fulltime en werkt daarnaast nog 30 uur, dus doet nu al zeker 30 uur meer.
Daar kiest TO zelf voor.
Ze kan ook lenen.
Ze kan ook stoppen met studeren.
Alle reacties Link kopieren
Nemaìn’ schreef:
16-11-2018 19:21
Daar kiest TO zelf voor.
Ze kan ook lenen.
Ze kan ook stoppen met studeren.
Pcies.
TO schreef dat ze deeltijds studeren niet kan betalen. Die begrijp ik even niet want dan kan ze toch voltijds gaan werken?
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Nemaìn’ schreef:
16-11-2018 19:21
Daar kiest TO zelf voor.
Ze kan ook lenen.
Ze kan ook stoppen met studeren.
Stoppen met studeren lijkt me geen serieus voorstel.
Oudblond schreef:
16-11-2018 19:45
Pcies.
TO schreef dat ze deeltijds studeren niet kan betalen. Die begrijp ik even niet want dan kan ze toch voltijds gaan werken?
Want een deeltijdopleiding kost vaak hetzelfde als een voltijds. Soms zelfs minder. Ik keek even snel op de site van HU, Pabo deeltijd 1800 euro, vrij van btw. Of je dan ook daadwerkelijk meer kan werken weet ik niet, want je zit ook met stage natuurlijk. Maar het lijkt me dus wel onzin om te zeggen dat je een deeltijdopleiding niet kunt betalen.
Alle reacties Link kopieren
consuelabananahammok schreef:
16-11-2018 01:39
Hmmm...

Ik merk dat ik er soms toch wel moeite mee heb hoe betuttelend de meningen tegenwoordig zijn.
Zelf laat ik mij er overigens ook door mee slepen. Mijn studerende zoon betaalt ook geen kostgeld en zijn studie wordt betaald.
Hij betaald alleen zelf zijn persoonlijke uitgaven.


Maar jee zeg, we hebben het eigenlijk gewoon over volwassen mensen.
Zelf was ik al jong het huis uit, met niets maar de koning te rijk ook al was frisdrank een luxe die ik mij alleen met 1 fles in het weekend kon permiteren.
Ik werd daarna jong zwanger, maar ook in die situatie ploeterde ik mij er doorheen.
Op mijn 20e voedde ik samen met mijn partner een kind op, werkte ik en hadden we een huis gekocht.
Spaargeld hadden we amper,de inrichting verzamelde we creatief bij elkaar.
Zo ben ik mijn volwassen leven gestart.
Vakanties werden pas jaren later een luxe , of nou ja kamperen dan, luxer kon nog lang niet.

De norm lijkt tegenwoordig steeds meer dat je je kinderen tot minstens 23 moet onderhouden, studies moeten volledig betaald worden, rijbewijzen gegeven, spaarrekeningen gevuld en geen cent kostgeld vragen want dan ben je gierig.
Ik weet niet..
Los van het feit dat niet iedereen die financiële ruimte heeft vind ik ook wel dat de jeugd steeds later op eigen benen gezet wordt,

Hier ben ik het helemaal eens. En voor TO; hoezo kun je geen deeltijd studie betalen? Deze kost niet meer dan voltijd, soms zelfs minder.
whitewolves schreef:
16-11-2018 20:24
Stoppen met studeren lijkt me geen serieus voorstel.
Het zijn dan ook geen voorstellen, maar opties.
Je hoort gewoon kostgeld te betalen je bent 20 kom op zeg.
En dat jouw moeder net kan rondkomen komt misschien wel omdat ze ook voor jouw eten, je energiekosten zorgt.
Ga maar wat meer werken als je zo graag wil sparen.
Oudblond schreef:
16-11-2018 19:12
TO geeft geen cijfers, reageert niet meer... Daar krijg ik een gevoel bij. Ze had graag gehad dat we luidkeels zouden roepen dat moeder van de pot gerukt is. Maar tja... in de grote mensen wereld werkt het even anders.
Die indruk kreeg ik totaal niet. Volgens mij was TO gewoon benieuwd hoe het er bij anderen aan toeging. Ik denk dat ze zich er niet prettig bij voelt dat sommigen hier nogal felle dingen over haar moeder zeggen. Dan zou ik verder ook geen details delen.

Ik vind kostgeld vragen overigens geen schande zoals sommigen dat hier vinden.
Alle reacties Link kopieren
attribuutje schreef:
16-11-2018 18:49
Hoezo Nitflex, ik vind sparen een goede eigenschap. Zijn wel veel aannames, dat wel.
Daarom staat er ook 'stel dat'......... wilt nog niet zo zeggen dat het zo is.

Toen ik nog thuis woonde, studeerde en daarnaast een bijbaan had betaalde ik ook kostgeld. Mijn ouders hadden geen inzage in wat ik verdiende (net zo min ik wist wat er bij mijn ouders binnenkwam of er uit ging) omdat ik vond dat hun dat niets aan ging. Vanaf mijn 18 betaalde ik 200 gulden kostgeld per maand en daar zou jaarlijks 25 euro per maand bijkomen tot ik huis uit ging. Daarnaast werd ik ook geacht mee te helpen in zowel het huishouden als op het bedrijf.

Daarom kan meehelpen in het huishouden ook gezien worden als verkapt kostgeld.
kleppeboxx wijzigde dit bericht op 16-11-2018 23:19
Reden: onjuiste formulering
3.20% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Oudblond schreef:
16-11-2018 19:12
TO geeft geen cijfers, reageert niet meer... Daar krijg ik een gevoel bij. Ze had graag gehad dat we luidkeels zouden roepen dat moeder van de pot gerukt is. Maar tja... in de grote mensen wereld werkt het even anders.
Ik was aan het werk, vandaar geen reactie😂 cijfers vind ik onnodig, aangezien ik naar de ervaring van anderen vroeg, niet naar de mening over mijn persoonlijke situatie.
Alle reacties Link kopieren
Ghost79 schreef:
16-11-2018 21:17
Hier ben ik het helemaal eens. En voor TO; hoezo kun je geen deeltijd studie betalen? Deze kost niet meer dan voltijd, soms zelfs minder.
In het geval van een deeltijd studie, mag je geen aanspraak maken op duo en mis je dus een lening en aanvullende beurs. Ook zou ik dan minder kunnen werken.
anoniem_378098 wijzigde dit bericht op 17-11-2018 00:46
Reden: Typo
0.96% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven