Werk & Studie alle pijlers

Kostgeld?

15-11-2018 18:17 229 berichten
Alle reacties Link kopieren
Betalen jullie thuis kostgeld en zo ja, hoe veel?
moderatorviva wijzigde dit bericht op 17-11-2018 17:00
Reden: OP (grotendeels) verwijderd. Passende maatregelen genomen. Met vriendelijke groet, Moderator Viva
87.98% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het een beetje jammer dat er zo op moeder wordt ingehakt. Dat ze niet spaart, dat ze haar kind kaalplukt en haar kind niets gunt. In een ideale wereld spaar je vanaf je geboorte voor het studeren van je kind. Althans, dat is wat wij aan het doen zijn, omdat het kan. Ik weet niet of de omstandigheden zo zijn dat het over drie jaar nog steeds kan. Niet iedereen lukt dit. En de moeder van TO is alleenstaand, vader buiten beeld. Ik gok zo dat moeder van TO dit plaatje ook niet had bedacht op het moment dat ze zwanger werd.

Dat ze haar studie daarvan betaald, logisch. En abbo, kleding vind ik ook niet meer dan logisch (dit valt natuurlijk ook onder luxe uitgaven). Voor zorgverzekering krijgt ze ga ik vanuit gewoon tegemoetkoming.

Het zou best zo maar eens kunnen dat TO meer geld overhoudt per maand om vrij te besteden dan moeder doet. Loopt TO er leuker bij dan moeder, omdat moeder dat financieel niet kan. Als dat zo is, dan vind ik het helemaal niet zo gekke vraag van moeder.

Ik weet niet of ik ooit kostgeld ga vragen. Ik wil in ieder geval proberen om zoveel mogelijk studiekosten uit handen te nemen van mijn kinderen. Ze zullen in ieder geval moeten gaan werken.
Alle reacties Link kopieren
lotte12345678 schreef:
16-11-2018 12:01
Ik heb een aanvullende beurs van 170 euro per maand, maar nogmaals, ik was benieuwd naar andere ervaringen, niet naar de mening over mijn/mijn moeders inkomen.
De mening over wel of geen kostgeld betalen KAN niet los gezien worden van jouw inkomen en het inkomen van je moeder. Als je ouders stinkend rijk zijn, dan is kostgeld niet redelijk (maar ook niet verboden). Als je ouder(s) een zeer laag inkomen hebben, dan is je beurs zodanig dat een bijdrage zeer redelijk is (maar ook weer niet verplicht).
...
ankalida schreef:
16-11-2018 11:48
Als je moeder zo'n laag inkomen heeft én je hebt geen enkel contact meer met je vader, dan kun je nog steeds een beurs van 396 euro per maand krijgen (gift na afstuderen!). Dat is omdat je ouder dan redelijkerwijs niet hoeft bij te dragen, ook niet aan dingen als eten, drinken en onderdak.

Nogmaals, heb je die aanvullende beurs?
Dat bedrag is voor uitwonende ...
Alle reacties Link kopieren
lotte12345678 schreef:
16-11-2018 12:01
Ik heb een aanvullende beurs van 170 euro per maand, maar nogmaals, ik was benieuwd naar andere ervaringen, niet naar de mening over mijn/mijn moeders inkomen.
Elk scenario rond kostgeld hangt af van de inkomens. Daar kan je gewoon niet aan voorbij.
Je wil geen studieschuld opbouwen. Begrijp ik. Je werkt naast je opleiding. Prima. Je woont onder je moeder's dak. Niks mis mee. Maar als het zo is dat je moeder heel goed moet budgeteren om de eindjes aan elkaar te knopen is het gewoon zuur dat jij met vakantie kan gaan en kan sparen omdat je niet bijdraagt aan het huishouden.
Ga met je moeder om tafel. Kijk naar jullie beider inkomsten en uitgaven. Leg deze naast elkaar en dan wordt snel duidelijk wat 'fair' is.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Oudblond schreef:
16-11-2018 12:29
Elk scenario rond kostgeld hangt af van de inkomens. Daar kan je gewoon niet aan voorbij.
Je wil geen studieschuld opbouwen. Begrijp ik. Je werkt naast je opleiding. Prima. Je woont onder je moeder's dak. Niks mis mee. Maar als het zo is dat je moeder heel goed moet budgeteren om de eindjes aan elkaar te knopen is het gewoon zuur dat jij met vakantie kan gaan en kan sparen omdat je niet bijdraagt aan het huishouden.
Ga met je moeder om tafel. Kijk naar jullie beider inkomsten en uitgaven. Leg deze naast elkaar en dan wordt snel duidelijk wat 'fair' is.
Mijn eerste gedachte was wat raar dat je kostgeld moet betalen als je al zoveel zelf betaald. Maar wat Oudblond schrijft daar ben ik het wel mee eens, alles hangt af van hoe je moeder rond komt.
TO, kan het hier mee te maken hebben?

Huurtoeslag
Let op!

Bij het berekenen van de huurtoeslag tellen wij ook het inkomen van medebewoners mee. Voor thuiswonende kinderen tot 23 jaar telt in 2019 alleen het inkomen boven € 4.885 mee (in 2018: € 4.827).
Alle reacties Link kopieren
Oudblond schreef:
16-11-2018 12:29
Elk scenario rond kostgeld hangt af van de inkomens. Daar kan je gewoon niet aan voorbij.
Je wil geen studieschuld opbouwen. Begrijp ik. Je werkt naast je opleiding. Prima. Je woont onder je moeder's dak. Niks mis mee. Maar als het zo is dat je moeder heel goed moet budgeteren om de eindjes aan elkaar te knopen is het gewoon zuur dat jij met vakantie kan gaan en kan sparen omdat je niet bijdraagt aan het huishouden.
Ga met je moeder om tafel. Kijk naar jullie beider inkomsten en uitgaven. Leg deze naast elkaar en dan wordt snel duidelijk wat 'fair' is.
TO, er is al diverse keren gevraagd om voor bedrag aan kostgeld het gaat maar daar reageer je niet op. ;-)

Stel dat TO spaart voor een grote reis die ze wil maken over een x-aantal jaar......... dat kan het wel zuur zijn voor moeder. Daar moeder zich dat niet kan veroorloven mag TO het zelf niet nastreven? Omdat TO zuinig is zodat ze kan sparen waardoor ze op vakantie kan én later meubels kan kopen, dan moeder zoiets niet belangrijk vinden maar dat is niet aan moeder maar aan TO.
Ga er vanuit dat TO naast haar studie, het stage lopen én haar eigen werk ook mee helpt in het huishouden. Dat zou dan voldoende moeten zijn, immers moeder hoeft geen schoonmaakster te laten komen.

Wil moeder van TO niet aanvallen, maar het kan zijn dat moeder op te grote voet leeft of geleefd heeft. Moet TO daar dan voor bloeden? Als moeder weinig inkomen heeft dan zal zij zelf of meer moeten gaan werken of een baan zoeken waarin zij meer verdiend.
lotte12345678 schreef:
16-11-2018 11:22
Studiefinanciering bestaat helaas niet meer, dat is veranderd in een lening. Vandaar dat ik zo veel mogelijk werk; ik wil liever zo min mogelijk studieschuld opbouwen. Deeltijd pabo kan ik niet betalen.

Ik heb een beetje het idee dat dit topic mijn vraag voorbij gaat. Ik was benieuwd naar andere ervaringen en het gaat nu meer over mijn salaris en dat van mijn moeder.
Je hebt gelijk.
Ik heb een half jaar kostgeld moeten betalen toen ik een stagevergoeding kreeg.
Bedrag was 150 euro. Ging dat op aan boodschappen? Nee, kleding en tijdschriften voor haarzelf. Werkte ze fulltime? Nee.
Toen dat half jaar voorbij was, had ik geen spaarrekening, waar ik wel op hoopte.
toffifee schreef:
16-11-2018 12:04

Dat ze haar studie daarvan betaald, logisch. En abbo, kleding vind ik ook niet meer dan logisch (dit valt natuurlijk ook onder luxe uitgaven). Voor zorgverzekering krijgt ze ga ik vanuit gewoon tegemoetkoming.

Het zou best zo maar eens kunnen dat TO meer geld overhoudt per maand om vrij te besteden dan moeder doet. Loopt TO er leuker bij dan moeder, omdat moeder dat financieel niet kan. Als dat zo is, dan vind ik het helemaal niet zo gekke vraag van moeder.

Kleding, luxe? Heel logisch. Ik ga even in mijn blote reet boodschappen doen.
Ik wed dat de moeder van to geen cent uitgeeft aan kleding voor to.

En de tegemoetkoming dekt in de meeste gevallen dus niet je verzekering. Zeker niet als je je eigen bijdragen laag wil houden.

Als moeder van to het financieel niet red kan ze ook net zo veel gaan werken als to.
Kleppeboxx schreef:
16-11-2018 13:13
TO, er is al diverse keren gevraagd om voor bedrag aan kostgeld het gaat maar daar reageer je niet op. ;-)

Stel dat TO spaart voor een grote reis die ze wil maken over een x-aantal jaar......... dat kan het wel zuur zijn voor moeder. Daar moeder zich dat niet kan veroorloven mag TO het zelf niet nastreven? Omdat TO zuinig is zodat ze kan sparen waardoor ze op vakantie kan én later meubels kan kopen, dan moeder zoiets niet belangrijk vinden maar dat is niet aan moeder maar aan TO.
Ga er vanuit dat TO naast haar studie, het stage lopen én haar eigen werk ook mee helpt in het huishouden. Dat zou dan voldoende moeten zijn, immers moeder hoeft geen schoonmaakster te laten komen.

Wil moeder van TO niet aanvallen, maar het kan zijn dat moeder op te grote voet leeft of geleefd heeft. Moet TO daar dan voor bloeden? Als moeder weinig inkomen heeft dan zal zij zelf of meer moeten gaan werken of een baan zoeken waarin zij meer verdiend.
Precies dit
TanteBedelia schreef:
16-11-2018 12:56
TO, kan het hier mee te maken hebben?

Huurtoeslag
Let op!

Bij het berekenen van de huurtoeslag tellen wij ook het inkomen van medebewoners mee. Voor thuiswonende kinderen tot 23 jaar telt in 2019 alleen het inkomen boven € 4.885 mee (in 2018: € 4.827).
Oh. Dan snap ik het wel.
Als dit het geval is, ben ik 180 graden gedraaid in mening.
Alle reacties Link kopieren
whitewolves schreef:
16-11-2018 13:41
Kleding, luxe? Heel logisch. Ik ga even in mijn blote reet boodschappen doen.
Ik wed dat de moeder van to geen cent uitgeeft aan kleding voor to.

En de tegemoetkoming dekt in de meeste gevallen dus niet je verzekering. Zeker niet als je je eigen bijdragen laag wil houden.

Als moeder van to het financieel niet red kan ze ook net zo veel gaan werken als to.
Zolang TO weigert meer informatie te geven over de situatie en alleen maar een principiële uitspraak wil over of het redelijk is kostgeld te vragen van je studerende kind met een bijbaan weten we helemaal niet of ze dat niet al doet. Of dat TO niet in de praktijk bijna permanent samenwoont met haar vriend in haar moeders huis. Of dat moeder nu geen keuze heeft anders dan interen op haar spaargeld terwijl haar dochter wel spaart. Of 100 andere mogelijke scenario’s. Weten wij veel.
Eze schreef:
16-11-2018 13:50
Zolang TO weigert meer informatie te geven over de situatie en alleen maar een principiële uitspraak wil over of het redelijk is kostgeld te vragen van je studerende kind met een bijbaan weten we helemaal niet of ze dat niet al doet. Of dat TO niet in de praktijk bijna permanent samenwoont met haar vriend in haar moeders huis. Of dat moeder nu geen keuze heeft anders dan interen op haar spaargeld terwijl haar dochter wel spaart. Of 100 andere mogelijke scenario’s. Weten wij veel.
Dat is waar
Eze schreef:
16-11-2018 13:50
Zolang TO weigert meer informatie te geven over de situatie en alleen maar een principiële uitspraak wil over of het redelijk is kostgeld te vragen van je studerende kind met een bijbaan weten we helemaal niet of ze dat niet al doet. Of dat TO niet in de praktijk bijna permanent samenwoont met haar vriend in haar moeders huis. Of dat moeder nu geen keuze heeft anders dan interen op haar spaargeld terwijl haar dochter wel spaart. Of 100 andere mogelijke scenario’s. Weten wij veel.
Dat is waar
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
16-11-2018 12:25
Dat bedrag is voor uitwonende ...
Uitwonende beurs bestaat niet meer onder het nieuwe stelsel. Er is wèl nog een beurs voor studenten met ouders met een laag inkomen, onafhankelijk waar de student woont.
...
Alle reacties Link kopieren
whitewolves schreef:
16-11-2018 13:41
Kleding, luxe? Heel logisch. Ik ga even in mijn blote reet boodschappen doen.
Ik wed dat de moeder van to geen cent uitgeeft aan kleding voor to.

En de tegemoetkoming dekt in de meeste gevallen dus niet je verzekering. Zeker niet als je je eigen bijdragen laag wil houden.

Als moeder van to het financieel niet red kan ze ook net zo veel gaan werken als to.
Er is verschil tussen bv H&M kleding en Maison Scotch kleding hè? En er zit ook nog een verschil tussen 2 broeken en 10 broeken hebben. Daar doelde ik op.

De tegemoetkoming zal de uitgave niet dekken, maar TO heeft het niet slecht denk ik qua inkomsten. Loon, studiefinanciering, tegemoetkoming zorgverzekering.

Ik vind wel dat je veel werkt in één weekend, To! Red je het allemaal met je studie?
toffifee schreef:
16-11-2018 13:58
Er is verschil tussen bv H&M kleding en Maison Scotch kleding hè? En er zit ook nog een verschil tussen 2 broeken en 10 broeken hebben. Daar doelde ik op.

De tegemoetkoming zal de uitgave niet dekken, maar TO heeft het niet slecht denk ik qua inkomsten. Loon, studiefinanciering, tegemoetkoming zorgverzekering.

Ik vind wel dat je veel werkt in één weekend, To! Red je het allemaal met je studie?
Lening bedoel je.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind kostgeld vragen niet verkeerd. Buiten de kosten die Lotte zelf maakt, heb ik -en Lottes' moeder du ook- nog een heel lijstje kosten waar Lotte geen weet van heeft. Autokosten, de krant, radio/tv/internet/vaste lijn, huur of hypotheek, vve, regionale belastingen, vuilnis ophalen, gas, water, elektra, afschrijvingskosten voor spullen in huis, onderhoud aan de verwarmingsketel, bosje bloemen op tafel, nieuwe planten, straks een kerstboom.
Als Lottes' moeder het inderdaad niet ruim heeft, snap ik best dat ze eens wil praten over de financiële verdeling. Als Lotte het voorstel van haar moeder niet terecht vind, kan ze ook op kamers gaan. Dan weet ik zeker dat haar moeder er financieel op vooruit gaat en Lotte gaat dan wrs. meer betalen dan haar moeder nu aan kostgeld verlangt.
Buiten de studiekosten die Lotte zelf betaalt heeft haar moeder al die genoemde kosten net zo goed. Een beetje meebetalen lijkt mij dus zo gek nog niet.
Maar nogmaals, ga eens samen om de tafel om te kijken hoe de financiën bij beide verdeelt zijn. Dat zal voor Lotte en voor haar moeder zeker verhelderend werken.
Als de moeder van Lotte door alle reserves heen is, er geen nieuwe ketel kan komen terwijl dat wel zou moeten en je inwonende dochter verdient gewoon een leuk salaris, dan snap ik best dat dat een beetje krom voelt.
Dus Lotte, wees de wijste, ga om de tafel met je moeder, zorg dat je beide een overzicht van de inkomsten en uitgave heb, en bespreek samen wat je redelijk vind.
Je geeft steeds aan dat het niet gaat over je moeder en haar inkomsten, maar die bepalen in grote mate wel of het al dan niet redelijk is om kostgeld te bepalen. Wij hoeven dat niet te weten, maar als lieve dochter, zou jij dat mee moeten nemen in je besluit over wat jij redelijk vind.
Succes, ik weet zeker dat jullie er samen uit komen.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_376510 wijzigde dit bericht op 08-08-2019 22:03
99.78% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
whitewolves schreef:
16-11-2018 14:00
Lening bedoel je.
Niet dus. Het is een groot misverstand dat studenten alleen nog maar kunnen lenen. Voor studenten waar de ouders een laag inkomen hebben is er nog steeds een prestatiebeurs. De 170 pm die ze noemt hoeft ze NIET terug te betalen als ze haar diploma haalt.
...
gizzmo-returns schreef:
15-11-2018 18:21
Je eet niets?
Je doucht niet? Hoe oud ben je?

Als je op jezelf woont ben je meer geld kwijt. Heel normaal om bij te dragen dus.
HUH? ze studeert en betaalt al heel veel zelf juist!
LAgirl82 schreef:
15-11-2018 18:46
Euh, ze woont er wel he, gratis! En je weet niet hoe haar moeder er financieel voor staat.
Het is geen schande hoor om kostgeld te betalen.
Ze heef alleen een bijbaan in het weekend!
Alle reacties Link kopieren
whitewolves schreef:
16-11-2018 13:32
Je hebt gelijk.
Ik heb een half jaar kostgeld moeten betalen toen ik een stagevergoeding kreeg.
Bedrag was 150 euro. Ging dat op aan boodschappen? Nee, kleding en tijdschriften voor haarzelf. Werkte ze fulltime? Nee.
Toen dat half jaar voorbij was, had ik geen spaarrekening, waar ik wel op hoopte.
De moeder van TO werkt voltijds. En - zo ik het lees - zorgt ze al heel lang in haar eentje voor TO. Die trouwens 2 jaar studie achterstand opgelopen heeft, betaald door moeder. Vader is niet in beeld. En toch heeft die evenveel plichten als moeder. Daar zou ik toch achteraan gaan. Vermits TO ouder is dan 18 moet zij dat doen. Dat is ook een manier om het gezinsinkomen te verruimen.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Kleppeboxx schreef:
15-11-2018 22:38
Persoonlijk vindt ik het not done dat TO kostgeld zou moeten betalen. Ze betaalt immers al veel zelf uit eigen zak omdat ze er voor werkt. Stel dat TO per jaar zo'n 1.000 euro spaart, dat is niet echt veel gezien het aantal uren dat ze werkt. Waar TO voor spaart doet niet ter zake. Het is wel goed dat ze geld achter de hand heeft want je weet niet wat er kan gebeuren waardoor ze het ineens dringend nodig heeft.

TO zal thuis ook gevraagd worden om mee te helpen in het huishouden. Wat dat betreft zou het meehelpen in het huishouden al voldoende moeten zijn.

Je kunt ook op jezelf gaan wonen, van antikraak tot huurwoning, keuze genoeg. De vraag is alleen, wat wil jij zelf?
Jij hebt zicht op het inkomen en de lasten van haar ouders?

Op jezelf wonen is heel wat duurder dan kostgeld betalen. Het meest normale lijkt me dat TO in overleg gaat met haar ouders en ze samen tot een te betalen bedrag komen.
pipootje schreef:
16-11-2018 14:53
HUH? ze studeert en betaalt al heel veel zelf juist!
Werkelijk? Lijkt me niet meer dan normaal dat ze dergelijke dingen zelf betaalt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven