Werk & Studie alle pijlers

Kostgeld?

15-11-2018 18:17 229 berichten
Alle reacties Link kopieren
Betalen jullie thuis kostgeld en zo ja, hoe veel?
moderatorviva wijzigde dit bericht op 17-11-2018 17:00
Reden: OP (grotendeels) verwijderd. Passende maatregelen genomen. Met vriendelijke groet, Moderator Viva
87.98% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Persoonlijk vindt ik het not done dat TO kostgeld zou moeten betalen. Ze betaalt immers al veel zelf uit eigen zak omdat ze er voor werkt. Stel dat TO per jaar zo'n 1.000 euro spaart, dat is niet echt veel gezien het aantal uren dat ze werkt. Waar TO voor spaart doet niet ter zake. Het is wel goed dat ze geld achter de hand heeft want je weet niet wat er kan gebeuren waardoor ze het ineens dringend nodig heeft.

TO zal thuis ook gevraagd worden om mee te helpen in het huishouden. Wat dat betreft zou het meehelpen in het huishouden al voldoende moeten zijn.

Je kunt ook op jezelf gaan wonen, van antikraak tot huurwoning, keuze genoeg. De vraag is alleen, wat wil jij zelf?
Alle reacties Link kopieren
Tja, je kunt nou eenmaal niet kiezen hoe je ouder(s) erin staan.

Hoe veel vraag je moeder als bijdrage?
Alle reacties Link kopieren
Ik snap je gevoel. Heel vervelend. Praat er met haar over? Waarom wilt ze kostgeld? Hoeveel is het? En vertel ook over je eigen situatie, hoe jou financiële situatie ervoor staat. Daarnaast een dikke compliment voor jezelf! Jij komt er wel!
Alle reacties Link kopieren
ClaireSophie schreef:
15-11-2018 22:16
Leuk hoor die bank van die bank van de kringkoop die je nergens kwijt kan.. :facepalm:
Het zijn TO's eigen woorden he, dat ze spaart voor meubels. Ze zegt niet dat ze spaart voor een hypotheek.

Verder vind ik dat een opzienbarend aantal mensen wat TO doet "stoer" vindt; wat TO zelf betaalt vind ik zelf behoorlijk standaard en eigen niet meer dan logisch. Ja, tuurlijk is het fijn als je minder hoeft te betalen, maar dat maakt dit nog niet stoer.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind TO wel stoer. Onze kinderen betaalden hun eigen studie niet en betaalden ook geen kostgeld (wilden we ook niet). Als je 20 bent, 35 uur les hebt in de week en 30 uur werkt, chapeau! Ik zou zeggen, kind ga wat minder werken en wat meer genieten.
Nu mag je als straf voor je vele uren werk ook nog eens thuis gaan meebetalen.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Hmmm...

Ik merk dat ik er soms toch wel moeite mee heb hoe betuttelend de meningen tegenwoordig zijn.
Zelf laat ik mij er overigens ook door mee slepen. Mijn studerende zoon betaalt ook geen kostgeld en zijn studie wordt betaald.
Hij betaald alleen zelf zijn persoonlijke uitgaven.


Maar jee zeg, we hebben het eigenlijk gewoon over volwassen mensen.
Zelf was ik al jong het huis uit, met niets maar de koning te rijk ook al was frisdrank een luxe die ik mij alleen met 1 fles in het weekend kon permiteren.
Ik werd daarna jong zwanger, maar ook in die situatie ploeterde ik mij er doorheen.
Op mijn 20e voedde ik samen met mijn partner een kind op, werkte ik en hadden we een huis gekocht.
Spaargeld hadden we amper,de inrichting verzamelde we creatief bij elkaar.
Zo ben ik mijn volwassen leven gestart.
Vakanties werden pas jaren later een luxe , of nou ja kamperen dan, luxer kon nog lang niet.

De norm lijkt tegenwoordig steeds meer dat je je kinderen tot minstens 23 moet onderhouden, studies moeten volledig betaald worden, rijbewijzen gegeven, spaarrekeningen gevuld en geen cent kostgeld vragen want dan ben je gierig.
Ik weet niet..
Los van het feit dat niet iedereen die financiële ruimte heeft vind ik ook wel dat de jeugd steeds later op eigen benen gezet wordt,
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
16-11-2018 00:52
Ik vind TO wel stoer. Onze kinderen betaalden hun eigen studie niet en betaalden ook geen kostgeld (wilden we ook niet). Als je 20 bent, 35 uur les hebt in de week en 30 uur werkt, chapeau! Ik zou zeggen, kind ga wat minder werken en wat meer genieten.
Nu mag je als straf voor je vele uren werk ook nog eens thuis gaan meebetalen.
Vind je dat echt chapeau?
Mijn dochter studeerde op die leeftijd ook voltijds, werkte ook in het weekend en woonde op zichzelf waarvoor ze zelf haar huur en onderhoud betaalde.
Ik vind dat eigenlijk best normaal.
En genieten deed ze ook nog, genoeg uitjes en social life.
TO, even 2 vraagjes.. welke studie heeft 35 lesuren?
Wat heb je gedaan werk/studie op je 18e, 19e?
ClaireSophie schreef:
15-11-2018 22:16
Prachtig ook de verhalen over meubels bij de kringloop, eerste huizen op je twintigste en je eigen kinderen tussen de 16-20 het huis uit willen hebben, hilarisch gewoon.

Sla de krant eens open, de gemiddelde wachtijd voor een sociale huurwoning is negen jaar, minimaal €5000 (en dan zit ik nog droevig laag) eigen spaargeld is minimaal en de huizenprijzen sky high. En nee die studentenkamers is ook al jaren een drama.

Leuk hoor die bank van die bank van de kringkoop die je nergens kwijt kan.. :facepalm:
Precies! In eerste instantie heb je nauwelijks meubels nodig.
Als je op je 20e uit huis gaat, ga je meestal eerst op kamers. En ja, die zijn echt wel te vinden, het kost gewoon wat tijd.

Maar jongeren willen tegenwoordig ook minder op kamers. Ze willen liever in een echt huis/flat dat helemaal mooi wordt ingericht.
Zelfs spullen van de kringloop zijn niet gratis, en vaak moet je een maand huur vooruit en een maand als borg betalen als je op kamers gaat, dus 1500 euro is dan zo weg. Toch fijn als TO dat heeft gespaard. Haar moeder verwacht kennelijk dat TO of niet spaart of extra gaat lenen bij duo, en dus straks met een schuld zit. Alleen als moeder echt financiële problemen heeft zou ik dat acceptabel vinden. Geen ouder wil toch dat een kind zich in de schulden moet steken voor hen.
consuelabananahammok schreef:
16-11-2018 01:39
Hmmm...

Ik merk dat ik er soms toch wel moeite mee heb hoe betuttelend de meningen tegenwoordig zijn.
Zelf laat ik mij er overigens ook door mee slepen. Mijn studerende zoon betaalt ook geen kostgeld en zijn studie wordt betaald.
Hij betaald alleen zelf zijn persoonlijke uitgaven.


Maar jee zeg, we hebben het eigenlijk gewoon over volwassen mensen.
Zelf was ik al jong het huis uit, met niets maar de koning te rijk ook al was frisdrank een luxe die ik mij alleen met 1 fles in het weekend kon permiteren.
Ik werd daarna jong zwanger, maar ook in die situatie ploeterde ik mij er doorheen.
Op mijn 20e voedde ik samen met mijn partner een kind op, werkte ik en hadden we een huis gekocht.
Spaargeld hadden we amper,de inrichting verzamelde we creatief bij elkaar.
Zo ben ik mijn volwassen leven gestart.
Vakanties werden pas jaren later een luxe , of nou ja kamperen dan, luxer kon nog lang niet.

De norm lijkt tegenwoordig steeds meer dat je je kinderen tot minstens 23 moet onderhouden, studies moeten volledig betaald worden, rijbewijzen gegeven, spaarrekeningen gevuld en geen cent kostgeld vragen want dan ben je gierig.
Ik weet niet..
Los van het feit dat niet iedereen die financiële ruimte heeft vind ik ook wel dat de jeugd steeds later op eigen benen gezet wordt,
Ik ben het op zich met je eens maar zoals Anna Sophie (denk ik dat de forummer heette) al stelde zijn de tijden anders.
Ik had met 17 een nieuwbouwkamer van 40m2 voor 100 euro per maand en daarna op mijn 22e een eigen woning in het centrum voor 170 euro per maand.
Niemand deed aan zijn huis 'mooi' inrichten, we verfden wat over het behang, soms lag er nog een vloer of je legde kleden neer, ik heb een vloer gekregen van een buurman met precies hetzelfde huis die zijn vloer wegdeed.
Ik deed met een vriend op bepaalde dagen en in bepaalde buurten (nieuwbouw) een rondje langs het grofvuil etc.
Dat is nu absoluut niet meer gebruikelijk.
Eerlijk gezegd was het voor toen ok maar ik wens voor mijn kinderen ook anders, behalve dan de betaalbare huren.
forumfossiel schreef:
16-11-2018 07:56
Zelfs spullen van de kringloop zijn niet gratis, en vaak moet je een maand huur vooruit en een maand als borg betalen als je op kamers gaat, dus 1500 euro is dan zo weg. Toch fijn als TO dat heeft gespaard. Haar moeder verwacht kennelijk dat TO of niet spaart of extra gaat lenen bij duo, en dus straks met een schuld zit. Alleen als moeder echt financiële problemen heeft zou ik dat acceptabel vinden. Geen ouder wil toch dat een kind zich in de schulden moet steken voor hen.
Ja, inderdaad huur en borg zijn duur. Maar wat spullen betreft ging ik destijds gewoon met de spullen die ik al had op kamers. Dus mijn bed en mijn bureau. En verder wat ouwe shit van familie, vaak wil iedereen van allerlei dingen af. De oude pannen en wat servies van mijn ouders, een oude oranje strijkplank van mijn ouders, een oude rookstoel van mijn tante, oude gordijnen van iemand. En ga zo maar door. Kleedje (“grand foulard”) over mijn bed en klaar is kees. En nee, dit was niet in 1967, dit was in 1997. Dit was heel normaal. Ik ben toen wel naar Ikea geweest voor een nieuwe dekbedovertrek en een besteksetje.

Gaandeweg vervang je dingen. Die oranje Brabantia strijkplank heb ik trouwens nog steeds. Met een andere hoes wel.

Ik heb ook gewoon geleend voor mijn studie. Ik zie daar het probleem niet zo van. Als je eenmaal werkt merk je dat nauwelijks. En tegenwoordig moet je sowieso lenen.
Jij ziet het probleem niet in geld lenen om aan je moeder te geven, terwijl die wettelijk nog verplicht is om je financieel bij te staan?

Ik kreeg destijds precies dat bedrag van mijn ouders dat volgens de berekening moest. Toen ik op mezelf ging wonen heb ik ook iets extra geleend, maar lenen om thuis te mogen wonen vind ik raar, tenzij moeder in de schuldsanering zit en zelf ook twee banen heeft.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
15-11-2018 18:21
Je eet niets?
Je doucht niet? Hoe oud ben je?

Als je op jezelf woont ben je meer geld kwijt. Heel normaal om bij te dragen dus.
Dit.

Een kleine bijdrage (verbruik water, gas elektra).
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Mijn zoon is 25 en woont nog thuis en hij werkt en hoeft niks te betalen. Hij spaart, gaat vaak op vakantie en hij gaat veel uit. Ik vind het belangrijk dat hij geniet en een mooi spaarcentje heeft als hij het huis uit gaat. Alleen in het geval als ik zelf niet rond had kunnen komen had ik kostgeld gevraagd. Ik begrijp de moeder van TO totaal niet. Zo breed heeft ze het niet en dan zou ik als moeder zijnde geen geld van mijn kind willen.
Alle reacties Link kopieren
forumfossiel schreef:
15-11-2018 21:28
Voor studenten begint het weekend op donderdag avond.
Voor mij op vrijdag, maar wel eerder dan zaterdag ja
Alle reacties Link kopieren
Sunnie1968 schreef:
16-11-2018 06:08
TO, even 2 vraagjes.. welke studie heeft 35 lesuren?
Wat heb je gedaan werk/studie op je 18e, 19e?
Ik doe de pabo. Van maandag tot woensdag zit ik van 9u tot 18u op school en op donderdag loop ik van 8u tot 16/17u stage. Op mijn 18e, 19e heb ik via de vavo mijn HAVO diploma gehaald, nadat ik 2 keer was blijven zitten in 5 Gymnasium.
Je loopt dus al behoorlijk uit. Ik vind het dan echt niet zo gek dat je moeder wat gaat vragen.
Bij de vavo kon je ook werken. Nu werk je zowat fulltime + fooi en je krijgt zorgtoeslag en studiefinancering?

Hoeveel zijn je inkomsten en uitgaven? Ga anders deeltijd pabo doen.
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
16-11-2018 08:16
Ik ben het op zich met je eens maar zoals Anna Sophie (denk ik dat de forummer heette) al stelde zijn de tijden anders.
Ik had met 17 een nieuwbouwkamer van 40m2 voor 100 euro per maand en daarna op mijn 22e een eigen woning in het centrum voor 170 euro per maand.
Niemand deed aan zijn huis 'mooi' inrichten, we verfden wat over het behang, soms lag er nog een vloer of je legde kleden neer, ik heb een vloer gekregen van een buurman met precies hetzelfde huis die zijn vloer wegdeed.
Ik deed met een vriend op bepaalde dagen en in bepaalde buurten (nieuwbouw) een rondje langs het grofvuil etc.
Dat is nu absoluut niet meer gebruikelijk.
Eerlijk gezegd was het voor toen ok maar ik wens voor mijn kinderen ook anders, behalve dan de betaalbare huren.
Ben ik met je eens, tijden zijn ook veranderd.
Toch is het ook weer niet zo lang geleden dat het ook anders kon gaan.
Mijn oudste is ook op kamers gegaan toen ze 18 was en met weinig begonnen.
Een koophuis op jonge leeftijd zit er helaas voor deze generatie niet.
Ik denk alleen dat we er wel steeds betuttelender over zijn gaan denken.
Alle reacties Link kopieren
TO, krijg je een aanvullende beurs? Leen je bij DUO?
...
Jaja007 schreef:
16-11-2018 09:49
Dit.

Een kleine bijdrage (verbruik water, gas elektra).
Haar bijdragen zit al in het zélf financieren van haar studie, verzekeringen, abonnement, kleding.
Alle reacties Link kopieren
SjakS schreef:
16-11-2018 10:43
Je loopt dus al behoorlijk uit. Ik vind het dan echt niet zo gek dat je moeder wat gaat vragen.
Bij de vavo kon je ook werken. Nu werk je zowat fulltime + fooi en je krijgt zorgtoeslag en studiefinancering?

Hoeveel zijn je inkomsten en uitgaven? Ga anders deeltijd pabo doen.
Studiefinanciering bestaat helaas niet meer, dat is veranderd in een lening. Vandaar dat ik zo veel mogelijk werk; ik wil liever zo min mogelijk studieschuld opbouwen. Deeltijd pabo kan ik niet betalen.

Ik heb een beetje het idee dat dit topic mijn vraag voorbij gaat. Ik was benieuwd naar andere ervaringen en het gaat nu meer over mijn salaris en dat van mijn moeder.
Alle reacties Link kopieren
Een gezamenlijk huishouden voeren met meerdere volwassenen betekent dat je met elkaar verzint hoe je de kosten deelt. 'Kostgeld moeten betalen' is echt niet van deze tijd, in mijn beleving, maar gewoon je verantwoordelijkheid nemen wel.

Als je samenwoont betaal je toch ook geen kostgeld aan elkaar? Nee, je deelt in de lasten. En als de ene een goede baan heeft, en de ander studeert, dan draagt diegene die studeert misschien wel niets bij. Geen probleem, dat gun je elkaar.

Maar als het runnen van het huishouden moeilijk wordt omdat er nauwelijks geld in de gezamenlijke pot zit, terwijl de ander royaal kan sparen, dan zit er ook iets scheef, en daar moet je met elkaar uitkomen.

Of dit nu om een partner gaat, of om een kind, maakt volgens mij weinig uit. Begin eens een volwassen gesprek met elkaar.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
Als je moeder zo'n laag inkomen heeft én je hebt geen enkel contact meer met je vader, dan kun je nog steeds een beurs van 396 euro per maand krijgen (gift na afstuderen!). Dat is omdat je ouder dan redelijkerwijs niet hoeft bij te dragen, ook niet aan dingen als eten, drinken en onderdak.

Nogmaals, heb je die aanvullende beurs?
...
Alle reacties Link kopieren
ankalida schreef:
16-11-2018 11:48
Als je moeder zo'n laag inkomen heeft én je hebt geen enkel contact meer met je vader, dan kun je nog steeds een beurs van 396 euro per maand krijgen (gift na afstuderen!). Dat is omdat je ouder dan redelijkerwijs niet hoeft bij te dragen, ook niet aan dingen als eten, drinken en onderdak.

Nogmaals, heb je die aanvullende beurs?
Ik heb een aanvullende beurs van 170 euro per maand, maar nogmaals, ik was benieuwd naar andere ervaringen, niet naar de mening over mijn/mijn moeders inkomen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven