Werk & Studie alle pijlers

Kostgeld?

15-11-2018 18:17 229 berichten
Alle reacties Link kopieren
Betalen jullie thuis kostgeld en zo ja, hoe veel?
moderatorviva wijzigde dit bericht op 17-11-2018 17:00
Reden: OP (grotendeels) verwijderd. Passende maatregelen genomen. Met vriendelijke groet, Moderator Viva
87.98% gewijzigd
Heb je nou al je moeder gesproken?
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
16-11-2018 22:26
Die indruk kreeg ik totaal niet. Volgens mij was TO gewoon benieuwd hoe het er bij anderen aan toeging. Ik denk dat ze zich er niet prettig bij voelt dat sommigen hier nogal felle dingen over haar moeder zeggen. Dan zou ik verder ook geen details delen.

Ik vind kostgeld vragen overigens geen schande zoals sommigen dat hier vinden.
Dit verwoord inderdaad precies wat ik bedoel.
Alle reacties Link kopieren
Nemaìn’ schreef:
17-11-2018 00:51
Heb je nou al je moeder gesproken?
Moeder spreek ik als het goed is morgen. Dan ga ik dit topic ook maar proberen te sluiten (als ik kan vinden hoe dit moet), want ik krijg alleen maar reacties over wat iedereen er wel niet van vind, terwijl ik puur en alleen om eigen ervaring vroeg. Meningen over mijn moeder en over mijzelf kan ik prima aan mensen vragen die ons ook echt kennen.
Verkeerd geplaatst
Wat kinderachtig die openingspost wissen.
lotte12345678 schreef:
17-11-2018 00:45
In het geval van een deeltijd studie, mag je geen aanspraak maken op duo en mis je dus een lening en aanvullende beurs. Ook zou ik dan minder kunnen werken.
Ik studeer deeltijd, werk en woon op mezelf. Gelukkig wel zeg, ik ben 40. Daarnaast heb ik geen partner, dus alle kosten zijn ook daadwerkelijk voor mijzelf. Ik studeer aan een particuliere opleiding en betaal bijna 2 keer zoveel collegegeld als bij een reguliere instelling. En toch betaal ik huur, vaste lasten en alle andere dingen die bij een grotemensen-leven horen. Dus ik snap toch niet helemaal waarom deeltijd geen optie is. Het zal misschien aan de opleiding liggen qua zwaarte en invulling met stage, maar dit uitzoeken zou toch geen kwaad kunnen? Maar dat terzijde.

Daarnaast heb ik nooit kostgeld hoeven te betalen, wel deed ik af en toe wat leuks voor mijn ouders. Een etentje, een cadeautje onder de boom of een keer een boodschapje om maar wat te noemen.
Alle reacties Link kopieren
TanteBedelia schreef:
17-11-2018 09:30
Wat kinderachtig die openingspost wissen.
Zoals ik al opgaf in de reden van de bewerking; de reacties gingen alleen maar over mijn moeder en mij, terwijl ik vroeg naar de ervaring van anderen. Meningen over mijn leven heb ik geen behoefte aan, maar toch bedankt.
lotte12345678 schreef:
17-11-2018 10:31
Zoals ik al opgaf in de reden van de bewerking; de reacties gingen alleen maar over mijn moeder en mij, terwijl ik vroeg naar de ervaring van anderen. Meningen over mijn leven heb ik geen behoefte aan, maar toch bedankt.
Nou ja hoe mensen over kostgeld denken en of dat wel en niet nodig is in jouw situatie is moeilijk los te zien van bijvoorbeeld het inkomen van je moeder en jou. Dus die vragen lijken me logisch. Je kan wel ervaringen over kostgeld krijgen maar dat is een beetje zinloos als het een hele andere situatie is.
Alle reacties Link kopieren
lotte12345678 schreef:
17-11-2018 10:31
Zoals ik al opgaf in de reden van de bewerking; de reacties gingen alleen maar over mijn moeder en mij, terwijl ik vroeg naar de ervaring van anderen. Meningen over mijn leven heb ik geen behoefte aan, maar toch bedankt.
Ervaringen van anderen: Ik woonde op mijn 17de zelfstandig. Studeerde, werkte en betaalde alles zelf. Zo goed? Dus nee, ik betaalde geen kostgeld aan mijn ouders. Maar ik vrat dan ook niet uit hun trog.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
Ik woonde op mijn 21e samen in mijn zelfgekochte huis en had alle lasten die daar bij hoorden. En dat was naast heel lastig -hallo roodstand- ook heel erg geweldig. Opeens moest ik dingen regelen, achter verzekeraars aanbellen die dubbel hadden afgeschreven, nadenken over de booschappen aan het einde van de maand en zorgen dat alles reilde en zeilde.
In het jaar ervoor heb ik vreselijk veel gespaard zodat ik dat huis kon betalen. Ik hoefde geen kostgeld te betalen omdat mijn ouders het toen wonderlijk goed hadden en ik had geen peerd zoals mijn broers en zus.
Dat is mijn ervaring met kostgeld. Mijn kind is nu 10 dus ik heb nog geen ervaring met de andere kant.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
lotte12345678 schreef:
17-11-2018 10:31
Zoals ik al opgaf in de reden van de bewerking; de reacties gingen alleen maar over mijn moeder en mij, terwijl ik vroeg naar de ervaring van anderen. Meningen over mijn leven heb ik geen behoefte aan, maar toch bedankt.
Je zocht een discussie punt voor met je moeder om je gelijk te kunnen halen.
Beetje flauw.
En in de huisregels staat dat er geen openingsposten mag worden verwijdert.
TanteBedelia schreef:
17-11-2018 10:52
Je zocht een discussie punt voor met je moeder om je gelijk te kunnen halen.
Beetje flauw.
En in de huisregels staat dat er geen openingsposten mag worden verwijdert.
Precies want als ze kostgeld moest betalen kon ze niet sparen.
Ga je ook in de kou zitten als je moeder aan het werk is en jij thuis studeerd of zet je de verwarming aan waar je moeder voor moet betalen, waarom moet jouw moeder die fulltime werkt maar net rondkomt, dat je niet wilt bijdragen van jou pikken?
Wees zo redelijk en ga eens kijken wat de huur van een kamer kost tel daar je andere vaste lasten bij op en daar je kosten voor kleding en eten en je weet dat je niks te klagen hebt ovet het feit dat je moeder kostgeld vraagt.
pas maar op Vlinder, dat was helemaal niet de vraag van to.
TanteBedelia schreef:
17-11-2018 11:01
pas maar op Vlinder, dat was helemaal niet de vraag van to.
Oh nee foei wat stout van mij :cry:
Alle reacties Link kopieren
TanteBedelia schreef:
17-11-2018 10:52
Je zocht een discussie punt voor met je moeder om je gelijk te kunnen halen.
Beetje flauw.
En in de huisregels staat dat er geen openingsposten mag worden verwijdert.
Fijn dat jij beter weet dan ik waar ik naar vroeg. Zoals ik niet op zoek ben naar een mening over mijn persoonlijke leven, ben ik ook niet op zoek naar een discussie online met iemand die ik niet ken.
Ik was niet op de hoogte van huisregels, aangezien ik nieuw op dit forum ben. Bedankt voor de heads up.
lotte12345678 schreef:
17-11-2018 11:27
Fijn dat jij beter weet dan ik waar ik naar vroeg. Zoals ik niet op zoek ben naar een mening over mijn persoonlijke leven, ben ik ook niet op zoek naar een discussie online met iemand die ik niet ken.
Ik was niet op de hoogte van huisregels, aangezien ik nieuw op dit forum ben. Bedankt voor de heads up.
We reageren op wat Jij in je op schreef en nu ineens verdraaid!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het heel jammer hoe hier gereageerd wordt. Ik dacht dat ik hier een oprechte vraag naar andere ervaringen kon stellen, maar in plaats daarvan worden er alleen maar oordelen over mijn persoonlijke leven gegeven en een soort achterbakse reden voor mijn vraag verzonnen. Ik had gedacht dat de mensen op dit forum oud en wijs genoeg zouden zijn om te begrijpen dat jullie mij niet kennen en mijn leven ook niet, dus dat een oordeel daarover geven vrij kinderrachtig en daarnaast overbodig is. Ik hoop heel hard dat jullie in het dagelijks leven niet zo negatief naar de wereld kijken, want het lijkt me heel naar om zo’n gedachtegang te hebben.

Tip van een achterbaks, lui, gierig kind; don’t judge a book by it’s cover. Als je iemand niet kent, mag je denken wat je wilt, maar uiten van oordelen hoeft niet altijd.
Alle reacties Link kopieren
Vlinder1963 schreef:
17-11-2018 11:30
We reageren op wat Jij in je op schreef en nu ineens verdraaid!
Het enige wat er “verdraaid” is, is dat ik al mijn persoonlijke info heb verwijderd.
lotte12345678 schreef:
17-11-2018 11:34
Ik vind het heel jammer hoe hier gereageerd wordt. Ik dacht dat ik hier een oprechte vraag naar andere ervaringen kon stellen, maar in plaats daarvan worden er alleen maar oordelen over mijn persoonlijke leven gegeven en een soort achterbakse reden voor mijn vraag verzonnen. Ik had gedacht dat de mensen op dit forum oud en wijs genoeg zouden zijn om te begrijpen dat jullie mij niet kennen en mijn leven ook niet, dus dat een oordeel daarover geven vrij kinderrachtig en daarnaast overbodig is. Ik hoop heel hard dat jullie in het dagelijks leven niet zo negatief naar de wereld kijken, want het lijkt me heel naar om zo’n gedachtegang te hebben.

Tip van een achterbaks, lui, gierig kind; don’t judge a book by it’s cover. Als je iemand niet kent, mag je denken wat je wilt, maar uiten van oordelen hoeft niet altijd.


Maar er zijn toch genoeg mensen die wel hun ervaringen hebben gedeeld? Zowel over zichzelf als over wat zij van hun kinderen vragen? Waarom heb je daar geen enkele keer op gereageerd dan?
Je kunt als TO zelf je topic sturen, door reacties die niet je vraag beantwoorden te negeren en door niet in te gaan op beledigingen etc. Al op pagina 1 staan ervaringen van mensen, doe daar dan iets mee.
Hier, allemaal ervaringen op pagina 1 alleen al:
Ceridwen91 schreef:
15-11-2018 18:22
Ik betaalde pas kostgeld toen ik met mijn goedbetaalde fulltime baan een paar maanden weer thuis ging wonen. In jouw geval vind ik kostgeld een beetje absurd.

LAgirl82 schreef:
15-11-2018 18:22
Dan moet je met je moeder gaan praten.

Ik moest kostgeld betalen vanaf het moment dat ik afgestudeerd was en ging werken.
Dat geld hadden mijn ouders niet nodig dus hebben ze op een rekening gezet en dat geld heb ik gekregen toen ik het huis uit ging.
Zo willen we dat later ook bij onze kinderen doen.

Mijn studie hebben mijn ouders overigens betaald, maar de rest betaalde ik ook zelf van mijn bijbaan.

Pandax schreef:
15-11-2018 18:26
Toen ik studeerde werkte ik 16 uur om mijn kamer, boeken en levensonderhoud te betalen. In de vakanties werkte ik fulltime zodat ik het collegegeld kon betalen. Ik vond ook altijd dat ik vrij veel zelf betaalde in vergelijking met andere studenten, dat was ook wel zo, denk ik. Maar kostgeld. Als je je woonomgeving het waard vindt zou ik het betalen. Anders zou ik op kamers gaan. Dat kost meer, maar je vrijheid is groter.

JollyRider schreef:
15-11-2018 18:28
Wij vragen van de kinderen geen kostgeld, wel een serieuze bijdrage aan het huishouden. En zodra ik merk dat ze hun spaargeld of vakantie zo belangrijk vinden dat ze nooit eens de portemonnee trekken voor boodschappen oid, dan ga ik er vrij snel anders over denken.

Maar hier is wel de basisregel: ergens in de eerste jaren na de middelbare school ga je het huis uit of ga je kostgeld betalen. Na 20 jaar alles betalen per kind, hoef ik geen zielig verhaal over vakantiewensen.

AngelEyes0192 schreef:
15-11-2018 18:32
Ik weet niet hoe je moeder er financieel voorstaat.

Ik ben in overleg met mijn ouders na mijn studie (kamer) weer een paar jaar thuis gaan wonen. Ik kreeg een full time baan en kon goed sparen. Ik heb dit spaargeld nu kunnen benutten bij het kopen van een huis. Ik heb ze nooit een cent hoeven betalen. Ze hebben het goed, maar ik heb het nooit voor lief genomen.

Kan je iets anders voorstellen, zoals eens de boodschappen betalen? Huishoudelijke taken overnemen?
JollyRider schreef:
15-11-2018 18:33
Ik heb zelf overigens nooit kostgeld betaald. Direct na middelbare school op kamers, geen bijdrage van ouders, dus alles zelf betaald. Meubels van de kringloop en vakantie met een rugzak en liften. Ik ben er niet slechter (ook niet beter) van geworden. Principieel vind ik dat volwassenheid slecht combineert met je hand ophouden

Lillybit schreef:
15-11-2018 18:37
Mijn kind hoeft niks te betalen thuis maar ik kan niet in jouw moeders portemonnee kijken. Je kan ook op kamers gaan.

sneeuwwitje80 schreef:
15-11-2018 18:39
Niemand in mijn omgeving betaalde kostgeld tijdens zijn of haar studie. De discussies gingen meer over hoeveel je ouders bijdroegen aan je studiekosten en boeken.

Wel was dat met ouders die zelf geen uitkering hadden. Toen we zelf rond de 16/22 jaar waren en het niet al de zoveelste studie was.

Kun je niet doorgeven dat je ouders niet willen bijdragen aan je studie zodat je meer studiefinanciering krijgt. Of klink ik nu heel oud en bestaat dat niet meer?

Op geen enkele van deze ervaringen heb jij gereageerd. Wel op een aantal andere posts van die pagina. Dan lijkt het er toch op dat je niets doet met de ervaringen, dus snap ik heel goed dat daarna niemand meer zijn ervaring deelt, en wel ingaat op de antwoorden die jij geeft op pagina 2 over dat je moeder het niet zo breed heeft.

Lees zelf anders jouw reacties pagina 2 nog eens terug. Vind je echt dat je anderen kunt verwijten dat het alleen over je moeder en jouw inkomen gaat?
Alle reacties Link kopieren
Marana-- schreef:
17-11-2018 11:45
Maar er zijn toch genoeg mensen die wel hun ervaringen hebben gedeeld? Zowel over zichzelf als over wat zij van hun kinderen vragen? Waarom heb je daar geen enkele keer op gereageerd dan?
Je kunt als TO zelf je topic sturen, door reacties die niet je vraag beantwoorden te negeren en door niet in te gaan op beledigingen etc. Al op pagina 1 staan ervaringen van mensen, doe daar dan iets mee.
Ik vind het moeilijk om te reageren op reacties waar geen vraag in staat, maar puur informatief is. Maar je hebt zeker gelijk, op overige reacties had ik gewoon niet moeten reageren!
TanteBedelia schreef:
16-11-2018 12:56
TO, kan het hier mee te maken hebben?

Huurtoeslag
Let op!

Bij het berekenen van de huurtoeslag tellen wij ook het inkomen van medebewoners mee. Voor thuiswonende kinderen tot 23 jaar telt in 2019 alleen het inkomen boven € 4.885 mee (in 2018: € 4.827).
En zelfs hier op kon je niet reageren.
lotte12345678 schreef:
17-11-2018 11:53
Ik vind het moeilijk om te reageren op reacties waar geen vraag in staat, maar puur informatief is. Maar je hebt zeker gelijk, op overige reacties had ik gewoon niet moeten reageren!


Dan bedank je mensen voor hun ervaring en vraag je door waarom zij vinden waarom wel/niet.
Ik vind het echt jammer dat je met verwijten naar anderen ging gooien, en zelfs nu niet zegt, sorry dat ik ten onrechte boos werd op iedereen. Maar goed, jouw topic.
Alle reacties Link kopieren
Selectief lezen, selectief reageren, snel geagiteerd. Heb je daar geen last van tijdens je stage?
...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven