Werk & Studie alle pijlers

Langzaam studeren en ontspanning

06-02-2013 16:46 6 berichten
Alle reacties Link kopieren
Punt 1: Vrijwel de hele dag ben ik bezig met het volgen van colleges. Buiten de colleges om probeer ik de leesstof van die week te lezen en de opdrachten te maken. Ik besteed eigenlijk elke dag doordeweeks van circa 8.00-18.00 aan school. Toch als ik achteraf kijk wat ik op zo'n dag heb gedaan, vind ik het tegenvallen. Het voelt alsof ik voor niets de hele dag bezig ben geweest, omdat ik voor mijn gevoel niet echt opgeschoten ben.

Punt 2: Na 18.00 (en vooral na het avondeten!) merk ik dat mijn zin in studeren weg is. Maar als ik dan ga ontspannen, krijg ik een schuldgevoel. Want die tijd kan ik ook besteden aan het werken aan school. Ook de weekenden heb ik het liefst vrij, maar toch ben ik ook dan veel bezig aan school. Is het niet in de praktijk, dan is het wel in mijn hoofd (het stemmetje: 'je had nu ook kunnen studeren')

Wie herkent dit? Tips?
Hoe studeer je? Heb je weleens een andere aanpak geprobeerd? Neem je genoeg pauzes?
De hele dag college's? Iedere dag? Wat voor 'n opleiding is dat?

En: 3 x een uur studeren is veel nuttiger dan 1 x drie uur.
Zeg maar Spijker.
Hangt een beetje van je resultaten af: Haal je wel al je vakken? Kan je het bijbenen? Dan moet je jezelf af en toe vrij geven. Maak een rooster: Van 19.00 tot 20.00 's avonds nog leren (of tot 21.00, ik weet niet hoe veel je moet doen). En daarna ben je vrij. Dan hoef je je ook niet schuldig te voelen als je die tijd vrij neemt.

Hetzelfde in het weekend. Als je zaterdag leert, mag je zondag vrij nemen.

Ik had het ook in het laatste jaar van mijn studie: Voelde me schuldig over iedere minuut dat ik niet studeerde. Maar ik ging er niet meer van studeren, ik ging me alleen maar schuldiger voelen :-) Dus gun het jezelf dat je niet altijd hoeft te werken.
quote:Spijk-er schreef op 06 februari 2013 @ 16:49:

De hele dag college's? Iedere dag? Wat voor 'n opleiding is dat?

En: 3 x een uur studeren is veel nuttiger dan 1 x drie uur.

Idd. Een studiedag moet je anders indelen dan een werkdag.

Ik kan prima keihard werken van 9 tot 5 met 1x lunchpauze en 1x 5 min even sigaretje roken.

Studeren op die manier? Wordt m niet, dan is je glas tegen de middal al overgelopen.
Herkenbaar, ik was op den duur alleen nog maar bezig met studie/werk. Uiteindelijk gewoon 1 dag in de week als standaard vrije dag uitgekozen. 's ochtends vroeg tot aan het middageten en 's avonds na het eten kan ik mij het best concentreren op huiswerk, de middagen studeren zijn zonde van mijn tijd want dan nam ik niets in mij op/lukt het schrijven van een essay nooit etc. Het was even moeilijk om die omslag te maken, maar nu haal ik zelfs betere cijfers. Ook heb ik een andere manier van leren nu, tegenwoordig maak ik goede planningen en probeer ik direct te beginnen met een werkstuk (inleiding, voorwoord, opzet) na de les, dan hoef ik alleen nog telkens alleen alles aan te vullen, lesstof samenvatten (daar leer je ook van), goed luisteren naar wat in de hoorcolleges is behandeld (vaak zullen ze niets vragen op een toets wat niet is behandeld in een hc). Na drie kwartier leren een kwartiertje pauze. En accepteren dat het soms gewoon even niet wil, als er op mijn planning staat dat ik vandaag vak A ga doen maar daar heb ik niet zo'n zin in en ik heb allerlei plannen voor vak B, dan draai ik het gewoon om.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven