Werk & Studie alle pijlers

Leaseauto verplicht?

06-02-2019 11:10 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Weet iemand of er ergens meer informatie te vinden is, over het recht hebben op een leaseauto?

Zelf werk ik op interim basis en krijg alleen een leaseauto als het project moeilijk te bereiken is met openbaar vervoer.

Iemand vertelde mij laatst dat de werkgever voor zulk soort werk altijd een leaseauto moet regelen voor je. Ongeacht of het te bereizen is met ov.

Wie weet hier meer vanaf?
Bullshit. Werkgever bepaalt gewoon wanneer wel of niet. Niets verplicht.
Natuurlijk is een werkgever dat niet verplicht
Wat staat er in je arbeidsovereenkomst?
Een werkgever 'moet' niets volgens mij.

Heb je een auto nodig voor uitoefening van je werk of omdat (je vindt) dat deze in het arbeidsvoorwaardenpakket hoort? Dat maakt nogal een verschil.
Je moet het leven niet te serieus nemen. Je overleeft het toch niet!
Nee, dat is niet verplicht.

Daarnaast is het zelfs niet verplicht om een reiskostenvergoeding te geven.
Je kunt het altijd navragen of de werkgever een leaseauto aanbied of dat er misschien sprake is van een poolauto die je kunt gebruiken.
Maar het is zeker geen recht.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Knappe bewering, ik zou vragen waar die persoon dat op baseert.
nee joh
laat je niet gek maken door oopjutters
Wat is er voor de CAO geregeld voor interim medewerkers?
Wat staat er in je arbeidscontract?
Wat is beleid van je werkgever voor medewerkers in soortgelijke situaties?
:lol: Dat zou mooi worden.

Maar ik zou niet met deze vraag naar je werkgever stappen..
Hier OV, OV-fiets en eventueel een keer een taxi.

Plus een paar huurauto's voor een aantal afdelingen, die gereserveerd moeten worden en niet gebruikt mogen worden voor woon-/werkverkeer.

Volgens mij heeft zelfs de directeur geen lease-auto.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Wat de rest zegt. De werkgever heeft hiertoe geen enkele verplichting. En inderdaad is zelfs een reiskostenvergoeding niet verplicht maar een secundaire arbeidsvoorwaarde.
Natuurlijk is er een geen enkele verplichting voor een leaseauto. Wat een onzin wordt er toch rondverteld. Bij mijn werkgever is het heel simpel. Rijd je meer dan zo veel kilometer per jaar voor de zaak, dan een leaseauto. 1 km minder? Dan dienstreizen declareren tot je een ons weegt. En de bereikbaarheid van de bestemmingen heeft er sowieso al niets mee te maken.

Zo kan het gebeuren dat wij vertegenwoordigers in dienst hebben die hun werk op de fiets doen. Soms zijn klanten dan wel eens verbaasd.
Ik denk ook niet dat je recht hebt op een lease-auto. Maar als je graag een auto van je werkgever zou willen krijgen, zul je aannemelijk moeten maken wat voor voordelen er voor het bedrijf zullen zijn als ze je die aanbieden.
Je kan beter een goede km vergoeding bedingen, daar hou je meer van over dan een lease auto.
ik geef mn bek ook maar een douw
Een bedrijfsauto is niet per definitie een lease-auto. Dat om mee te beginnen.

Verder lost je werkgever het keurig op, ze bieden je een bedrijfsauto aan als dat nodig is.

Er zijn zat werkgevers die vinden dat je maar met eigen vervoer moet gaan en alleen de kilometers mag declareren.
Madeliefjees schreef:
06-02-2019 12:08
Je kan beter een goede km vergoeding bedingen, daar hou je meer van over dan een lease auto.
Ik rijd lease en dat is heel, heel, heel aantrekkelijk en veel voordeliger dan een KM-vergoeding
lilalinda schreef:
06-02-2019 12:38
Ik rijd lease en dat is heel, heel, heel aantrekkelijk en veel voordeliger dan een KM-vergoeding
Ben ik met je eens. Je kunt voor 3000 á 4000 euro bijtelling een hele leuke auto rijden, waar je privé veel meer kosten aan zou hebben.
Madeliefjees schreef:
06-02-2019 12:08
Dan moet je wel hele goede vergoeding krijgen. Van die ca. 30..35 cent die je kan krijgen kan je geen auto rijden.
Sara9876 schreef:
06-02-2019 14:28
Dan moet je wel hele goede vergoeding krijgen. Van die ca. 30..35 cent die je kan krijgen kan je geen auto rijden.
En vaker nog is het gewoon 19 cent per kilometer.
ninanoname schreef:
06-02-2019 12:45
Ben ik met je eens. Je kunt voor 3000 á 4000 euro bijtelling een hele leuke auto rijden, waar je privé veel meer kosten aan zou hebben.
Niet alleen meer kosten maar het scheelt vooral heel veel gedoe. Als er een keer wat is breng je de leaseauto naar de garage, krijg je een andere mee, en als het onderhoud of de reparatie gedaan is haal je je auto weer op. Zonder de rekening te hoeven betalen. Die bijtelling maakt de kosten voor autorijden supervoorspelbaar.
Hahahahhaha
Sorry, maar jij werkt interim?
Als wat?
Sara9876 schreef:

Als je al 30-35 cent krijgt, is daar slechts 19 cent onbelast van. Over de rest betaal je belasting.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Bedankt voor de reacties. Ik vond het al vreemd en dat is het ook inderdaad :-).

Maar toch altijd even dubbelchecken ;-)
Sara9876 schreef:

Een auto rijden voor 30 tot 35 cent per kilometer lukt nog wel. Het probleem is dat de kilometervergoeding vaak veel lager is ;-D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven