Werk & Studie alle pijlers

Leer-werktraject

18-01-2010 13:22 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Graag wil ik de opleiding personeelsmanagement doen op hbo niveau, ik las dat er een mogenlijkheid komt om een werk-leer traject te volgen (na sollicitatie via een uitzendbureau) je zou dan 4 dagen werken, daarin 8uren mogen besteden aan je studie en 1 dag les.

Is hier iemand die op deze manier een studie volgt?

Beveel je het aan?

Wat zijn de studiekosten?

Verdien je ook? Of krijg je een stagevergoeding?

En is het goed te doen? Naast die dagen werken/les lijkt het me dat er ook nog tijd gaat zitten in huiswerk/leren.

Al deze vragen proberen te vinden op de site van de school maar staat er allemaal erg onduidelijk omdat het op 1 pagina over verschillende niveau's en trajecten gaat.

Wil wel de open dag bezoeken maar dat duurt nog een maand..

Dit is de site
Hallo Mevrouwtje... leuke studie wil je gaan doen. Ik heb zelf niet die opleiding gevolgt, maar ik werk op Afdeling personeelszaken. Wij krijgen jaarlijks te maken met 5 Leerling-medewerker (dat ben je dan als je Leer-traject doet). Je krijgt idd een vergoeding. Dit hangt af van je leeftijd. Je moet het zo zien; je komt als werknemer in dienst bij een bedrijf, 1 dag mag je besteden aan je studie. Als er sprake is van een CAO bij het betreffende bedrijf, dan is het bedrijf verplicht je de studiedag dat ook door te betalen. Tevens is het zo dat het bedrijf een deel van je studiekosten of helemaal voor zijn/haar rekening moet nemen. Heb je wellicht een contactpersoon/decaan van die studie waar je terecht kunt met je vragen. Ons bedrijf valt onder CAO MetaalUnie, dus mocht je iets gaan zoeken, op kantoor, in die branch, dan zou je de MetaalUnie kunnen bellen. Succes!
Ik heb nog nooit die vacatures gezien, ik studeer het zelf via de NHA.
Hey,

Ik heb verder geen tips voor je, maar ben wel benieuwd waar je de studie wilt gaan doen. Het klinkt wel interessant en ben zelf ook op zoek naar iets nieuws.
Deze pagina had ik het gelezen (onderaan) zoals je ziet staat er echt minimale info over het traject. Het is mij ook nog niet helemaal duidelijk of het wel op hbo niveau gericht is.

Heb inmiddels mijn vragen in een mail verstuurd dus ik hoop op een snel antwoord!

Eigenlijk heel stom maar ik wil vooral weten wat je verdient/moet betalen.. heb toch mn vaste lasten die betaald moeten worden.

Ik hoop in ieder geval op goede voorwaarden en de kans op een vast baan na de afronding want mijn huidige vaste baan zal ik ervoor op moeten zeggen.. en heel raar is dat toch niet? Het leerbedrijf investeerd waarschijnlijk niet voor niks in dit soort projecten (tenzij er een subsidie voor krijgen dan zijn t weer ideale goedkope krachten..)
quote:Mevrouwtje schreef op 18 januari 2010 @ 13:22:

Graag wil ik de opleiding personeelsmanagement doen op hbo niveau, ik las dat er een mogenlijkheid komt om een werk-leer traject te volgen (na sollicitatie via een uitzendbureau) je zou dan 4 dagen werken, daarin 8uren mogen besteden aan je studie en 1 dag les.

Is hier iemand die op deze manier een studie volgt?

Beveel je het aan?

Wat zijn de studiekosten?

Verdien je ook? Of krijg je een stagevergoeding?

En is het goed te doen? Naast die dagen werken/les lijkt het me dat er ook nog tijd gaat zitten in huiswerk/leren.

Al deze vragen proberen te vinden op de site van de school maar staat er allemaal erg onduidelijk omdat het op 1 pagina over verschillende niveau's en trajecten gaat.

Wil wel de open dag bezoeken maar dat duurt nog een maand..

Waarom bel je de betreffende opleiding/school dan niet even? Dan heb je direct antwoord op je vragen. Je gaat toch geen maand zitten wachten op een open dag????? Daar hebben ze nu telefoon/email voor uitgevonden .

Als je de site van die opleiding in je OP plaatst dan wordt het al makkelijker met je meedenken. Weet namelijk niet waar je het over hebt.

Bedoel je dit:

studiebaan en opleiding ?
Dit bedoel ik.
Mips, e-mail heb ik reeds verstuurd maar nog geen antwoord. Ontvang de info het liefs per mail/brochure dan kan ik alles rustig in me opnemen, duurt t te lang dan bel ik.

Openingspost aangepast, bedankt voor je tip!
Ik werk bij de uitzendorganisatie waar het om gaat. We zoeken veel nieuwe intercedentes en hopen op deze manier goedkope krachten te kunnen vinden. Je krijgt minimumloon en je moet je opleiding zelf betalen. Je krijgt voor 32 uur per week betaald en werkt dat ook. Je studiedag is voor jezelf. We hebben wel redelijk veel verlofuren vind ik.
Ai het is de hanzehogeschool........ ik heb dat ook gezien idd maar mijn vragen zijn nooit beantwoord. Verder vind ik de hanze echt ruk en de communicatie slecht. Zelf doe ik het dus via een thuisstudie van de NHA (Bedrijfskunde, personeel & organisatie) mede doordat ik bij de hanze nooit via de e-mail mijn vragen beantwoord heb gekregen en ik het op de open dag een puinhoop vond.
Flashy, ik ken idd negatieve verhalen van de hanze en vooral communicatie en het gebrek daaraan.. toch heb ik het idee dat het beter "staat" op je cv dan een thuisstudie.. niet dat ik dat vindt, ik denk dat men in t algemeen dat beeld heeft, helaas.

Moet je ook stage lopen bij de NHA? Of werk je al in een soortgelijk bedrijf? En hoe vind je die?

Bio, klinkt toch niet heel intressant, voor mij tenminste, met een voltijdopleiding, studiefinanciering, stagevergoedingen en een bijbaantje (want 40uren besteed je wekelijks vaak niet in de collegezalen) hou ik meer over. Niet dat ik dat wil, maar zou wel een betere optie zijn..
Je kunt je stage eventueel integreren als je er al in werkt ( doe ik nog niet, heb wel mbo in die richting) of je doet het aan het eind van de rit als je alle theorie al gehaald hebt, of je loopt gewoon tijdens de opleiding stage. Het is een vrij nieuwe opleiding maar wel erkend, tot nog toe bevalt het wel maar ik ben meteen 2e jaars ivm vooropleiding ( van de 3 jaar) De opleiding duurt als je er vlot door heen loopt 3 jaar, als je je stage achteraf doet dus wat langer.
Je kan toch ook gewoon deeltijd studeren en vrijstelling vragen voor de uren stage omdat je al in de branche werkt?

Of als je nog niet werkzaam bent in de branche. P&A zou je bij de Hanze ook altijd nog in een AD (2jr) traject kunnen doen, dan studeer je 2 jaar (basis) krijg je een officieel diploma, zoek je werk in de branche, maak je daarna de 4jr opleiding af met de 2 jaar die je nog zou moeten hebben en vraag je vrijstelling voor de stage op basis van je werkervaring.
Ik vind al niet eens werk in de branche met mijn gerelateerde mbo en studerende aan deeltijd hbo.... dat kun je dus vergeten, er zijn bijna geen vacatures en overal moet je jaren werkervaring voor hebben.
Hoi!

Ik heb een baan met een werk-leertraject. Niet in jouw richting die je wilt, maar in de zorg.

Ik ga 1 dag in de week naar school (vaste dag) en de rest van de week werk ik in het ziekenhuis. Eigenlijk word ik door het ziekenhuis betaald om te leren; ik heb geen studiekosten, dat betaalt het ziekenhuis. Ze betalen zelfs de helft van de uren die ik op school heb (uitgaande van een dag van 8 uur). Ik heb dus gewoon een contract met het ziekenhuis. Zij zijn mijn werkgever, ik werknemer.

Terwijl ik werk doe ik enorm veel ervaring op, ik zie dingen die niet in de boeken staan en als het rustig is, mag ik altijd aan mijn verslagen werken. Ik vind het echt een aanrader ten opzichte van fulltime naar school en vanuit school stages gaan lopen.

Hoeveel uur je kwijt bent aan je studie hangt echt van je persoon af. Ik pik dit soort dingen best makkelijk op, omdat ik het ook echt leuk vind en het altijd probeer te vertalen naar de praktijk. Sommige klasgenoten moeten er naast hun werk echt keihard voor blokken om de tentamens te halen, dat hoef ik echt niet. Het enige wat mij veel tijd kost is het schrijven van verslagen. En de hoeveelheid scheelt per blok; soms heel veel tegelijk, soms maar 2 in een heel blok.

Hopelijk zijn dit wat antwoorden waar je wat mee kan. Als je meer vragen hebt, dan stel ze maar.
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!
Ontvang net reactie;

Beste "mevrouwtje"

Binnen het HBO kennen we de opleiding Personeelsmanagement met verschillende varianten: de complete opleiding tot bachelor; de Associate degree (2 jarige variant); en leer-werkvariant bij de Associate degree. In dit laatste geval moet wel de student zelf voor een leer-werkplek zorgen. Het is niet zo dat de opleiding deze plek voor je voorhanden heeft.

Volgende week donderdag is er een voorlichting van de deeltijdopleidingen, waar we je meer over een traject kunnen vertellen. Formeel valt Leer-werktraject (duaal) onder voltijd (je kunt dus studiefinanciering aanvragen), maar in praktijk volg je slechts 1 dag in de week onderwijs (+ 3 dagen werk + 1 dag op het werk opdrachten voor de opleiding maken). Vandaar dat de voorlichting via deeltijd gaat, omdat het studieprogramma gekoppeld is aan de lesdag van deeltijd.

Dat klinkt alweer intressanter aangezien je zo wel studiefinanciering kunt aanvragen! En de opendag blijkt ineens al volgende week te zijn! (ik vergeet maar even dat dat dan wel erg onduidelijk aangegeven stond op de site...)

Lijkt me goed te doen

Mio, welk bedrijf werk je precies? Want ik moet dus wel zelf een baan zien te vinden (doe nu iets compleets anders!)
Je kan via ISBW ook een AD halen (dus net als bij Hanze Hogeschool tussen HBO en MBO in, relatief nieuwe titel in NL). Duurt 2 jaar en je werkt intussen, een keer per 3 weken les).

Flashy heeft wel een punt: banen in P&O/HRM zijn lastig te vinden als je geen ervaring hebt. Je kan nog wel vaak als Intercendente aan de slag, maar dat is natuurlijk meer W&S dan P&O en een stuk commerciëler. Dat laaste moet je liggen.
Dubbelfriss, hoe ben je aan die baan gekomen? Had je al een baan en werd die kans je gegund? Of heb je gesolliciteerd op een werk-leer traject oid.

Ben inderdaad internet aan het doorspitten, vacatures zijn er wel maar idd allemaal met ervaring. Misschien maak ik via een open sollicitatie meer kans.

Wil op de open dag ook vragen bij welke bedrijven huidige leerlingen zitten, daar maak ik waarschijnlijk nog het meeste kans.
Dubbelfris zit in de zorg, daar wordt veel meer met dergelijke leer-werk trajecten gewerkt. Het is zelfs zeer gebruikelijk ivm tekort aan personeel in de zorg en het nadrukkelijk belang van leren op de werkvloer.

Voor P&O is dit veel minder gebruikelijk. Er is ten eerste een groot aanbod van studenten (WO, HBO, AD en MBO) en lang niet zo veel banen. Geen tekort dus, en daarmee voor werkgevers lang niet zo interessant. Ze kunnen namelijk kiezen uit het aanbod mensen met of een volledige studie of studie+werkervaring. Er is weinig noodzaak om te investeren in een aankomend student die nog geen ervaring heeft.

Wel is het een goed idee van je om op de open dag te vragen naar de bedrijven die participeren in deze leer-werk trajecten.
Iemand die weet wat je gemiddeld verdient na deze opleiding? En is het ook verschillend welke richting je hierin uitgaat qua verdiensten?
Verdiensten hangen af van de niveau en zwaarte van de baan, de hoeveelheid en soort verantwoordelijkheid die je draagt én van het aanbod werknemers in de markt. Verder speelt de branche ook een rol. Daarbij (dat zal je tijdens de opleiding leren) is salaris slechts een getal. Daadwerkelijke salaris hangt ook af van zaken als pensioenvoorwaarden, ziektekostendekking, onkostenvergoeding, studiemogelijkheden, aantal vakantie/ADV dagen etc.

Oftwel: je kan er geen bal van zeggen.

Kijk eens in de vacatures waar ze vragen om een HBO P&O/P&A en wat de werkzaamheden zijn. Bedrijven vragen vaak voor een MBO functie ook al HBO terwijl de werkzaamheden echt MBO niveau niet overstijgen. Dus zal je ook minder verdienen. Zware P&O functies (Seniorniveau) verdient uiteraard een stuk beter maar dan heb je ook rond de 10 jaar serieuze ervaring.
Marktcomform salaris is wat ik overal lees.. tsja
Tip: zoek op Monsterboard op P&O of HR (klik wel aan "alleen in de vacaturetitel" want anders krijg je zowat álle vacatures van NL... ) en kijk dan of er in de regel achter de vacature een groen bankbiljetje staat. Dat zijn advertenties waar een salaris(indicatie) wordt afgegeven.

Paar voorbeeldjes:

goed betaald maar met ervaring

zelfs met eindejaarsspecificatie, wel ervaring gevraagd

minder ervaring gevraagd... 1-2 jaar

Verder moet je heel goed kijken naar de taken en verantwoordelijkheden, minder naar de titel. De T&V bepalen de zwaarte van de functie en daarmee voor een groot deel het salaris.

Bij het ene bedrijf heet je Personeels Manager bij het andere heet je junior personeelsadviseur maar is de functie praktisch even zwaar.

Laatste tip: verkijk je niet op het bruto salaris, secundaire arbeidsvoorwaarden zijn evenzo belangrijk. En hoe zijn de vooruitzichten op doorgroei in de organisatie?
Super mips! Aan jou heb ik wat
Geen dank! Gebruik zelf ook regelmatig deze manier om de "marktwaarde" van een functie te bepalen... niet officieel maar wel goede manier om snel een beeld te krijgen...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven