Werk & Studie alle pijlers

Leerstress

25-10-2018 15:37 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet dat hier in verhouding weinig studenten zitten, maar ik dacht misschien heeft er iemand wat tips.

Ik ben dit jaar begonnen met een hbo studie, hiervoor heb ik mbo gedaan. Veel research gedaan, gesprekken gehad en ook nagedacht of ik hbo niveau aan zou kunnen. Het niveau kan ik prima aan, tempo ook.

Nu zit ik alleen met het probleem dat ik het wat betreft leren niet helemaal goed heb aangepakt. Super stom en een wijze les voor de volgende keer. Maar nu is het dus als volgt, ik heb twee vakken waarvoor ik per vak een boek moet leren. Ik heb hier nog twee en een halve week voor, dus niet ideaal maar er is genoeg mogelijk.

Ik heb nu alleen als ik ga leren dat ik super gestrest raak, het overzicht verlies en denk dat ik het nooit op tijd ga leren. Wat natuurlijk totaal niet helpt. Maar ik het lukt me niet om gewoon met goede moed, stap voor stap, de hoofdstukken te gaan leren. Ik weet ook niet hoe ik dit nu moet aanpakken..
Op school is er ook een afdeling die je kan helpen met leren en na de vakantie ga ik hier meteen een afspraak mee maken.

Zijn er mensen die tips voor mij hebben? Zit echt met mn handen in het haar.
Oefen oud examens,

Kijk naar de doelstellingen van het vak, wat wordt er van je verwacht dat je geleerd hebt tijdens het blok.

Concentreer je op de hoofd doelstellingen. Je haalt je punten vooral met de grote lijnen en het overzicht van de stof. Details zijn voor de bonuspunten.

Misschien kan je je beter focussen op 1 vak, en het tweede vak in de herkansing doen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Gewoon beginnen, niet uitstellen en jezelf belonen telkens als je een hoofdstuk gedaan hebt.
Bij sommige studieboeken zit ook een samenvatting achter een hoofdstuk én aan het begin van een hoofdstuk worden soms de doelen van het hoofdstuk toegelicht. Gebruik deze als leidraad.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Bedankt voor alle tips! Omdat dit allemaal nieuwe drukken zijn, zijn er online (nog) geen oefenexamens te vinden.
Samenvattingen zijn wel online te vinden, deze ga ik ook gebruiken, dat scheelt namelijk enorm veel tijd.
En leerdoelen zijn ook duidelijk bij ons, daar ga ik me dan ook meer op focussen.

Ik heb voor mezelf even een planning gemaakt, dat geeft ook al een hoop rust.
Bedankt voor de tips!
Succes!
Leren deed ik in blokken van 50 minuten. Daarna 10 minuten pauze, even van het scherm weg, lopen, thee zetten ofzo. Daarna weer 50 minuten aan de slag.

Ik maakte veel samenvattingen, daardoor kreeg ik de stof in mijn hoofd. Begrippen leren soms met flitskaartjes. Kun je jezelf overhoren.
mijn ervaring is dat samenvattingen vaak niet echt optimaal werken. Wat slimmer is is je eigen samenvatting maken. Dus zoek een samenvatting online. Lees een hoofdstuk, vat dat hoofdstuk samen op max 1 a4 en vergelijk jouw samenvatting met de samenvatting die je ergens online vandaan gehaald hebt. Zo ben je actiever bezig met de stof en onthou je het beter omdat je het zelf gestructureerd hebt.

Zou je doen wat hamerhaai voorstelt: (dus focussen op 1 vak) dan ga toch naar het tentamen van het andere vak, punt is namelijk dat je dan de vragen kan oefenen en ook naar de inzage kan om daarvan te leren.
Kun je misschien samen met iemand gaan leren?
florence13 schreef:
25-10-2018 16:02
mijn ervaring is dat samenvattingen vaak niet echt optimaal werken. Wat slimmer is is je eigen samenvatting maken. Dus zoek een samenvatting online. Lees een hoofdstuk, vat dat hoofdstuk samen op max 1 a4 en vergelijk jouw samenvatting met de samenvatting die je ergens online vandaan gehaald hebt. Zo ben je actiever bezig met de stof en onthou je het beter omdat je het zelf gestructureerd hebt.
Dit.
En gewoon beginnen inderdaad en alles een voor een doen. Gaat meestal uiteindelijk sneller dan stressen ;)
Om de stress tegen te gaan: maak een planning.
Op dag 1 doe je hoofdstuk 1, 2 en 3 van boek A
Op dag 2 doe je hoofdstuk 1,2,3 van boek B
Enz.
De laatste dag gebruikte ik meestal als herhalingdag.

Dan zie je dat, als je je aan je planning houdt, er niks is om te stressen en je tijd genoeg hebt om alle hoofdstukken door te komen.

En ook fijn: als je dan klaar bent met je planning voor de dag mag je stoppen met studeren die dag en wat leuks gaan doen. Want je komt de rest ook wel door volgens je planning.
Wat zijn de leerdoelen van de cursus? Wat moet je kunnen? Wat zijn de eindtermen/exameneisen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven