Werk & Studie alle pijlers

Licht seksitische opmerkingen op t werk

13-08-2010 15:03 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Zo nu en dan gebeurt t dat ik op mijn werk een opmerking krijg van een mannelijke collega, die ik eigenlijk net niet helemaal door de beugel vind kunnen.

Zojuist, een collega die net terug is van vakantie moet weer wennen aan t beeldschermwerk. Een andere mannelijke collega maakt daar een geintje over en de betreffende collega steekt zijn hoofd om de hoek van zijn scherm en zegt tegen mij 'nou ik kijk veel liever naar jou dan naar mijn scherm hoor'. Gevolgd door een nogal ranzig lachje richting die andere man.

Een paar weken eerden heeft een andere mannelijke collega zich verslapen en komt te laat, hij zegt zo iets van 'als jij me nou een beschuitje op bed was komen brengen...'. Ook gevolgd door een raar lachje.

Nou ja, op zich vrij onschuldige opmerkingen. Maar t zit me ergens niet lekker. Ik wens op mijn werk serieus te worden genomen als mens. Ik vind eigenlijk dat dit soort opmerkingen in geen ekele werkomgeving thuishoren. Komt nog bij dat beide heren die ik noem leidinggevende personen zijn waar ik nauw mee samenwerk en die mij moeten beoordelen. Ik werk bovendien bij de Rijksoverheid, een werkgever die een voorbeeldfunctie wil hebben wbt goed-werkgeverschap.

Ik vraag me af. Moet ik hier iets mee? Of maar gewoon schouderophalend laten passeren? Reageer ik misschien wat overgevoelig, horen dit soort dingen er nou eenmaal bij? Of moet ik t melden bij een vertrouwenspersoon oid?

even voor de duidelijkheid, ik lig hier echt niet wakker van, voel me niet gekwetst of wat dan ook. Ik dek alleesn achteraf, "ben ik nou gek, ofis dit normaal? ". Ik bedacht me net ook: als mijn man dit soort opmerkingen naar zijn vrouwelijke collega's zou maken zou ik echt ziedend zijn...

Nou ja, graag jullie reacties.
quote:Margaretha2 schreef op 16 augustus 2010 @ 17:05:

Ik zou het van een leidinggevende die nogal ver van je afstaat echt níet waarderen en bv. van een leraar of professor op de universiteit ook echt niet, daar vind ik het eerder mee te vergelijken. En ik zou daar dus direct korte metten mee maken.Eensch.
Ik vind je reactie belachelijk overdreven. Neem jezelf eens niet zo serieus en lach erom. Tis niet dat hij standjes met je bespreekt.........
Nee, dit gedrag is onacceptabel. En ook uiterst onprofessioneel.

Dit gaat richting intimideren en vernederen.

Laat je collega het gelijk weten als hij over een grens heengaat.

Maak een notitie van elke opmerking, zodat je een soort dossier krijgt waarmee je iets kunt. Als je daarmee naar zijn meerdere gaat, zijn de rollen plotseling omgedraaid.

Creeer een soort 'Wie het laatst lacht, .... ' - situatie.

HJ
quote:Henkjan41 schreef op 22 augustus 2010 @ 00:09:

Nee, dit gedrag is onacceptabel. En ook uiterst onprofessioneel.

Dit gaat richting intimideren en vernederen.

Ja hoor. Hooivorken en brandende fakkels..
quote:vaire schreef op 18 augustus 2010 @ 21:34:

@75twinkel: ik erger(de) me aan soortgelijke opmerkingen, en vind niet dat je overdrijft. Mijn persoonlijke oplossing was het metershoog optrekken van mijn wenkbrauwen, en me vervolgens nadrukkelijk verder op mijn werk concentreren. Werkt perfect, na twee keer vonden ze me een saaie trut* en gingen ze voortaan de secretaresse met 'grapjes' bestoken. Was ik zeer tevreden mee.

*veronderstel ik althans Dit vind ik een goede reactie. De opmerkingen zijn niet wereldschokkend of in die mate ernstig dat je echt actie zou moeten ondernemen (naar mijn mening) en het heeft zijn effect wel. Zeker in een formele werksfeer zou ik het niet op de spits willen drijven door er keihard tegenin te gaan.
Persoonlijk vind ik je reactie zwaar overdreven. Maar goed, ik werk al ruim 20 jaar in een mannenwereld en heb wel schunniger dingen voorbij horen komen.

Ervaren andere vrouwelijke collega's dit ook als hinderlijk?

Natuurlijk kun je er wat van zeggen, als je je er ongemakkelijk bij voelt. Maar om hier nou mee naar een vertrouwenspersoon te stappen gaat mij echt te ver..
quote:Margaretha2 schreef op 16 augustus 2010 @ 17:05:

[...]

Toen ik nog op de middelbare school zat was dit mijn favoriete tijdverdrijf met mijn jongensvrienden en nu vind ik het ook nog wel leuk in de kroeg. Misschien ook wel op het werk, maar ik werk met vrijwel alleen maar vrouwen dus dat is niet aan de orde. Wat me echter he-le-maal niets lijkt dat je ouwe-jongens-krentenbrood moet doen met mensen met wie je eigenlijk een formele werkrelatie hebt. Ik zou het van een leidinggevende die nogal ver van je afstaat echt níet waarderen en bv. van een leraar of professor op de universiteit ook echt niet, daar vind ik het eerder mee te vergelijken. En ik zou daar dus direct korte metten mee maken.Ja, idd, zodra er sprake is van een machtsverhouding, worden dit soort dingen ingewikkeld. Daar zou een leidinggevende zich ook bewust van moeten zijn (en zich ernaar gedragen).
Wat stel jij je aan zeg! Mijn god, wat een gezeik om niks.
quote:noa schreef op 13 augustus 2010 @ 15:33:

Ik vind er niets seksistisch aan. Je moest eens weten wat ik soms allemaal te horen krijg.

Idem!

Vind het nogal suf als je je om zulke futiliteiten druk loopt te maken. Gein lekker mee met die mannen, dat bevordert de werksfeer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven