Werk & Studie alle pijlers

Licht seksitische opmerkingen op t werk

13-08-2010 15:03 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Zo nu en dan gebeurt t dat ik op mijn werk een opmerking krijg van een mannelijke collega, die ik eigenlijk net niet helemaal door de beugel vind kunnen.

Zojuist, een collega die net terug is van vakantie moet weer wennen aan t beeldschermwerk. Een andere mannelijke collega maakt daar een geintje over en de betreffende collega steekt zijn hoofd om de hoek van zijn scherm en zegt tegen mij 'nou ik kijk veel liever naar jou dan naar mijn scherm hoor'. Gevolgd door een nogal ranzig lachje richting die andere man.

Een paar weken eerden heeft een andere mannelijke collega zich verslapen en komt te laat, hij zegt zo iets van 'als jij me nou een beschuitje op bed was komen brengen...'. Ook gevolgd door een raar lachje.

Nou ja, op zich vrij onschuldige opmerkingen. Maar t zit me ergens niet lekker. Ik wens op mijn werk serieus te worden genomen als mens. Ik vind eigenlijk dat dit soort opmerkingen in geen ekele werkomgeving thuishoren. Komt nog bij dat beide heren die ik noem leidinggevende personen zijn waar ik nauw mee samenwerk en die mij moeten beoordelen. Ik werk bovendien bij de Rijksoverheid, een werkgever die een voorbeeldfunctie wil hebben wbt goed-werkgeverschap.

Ik vraag me af. Moet ik hier iets mee? Of maar gewoon schouderophalend laten passeren? Reageer ik misschien wat overgevoelig, horen dit soort dingen er nou eenmaal bij? Of moet ik t melden bij een vertrouwenspersoon oid?

even voor de duidelijkheid, ik lig hier echt niet wakker van, voel me niet gekwetst of wat dan ook. Ik dek alleesn achteraf, "ben ik nou gek, ofis dit normaal? ". Ik bedacht me net ook: als mijn man dit soort opmerkingen naar zijn vrouwelijke collega's zou maken zou ik echt ziedend zijn...

Nou ja, graag jullie reacties.
Lijkt me niet verstandig om het 'schouderophalend te laten passeren'. Dat is volgens mij namelijk helemaal geen reële optie. Het stoort je wanneer het gebeurt, het ergert je in breder opzicht omdat je je niet serieus genomen voelt en je loopt er dusdanig mee rond dat je hier input vraagt. Dat is zo ongeveer hettegenovergestelde van iets schouderophalen laten passeren .

Weet je wat je tegenhoudt om hem 'gewoon' direct luid en duidelijk te vertellen dat je hier niet van gediend bent?
Sjesis, je kunt toch ook gewoon zeggen dat je er niet van gediend bent in plaats dit melden aan een vertrouwenspersoon? Gaat het serieus om die ene opmerking? Sorry hoor, ik zal dan wel te makkelijk zijn, maar ik vind dat je nogal doordraaft met je voorbeeldfunctie.
lastig hoor, de opmerkingen zijn niet direct schunnig of aanstootgevend, maar zorgen er wel voor dat jij je ongemakkelijk voelt.

Als je er iets van zou zeggen, kunnen zij zich er makkelijk achter verschuilen dat 'het niet zo bedoeld was, geintje' etc.

Misschien kun je proberen om ze scherp van repliek te dienen. Zoiets:

Man: "Als jij me nou een beschuitje was komen brengen...'

Twinkel: "dat zou je vriend vast niet leuk gevonden hebben.
Ik krijg dit soort opmerkingen ook weleens. Ik vind ze nogal flauw, maar laat ze altijd makkelijk van me afglijden. Meestal reageer ik met een nietszeggend glimlachje.

Ik zou dus inderdaad proberen het schouderophalend te laten passeren, of proberen het met humor op te lossen door een tegenopmerking te maken die hem op een milde manier op z'n plek zet.
Ik persoonlijk vind dat soort opmerkingen altijd wel 'gezellig', ik hou wel van een grapje op de werkvloer. Het probleem is echter dat dergelijke opmerkingen vaak leuk zijn als ze van iemand komen waar je een leuke klik mee hebt en dat ze naar worden als ze van iemand komen waar je je minder bij op je gemak voelt.

Ik denk dan ook dat je dit zeker moet melden. Zaken zijn ongepast zodra iemand zich er ongemakkelijk bij voelt. En dat is nu dus het geval.
ja, direct zeggen dat ik er niet van gediend ben zou t beste zijn, maar dat is nu eenmaal iets wat ik niet heel snel doe (kwestie van karakter)

t gaat me niet om die ene opmerking, dit zijn gewoon twee voorbeelden van dingen die vrij regelmatig voorvallen. (had ik miss. niet zo duidelijk vermeld)

Ik vind t ook geen vreselijke opmerkingen, maar al met al sluimert er zon gevole bij me van, eigenlijk zou t toch niet normaal moeten zijn.

Qua voorbeeldfunctie, ik noem het even, omdat dat officieel beleid is hier. Dit soort dingen worden zeer serieus opgepakt, en men wil echt niet dat t gebeurt.
ik vind dit zeer onschuldige opmerkingen hoor...zou me er niet aan storen..vind idd dat je overdrijft daarin. Als iemand dat tegen mij zou zeggen, zou ik m denk ik gewoon toelachen en hem een grapjas noemen...
Oh, nee, de vertrouwenspersoon vind ik ook wel iets ver gaan. Alhoewel deze je ook vrijblijvend zou kunnen adviseren. Maar beter is denk ik gewoon direct bij hun melden 'joh, dat soort grapjes vind ik geen humor, dus hou ze alstjeblieft voor je'. En als dat niet helpt,, bespreken met je leidinggevende (of indien zij dat zelf zijn, hun leidinggevende).
boomkat, dat glimlachje of een scherpe opmerking terug is idd wat ik doe. Nummerzoveel, datis precies t punt, dit komt niet van mensen waar ik een speciale klik mee heb, of mensen waarbij het gebruikelijk is dat we over en weer geintjes maken. t zijn echt dingen die zomaar ineens uit de lucht komen vallen.
Dus omdat jij niet zo mondig bent (je kunt ook gewoon 'grapjas' roepen) en je bij dergelijke domme grapjes een 'ongemakkelijk' gevoel krijgt wil je de vertrouwenspersoon erbij roepen? Spreek die man er gewoon op een rustig moment op aan, dat je het liever niet hebt. Gaat ie dan door, dán is een stap naar de vertrouwenspersoon snel gemaakt. Nu zou ik het gewoon een laffe oplossing vinden.
Ik begrijp het wel...

Ik zou zelf ook niet zo snel iets kunnen verzinnen om terug te zeggen.

Boos terugkijken wil nog wel eens helpen.
Ik vind de voorbeelden die je noemt eerlijk gezegd niet zo schokkend. Ik denk ook dat de mannen in kwestie er echt helemaal niks verkeerds mee bedoelen. Misschien hun poging tot het maken van een grapje? Luid en duidelijk zeggen dat je er niet van gediend bent lijkt me een totaal overtrokken reactie. Misschien kun je hooguit reageren in de trant van: 'daar heb je je eigen vrouw/vriendin/partner voor' of 'dan zet je toch een leuke foto van je kinderen neer als je ergens naar wilt kijken'. Dat zegt misschien al genoeg.
Ik ben btw voor een veilige werkplek (mbt seksueel geweld en intimidatie), maar wil niet dat we zover doorslaan in 'seksueel politiek correct' zijn, dat we dit soort opmerkingen al bij vertrouwenspersonen moeten neerleggen.

Ik snap dat mensen je voor vol aanzien op je werk, maar heb je het idee dat dat niet zo is dan? (behalve die opmerkingen).

Krijg jij de makkelijke klusjes steeds toegeschoven, omdat 'dit project jou boven de pet gaat'.

Grapjes en humor op de werkvloer draagt m.i. hele veel bij aan een fijne, positieve werksfeer.
Twinkel, als jij je je er ongemakkelijk bij voelt heb je het recht om het te melden. Je geeft aan dat dit soort dingen serieus worden opgepakt, dus je hoeft dan zeker niet bang te zijn voor een flater oid.

Zelf kan ik het ook 'gezellig' vinden als dit soort opmerkingen worden gemaakt. Het geeft mijn ego stiekem toch een boost als iemand anders als mijn vriend zo'n opmerking geeft. Maar jou gevoel is vele malen belangrijker dan het onze, dus ik vind zeker dat je het moet melden.
hmmm, ja, ik vind bespreken met een leidinggevenden (of hun leidingegvende) veel verder gaan dan een verrouwenspersoon.

Doel van bespreking met een vertrouwenspersoon zou ook niet zijn dat die met deze personen gaat praten of zo. Maar dat er in een halfjaarlijkse rapportage komt te staan dat er in mijn organisatieonderdeel meldingen zijn gedaan van, tja, van wat eigenlijk? seksisme of zo? dat klinkt me ook weer te zwaar.... Iiig dat betreffende heren dan misschien even bij zichzelf nagaan of al hun opmerkingen eigenlijk wel door de beugel kunnen.

maar ik geef toe, is wel nogal indirecte weg, en het zou van meer lef getuigen als ik t gewoon direct zou zeggen. Misschien moet ik dat volgende keer maar eens proberen.
@75twinkel: zeggen dat het geen leuke opmerking(en) vind en eerlijk zeggen waarom niet. Dat komt al goed genoeg aan.

Maar als je dat lastig vindt dan kun je praten met bijv. vertrouwenspersoon ongewenste omgangsvormen. Tenminste wanneer je bedrijf er serieus werk van maakt dan is zo iemand er. Diegene kan je helpen met tips hoe hiermee om te gaan. Je doet niet meteen aangifte ofzo....
Ik vind er niets seksistisch aan. Je moest eens weten wat ik soms allemaal te horen krijg.
Cum non tum age
@ Noa, seksisme heeft nik met seks te maken, het gaat om een verschil maken tussen mannen en vrouwen in bv taalgebruik. Dit zijn dingen die ze nooit tegen een mannelijke collega zouden zeggen, dus kun je het seksitisch noemen.
@noa, ik denk dat er meer mensen zijn die het niet seksistisch vinden als wel. Maar TO zit het dwars. Dan kunnen wij nog zoveel voorbeelden noemen, maar ik denk dat dat TO's gevoel niet weghaald.

Twinkel, zou je het wel kunnen/durven/willen als je met de betreffende man privé praat? Of bedenk een opmerking die je altijd kan zeggen, welk 'grapje' hij ook zei. Zoiets als: "Nou Jan, zo kan ie wel weer he?!" Misschien dat je dan wat steviger in je schoenen staat omdat je al weet wát je wilt zeggen, alleen moet het juiste moment (als hij weer zo'n 'grapje' maakt) zich voordoen.
Ik zou me er zo niet druk over maken, als iemand zegt dat hij liever naar mij kijkt dan naar zn beeldscherm zou ik het nogal logisch vinden. Natuurlijk zegt hij dat niet tegen een andere man.
Cum non tum age
quote:75twinkel schreef op 13 augustus 2010 @ 15:37:

@ Noa, seksisme heeft nik met seks te maken, het gaat om een verschil maken tussen mannen en vrouwen in bv taalgebruik. Dit zijn dingen die ze nooit tegen een mannelijke collega zouden zeggen, dus kun je het seksitisch noemen.Poe, zou het op je werk echt prettiger worden als iedereen zijn/haar woorden op goudschaaltjes moest gaan wegen?
Ik vind het ook zeeeeeeer onschuldige teksten. Als ik kijk wat ik naar mijn hoofd geslingerd krijg of dat er wel eens zorgvragers (man) zijn die proberen aan mijn shirtje te zitten of hun hand op mijn kont leggen.

De teksten die jij noemt vind ik zelf vallen onder .. gezellig geneuzel. En zou het afdoen met , tja natuurlijk kijk je liever naar mij ik ben ook verreweg de leukste van alles hier o.d.
quote:75twinkel schreef op 13 augustus 2010 @ 15:37:

@ Noa, seksisme heeft nik met seks te maken, het gaat om een verschil maken tussen mannen en vrouwen in bv taalgebruik. Dit zijn dingen die ze nooit tegen een mannelijke collega zouden zeggen, dus kun je het seksitisch noemen.Nee, daar zeggen ze weer andere dingen tegen. Hé ouwe lul bijvoorbeeld. Dat zeggen ze dan weer niet tegen mij. Mannen en vrouwen worden verschillend benaderd. Dat kún je seksistisch noemen, je kunt ook je mannetje (oh jee, is dat ook seksistisch?) staan en zeggen dat je er niet van gediend bent. En verder niet zo'n big deal van maken.
Niet onaardig bedoeld, maar ik vind je reactie ook nogal overtrokken. Volgens mij neem je het te persoonlijk op. Het klinkt mij als volkomen onschuldige kantoorhumor in de oren. Die man zegt dat waarschijnlijk tegen alle vrouwelijke collega's, puur voor de lol. Bij mij op het werk (ook overheid!) worden dat soort opmerkingen constant over en weer gemaakt. Ik vind het wel gezellig, maar niet iedereen is een fan van kantoorhumor, dat snap ik heel goed. Het punt is dat je collega's zeer waarschijnlijk denken dat je het hartsikke leuk vindt. En zo lang jij niet aangeeft dat dat niet het geval is, kun je ook niet verwachten dat zij dat op hun klompen aanvoelen (het zijn wel mannen he ;)).

Ik zou het trouwens niet te serieus aankaarten, maar gewoon een flauwe opmerking terugmaken in de trant van: "Tja, jij mag dan graag naar mij kijken, wat ik me goed kan voorstellen, maar ik kijk toch minder graag naar jou". Lach er een beetje vals bij. Grote kans dat je de lachers op je hand hebt (kantoorhumor is immers niet hoogdravend) en je er daarna vanaf bent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven