Werk & Studie alle pijlers

LinkedIn

03-05-2010 09:00 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Waarom? Wat vind je er van? Is het al dan niet nuttig? Wat heb je er aan? Wat zijn de gevaren en nadelen?

Verder ben ik benieuwd hoeveel Linkedin Connections Viva Forum leden hebben.

Zelf heb ongeveer 300 connecties op Linkedin.com. Het leukst vind ik het om te volgen wat mijn studievrienden en oud-studiegenoten nu voor werk doen.

Mocht je vanwege privacy/herkenbaarheid liever niet het precieze aantal posten kan je naar boven afronden naar een getal deelbaar door 5. Bijv. 13 afronden naar 15. 16 afronden naar 20.
Ik gebruik LinkedIn voor concullega's zeg maar, mensen die ik ken en die indezelfde branche werkzaam zijn maar niet bij het bedrijf werken waar ik werk.

Voor mijn eigen collega's gebruik ik ons interne netwerk dat heel erg veel meer mogelijkheden bevat, ondersteund door Sharepoint, OCS, Axapta en natuurlijk Outlook. Pas als er eentje vertrekt, of ik, voeg ik hen toe, als ik dat nodig vind. Ik ga de contacten met mijn collega's niet vanuit twee punten onderhouden.

Volgens mij gaan mijn collega's ook ongeveer zo om met LinkedIn. Wij zouden eerder een synchronisatietool maken tussen de twee contactendatabases dan dat we nog een keer iedereen gaan toevoegen denk ik.

Klanten voeg ik nooit toe aan LinkedIn, daar zijn structuren (1e lijn, 2e lijn, 3e lijn, service contracten, etc.) voor binnen het bedrijf waar ik werk, ik wil niet constant persoonlijk benaderd worden over zakelijke dingen.
Je kunt het gebruiken om op de hoogte te blijven en houden, maar er is natuurlijk meer. Als je van baan wilt veranderen, dan kun je kijken of je (via via) iemand kent bij het bedrijf en meer info vragen. Je kunt je aanmelden bij groepen om info/hulp te krijgen of bieden. Je kunt de info van personen gebruiken om interesse te tonen in de ander (ik zag dat je: een nieuwe baan hebt, gefeliciteerd! een tripje had, was het leuk? Enz).
nummerzoveel, ik lees heel veel je kunt,

maar gebeurt dat ook dan? heb het in mijn netwerk 1 keer zien gebeuren dat iemand zich voor vertaalopdrachten aanbood (en volgens mij was dat een algemene mail, dus weinig succesvol volgens mij), en verder krijg ik voornamelijk 'onzin' discussies via zo'n groep. Althans, voor mijn niet nuttig en te veel om er daadwerkelijk iets mee te doen.

Die persoonlijke dingen snap ik, doe ik ook weleens, maar meer ook niet.
Ja hoor, er gebeuren wel degelijk zaken. Op mijn werk zijn bijvoorbeeld al meerdere mensen via LinkedIn aangenomen, zowel rechtstreeks als via via. En in verschillende groepen vinden interessante discussies plaats over zaken die relevant zijn voor mijn vakkennis.
quote:rider schreef op 03 mei 2010 @ 09:46:

[...]

Dat lijkt me een wat voorbarige bewering.

Mssn had ik m.i. (mijns inziens) beter kunnen uitschrijven, maar dat lijkt mij bij jou niet nodig of ik kan mijn mening beter voor mijzelf houden.

Verder lees ik je messcherpe analyses vaak met belangstelling.
quote:Mevrouw75 schreef op 03 mei 2010 @ 10:25:

[...]

t is meer een pun richting diezelfde dame heer die zelf 300 connecties heeft, maar mensen met 500 aanstellers vindt.Ik heb niet geschreven dat ik mensen met 500+ connecties aanstellers vind. Laat hier alsjeblieft geen misverstand over ontstaan. Zou je zo vriendelijk willen zijn om het te rectificeren.

Verder lees mijn reactie op Riders opmerking hierover.

Ik ben trouwens geen dame/vrouw.
dat dame-heer zal ik wel rectificeren, en verders was dit natuurlijk weer een reactie op een post waarin het woord aansteller gebruikt werd.

Sorry voor de geslachtsverandering, ik associeer viva nog te veel met dames, hoewel je nota bene papa heet.
quote:Sophiepapa schreef op 03 mei 2010 @ 12:37:

[...]

Mssn had ik m.i. (mijns inziens) beter kunnen uitschrijven, maar dat lijkt mij bij jou niet nodig of ik kan mijn mening beter voor mijzelf houden. Nooit iets niet zeggen vanwege mij
quote:Mevrouw75 schreef op 03 mei 2010 @ 13:08:

dat dame-heer zal ik wel rectificeren, en verders was dit natuurlijk weer een reactie op een post waarin het woord aansteller gebruikt werd.

[...]Nu staat er nog steeds dat ik geschreven zou hebben dat ik mensen met 500 connecties aanstellers vind, terwijl ik dat geenszins heb geschreven. Ik vind dat heel erg flauw.
nou ja, sorry, maar volgens mij is het wel heel erg duidelijk nu dat jij iets anders geschreven hebt en dat ik het op een bepaalde manier geïnterpreteerd heb, dat iemand anders daar weer een verband legde en dat ik dáár weer op reageer.

De link, inclusief het woord aansteller, waar ik op reageer staat er notabene bij.

kalm aan en diep adem halen.
Ik heb in de loop der tijd zelf een heel netwerk opgebouwd. Begon enthousiast op LinkedIn, maar realiseerde me toen, dat in mijn/mans branche de concurrentie best sterk is. Alles hangt af van relaties, en ik vond ineens dat ik mijn relaties beter niet allemaal kon gaan delen...

Ik heb nog wel een LinkedIn-account, maar doe ik er weinig mee. Zakelijk zie ik er eigenlijk het nut niet zo van in. Spreek mensen liever op borrels, bijeenkomsten e.d.
Sorry Mevrouw75, ik val er over dat je je interpretatie neerzet als een feit als zou ik het geschreven hebben. Dat je reageert op iemand anders zijn vraag doet daar niets aan af.

Het staat daar alsof ik het woord aansteller gebezigd zou hebben en dat is bezijden de waarheid.
Melpone, je kan in Linkedin je relaties afschermen. Dat komt wel vaker voor.
quote:Sophiepapa schreef op 03 mei 2010 @ 14:09:

Melpone, je kan in Linkedin je relaties afschermen. Dat komt wel vaker voor.

Heb ik gezien, maar wat heb je er dan nog aan?

Heb nu een paar keer verzoeken gekregen van mensen van 'vroeger', maar dat waren voornamelijk mannen die me kwamen polsen of ik nog/inmiddels beschikbaar was... Wel grappig natuurlijk, maar verder...
Melpone,

Dat polsen. Ik neem nu aan dat dat 'eh' niet zakelijk was? Bedoel je dat? Ik heb een contact die op haar Li profiel heeft gezet dat zij vrijgezel is. Niet dat ik dat als een uitnodiging tot nader contact zie.
82, hoofdzakelijk collega's (naja, ben freelancer, maar mensen met wie ik veel werk), verder wat goede vrienden en familie. Ook al werken we niet in dezelfde branche, geen idee eigenlijk waarom ik ze dan toelaat

ooit 1 x iemand geweigerd, jongen met wie ik paar jaar terug wel eens samenwerkte, maar dat was zo'n ontzettend luie arrogante zak, die nooit iets presteerde, daar wil ik dan niet mee geassocieerd worden
quote:Sophiepapa schreef op 03 mei 2010 @ 14:07:

Sorry Mevrouw75, ik val er over dat je je interpretatie neerzet als een feit als zou ik het geschreven hebben. Dat je reageert op iemand anders zijn vraag doet daar niets aan af.

Het staat daar alsof ik het woord aansteller gebezigd zou hebben en dat is bezijden de waarheid.Hij die actief is op internet doet er goed aan te leren negeren.

Daarnaast: eens met nummerzoveel.
Het mooie van Linkedin is dat je door ook mensen toe te laten die je in eerste instantie niet zo interessant lijken voor je netwerk. Deze mensen hebben nl ook weer connecties die mogelijk wel interessant voor je zijn. En visa versa natuurlijk. Dus ik laat iedereen toe die ik ken ook al doen ze heel ander werk. Je weet maar nooit waar het goed voor is

NB ik heb circa 120 connecties
De wonderen zijn de wereld nog niet uit en ik geloof ik wonderen.
Ik heb iets meer dan 100 connecties en ik kijk altijd even naar de updates. Wat doen anderen, met wie zijn ze geconnecteerd? Ken ik die en kan ik daar wat mee?

Ik ben ook lichtelijk actief in de groepsdiscussies binnen mijn vakgebied die hier en daar ontstaan. Omdat het niet anoniem is, gaat het daar een stuk geciviliceerder aan toe dan (soms) hier. :-)

Vandaag een sollicitatiegesprek gehad, connectie en direct contact komen van Linkedin.

Een kennis van me gevraagd of ze me wil linken met een familielid van haar, die voor mij interessant is. Of ik een keer een kop koffie met hem kan drinken. Diezelfde kennis heeft me al een keer via Linkedin aan een leuke vacature plus referentie geholpen.

Een familielid van mij in contact gebracht met een connectie die voor haar werk interessant was.

Dat zijn zoal de dingen die ik ermee doe.
quote:AnneDaisyMay schreef op 03 mei 2010 @ 21:40:

Het mooie van Linkedin is dat je door ook mensen toe te laten die je in eerste instantie niet zo interessant lijken voor je netwerk. Deze mensen hebben nl ook weer connecties die mogelijk wel interessant voor je zijn. En visa versa natuurlijk. Dus ik laat iedereen toe die ik ken ook al doen ze heel ander werk. Je weet maar nooit waar het goed voor is

Hier zijn verschillende meningen over bij de goeroes sociale media. De een zegt: vage bekenden zijn juist interessant voor je netwerk, omdat die connecties hebben die totaal anders zijn dan die van je goede vrienden. De netwerken overlappen niet.

De ander zegt: je profileert je minder goed met zo'n groot netwerk met vage bekenden, anderen kunnen dan aan jouw connecties niet meer zien waar je je eigenlijk mee bezighoudt. Dus al die loodgieters in je netwerk zijn verwarrend als je zelf dierenarts bent.

Ben benieuwd hoe jullie daar tegenaan kijken?
Mijn gevoel zegt me dat ik voor al die 'loodgieters' LinkedIn niet nodig heb. LinkedIn is voor mij een manier om netwerkcontacten wat georganiseerder te houden, en bestaat uit wat meer frequente danwel 'nuttiger' contacten.

Mijn stelling is juist dat LinkedIn nooit méér dan een aanvulling kan zijn op je irl formele én informele netwerken: een beetje ondernemerT komt ook in gesprek met die loodgieters maar dan op verjaardagen, beurzen, feestjes etc en verwacht dan niet direct een concrete opdracht, maar zaait...
TD, daar ben ik het ook helemaal mee eens. Maar ik zie ook een uitzondering. Ik heb bijvoorbeeld met bepaalde oud-collega's geen frequent contact, om de simpele reden dat je niet altijd met iedereen contact kunt blijven onderhouden, maar die mensen zijn wel LinkedIn connecties. En ik weet zeker dat wij een beroep op elkaar kunnen doen, of aan elkaar zullen denken, als dat zo eens uit komt. Het heeft voor mij dus ook een soort van "geheugen-functie", een systeem om mensen niet te vergeten (en hen mij niet te laten vergeten. Alhoewel, ik ga er vanuit dat ik een onuitwisbare indruk maak op een ieder die ik ook tegenkom natuurlijk )
TD en nummerzoveel zeggen het helemaal
quote:nummerzoveel schreef op 04 mei 2010 @ 20:00:

Alhoewel, ik ga er vanuit dat ik een onuitwisbare indruk maak op een ieder die ik ook tegenkom natuurlijk )

En daar hoef je ze dan niet eens irl voor te kennen

Ook eens met je uitzondering, ik heb op die manier ook een hele rits oud-collega's (bv van opdrachten uit het verleden) nog 'aangehaakt' staan.
Ik wist al wat linkedin was. Ik vind netwerksites en nieuwe media erg interessant en denk ook niet dat de ene site de andere uit moet sluiten. Iedere site heeft zijn sterke en zwakke punten, de kunst is om in elk netwerk de sterke punten te benutten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven