Werk & Studie alle pijlers

Mag Dit????

04-11-2009 18:25 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vraag, misschien is er iemand die het weet of terug kan vinden voor me.

ik werk in de zorg, val onder de cao VVT

Nu hadden we laatst verplicht teamoverleg, waarbij we dus op onze vrije dag terug moesten komen van Teamleider.

Mijn hele vrije ochtend naar de knoppen (10 uur uit huis..vanaf 10.30 uur overleg tot iets na 12 uur en dan dus weer richting huis), maar dit ff terzijde

op mn vorige afdeling werd verteld door onze teamleider dat als het verplicht was je 3 uur mag schrijven en zelfs reiskosten kunt terug krijgen.

die 3 uur omdat ze je minimaal 3 uur moeten uitbetalen, maw ze mogen je niet voor minder dan 3 uur verplichten terug te komen op het werk.

Nu heeft deze huidige teamleider dus maar 1 uur op de dienstlijst gezet......

mijn vraag dus: mag dit? of sta ik in mn recht te zeggen dat ik 3 uur uitbetaald wil?

ik heb ff de CAO gekeken, maar kon zo snel niks vinden

wie helpt???????
quote:blijfgewoonbianca schreef op 04 november 2009 @ 19:00:

http://www.dynawork.nl/cw ... beidsovereenkomst/3.5.htm

Zoiets moet jij toch hebben ? dit is geen CAO VVT
Had ff niks beters te doen en heb je CAO doorgespit. Snap er de helft niet van, omdat ik geen zin heb heel kritisch te begrijpen hoe het zit met overwerk en verschoven diensten en wat niet al, maar volgens mij zit het in artikel 5, en dan rondom 5.12. Lees dat allemaal nog eens goed, volgens mij moet je daar je recht uithalen. Bel anders met personeelszaken, die moeten het je uit kunnen leggen, of je vakbond.
quote:wolletje schreef op 04 november 2009 @ 19:02:

[...]

dit is geen CAO VVTNee, dat weet ik.......... was als voorbeeld, zodat je een idee hebt waar jij het in jouw papieren kan gaan zoeken.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:wolletje schreef op 04 november 2009 @ 19:01:

[...]

omdat we de mensen/clienten niet laten zitten, die zijn de dupe ervan Nu zijn wij het negen van de tien keer .

Ken jij je hele CAO uit het hoofd dan? Dat soort zaken wel ja. Veel dingen die " verwacht " worden van zorgpersoneel komen gewoon niet logisch over (zoals dit ) en dat zoek ik dan op.

ik niet... en ik heb gezocht in mn CAO, maar kan dr niks over vinden. maar er staat me wel wat bij van die regel (die je ge quote hebt)

en das dus eenmalig dat ik terugkom...want dat doe ik niet weerGelijk heb je.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:Kastanjez schreef op 04 november 2009 @ 19:06:

Had ff niks beters te doen en heb je CAO doorgespit.

volgens mij zit het in artikel 5, en dan rondom 5.12. Lees dat allemaal nog eens goed, volgens mij moet je daar je recht uithalen. Bel anders met personeelszaken, die moeten het je uit kunnen leggen, of je vakbond.

ten eerste dankje!

heb de cao ook doorgespit...het draait voor mn ogen

maargoed heb dus ook artikel 5 doorgenomen...maar tis dus geen overwerk en Inconveniënte uren zijn de uren waarin de werknemer in opdracht van de werkgever arbeid verricht, indien deze

uren vallen:

– op maandag tot en met vrijdag vóór 07.00 uur en vanaf 20.00 uur;

– op zaterdag;

– op zondagen, alsook feest- en gedenkdagen

dit was gewoon op een doordeweekse dag om 10.30 uur....

kzal morgen anders PZ wel es bellen
Bij ons is de regel , terug komen voor teamoverleg, meestal is het anderhalf tot twee uurtjes, ook op je vrije dagdeel.

We worden uitbetaald voor de duur van de bijeenkomst, inklokken en uitklokken met de IQtelefoon.

Reiskosten worden vergoed.

Het kan in de cao anders staan, maar de stichting heeft bepaalde regels aangepast aan hun idee, en de OR is er mee accoord gegaan.

Dus wij als verzorgende zijn flexibel en komen ook als we een gebroken arm hebben, hoofdpijn hebben of vrij zijn.
Artikel B2.1 Definitie arbeidsduur

1. Arbeidsduur: de – met inachtneming van deze CAO – tussen werkgever en werknemer overeengekomen tijd waarin

arbeid wordt verricht, waarbij inbegrepen:

– reis- en wachttijden die hun oorzaak vinden in de door de werkgever opgedragen werkzaamheden inclusief de door

gebroken diensten veroorzaakte extra reistijd;

– het houden van spreekuren;

– het noodzakelijk bijwonen van de direct uit de werkzaamheden voortvloeiende vergaderingen;

– opleiding of bijscholing;

– reistijd verbonden aan werkzaamheden buiten de plaats van tewerkstelling en/of het werkgebied aan het begin en/of

het einde van het werk, voor zover deze reistijden meer bedragen dan de voor de werknemer gebruikelijke

reistijden van het woon-/werkverkeer;

– werkoverleg

Artikel B3.2 Overwerk

1. Overwerk is de arbeid die de werknemer in opdracht van de werkgever verricht en waarmee de voor de werknemer

geldende gemiddelde arbeidsduur per week, gemeten over een tijdvak van 13 weken, wordt overschreden in verband

met een incidentele onvoorziene wijziging van omstandigheden of indien de aard van de arbeid incidenteel een

dergelijke afwijking noodzakelijk maakt.

2. Geen vergoeding voor overwerk wordt toegekend indien het overwerk incidenteel gedurende minder dan een half uur

aansluitend aan de bij rooster of regeling vastgestelde werktijd wordt verricht.

3. Indien het overwerk wordt verricht gedurende een periode langer dan een half uur, wordt deze periode afgerond op een

heel uur.

4. Indien het overwerk wordt verricht gedurende een periode langer dan een uur, wordt deze periode naar boven afgerond

op halve, respectievelijk hele uren.

Artikel B3.2.3 Overwerkvergoeding

1. De vergoeding voor overwerk, verricht door andere werknemers dan bedoeld in artikel B3.2.2, bestaat uit verlof gelijk

aan de duur van het overwerk.

2. De werkgever kan besluiten het in lid 1 bedoelde verlof om te zetten in een financiële vergoeding op basis van het voor

de werknemer geldende uurloon. Voor deeltijders is de vergoeding in dat geval, indien het aantal overwerkuren niet

meer bedraagt dan het verschil tussen de voor de werknemer geldende contractuele arbeidsduur en de arbeidsduur bij

een volledige dagtaak, het voor de werknemer geldende uurloon en vindt over die uren ook een opbouw van

vakantiedagen en vakantiebijslag plaats.
soleil, overwerk is het dus niet... de uren gezien over 13 wkn worden nl niet overschreden.

dat werkoverleg arbeidsduur is snap ik ook.

maar mijn vraag was of ze je terug mogen laten komen voor minder dan 3 uur (zonder dus 3 uur uit te betalen).

dr ligt mij bij dat als je terug moet komen ze dus verplicht zijn om je 3 uur te betalen (of vrij te geven op andere dag voor mijn part). maw voor minder dan 3 uur hoef je niet terug te komen.

staat er een beetje krom geloof ik
Ik heb je CAO even vluchtig gescand. Zo ver is zie, staat er niet zoiets dergelijks in (van dat ze je dus niet zouden mogen laten komen voor 3 uurtjes).

Ik heb geen 110 pagina's doorgelezen, dus ik kan het over het hoofd hebben gezien.
Dit is wat in de wet staat:

Artikel 628a1.Indien een arbeidsomvang van minder dan 15 uur per week is overeengekomen en de tijdstippen waarop de arbeid moet worden verricht niet zijn vastgelegd, dan wel indien de omvang van de arbeid niet of niet eenduidig is vastgelegd, heeft de werknemer voor iedere periode van minder dan drie uur waarin hij arbeid heeft verricht, recht op het loon waarop hij aanspraak zou hebben indien hij drie uur arbeid zou hebben verricht.

2.Van dit artikel kan niet ten nadele van de werknemer worden afgeweken.

Maar weet niet of dit op jou van toepassing is, want vraag is hoeveel uur je per week werkt en of de omvang van je arbeid eenduidig is vastgelegd.
Er staan in Bijlage A nog wel wat interessante dingen (Art. Artikel A3.2.3 bijv.) Ik heb helaas geen tijd om het allemaal goed door te lezen, maar misschien kom je zelf al een eind, of wil iemand anders even kijken?
ik werk 20 uur per week...

maar dat wisselt dus aangezien ik in de zorg wisselende dagen werk..ook weekends.

dus ene week werk ik meer dan de andere. maar per maand kom ik dan wel op 86,6 uur

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven