Werk & Studie alle pijlers

Mag je ORT afschaffen?

29-12-2010 22:06 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op zaterdag krijgen wij 125% uitbetaald. Per 1 januari a.s. vervalt de ORT op zaterdag. Ik werk al 2 jaar ongeveer 1 keer in de maand op zaterdag. In de CAO staat dat je op zaterdag geen ORT hoeft uit te betalen, maar mag je dat ook zomaar veranderen voor werknemers die dit al ontvangen? Er staat niets in mijn contract over ORT en we zijn een klein bedrijfje, geen OR.
quote:bio schreef op 29 december 2010 @ 22:06:

Op zaterdag krijgen wij 125% uitbetaald. Per 1 januari a.s. vervalt de ORT op zaterdag. Ik werk al 2 jaar ongeveer 1 keer in de maand op zaterdag. In de CAO staat dat je op zaterdag geen ORT hoeft uit te betalen, maar mag je dat ook zomaar veranderen voor werknemers die dit al ontvangen? Er staat niets in mijn contract over ORT en we zijn een klein bedrijfje, geen OR.Helaas, als dit in de CAO zo bepaald is dan geld dit voor alle werknemers. Je kut geen rechten ontlenen aan het feit dat dit eerst wel zo was. Ik neem aan dat dit eerst wel in de CA stond? met het ondertekenen van het arbeidscontract teken je ook voor de CAO.
OP kopieren mag toch niet meer???
quote:jesje schreef op 29 december 2010 @ 22:17:

[...]

Helaas, als dit in de CAO zo bepaald is dan geld dit voor alle werknemers. Je kut geen rechten ontlenen aan het feit dat dit eerst wel zo was. Ik neem aan dat dit eerst wel in de CAO stond? met het ondertekenen van het arbeidscontract teken je ook voor de CAO.Nee stond ook niet in de vorige CAO´s, was een extraatje van het bedrijf, maar nu worden er steeds meer extraatjes afgeschaft en ik dacht inderdaad dat je misschien een recht opgebouwd kon hebben na al die jaren, maar kon er nergens iets over vinden.
Staat er in je contract dat de werkgever eenzijdig wijzigingen door mag voeren?
quote:nummerzoveel schreef op 29 december 2010 @ 22:34:

Staat er in je contract dat de werkgever eenzijdig wijzigingen door mag voeren?Nee.
quote:amalia schreef op 29 december 2010 @ 22:21:

OP kopieren mag toch niet meer???nee, wil je klikken?
on topic: mag jij vervolgens ook weigeren dan nog op zaterdag te komen werken?

Staan er misschien weer andere extraatjes tegenover (extra vrije tijd bv)

Heb je een vakbond of OR? Ik zou zeker proberen of er iets te onderhandelen valt. (wel ORT behouden, maar minder. Extra vrije uren. Meer personeelskorting - ik ga er zomaar vanuit dat je in een winkel werkt-).

Ik werk in de zorg en ORT is een belangrijk deel van mijn salaris. Als ze het onzalige plan hebben dat af te schaffen, zoek ik echt een andere baan.
Als je een bepaalde arbeidsvoorwaarden al jaren hebt, dan bouw je idd gewoonterecht op. Als in de arbeidsovereenkomst of CAO een 'eenzijdig wijzigingsbeding' staat, dan mag de werkgever arbeidsvoorwaarden aanpassen (mits het belang van werkgever daarbij groter is dan het 'ongemak' voor werknemer). Als zo'n beding niet van toepassing is, dan mag het dus niet zomaar. Ik zou je daarom aanraden om deze kwestie voor te leggen bij het juridisch loket, je rechtsbijstandverzekering of de vakbond.
Ik moet minimaal 1 keer in de 2 maanden een halve dag werken op zaterdag. Er komt niets i.p.v. ORT, integendeel juist.
quote:bio schreef op 29 december 2010 @ 22:06:

Op zaterdag krijgen wij 125% uitbetaald. Per 1 januari a.s. vervalt de ORT op zaterdag. Ik werk al 2 jaar ongeveer 1 keer in de maand op zaterdag. In de CAO staat dat je op zaterdag geen ORT hoeft uit te betalen, maar mag je dat ook zomaar veranderen voor werknemers die dit al ontvangen? Er staat niets in mijn contract over ORT en we zijn een klein bedrijfje, geen OR.Overwerktoeslag en Onregelmatigheidstoeslag zijn 2 verschillende dingen. Die haal je nu door elkaar volgens mij.
quote:nummerzoveel schreef op 29 december 2010 @ 22:51:

Als je een bepaalde arbeidsvoorwaarden al jaren hebt, dan bouw je idd gewoonterecht op. Als in de arbeidsovereenkomst of CAO een 'eenzijdig wijzigingsbeding' staat, dan mag de werkgever arbeidsvoorwaarden aanpassen (mits het belang van werkgever daarbij groter is dan het 'ongemak' voor werknemer). Als zo'n beding niet van toepassing is, dan mag het dus niet zomaar. Ik zou je daarom aanraden om deze kwestie voor te leggen bij het juridisch loket, je rechtsbijstandverzekering of de vakbond.Dat is een goed idee, bedankt! Voor de nieuwelingen mag het dus wel, dat is dan ook oneerlijk voor hen.
Je mag overigens niet weigeren om op zaterdag te werken (wel om op zondag te werken, mits je niet werkzaam bent in een branche waarin zondagwerk noodzakelijk/gewoon is, zoals de horeca, zorg of politie oid).
Voor nieuwelingen kunnen andere afspraken gelden. Dat is niet zielig, zo werkt dat gewoon.
quote:amalia schreef op 29 december 2010 @ 22:21:

OP kopieren mag toch niet meer???dit is toch een quote met een reactie er onder?
quote:bio schreef op 29 december 2010 @ 22:52:

Ik moet minimaal 1 keer in de 2 maanden een halve dag werken op zaterdag. Er komt niets i.p.v. ORT, integendeel juist.

op het gevaar af dat je me nu niet meer aardig vindt:

ik vind dat je een beetje zeurt. 1 keer in de 2 maanden een halve zaterdag werken? Nou nou, poehee.

Ik werk twee hele weekenden per maand. Feestdagen ook (mag dan kiezen tussen kerst of nieuwjaar, dat werk). Verder avonden, vroege ochtenden. Eigenlijk alles behalve van 9 tot 5 (oja, ook geen nachtdiensten), en altijd onregelmatig, ik kan niet nu al zeggen of ik 5 maart op je feestje kan komen bv.

Ja, daar heb ik zelf voor gekozen en ik vind het heerlijk, maar elke twee maanden een halve zaterdag..waar hebben we het over?
quote:bio schreef op 29 december 2010 @ 22:25:

[...]

Nee stond ook niet in de vorige CAO´s, was een extraatje van het bedrijf, maar nu worden er steeds meer extraatjes afgeschaft en ik dacht inderdaad dat je misschien een recht opgebouwd kon hebben na al die jaren, maar kon er nergens iets over vinden.

is het werk op zaterdag omdat de zaak open is? (bv voor klanten) of is hetoverwerk dat je op die dag moet uitvoeren?

Als je werkgever kan aantonen waarom de ORT wegvalt, vrees ik dat je hierin erg zwak staat, helemaal omdat je onder een branche valt. De vakbond heeft namelijk al comitment gegeven aan een CAO zonder oRT voor de zaterdag
quote:Starshine schreef op 29 december 2010 @ 23:03:

[...]

op het gevaar af dat je me nu niet meer aardig vindt:

ik vind dat je een beetje zeurt. 1 keer in de 2 maanden een halve zaterdag werken? Nou nou, poehee.

Ik werk twee hele weekenden per maand. Feestdagen ook (mag dan kiezen tussen kerst of nieuwjaar, dat werk). Verder avonden, vroege ochtenden. Eigenlijk alles behalve van 9 tot 5 (oja, ook geen nachtdiensten), en altijd onregelmatig, ik kan niet nu al zeggen of ik 5 maart op je feestje kan komen bv.

Ja, daar heb ik zelf voor gekozen en ik vind het heerlijk, maar elke twee maanden een halve zaterdag..waar hebben we het over?Niet over dat ik niet op zaterdag wil werken volgens mij!
quote:jesje schreef op 29 december 2010 @ 23:03:

[...]

is het werk op zaterdag omdat de zaak open is? (bv voor klanten) of is hetoverwerk dat je op die dag moet uitvoeren?

Als je werkgever kan aantonen waarom de ORT wegvalt, vrees ik dat je hierin erg zwak staat, helemaal omdat je onder een branche valt. De vakbond heeft namelijk al comitment gegeven aan een CAO zonder oRT voor de zaterdagWij zijn ook op zaterdag geopend voor klanten. Ik werk 4 uur en krijg daar nu 5 verlofuren voor terug en vanaf 1 januari a.s. krijg ik maar 4 verlofuren.
quote:bio schreef op 29 december 2010 @ 23:17:

[...]

Niet over dat ik niet op zaterdag wil werken volgens mij!zeg ik ook niet. ik bedoel alleen maar dat het reuze meevalt met dat werk op zaterdag. En ik lees verderop dat je nu 5 uur ervoor terugkrijgt en straks nog maar 4. Ik vind het ergens niet wereldschokkend zeg maar.
Eens met Starshine. 1X per 2 maanden 4 uur ORT. Daar win je de wedstrijd vast niet mee...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven