Master bevalt me niet, maar wil wel een PhD doen
donderdag 7 november 2019 om 08:45
Good morning
Zijn er hier mensen die wel zijn gepromoveerd maar geen wo master hebben gevolgd?
...
Ik begin binnenkort aan mijn wo master (pre-master bijna afgerond) na cum laude te zijn afgestudeerd aan het hbo. Het is me inmiddels helaas duidelijk dat de master zo naadloos op mijn bachelor aansluit dat er voor mij weinig bij te leren valt in die twee jaar. Ondanks mijn hbo achtergrond weet ik wel al heel goed hoe wetenschappelijk onderzoek in elkaar steekt, dus daarvoor hoef ik het niet te doen...
Dus nu zou je zeggen, stoppen en aan het werk!! Maar ik wil wél ontzettend graag promoveren... Ik wil zo graag een onderwerp pakken (en er zijn gelukkig hier wel genoeg opties die mij aanspreken), en hier super super diep induiken en keihard werken om tot de kern te komen. Dusja, ik heb geen zin meer in eindeloze tentamens en veel te korte, schoolse projectjes... Ik wil met een veel serieuzer onderzoek aan de slag.
Vandaar de vraag: wat raden jullie aan? Zijn er ook mogelijkheden tot promoveren zonder masterdiploma en zo ja, wat zijn daar de nadelen van?
Ik heb al op een hele toffe PhD vacature gereageerd met duidelijke uitleg waarom ik wél geschikt ben voor die positie, maar ik verwacht natuurlijk een keiharde afwijzing.
Wie weet hebben ze een bijbaan...
Zijn er hier mensen die wel zijn gepromoveerd maar geen wo master hebben gevolgd?
...
Ik begin binnenkort aan mijn wo master (pre-master bijna afgerond) na cum laude te zijn afgestudeerd aan het hbo. Het is me inmiddels helaas duidelijk dat de master zo naadloos op mijn bachelor aansluit dat er voor mij weinig bij te leren valt in die twee jaar. Ondanks mijn hbo achtergrond weet ik wel al heel goed hoe wetenschappelijk onderzoek in elkaar steekt, dus daarvoor hoef ik het niet te doen...
Dus nu zou je zeggen, stoppen en aan het werk!! Maar ik wil wél ontzettend graag promoveren... Ik wil zo graag een onderwerp pakken (en er zijn gelukkig hier wel genoeg opties die mij aanspreken), en hier super super diep induiken en keihard werken om tot de kern te komen. Dusja, ik heb geen zin meer in eindeloze tentamens en veel te korte, schoolse projectjes... Ik wil met een veel serieuzer onderzoek aan de slag.
Vandaar de vraag: wat raden jullie aan? Zijn er ook mogelijkheden tot promoveren zonder masterdiploma en zo ja, wat zijn daar de nadelen van?
Ik heb al op een hele toffe PhD vacature gereageerd met duidelijke uitleg waarom ik wél geschikt ben voor die positie, maar ik verwacht natuurlijk een keiharde afwijzing.

donderdag 7 november 2019 om 11:25
Baggal schreef: ↑07-11-2019 11:23Klopt, maar in Engeland is het doen van een master ongebruikelijk. Hier op kantoor heeft bijna geen enkele advocaat een Master gedaan, maar sommige wel een PhD. Zij vinden het ook vreemd dat ik twee Masters in Nederland gedaan heb - hetgeen in NL een vereiste is.
Voor Nederland is het bijna onmogelijk om vanuit een HBO Bachelor in aanmerking te komen voor een PhD. En verder eens met Pandax.
In Engeland hebben diploma's sowieso een andere status dan in NL. In de UK is het prima geaccepteerd jezelf op te werken, in NL zal je dan uiteindelijk nog met aanvullende studies etc. aan de gang gaan.
donderdag 7 november 2019 om 11:27
mijn ervaring is dat dat ook een deel je eigen onzekerheid is, meeste promovendi denken dat ze vastlopen en hebben dan inderdaad een sparringpartner nodig. Als ze eenmaal gepromoveerd zijn hebben ze niet geleerd om niet vast te lopen, maar hebben ze geleerd dat je in elk onderzoek altijd wel vast zult lopen en dat dat geen reden is voor paniek en dan kun je gewoon met een collega sparren.
donderdag 7 november 2019 om 11:29
Dat geeft hoopflorence13 schreef: ↑07-11-2019 11:27mijn ervaring is dat dat ook een deel je eigen onzekerheid is, meeste promovendi denken dat ze vastlopen en hebben dan inderdaad een sparringpartner nodig. Als ze eenmaal gepromoveerd zijn hebben ze niet geleerd om niet vast te lopen, maar hebben ze geleerd dat je in elk onderzoek altijd wel vast zult lopen en dat dat geen reden is voor paniek en dan kun je gewoon met een collega sparren.

Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
donderdag 7 november 2019 om 11:29
florence13 schreef: ↑07-11-2019 11:27mijn ervaring is dat dat ook een deel je eigen onzekerheid is, meeste promovendi denken dat ze vastlopen en hebben dan inderdaad een sparringpartner nodig. Als ze eenmaal gepromoveerd zijn hebben ze niet geleerd om niet vast te lopen, maar hebben ze geleerd dat je in elk onderzoek altijd wel vast zult lopen en dat dat geen reden is voor paniek en dan kun je gewoon met een collega sparren.
Precies dit. Ieder onderzoek is gewoon prutsen tot het klopt.
donderdag 7 november 2019 om 11:30
Ik moet zeggen dat je het helder uitlegt Florence, dank!
Overigens had ik niks aantoonbaars hoor, ik was werkzaam in het gebied waar zij graag onderzoek naar gedaan wilden hebben en ik stond te boek als expert in dat vakgebied hier in deze 'buitenlandstad', dus het was een logisch gevolg dat ik gebeld werd. Overrompelend, dat wel. Maar goed, ik ben echt een uitzondering hoor. En er niet betaald voor krijgen met een baby, is bij tijden echt killing. En het schrijven in het Engels gaat me ook niet altijd geweldig af. Maar goed, ik heb begeleiding
Maar wat ben ik blij als ik straks klaar ben. Nu genoeg over mij, terug naar TO!
Overigens had ik niks aantoonbaars hoor, ik was werkzaam in het gebied waar zij graag onderzoek naar gedaan wilden hebben en ik stond te boek als expert in dat vakgebied hier in deze 'buitenlandstad', dus het was een logisch gevolg dat ik gebeld werd. Overrompelend, dat wel. Maar goed, ik ben echt een uitzondering hoor. En er niet betaald voor krijgen met een baby, is bij tijden echt killing. En het schrijven in het Engels gaat me ook niet altijd geweldig af. Maar goed, ik heb begeleiding

Maar wat ben ik blij als ik straks klaar ben. Nu genoeg over mij, terug naar TO!

donderdag 7 november 2019 om 11:30
Precies. Ik, bijna een dinosaurus in het onderzoek, loop nog steeds af en toe vast. Gelukkig heb ik een goed netwerk van wetenschappers om me heen met wie ik kan sparren.florence13 schreef: ↑07-11-2019 11:27mijn ervaring is dat dat ook een deel je eigen onzekerheid is, meeste promovendi denken dat ze vastlopen en hebben dan inderdaad een sparringpartner nodig. Als ze eenmaal gepromoveerd zijn hebben ze niet geleerd om niet vast te lopen, maar hebben ze geleerd dat je in elk onderzoek altijd wel vast zult lopen en dat dat geen reden is voor paniek en dan kun je gewoon met een collega sparren.
donderdag 7 november 2019 om 11:33
ik denk dat jouw verhaal voor to best relevant is, jij was al expert op een gebied waar je al in werkte, dus niet zoals to 'vers van school'. Daarnaast kan TO natuurlijk ook naar het buitenland en kijken of ze er daar tussen kan komen, maar dat heeft dus wel de consequentie dat je evengoed keihard moet werken, maar er alleen geen cent voor krijgt.Kangoeroe33 schreef: ↑07-11-2019 11:30Ik moet zeggen dat je het helder uitlegt Florence, dank!
Overigens had ik niks aantoonbaars hoor, ik was werkzaam in het gebied waar zij graag onderzoek naar gedaan wilden hebben en ik stond te boek als expert in dat vakgebied hier in deze 'buitenlandstad', dus het was een logisch gevolg dat ik gebeld werd. Overrompelend, dat wel. Maar goed, ik ben echt een uitzondering hoor. En er niet betaald voor krijgen met een baby, is bij tijden echt killing. En het schrijven in het Engels gaat me ook niet altijd geweldig af. Maar goed, ik heb begeleiding![]()
donderdag 7 november 2019 om 11:36
Anoniem262821034 schreef: ↑07-11-2019 11:35Of tot het in een laatje ‘kunnen we niets mee’ verdwijnt.![]()

Ok ik ga jullie verlaten. Morgen mijn allerlaatste tentamen EVER, happy day. Maar goed dan moet ik dus wel dat tentamen halen

Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Anoniem262821034 schreef: ↑07-11-2019 11:35Of tot het in een laatje ‘kunnen we niets mee’ verdwijnt.![]()
Of tot iemand anders het in dat laatje stopt omdat de resultaten niet welgevallig zijn.
meestal verdwijnt het in de 'we verlagen gewoon de ambitie voor de schaal van het onderzoek en kwaliteit van het journal glijbaan' hierAnoniem262821034 schreef: ↑07-11-2019 11:35Of tot het in een laatje ‘kunnen we niets mee’ verdwijnt.![]()
wij gaan voor het 'er is niet zoiets als een negatieve impact factor' principe
donderdag 7 november 2019 om 11:45
Ja, dat doet pijn. Uit chagrijn deel ik de resultaten in iedere lezing die ik geef.
donderdag 7 november 2019 om 11:48
Het onderzoek was te specifiek voor het vak dat ik geef. Maar ik mag gelukkig vaak op andere plaatsen oreren, daar vlecht ik het er gewoon in

donderdag 7 november 2019 om 11:55
En bij afstuderende masterstudenten zie je iets vergelijkbaars in het klein. Een masterscriptie is echt een goede voorbereiding op een promotie.BescheidenBilspleet schreef: ↑07-11-2019 10:35Als je doel is om z.s.m. een PhD binnen te halen dan zou ik toch voor de master gaan en dan een PhD plek zoeken. Maar als het je gewoon heel tof lijkt om een paar jaar onderzoek te gaan doen dan zou ik op zoek gaan naar een onderzoeksbaan binnen jouw vakgebied (onderzoeksanalist bijvoorbeeld).
Ik ken wel HBOers die gepromoveerd zijn, maar deze zijn allen doorgegroeid vanuit hun onderzoeksbaan en hebben de researchskills in het werkveld geleerd voordat ze aan een PhD begonnen. En je hoeft dan echt geen 25 jaar te werken, maar vaak duurt het wel een jaar of 2 voordat je je bewezen hebt.
Ik ben het wel eens met wat hierboven is beschreven, voor een PhD heb je veel meer skills nodig dan het goed uitvoeren van je werk. Je moet het groter geheel kunnen overzien, verder kunnen plannen dan alleen de volgende stap, meerdere scenario's kunnen voorbereiden en de data kunnen analyseren m.b.t. tot het grote geheel. Ik zie bij veel studenten om me heen soms echt een omslagpunt, dan zijn ze ineens niet meer continu verdwaald in hun onderzoek, maar hebben ze een duidelijk plan, 3 dingen parralel lopen en ook nog het overzicht van hun masterstudenten.

donderdag 7 november 2019 om 13:40
Oeh, dat is een typische uitspraak van vrouwelijke wetenschappers!BescheidenBilspleet schreef: ↑07-11-2019 13:28Ik zit nog steeds te wachten op de dag dat iemand erachter komt en me ontmaskert![]()
Overigens heel herkenbaar

donderdag 7 november 2019 om 14:01
Dit. Je bent nog maar met je pre-master bezig. Bij mij leek dat niets op de daadwerkelijke master qua inhoud.Handbal schreef: ↑07-11-2019 09:22Sorry maar ik denk dat je jezelf erg overschat. Ik ken mensen die dit ook dachten, maar wel tijdens hun master daar wel op terug kwamen.
Hun weet jij zo zeker dat hetzelfde is als je al gehad hebt. Als het al hetzelfde zal er veel meer diepgang in zitten. Waarvan je zegt dat je dat juist wil
Met een doekkie erover zijn de meeste dingen toch beter

donderdag 7 november 2019 om 16:16
donderdag 7 november 2019 om 17:48
Ik denk dat TO in de "unconscious incompetence" fase zit.Gatochpoetsen schreef: ↑07-11-2019 14:01Dit. Je bent nog maar met je pre-master bezig. Bij mij leek dat niets op de daadwerkelijke master qua inhoud.

Dan weet je zo weinig over een onderwerp, dat je denkt dat je alles weet. Je bent dan niet bewust van je eigen onkunde puur door je eigen onwetendheid. Je ziet het veel bij middelbare scholieren die denken alles te weten wat er te weten valt met hun middelbare school lesjes. En bij mensen die aan iets nieuws beginnen. En bij mensen die van alles blaten op Facebook die even 1 Wikipedia artikel hebben gelezen.
Dit bedoel ik niet als een aanval op TO. Dit is een normaal proces wat iedereen doorloopt in het leren van iets nieuws. Ik dacht dus ook dat ik alles wist over de wetenschap na mijn HBO jaartje en dat ik dat WO wel even ging doen. In mijn WO Bachelor kwam ik erachter hoe ontzettend weinig ik wist van mijn vak (awareness stage). En in mijn WO master hoe ontzettend weinig ik wist van onderzoek. En dat is dus al met een WO bachelor op zak, die niks anders doet dan je voorbereiden op dat onderzoek.
Iedereen gaat er doorheen, TO ook. Goed dat zij (hij?) hier om advies vraagt, dat laat wel zien dat ze bereid is om "aware" te worden.

donderdag 7 november 2019 om 18:03
Ik heb hbo,premaster en master gedaan. Er dachten er wel meer in de premaster dat de master herhaling was of eenvoudig.
Man, wat zaten wij ernaast! To, ik denk ook echt zeker dat je jezelf enorm overschat. Ik rondde mijn hbo cum laude af, mijn premaster vergelijkbaar. De eerste tentamens in mijn master scoorde ik gemiddeld een 5. Dat is goedgekomen, maar het verschil was echt groot. Volg nu maar de gewone route.
Man, wat zaten wij ernaast! To, ik denk ook echt zeker dat je jezelf enorm overschat. Ik rondde mijn hbo cum laude af, mijn premaster vergelijkbaar. De eerste tentamens in mijn master scoorde ik gemiddeld een 5. Dat is goedgekomen, maar het verschil was echt groot. Volg nu maar de gewone route.