Master bevalt me niet, maar wil wel een PhD doen
donderdag 7 november 2019 om 08:45
Good morning
Zijn er hier mensen die wel zijn gepromoveerd maar geen wo master hebben gevolgd?
...
Ik begin binnenkort aan mijn wo master (pre-master bijna afgerond) na cum laude te zijn afgestudeerd aan het hbo. Het is me inmiddels helaas duidelijk dat de master zo naadloos op mijn bachelor aansluit dat er voor mij weinig bij te leren valt in die twee jaar. Ondanks mijn hbo achtergrond weet ik wel al heel goed hoe wetenschappelijk onderzoek in elkaar steekt, dus daarvoor hoef ik het niet te doen...
Dus nu zou je zeggen, stoppen en aan het werk!! Maar ik wil wél ontzettend graag promoveren... Ik wil zo graag een onderwerp pakken (en er zijn gelukkig hier wel genoeg opties die mij aanspreken), en hier super super diep induiken en keihard werken om tot de kern te komen. Dusja, ik heb geen zin meer in eindeloze tentamens en veel te korte, schoolse projectjes... Ik wil met een veel serieuzer onderzoek aan de slag.
Vandaar de vraag: wat raden jullie aan? Zijn er ook mogelijkheden tot promoveren zonder masterdiploma en zo ja, wat zijn daar de nadelen van?
Ik heb al op een hele toffe PhD vacature gereageerd met duidelijke uitleg waarom ik wél geschikt ben voor die positie, maar ik verwacht natuurlijk een keiharde afwijzing.
Wie weet hebben ze een bijbaan...
Zijn er hier mensen die wel zijn gepromoveerd maar geen wo master hebben gevolgd?
...
Ik begin binnenkort aan mijn wo master (pre-master bijna afgerond) na cum laude te zijn afgestudeerd aan het hbo. Het is me inmiddels helaas duidelijk dat de master zo naadloos op mijn bachelor aansluit dat er voor mij weinig bij te leren valt in die twee jaar. Ondanks mijn hbo achtergrond weet ik wel al heel goed hoe wetenschappelijk onderzoek in elkaar steekt, dus daarvoor hoef ik het niet te doen...
Dus nu zou je zeggen, stoppen en aan het werk!! Maar ik wil wél ontzettend graag promoveren... Ik wil zo graag een onderwerp pakken (en er zijn gelukkig hier wel genoeg opties die mij aanspreken), en hier super super diep induiken en keihard werken om tot de kern te komen. Dusja, ik heb geen zin meer in eindeloze tentamens en veel te korte, schoolse projectjes... Ik wil met een veel serieuzer onderzoek aan de slag.
Vandaar de vraag: wat raden jullie aan? Zijn er ook mogelijkheden tot promoveren zonder masterdiploma en zo ja, wat zijn daar de nadelen van?
Ik heb al op een hele toffe PhD vacature gereageerd met duidelijke uitleg waarom ik wél geschikt ben voor die positie, maar ik verwacht natuurlijk een keiharde afwijzing.

donderdag 7 november 2019 om 19:40
Thanks voor alle reacties!
Natuurlijk is er wel veel te leren tijdens de master... ik wil ook niet impliceren dat dit voor mij niet mogelijk is..
Maar dat wat ik wil leren, dat wordt regulier in deze master niet aangeboden. Ik heb inderdaad ook al geprobeerd over te stappen naar een andere master, maar zo makkelijk is dat helaas niet. Wel kan ik bijvoorbeeld een tijdje naar het buitenland en vakken kiezen uit een andere opleiding...
Het is denk ik meer dat ik graag onderzoek wil doen in de medische wereld (qua apparatuur e.d., niet over het menselijk lichaam zelf), maar groepsprojecten voorgeschoteld krijg uit een totaal andere sector. Die master thesis, daar heb ik dan weer wel enorm veel zin in... Maar dat is pas over meer dan 1,5 jaar.
Natuurlijk is er wel veel te leren tijdens de master... ik wil ook niet impliceren dat dit voor mij niet mogelijk is..
Maar dat wat ik wil leren, dat wordt regulier in deze master niet aangeboden. Ik heb inderdaad ook al geprobeerd over te stappen naar een andere master, maar zo makkelijk is dat helaas niet. Wel kan ik bijvoorbeeld een tijdje naar het buitenland en vakken kiezen uit een andere opleiding...
Het is denk ik meer dat ik graag onderzoek wil doen in de medische wereld (qua apparatuur e.d., niet over het menselijk lichaam zelf), maar groepsprojecten voorgeschoteld krijg uit een totaal andere sector. Die master thesis, daar heb ik dan weer wel enorm veel zin in... Maar dat is pas over meer dan 1,5 jaar.
donderdag 7 november 2019 om 19:48
Wat je WIL leren en wat handig is om te leren voor een wetenschappelijke loopbaan zijn soms twee verschillende dingen. Dat "grafiekje" van Ugli geeft dat denk ik duidelijk aan.
Maar, wat let je? Dan zorg je toch dat je die dingen op een andere manier gaat leren? Als je alles al weet pak je een stage op, en minor aan een andere uni, benader je het vakgebied, etc. Dat iets "niet makkelijk" is, is natuurlijk geen argument. Als jij iets wil, en als je start met te zeggen dat wat je nu doet te makkelijk is, dan ga je zelf zorgen dat je krijgt wat je wil.
Maar, wat let je? Dan zorg je toch dat je die dingen op een andere manier gaat leren? Als je alles al weet pak je een stage op, en minor aan een andere uni, benader je het vakgebied, etc. Dat iets "niet makkelijk" is, is natuurlijk geen argument. Als jij iets wil, en als je start met te zeggen dat wat je nu doet te makkelijk is, dan ga je zelf zorgen dat je krijgt wat je wil.
donderdag 7 november 2019 om 19:52
Ik redigeer overigens als bijbaan onderzoeksverslagen en scripties van verschillende niveaus en schrijf daarnaast artikelen en persberichten. Ik heb ook bewust richtlijnen voor een wo scriptie gebruikt voor hij hbo scriptie, en de uitkomsten van dat onderzoek worden op dit moment door Philips gepatenteerd.
Als ik geen toegevoegde waarde in de master zag, was ik er nooit aan begonnen. Ik denk echter dat ik door de ervaring met Philips een enorme drive heb gekregen om op die manier verder te gaan en me zo verder te ontwikkelen, dat het een beetje een domper is om weer terug in de schoolbanken te gaan zitten. Ook financieel gezien, om eerlijk te zijn.
Maar als ik jullie reacties zo lees is het misschien inderdaad een goed idee nog een met de studieadviseur te gaan zitten. Wellicht kan ik enkele van de projecten nog meer op mijn eigen leerproces aanpassen.
Als ik geen toegevoegde waarde in de master zag, was ik er nooit aan begonnen. Ik denk echter dat ik door de ervaring met Philips een enorme drive heb gekregen om op die manier verder te gaan en me zo verder te ontwikkelen, dat het een beetje een domper is om weer terug in de schoolbanken te gaan zitten. Ook financieel gezien, om eerlijk te zijn.
Maar als ik jullie reacties zo lees is het misschien inderdaad een goed idee nog een met de studieadviseur te gaan zitten. Wellicht kan ik enkele van de projecten nog meer op mijn eigen leerproces aanpassen.
donderdag 7 november 2019 om 21:20
Tja voor mij was het ook een domper financieel gezien, om, zwanger en wel, toch die (driejarige!) master te gaan doen op het moment dat al mijn vrienden afstudeerden en het ruimer kregen en leuke dingen gingen ondernemen.
Maar ach, weet je, de tijd vliegt voorbij hoor. Voor je ‘t weet sta je aan de vooravond van je afstuderen en denk je: was dat nou zo erg?
Zal wel in mijn handjes knijpen met mijn salaris straks
Maar ach, weet je, de tijd vliegt voorbij hoor. Voor je ‘t weet sta je aan de vooravond van je afstuderen en denk je: was dat nou zo erg?
Zal wel in mijn handjes knijpen met mijn salaris straks

Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
donderdag 7 november 2019 om 21:21
vrijdag 8 november 2019 om 08:42
Respect hoor! En gelijk heb je ook. De tijd gaat altijd toch sneller dan je denkt.lux- schreef: ↑07-11-2019 21:20Tja voor mij was het ook een domper financieel gezien, om, zwanger en wel, toch die (driejarige!) master te gaan doen op het moment dat al mijn vrienden afstudeerden en het ruimer kregen en leuke dingen gingen ondernemen.
Zal wel in mijn handjes knijpen met mijn salaris straks![]()

vrijdag 8 november 2019 om 11:44
https://nl.wikipedia.org/wiki/Dunning-krugereffect
Het dunning-krugereffect is een psychologisch verschijnsel. Het treedt op bij incompetente mensen die juist door hun incompetentie het metacognitieve vermogen missen om in te zien dat hun keuzes en conclusies soms verkeerd zijn.
Incompetente mensen overschatten nogal eens hun eigen kunnen, en daardoor wanen ze zich bovengemiddeld competent. Mensen die werkelijk bovengemiddeld competent zijn, hebben daarentegen de neiging hun eigen kunnen te onderschatten. Minder competente mensen slaan zodoende hun eigen capaciteiten hoger aan dan zij die veel competenter zijn. Dat kan een verklaring zijn voor het gebrek aan intellectueel zelfvertrouwen waar sommige competente mensen mee kampen: zij gaan ervan uit dat anderen net zo capabel zijn als zijzelf. Incompetente mensen vergissen zich dus doordat ze zichzelf te hoog inschatten, terwijl competente mensen zich vergissen doordat ze anderen te hoog inschatten.
Het dunning-krugereffect is een psychologisch verschijnsel. Het treedt op bij incompetente mensen die juist door hun incompetentie het metacognitieve vermogen missen om in te zien dat hun keuzes en conclusies soms verkeerd zijn.
Incompetente mensen overschatten nogal eens hun eigen kunnen, en daardoor wanen ze zich bovengemiddeld competent. Mensen die werkelijk bovengemiddeld competent zijn, hebben daarentegen de neiging hun eigen kunnen te onderschatten. Minder competente mensen slaan zodoende hun eigen capaciteiten hoger aan dan zij die veel competenter zijn. Dat kan een verklaring zijn voor het gebrek aan intellectueel zelfvertrouwen waar sommige competente mensen mee kampen: zij gaan ervan uit dat anderen net zo capabel zijn als zijzelf. Incompetente mensen vergissen zich dus doordat ze zichzelf te hoog inschatten, terwijl competente mensen zich vergissen doordat ze anderen te hoog inschatten.
vrijdag 8 november 2019 om 13:54

vrijdag 8 november 2019 om 14:56
Chocolateduck schreef: ↑07-11-2019 19:40Thanks voor alle reacties!
Dit bewijst dat je niet helemaal beseft wat je leert tijdens je master. Tijdens het doen van een master leer je onderzoeken, je doet onderzoeksvaardigheden op. Daarbij maakt het niet heel veel uit of je dan werkt met apparatuur in de medische wereld of in de cosmetische of technische of waar dan ook.
En verder is een master niet zo schools als wat jij lijkt te denken volgens je OP.
zondag 10 november 2019 om 09:40
Ik ben benieuwd hoe je er over 2 jaar op terugkijkt. Heb je dan alleen maar tienen op je lijst? De pre-master geeft natuurlijk niet het niveau aan van de master. Eigenlijk is het logisch dat dat naadloos aansluit op je hbo bachelor: het is de basis die je nodig hebt om aan de master te kunnen beginnen.
Ik vrees dat je jezelf enorm overschat.
Ik vrees dat je jezelf enorm overschat.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
zondag 10 november 2019 om 10:46
En dit. Met een MA traject leer je op een bepaalde, wetenschappelijke, manier om te gaan met informatie en hoe je zelf wetenschappelijk verantwoord onderzoek doet. Het gaat er geeneens om wát je inhoudelijk leert, maar om de techniek van het leren en analyseren. Zelfs met een MA kunstgeschiedenis of filosofie ben je vaak beter voorbereid op een technisch promotietraject dan met een technische HBO of WO bachelor.Positivevibes schreef: ↑08-11-2019 13:54Dit.
En heb je wel echt een goed beeld van de master? De mijne was alles behalve schools.
Puritanism:
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)

zondag 10 november 2019 om 15:16
Redigeren is iets heel anders dan zelf onderzoek doen natuurlijk. Je krijgt een stuk waar de puntjes nog op de gezet moeten worden. Stephen King laat zijn boeken ook redigeren. Maar dat maakt degene die het redigeert nog steeds alles behalve een schrijverChocolateduck schreef: ↑07-11-2019 19:52Ik redigeer overigens als bijbaan onderzoeksverslagen en scripties van verschillende niveaus en schrijf daarnaast artikelen en persberichten. Ik heb ook bewust richtlijnen voor een wo scriptie gebruikt voor hij hbo scriptie, en de uitkomsten van dat onderzoek worden op dit moment door Philips gepatenteerd.