Werk & Studie alle pijlers

meerdaagse schooltrip, puber wil niet

15-12-2022 11:29 966 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
volgend jaar staat er voor onze 16 jarige puber een meerdaagse schooltrip op het programma. Een reis die door 99% van de leerlingen als heel leuk wordt ervaren. Oudere zus is ook geweest en van het 1 van de leukste trips die ze heeft gemaakt. Ook zij wilde eigenlijk eerst niet.
Maar puber wil dus niet, hij haat reizen, gaat ook niet meer met mij mee op vakantie. Blijft dan bij zijn vader. Reis is van maandag tot en met vrijdag. School stimuleert enorm dat hij meegaat. Hij zal als hij niet meegaat zo ongeveer de enige zijn van zijn leerjaar die hier blijft. Er is geen vervangend programma op school omdat meerdere trips die week zijn en dus veel docenten afwezig zijn. Ik hou niet van dwingen, 16 jaar en ik vind dat hij eigen keuzes kan maken. Maar ik ben toch wel bang dat hij spijt gaat krijgen. Vader wil perse dat hij gaat maar ik heb ook al aangegeven dat ik hem niet aan zijn haren naar de bus kan trekken. Wat zouden jullie doen? dwingender zijn en zo proberen hem mee te krijgen of echt zijn eigen keuze laten zijn.
dianaf schreef:
17-12-2022 14:33
Idd. Dus hij wil geen dingen doen die veel prikkels geven. En gamen geeft weinig prikkels.

Ik vond het ook zalig om na een drukke week lekker te gamen. Beetje steden bouwen in Simcity of akkers bewerken in zo'n facebook spelletje. Effe bijkomen.
Maar heeft nog wel contact via zijn pc met mensen, dus alsnog laagprikkelend, sociaal bezig :)
Star⁴ schreef:
17-12-2022 08:16
Maar je kent je kind toch? Kijk, komt het ineens uit de lucht vallen dat kind zegt dat het niet wil, tuurlijk ga ik dan even na hoe en wat. Anders niet. Ik kan na 16 en 13 jaar zo inschatten welke er ja en welke er nee gaat zeggen.
Ja, dat is zo. Daarom zou ik bij het ene kind ook veel vlugger accepteren welke beslissing ze hebben genomen en zou ik er bij een ander kind juist veel langer over doorpraten en wat lichte dwang proberen uit te oefenen.
PizzaVreter schreef:
17-12-2022 14:34
Maar heeft nog wel contact via zijn pc met mensen, dus alsnog laagprikkelend, sociaal bezig :)
Dat is zo. Dat had ik nog geen eens.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Star⁴ schreef:
17-12-2022 14:12
O eens, maar ik merk dat hier (en irl ook trouwens) de tendens vaak is hoe groter de vriendenkring hoe beter. Je moet verjaardagen leuk vinden, je moet kerst met tig man leuk vinden, je moet vriendenweekendjes leuk vinden, kamp, kerstborrels etc. etc.
Dat is in elk geval niet mijn insteek. S7rin noemde dat voor haar ‘kwaliteit over kwantiteit’ geldt, en ik geloof niet dat iemand vindt dat daar iets mis mee is. Ik denk niet dat er veel mensen zijn die bewust en uit positieve overweging kiezen voor een leven helemaal zonder vrienden, dat dan weer wel.

Ik heb er wel moeite mee als mijn kind roept dat het iets ‘gewoon’ niet wil, en dat einde verhaal is. Niet bij elk klein detail natuurlijk (vandaag gewoon geen zin hebben in brood met hagelslag hoeft echt niet uitgesnalyseerd te worden), maar wel bij iets breeds als ‘ik wil gewoon niet reizen’.
Pizzavreter: zitten er ook nadelen aan gamen, of is van 15.00 tot 21.00 gamen op maandag tm vrijdag prima voor een 16-jarigen? En heb jij zelf eigenlijk kinderen? Als je dat wil zeggen hoor
Pinaco schreef:
17-12-2022 15:22
Pizzavreter: zitten er ook nadelen aan gamen, of is van 15.00 tot 21.00 gamen op maandag tm vrijdag prima voor een 16-jarigen? En heb jij zelf eigenlijk kinderen? Als je dat wil zeggen hoor
Ik heb geen kinderen ben bewust kindvrij, en ik heb al eerder gezegd er zijn echt wel probleem gevallen onder de gamers maar die zijn de minderheid.

> of is van 15.00 tot 21.00 gamen op maandag tm vrijdag prima voor een 16-jarigen

Om op antwoord op deze vraag te geven, toen ik net mijn eerste Xbox had en Rainbow Six black arrow speelde, leerde ik een tiener kennen die op het vwo zat en goede cijfers haalde. Maar had constant ruzie met zijn ouders over al het gamen dat hij deed, ook toen hij op de uni zat. Hij is nu inmiddels 35 en CTO van een start up dat 2 jaar terug is overgekocht door een groot tech bedrijf. Hij zegt zolang mijn kinderen hun best doen op school laat hij ze gamen wat hij wil, en zal hij ze nooit zo op de huid zitten als zijn ouders dat deden. Juist omdat hij weet hoe verrijkend en sjeu gevend gamen kan zijn. En zo ken ik er wel meerderen, nogmaals ik ben heus wel probleemgevallen onder tieners EN volwassenen tegengekomen maar die waren/zijn de minderheid.

Verder is mijn beste vriendin film regisseuse en heeft ze een kind wiens passie het is om stop motion filmpjes te maken, ook voor haar zoon geldt eerst huiswerk en dan mag "stop motionen" wat hij wii. Stop motion filmpjes maken zijn onvoorstelbaar tijdrovend. Is dat beter omdat dat geen gamen is?
Dank voor je antwoord. Ik vind zelf balans belangrijk. Als je na school alleen maar wil gamen dan zou ik daar moeite mee hebben omdat het de balans met andere activiteiten in je leven in gevaar brengt.

Ik zou een zoon die na school alléén maar wil voetballen ook stimuleren om daarnaast wat andere dingen te ondernemen.
Pinaco schreef:
17-12-2022 15:41
Dank voor je antwoord. Ik vind zelf balans belangrijk. Als je na school alleen maar wil gamen dan zou ik daar moeite mee hebben omdat het de balans met andere activiteiten in je leven in gevaar brengt.

Ik zou een zoon die na school alléén maar wil voetballen ook stimuleren om daarnaast wat andere dingen te ondernemen.
Wat ik in al mijn oprechtheid niet snap, laten we ff het gamen loslaten ja, als de passie van je kind alleen maar voetballen is. Dan is dat toch ok, zolang hij maar zijn huiswerk maakt, ik bedoel het is niet alleen maar voetballen. Hij leert ook mensen kennen buiten school om etc. etc. Doet competities in andere plaatsen. Ik snap niet het punt waarom het zou vervelend zou moeten zijn als je kind een ding heeft, het is niet alleen dat ene ding, dat ene ding is een onderdeel van meerdere dingen.

Bijv. die vriendin waarvan haar kind de passie stop motion is, die krijgt ook veel commentaar dat haar kind soms 12 uur in het weekend alleen maar stop motioned, nadat huiswerk af is. Terwijl dat kind ook op fora/discored zit om de technieken en tips uit te wisselen, inmiddels een nationale prijs heeft gewonnen. En maak je maar geen zorgen, die vriendin maakt haar zoon heel duidelijk dat als hij kunstacademie/filmacademie wil dat hij VWO zal moeten hebben en dus huiswerk moet maken. Nou dat doe hij braaf en dat hij dan de hele dagen met zijn lego poppetjes in de weer is voor die films, vindt ze meer dan prima. Maar misschien snapt zij haar zoon omdat ze zelf filmregisseuse is en vanaf de middelbare school zelf bezig was met films....
fashionvictim schreef:
17-12-2022 13:58
Nee, hoeft niet, maar van wat ik om me heen van andere ouders hoor - en van de voormalige school van mijn zoon, trouwens! , is dat weinig sociale contacten, veel gamen en altijd thuis zijn vrijwel altijd op problematiek duidt.

Dat dachten ze van mij ook. Op school maakten ze zich grote zorgen en mijn ouders moesten maar naar een psycholoog met mij. Mijn enige probleem was dat mijn karakter en hobby's niet werden geaccepteerd en zelfs raar werden gevonden.
Pinaco schreef:
17-12-2022 15:41

Zolang zijn schoolwerk gedaan is en hij geen 7 onvoldoendes staat zou het mij bij een 16-jarige toch echt geen bal kunnen schelen dat hij ontspant door (veel) te gamen.

Ik zou hem af en toe voorstellen doen om samen iets te doen en hem semi-verplichten om met Kerst langs te gaan bij oma en opa, maar daar stopt het wel zo'n beetje.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik ben helemaal voor een passie hebben, daar heb ik absoluut niks op tegen. Maar ik geloof dat je als mens baat hebt bij een iets bredere basis dan fixatie op 1 passie. Als het dan anders loopt dan gehoopt val je niet in een zwart gat, maar heb je alternatieven om op terug te vallen. Ik merk in mijn eigen passie ook wel dat een iets bredere oriëntatie juist weer helpt in het beter worden en presteren in mijn passie. Ik weet niet of dat herkenbaar is?
Pinaco schreef:
17-12-2022 15:56
Ik ben helemaal voor een passie hebben, daar heb ik absoluut niks op tegen. Maar ik geloof dat je als mens baat hebt bij een iets bredere basis dan fixatie op 1 passie. Als het dan anders loopt dan gehoopt val je niet in een zwart gat, maar heb je alternatieven om op terug te vallen. Ik merk in mijn eigen passie ook wel dat een iets bredere oriëntatie juist weer helpt in het beter worden en presteren in mijn passie. Ik weet niet of dat herkenbaar is?

Daar ben ik het wel mee eens. Maar dan wel alternatieven die bij het kind passen. Dus niet reizen als kind totaal niet van reizen houdt. Je gaat een heel extravert, sociaal, sportief kind ook niet dwingen een hobby als schaken op te pakken (ga ik van uit).
Pinaco schreef:
17-12-2022 15:56

Nee. Nogmaals die ene passie is niet alleen dat ding. Laten we bij stopmotionen blijven, dat kind kan als filmpjes editten, heeft ook nog een cursus script schrijven gedaan (voor kinderen) en de stemmen van de stopmotions doet hij niet allemaal zelf, dus er komt ook regie bij kijken (handig want mama is regiseuse). Is ook heel handig met dingetjes maken, want dat heeft moeder wel gezegd ik ga geen vermogen uitgeven voor je achtergronden enzo. Dus boompjes en struikjes maakt hij zelf, ik kan je zeggen hij wordt ook steeds beter in knutselen en verven etc. et c. Dus vanuit die ene passie leert hij zoveel, dat hij juist niet in een zwart gat valt. Zo zie ik het dan.

En toch heeft de omgeving onvoorrstelbaar veel commentaar dat haar kind alleen maar met "die poppetjes speelt en filmpjes maakt". Want als haar kind in de vakanties 12 uur per dag wil stopmotionen dan kan en mag dat van haar.
Dikke prima hoor wissewis, geen probleem dat iedereen het op z’n eigen manier doet.

Nerdopviva: ja of kijken hoe je dingen die niet bij het kind passen, passend kunt maken.

Als deze jongen op uitwisseling gaat waar hij een programma volgt dat vergelijkbaar is met wat hij op school doet, en daarna in een huis terecht komt waar de puber ook veel gamed, zou het misschien wel een leuke gezellige ervaring voor hem kunnen zijn.
fashionvictim schreef:
17-12-2022 13:52
Hij wilde nu toch terwijl de rest van zijn klas op excursie was thuis blijven en gamen?
Waar staat dat?
Jammer dat ze in hun omgeving zoveel commentaar krijgen. Ieder z’n eigen feestje denk ik dan maar.
Pinaco schreef:
17-12-2022 16:12
Jammer dat ze in hun omgeving zoveel commentaar krijgen. Ieder z’n eigen feestje denk ik dan maar.
Waarschijnlijk omdat hij veel tijd op zijn kamer doorbrengt met stopmotionen. In plaats van doen wat andere kinderen van zijn leeftijd doen.
Pinaco schreef:
17-12-2022 16:08
Dikke prima hoor wissewis, geen probleem dat iedereen het op z’n eigen manier doet.

Nerdopviva: ja of kijken hoe je dingen die niet bij het kind passen, passend kunt maken.

Als deze jongen op uitwisseling gaat waar hij een programma volgt dat vergelijkbaar is met wat hij op school doet, en daarna in een huis terecht komt waar de puber ook veel gamed, zou het misschien wel een leuke gezellige ervaring voor hem kunnen zijn.
ja misschien, maar dan ga je wel uit van een heleboel alsen en dannen en volgens mij is het over het algemeen zo met dit soort reizen dat je heel weinig bij het gastgezin bent en dat de dagen echt een stuk langer zijn dan de gewone schooldagen.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
rosanna08 schreef:
17-12-2022 16:57
ja misschien, maar dan ga je wel uit van een heleboel alsen en dannen en volgens mij is het over het algemeen zo met dit soort reizen dat je heel weinig bij het gastgezin bent en dat de dagen echt een stuk langer zijn dan de gewone schooldagen.
Dit dus!
Star⁴ schreef:
17-12-2022 14:12
O eens, maar ik merk dat hier (en irl ook trouwens) de tendens vaak is hoe groter de vriendenkring hoe beter. Je moet verjaardagen leuk vinden, je moet kerst met tig man leuk vinden, je moet vriendenweekendjes leuk vinden, kamp, kerstborrels etc. etc.
Hier ? Op het forum ? Juist helemaal niet.
Hier is zo’n beetje de tendens : niks vieren, ook niet naar iemand anders zijn feestje, nooit maar dan ook helemaal nooit onverwachts bij iemand langsgaan, ouders en schoonouders zo lang mogelijk buiten de deur houden, mantelzorgen doen we niet of nauwelijks, op vakantie vooral naar een door God vergeten bergtop ….
Ik heb echt weleens het idee ( alleen hier, gelukkig ) dat ik de enige ben die heel blij wordt van andere mensen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
PizzaVreter schreef:
17-12-2022 14:20
Hij wil voornmalijk niet reizen dat is het enige waar hij wat tegen heeft.
Nee, hoor.
Loep de TO maar.
blijfgewoonbianca schreef:
17-12-2022 17:10
Nee, hoor.
Loep de TO maar.
Ja hij wil buitenschool weinig sociale activiteiten ondernemen omdat hij aan zijn taks zit wat dat betreft en onderhoudt wel contacten via zijn pc, niets mis mee toch? Om je na een schooldag terug te willen trekken in een prikkelarme omgeving? Of zijn er topics geopen waaruit blijkt dat hij drugsdealt via zijn pc?
17-12-2022 17:07
Hier ? Op het forum ? Juist helemaal niet.
Hier is zo’n beetje de tendens : niks vieren, ook niet naar iemand anders zijn feestje, nooit maar dan ook helemaal nooit onverwachts bij iemand langsgaan, ouders en schoonouders zo lang mogelijk buiten de deur houden, mantelzorgen doen we niet of nauwelijks, op vakantie vooral naar een door God vergeten bergtop ….
Ik heb echt weleens het idee ( alleen hier, gelukkig ) dat ik de enige ben die heel blij wordt van andere mensen.
Ik schrijf toch IK MERK. Dus dan lezen we andere topics. Bijvoorbeeld.
dianaf schreef:
17-12-2022 14:33
Idd. Dus hij wil geen dingen doen die veel prikkels geven. En gamen geeft weinig prikkels.

Ik vond het ook zalig om na een drukke week lekker te gamen. Beetje steden bouwen in Simcity of akkers bewerken in zo'n facebook spelletje. Effe bijkomen.
ADHD en dopamine en gamen:

De meest voorkomende vormen van AD(H)D (Klassiek ADD/ADHD, Onoplettend ADD zie artikel 7 vormen van ADHD) hebben als belangrijke overeenkomst een tekort aan dopamine. Hierdoor wordt het moeilijk om voor de gewone, zich dagelijks herhalende, werkzaamheden en taken motivatie op te brengen.

Vaak worden deze taken dan ook uitgesteld. Bijvoorbeeld leren, of iets klaar maken voor een deadline, wordt opgeschoven tot de laatste minuut. Hierdoor bouwt zich de interne druk en bijbehorend adrenaline niveau zo op, dat er op het laatst toch voldoende dopamine aangemaakt kan worden. Dat helpt om over die drempel te komen en eindelijk aan de slag te gaan. Vaak zijn degenen, die deze vormen van AD(H)D hebben, ook meesters in dingen uitstellen. Lukt het niet om voldoende dopamine aan te maken, eindigen goede plannen vaak half afgemaakt op de berg van goede bedoeling, die niet zijn doorgevoerd.

Door het tekort aan dopamine ervaren veel mensen met ADHD minder voldoening bij het afmaken van niet zo boeiende taken. De behoefde aan voldoening blijft onbeantwoord. Daarom gaat het brein op zoek naar activiteiten waar deze beloning wel voelbaar is. Sommige zoeken stress rijke situaties op waar ze excelleren. Andere zoeken permanent naar afwisseling, sterke prikkels, actie, genotsmiddelen of gewoon ruzie om een kick te krijgen die doordringt.

Overprikkeling (door gamen) en verveling horen bij elkaar:

Verveling is een bijverschijnsel van het zelfde mechanisme. Als de motivatie ontbreekt ligt verveling veel sneller op de loer. Verveling maakt dat het brein aan de bel trekt en naar oplossingen zoekt, om dopamine weer aan te vullen. Dat leidt tot een piek aan dopamine, gevolgd door een dip en zo is de cirkel rond. Taken die beloning op lange termijn beloven zijn al helemaal niet geschikt, om een acuut te kort aan te vullen en worden direct uitgesloten.

De zelfde gevoeligheid bestaat bij autisme en veel andere mentale aandoeningen. Maar het is niet alleen een tekort aan dopamine dat een rol speelt. Als dopamine het gaspedaal is dat wij nodig hebben om in beweging te komen, dan is er ook ergens een rem, die moet zorgen dat we op tijd weer stil staan en deze rem is onze prefrontale Cortex.

Wat als de rem ontbreekt, disfunctioneren van de prefrontale cortex:

We willen allemaal wel wat. We willen meer, vaker, leuker, hoger, gas geven, maar er is ook een stem in ons die vraagt: is dat wel wijs, zou je dat wel echt moeten doen, kopen, eten…? Deze stem komt van onze directeur, die vooraan in de hersenen zetelt, de prefrontale cortex. De directeur bepaald of een actie wel nuttig is of niet, hij houdt ons tegen, als we domme dingen willen doen. Hij zet ons aan het werk, als iets afgemaakt moet worden. Hij vormt het geweten, dat alles tegen het licht houdt en beoordeelt. (5)

Werkt het voorste gedeelte in de hersenen niet goed, dan ontbreekt de rem. De stem die ons tegen zou moeten houden, de impuls controle, is stom. Dan gaan we ongehinderd door met dingen doen, die misschien slecht zijn voor onszelf. Dan worden we mateloos, of roekeloos en kunnen niet meer op tijd stoppen. Gaan te ver, gaan over onze eigen grenzen tot we instorten.

ADHD en gamen als de directeur in de hersenen slaapt:

Bij ADHD en bepaalde vormen van autisme bijvoorbeeld is er niet alleen een dopamine tekort, maar werkt de prefrontale cortex ook slecht. Gevolg is een grote behoefde naar beloning en een ontbrekende rem. Een uitermate slechte combinatie!

Maar zoals net beschreven, is de behoefde hieraan bij sommigen mensen veel groter. Zo brengen jongens met ADHD, of autisme volgens onderzoek vaak twee keer zoveel tijd door met gamen, als jongens uit de vergelijkingsgroep. Omgekeerd geeft onderzoek aan dat een grote groep van mensen die gameverslaafd zijn ook ADHD of autisme heeft. De ernstiger de form van autisme, of ADHD de ernstiger de gameverslaving en omgekeerd. De redenen hiervoor zijn waarschijnlijk divers, maar een belangrijke drijfveer is zeker dopamine. Eindelijk hebben de hersenen een manier gevonden, om aan voldoende dopamine te komen.

Gevolg van langdurige dopamine overproductie:

Net als bij insuline is het gevolg van een piek aan dopamine vaak een dip. De dip veroorzaakt een situatie waar de motivatie, om iets te doen, nog moeilijker is om op te brengen. Er wordt zoveel dopamine aangemaakt dat de receptoren moeten overwerken. Het gevolg is een signaal dat er minder dopamine aangemaakt moet worden en het aantal receptoren vermindert moet worden zodat de cellen niet zo overprikkelt kunnen raken. Ook reageren gebieden in de hersenen ventrale tegmentale gebied de nucleus accumbens, en de basale ganglia) minder op dopamine wat de kans op depressie of verslaving verhoogd.

https://orthobrainhealth.nl/dopamine-ki ... ons-brein/

En nee, ik ben geen wetenschapper, voor me dat weer wordt gevraagd.
17-12-2022 17:18

Paar stukken gequote van deze site : https://orthobrainhealth.nl/dopamine-ki ... ons-brein/

En nee, ik ben geen wetenschapper, voor me dat weer wordt gevraagd.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven