Werk & Studie alle pijlers

Meerkeuzevragen

27-02-2013 16:46 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik studeer al bijna 2 jaar aan de RUG. Mijn studie gaat redelijk, maar er is altijd iets waar ik op vastloop...Meerkeuzevragen! Tentamens die alleen maar uit MC bestaan haal ik nooit in 1 keer. Terwijl ik bij een tentamen met open vragen een eind weg praat en dan zo een 7 heb.

In mijn propedeuse jaar heb ik het vak fysische geografie niet gehaald. De stof vind ik best interessant toch ben ik gisteren voor de 3e keer gestruikeld over de vragen. Weer een 5. Dit is een deeltentamen wat voor 35% meetelt. Het andere tentamen is 65% en wil ik dus halen met een dikke 6 zodat het andere cijfer gecompenseerd wordt. Maar ja daar zijn ze weer de meerkeuzevragen!

Wie heeft de gouden tip(s) om dat tentamen toch te halen?

Alvast bedankt!
Als je de vraag leest, nooit naar de antwoorden kijken. Goed nadenken of je het antwoord van de vraag weet, zonder het zien van de keuzeantwoorden.
En als bovenstaande tip niet werkt: eerst wegstrepen wat het in ieder geval niet kan zijn. Als je dan nog twee opties overhoudt, probeer dan logisch na te denken. Weet niet of je daar wat mee kunt, ik was zelf juist altijd erg goed in meerkeuzevragen...
Het is altijd het langste antwoord en anders is het B.

Verder kun je het beste eerst de vraag lezen, daarna ZELF een antwoord bedenken en daarna kijken of dat antwoord er bij staat. Succes!
Ik ga eigenlijk de mist op vragen die 2 stellingen hebben zeg maar. Dan weet ik bijvoorbeeld zeker dat stelling A goed is, maar over B twijfel ik. En dan gok ik alsnog verkeerd.

Ik zal de tip van eerst zelf een antwoord verzinnen onthouden!
Ik heb dat tentamen ooit zelf gemaakt. Ik weet niet of dat nu nog zo is, maar toen was het ook gewoon veel feitenkennis uit het boek en de colleges. Dat dus ontzettend goed stampen en verder bovenstaande tips: eerst zelf bedenken wat het antwoord is en dan pas naar de antwoorden kijken
Die stellingenvragen vond ik ook altijd lastig.

Het zijn mijns inziens ook niet de beste vragen, omdat ze volgens mij niet altijd zo zwart-wit zijn (anders te makkelijk), wat weer maakt dat per saldo meerdere antwoorden te verdedigen zijn.

Zitten er zoveel van dit soort vragen in je tentamens?
Het is inderdaad heel veel feiten kennis uit het boek van Holden en de colleges, maar blijkbaar sla ik elke keer de verkeerde feiten op ofzo.
@coolpack2: Op een tentamen van 25 vragen zijn er zeker 6/7 van zulke vragen.

Ook wordt er veel met foto's gewerkt van bepaalde processen, waar ik de ene keer iets anders in zie dan de andere keer.
Als je over een stelling twijfelt, komt dat dan omdat je de harde kennis mist of omdat je de stelling op meerdere manieren uit te leggen vindt?

Het maakt nogal verschil of je de verkeerde dingen leert, of de vraag consequent verkeerd uitlegt.
Je hebt al een paar goede tips gekregen, zie ik, maar daar wil ik nog aan toevoegen dat je vooral de tijd moet nemen om alle vragen heel goed te lezen. En als je twijfelt tussen twee antwoorden, sla de vraag dan even over en kijk er later nog een keer rustig na. Tja...verder geef je het antwoord zelf al: bij meerkeuzetoetsen red je het alleen als je feitenkennis (ook) op orde is, dus zorg dat je daar aandacht aan besteedt tijdens het studeren. Succes!
quote:gympie26 schreef op 27 februari 2013 @ 17:01:

Ik heb dat tentamen ooit zelf gemaakt. Ik weet niet of dat nu nog zo is, maar toen was het ook gewoon veel feitenkennis uit het boek en de colleges. Dat dus ontzettend goed stampen en verder bovenstaande tips: eerst zelf bedenken wat het antwoord is en dan pas naar de antwoorden kijkenGrappig, ik heb dit tentamen ook gemaakt! Had ook niet een goed cijfer, maar wel eerste poging een voldoende: stampen en logisch redeneren, er is altijd één antwoord echt goed, probeer voor ieder antwoord te bedenken waarom het niet zou kloppen. En natuurlijk de colleges goed doornemen. Succes! Ik vind het ook een slechte manier van examineren..
pluk de dag

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven