Werk & Studie alle pijlers

Mezelf verkopen.. :)

22-11-2010 14:58 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

Ik ben inmiddels bijna afgestudeerd en het is dus tijd om te gaan solliciteren.

Nu heb ik een prima CV, waar ik heel tevreden mee ben. Ik loop altijd alleen vast op de brieven.

Ik zie een vacature en denk dan, ja die taken vind ik leuk en kán ik ook, maar ik vind het moeilijk om mezelf zo aan te prijzen dat een ander dat ook inziet.

Als mn vriend me dan helpt met een brief, vind ik zijn suggesties in eerste instantie vaak overdreven, maar als ik dan even verder denk, klopt het inhoudelijk gewoon helemaal.

Ook voor een ander kan ik prima sollicitatiebrieven schrijven, maar voor mezelf blijf ik het moeilijk vinden.

Wie herkent dit en heeft er tips?
ik houd mijn brieven compleet zakelijk en zelfs kort. Mijn cv sluit aan bij de vacature of niet. Ik ga mijn brief niet anders voordoen dan dat ik zelf ben (kortaf en zakelijk
Ik heb gehoord dat men vooral kijkt naar je CV.
Ik probeer mijn brief kort te houden, maar wel op te laten vallen en enthousiast te doen in de brief.

En een leesbaar cv is heel belangrijk. Volgens mij kijkt men vooral naar de eerste zin van je brief en dan naar je cv.

Ik zou dus ook niet beginnen met een standaardzin in je brief. En ik zou je cv kort ( 2 bladzijdes in Word) houden.
'I like to have powerful enemies. Makes me feel important.'
Doe dan net of je de brief voor iemand anders schrijft. Maar dan wel iemand met jouw CV en vaardigheden e.d.
Er is dus nog hoop voor me.

Mn CV is inderdaad 2 blz in Word en wordt aangepast qua nadruk aan de vacature.
Ik heb dat probleem ook hoor. Ik ben ook aan het solliciteren maar ik vind het ook heel lastig om mezelf te verkopen. En aan al die voordeelden op internet word je ook niet veel wijzer!
Ik vind mezelf verkopen trouwens ook heel lastig, al vind ik het op papier gemakkelijker. Maar mijn eerste brief en mijn laatste brief zijn toch al een wereld van verschil. Mijn eerste was een brief die niet opviel en mijn laatste hopelijk wel

Dus al doende leer je ook wel.
'I like to have powerful enemies. Makes me feel important.'
In de brief schrijf ik vooral mijn motivatie.

In een gesprek mezelf verkopen, vind ik ook moeilijk.

Er heeft ooit eens iemand in een sollicitatietraining gezegd dat je er best wat bij mag doen, bij hoe je jezelf ziet, want dat ze aan de andere kant er sowieso al 20% afdoen.

Wat je als vanzelfsprekend vindt voor jezelf, qua kennis en vaardigheden, is voor anderen helemaal niet altijd het geval.
...met iets erbij doen, bedoel ik uiteraard niet dat je moet liegen....want dat moet je nooit doen natuurlijk...
Poloppie: Dat is dus wat mijn vriend doet. Dingen net iets meer "oppoetsen". Ikzelf verzin dat soort dingen dus niet omdat ik die dingen inderdaad als vanzelfsprekend beschouw.
Klinkt misschien cru, maar zo bedoel ik het niet: om duidelijker te zien wat je kan, vergelijk jezelf eens met de gemiddelde man in de straat.

Bij mij helpt dat bv om te zeggen dat mijn Frans heel goed is. Als ik het vanuit mezelf bekijk, zie ik vooral de dingen die ik niet kan, maar als ik mezelf dan vergelijk met de 'gewone man' in de straat, klopt het wel.

Oorspronkelijk stond in mijn cv gewoon 'goed' en toen mijn man, die tweetalig is, dit zag, zei hij dat ik daar minstens 'heel goed' moest zetten.

Dus aan iemand anders vragen, kan ook helpen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven