Mijn dochter gaat zo'n €700,- per maand lenen van DUO
dinsdag 5 september 2017 om 22:34
Sinds invoering van het leenstelsel een bekend probleem en m.i. het prille begin van wat komen gaat. Jonge mensen die niet meer leren bezuinigen, duppies omdraaien, van 'n paar Euro per dag moeten leven om het eind van de maand te halen. Want met 'n paar muisklikken, na inloggen met je DigiD bij ome Duo in Groningen, verhoog je simpelweg je leenbedrag naar maximaal €1000,- per maand. Want immers toch pas voor het eerst aflossen 2 jaar na het voltooien van je hbo/wo studie, dit jaar renteloos (wijzigt per jaar, maar staat voor 5 jaar vast). Je mag liefst 35 jaar over het aflossen doen en ook mag je zonder opgaaf van reden gerust tot 60 maanden tijdelijk je aflossing staken. Allemaal zeer gunstige voorwaarden die het lenen wel heel aantrekkelijk maken. Dus dat lenen gebeurt nu ook op grote schaal. En ja, ook in de vriendenkring van mijn oudste dochter.
Dochterlief is 19 en wil graag uit huis. Ze heeft vorig jaar in één jaar tijd haar hbo propedeuse gehaald. Toen woonde ze nog thuis en reisde in 2x 'n half uurtje op en neer naar haar studie met de trein op haar OV-chipkaart. Sinds kort woont ze op kamers, hier in Amsterdam, huur van €550,- per maand. Ze heeft 'n bijbaantje en heeft inkomsten van gemiddeld zo'n 250 Euro per maand. Ze komt niet in aanmerking voor een aanvullende studiebeurs ivm het inkomen van haar ouders. Ik heb voor haar begroot dat haar maandlasten zo'n 900 tot 1000 euro zullen zijn, met héél zuinig leven.
Thuis betaalde ze niets, hoefde ook van mij niet. Laat 'r lekker studeren, werken en leven, vind ik. Wij betalen overigens wel het collegegeld voor haar. Want alle 18 jaren de KBS apart gelegd daarvoor. Dus in 4 jaren tijd zou ze het nét kunnen volbrengen. Maar kleine meisjes worden groot en het leven buitenshuis lokt. Ze wil en zal nu echt op kamers en dat heeft ze dan ook onlangs gedaan. Paar keer hospiteeravonden op diverse plekken gehad en uiteindelijk gelukt.
Ik heb er als vader zeer grote moeite mee dat jonge mensen (waaronder mijn dochter) een lening aangaan louter en alleen om op jezelf te kunnen wonen. Kijk, als je het zou investeren in stenen (huis), of collegegeld, of je dat je voor je studie in een andere stad moet wonen, dan heb ik daar nog wel begrip voor. Maar in dit geval "koopt" ze haar vrijheid. Overigens bij de jongeren heel gewoon, want ik spreek regelmatig vrienden van haar. Vrijwel altijd zie ik ze wat meewarig kijken, zo van "Hmmm, best wel ouderwets die vader". Maar dat ben ik geenszins. Wél ben ik nog van de oude stempel van "Je leent niet, tenzij het écht nodig is".
Ben dus best een beetje "boos" op het systeem. Het kan en dus doen de meeste studenten het ook. Lees er de nieuws items maar op na. Zo'n meid van 19 kan toch nog niet overzien dat ze wellicht tot haar 60e (!) een maandbedrag moet aflossen van misschien wel €200,- per maand? Afhankelijk van wat ze gaat verdienen met 'n toekomstige baan. Dat is een behoorlijke last elke maand. Nog maar niet te spreken over de lagere hypotheek die er dan op volgt. Studieschuld wordt overigens vaak verzwegen, want staat niet geregistreerd bij het BKR in Tiel.
Okay, mijn bericht lijkt allemaal kommer en kwel, maar ik zie natuurlijk ook wel hoe blij ze met haar kamer is. Het inrichten samen met mijn vrouw. En de eerste keer dat we echt op visite kwamen, ze glunderde! Ben natuurlijk blij voor haar, maar met die immense lening (zo'n €25000,- in 3 jaar) kan ik maar geen vrede hebben. Het liefst heb ik dat ze binnenkort weer thuis komt wonen en dan na haar studie gewoon schuldvrij is, of voor nu: Een bescheiden schuld heeft.
Wat vinden jullie hier nou van? Als ouders, of misschien wel als studenten zelf. Goed systeem dat leenstelsel en beter dan de voormalige basisbeurs? Is het echt zo erg, een grote studieschuld? Want in de States is een studieschuld immers heel normaal.
Update december 2018:
Inmiddels 'n jaar verder moet ik bekennen dat mijn visie 180 graden van koers is gewijzigd. Zie onderstaand topic. Maximaal lenen loont wel degelijk, althans onder de voorwaarden van het huidige rente stelsel. De politiek wil het in 2020 of 2021 wijzigen, waardoor de voorwaarden minder gunstig worden, Wél adviseer ik mijn dochter (-s) zo weinig mogelijk te gebruiken van de lening om van te kunnen leven en de rest langdurig apart te zetten (deposito, spaarverzekering enz). Ideaal is niets gebruiken tijdens de studietijd, of hoogstens 200-300 euro per maand.
werk-studie/maximaal-lenen-van-duo-rest ... s/427056/3
Dochterlief is 19 en wil graag uit huis. Ze heeft vorig jaar in één jaar tijd haar hbo propedeuse gehaald. Toen woonde ze nog thuis en reisde in 2x 'n half uurtje op en neer naar haar studie met de trein op haar OV-chipkaart. Sinds kort woont ze op kamers, hier in Amsterdam, huur van €550,- per maand. Ze heeft 'n bijbaantje en heeft inkomsten van gemiddeld zo'n 250 Euro per maand. Ze komt niet in aanmerking voor een aanvullende studiebeurs ivm het inkomen van haar ouders. Ik heb voor haar begroot dat haar maandlasten zo'n 900 tot 1000 euro zullen zijn, met héél zuinig leven.
Thuis betaalde ze niets, hoefde ook van mij niet. Laat 'r lekker studeren, werken en leven, vind ik. Wij betalen overigens wel het collegegeld voor haar. Want alle 18 jaren de KBS apart gelegd daarvoor. Dus in 4 jaren tijd zou ze het nét kunnen volbrengen. Maar kleine meisjes worden groot en het leven buitenshuis lokt. Ze wil en zal nu echt op kamers en dat heeft ze dan ook onlangs gedaan. Paar keer hospiteeravonden op diverse plekken gehad en uiteindelijk gelukt.
Ik heb er als vader zeer grote moeite mee dat jonge mensen (waaronder mijn dochter) een lening aangaan louter en alleen om op jezelf te kunnen wonen. Kijk, als je het zou investeren in stenen (huis), of collegegeld, of je dat je voor je studie in een andere stad moet wonen, dan heb ik daar nog wel begrip voor. Maar in dit geval "koopt" ze haar vrijheid. Overigens bij de jongeren heel gewoon, want ik spreek regelmatig vrienden van haar. Vrijwel altijd zie ik ze wat meewarig kijken, zo van "Hmmm, best wel ouderwets die vader". Maar dat ben ik geenszins. Wél ben ik nog van de oude stempel van "Je leent niet, tenzij het écht nodig is".
Ben dus best een beetje "boos" op het systeem. Het kan en dus doen de meeste studenten het ook. Lees er de nieuws items maar op na. Zo'n meid van 19 kan toch nog niet overzien dat ze wellicht tot haar 60e (!) een maandbedrag moet aflossen van misschien wel €200,- per maand? Afhankelijk van wat ze gaat verdienen met 'n toekomstige baan. Dat is een behoorlijke last elke maand. Nog maar niet te spreken over de lagere hypotheek die er dan op volgt. Studieschuld wordt overigens vaak verzwegen, want staat niet geregistreerd bij het BKR in Tiel.
Okay, mijn bericht lijkt allemaal kommer en kwel, maar ik zie natuurlijk ook wel hoe blij ze met haar kamer is. Het inrichten samen met mijn vrouw. En de eerste keer dat we echt op visite kwamen, ze glunderde! Ben natuurlijk blij voor haar, maar met die immense lening (zo'n €25000,- in 3 jaar) kan ik maar geen vrede hebben. Het liefst heb ik dat ze binnenkort weer thuis komt wonen en dan na haar studie gewoon schuldvrij is, of voor nu: Een bescheiden schuld heeft.
Wat vinden jullie hier nou van? Als ouders, of misschien wel als studenten zelf. Goed systeem dat leenstelsel en beter dan de voormalige basisbeurs? Is het echt zo erg, een grote studieschuld? Want in de States is een studieschuld immers heel normaal.
Update december 2018:
Inmiddels 'n jaar verder moet ik bekennen dat mijn visie 180 graden van koers is gewijzigd. Zie onderstaand topic. Maximaal lenen loont wel degelijk, althans onder de voorwaarden van het huidige rente stelsel. De politiek wil het in 2020 of 2021 wijzigen, waardoor de voorwaarden minder gunstig worden, Wél adviseer ik mijn dochter (-s) zo weinig mogelijk te gebruiken van de lening om van te kunnen leven en de rest langdurig apart te zetten (deposito, spaarverzekering enz). Ideaal is niets gebruiken tijdens de studietijd, of hoogstens 200-300 euro per maand.
werk-studie/maximaal-lenen-van-duo-rest ... s/427056/3
anoniem_354184 wijzigde dit bericht op 03-12-2018 21:43
Reden: Door voortschrijdend inzicht 180 graden van mening veranderd en dit onderaan het topic aangegeven.
Reden: Door voortschrijdend inzicht 180 graden van mening veranderd en dit onderaan het topic aangegeven.
8.41% gewijzigd

dinsdag 5 september 2017 om 23:41
Maar dat is niet altijd goed te voorspellen en hangt ook van het beleid van de overheid af. Ooit was fysiotherapie een goede keuze, nu wordt dat niet meer vergoed en is er werkloosheid onder fysiotherapeuten. Hetzelfde geldt voor de welzijnssector: sinds er minder subsidies zijn is er ineens veel minder werk bij buurthuizen en zo.redbulletje schreef: ↑05-09-2017 23:32Er gaan tegenwoordig zoveel mensen naar de universiteit en volgen studies met weinig baankansen. Eigenlijk zouden er alleen leningen moeten worden verstrekt aan mensen die een (beroeps)opleiding volgen waar werk in te vinden is.

dinsdag 5 september 2017 om 23:43
Ja, ik snap wel dat dat vaak gebeurde, maar zo bedoelde ik het niet. Wij hebben destijds voor onze dochter wel altijd haar studiekosten betaald. Maar ze wilde ook op kamers, terwijl ze gemakkelijk met het openbaar vervoer naar school kon. Daar hebben we niet aan meegewerkt. Dus aan het werk en eventueel bijlenen. Dat wilde ze (gelukkig) zelf niet en bleef ze dus thuis wonen. Pas toen ze naar een opleiding ging die verder weg was, hebben we ook meebetaald aan haar woonlasten.PowerCube schreef: ↑05-09-2017 23:27In mijn tijd was dat dus wel zo. Bijna iedereen ging toen op kamers. Van de basisbeurs kon niet worden rondgekomen (volgens mij 220 euro of zo), en je mocht maar weinig bijverdienen. Dus of je kreeg een aanvullende beurs (met arme ouders), of je sloot een aanvullende rentedragende lening af, of je ouders betaalden mee. Vaak een combinatie van die laatste twee. Ik ken vrij veel mensen die eind jaren 90 maximaal hebben geleend (voor niet-noodzakelijke dingen) en die leningen kunnen ook oplopen tot boven de 20.000 euro.
dinsdag 5 september 2017 om 23:46
Ja? Jij vindt het wel best als mensen niet meer kunnen studeren als hun ouders niet dicht genoeg bij hun studie wonen? Ja, een bijbaantje is normaal en haalbaar. Nee, je kan niet met een bijbaantje met jeugdloon naast een fulltime studie genoeg geld verdienen om volledig in je levensonderhoud te voorzien.
Het leenstelsel is prima, basisbeurs was beter, maar lenen is oprecht niet dramatisch. Mensen zoals jij maken het dramatisch. En TS' dochter is volwassen, TS hoeft nergens mee in te stemmen. Ze heeft na een jaartje thuiswonen besloten dat ze toch alles uit haar studententijd wil halen en dat ze daar best een schuld voor overheeft. Prima toch.

dinsdag 5 september 2017 om 23:51
Basisbeurs terug gaat niet de oplossing zijn voor het probleem. Ik heb mijn bachelor nog net tijdens de basisbeurs gedaan en mijn master tijdens het leenstelsel. Vanwege de afstand naar mijn opleiding moest ik op kamers en de basisbeurs was echt niet voldoende om in onderhoud te voorzien. Ik werkte daarnaast ook gewoon, maar ook daarmee verdiende ik niet genoeg om alles te bekostigen. Want behalve werken wilde ik de studie ook gewoon afronden in de nominale tijd (wat me ook gelukt is). Tijdens de bachelor hebben mijn ouders nog bijgesprongen om het gat op te vullen dat ik maandelijks had. Vanaf de master heb ik het zelf moeten opknappen en moest ik dus gaan lenen. Mijn studieschuld valt daarom op zich wel mee, maar natuurlijk ben ik er niet blij mee. Ik had alleen weinig andere opties. Werken naast je studie brengt over het algemeen niet genoeg op om de huur en eten te betalen. En daarnaast vind ik dat je in je studententijd ook wel een beetje mag genieten. En dat hoeft echt niet duur te zijn en ik heb echt wel op mijn centen gelet (anders hadden mijn ouders tijdens de bachelor echt wel de stekker uit hun bijdrage getrokken), maar een beetje hoort er wel bij. Wanneer moet je dat anders doen?
En los van of uit huis gaan wel of niet nodig is, is het wel belangrijk voor de persoonlijke en emotionele ontwikkeling van je dochter. Wellicht heeft zij dat geld later over voor die ontwikkeling en had jij het liever anders gezien. Maar uit huis gaan is echt niet verkeerd hoor.
En los van of uit huis gaan wel of niet nodig is, is het wel belangrijk voor de persoonlijke en emotionele ontwikkeling van je dochter. Wellicht heeft zij dat geld later over voor die ontwikkeling en had jij het liever anders gezien. Maar uit huis gaan is echt niet verkeerd hoor.

dinsdag 5 september 2017 om 23:51
Waardoor onverantwoorde kinderen veel te makkelijk veel te dure leningen aan kunnen gaan om n paar jaar te feesten en beesten terwijl baankansen nihil zijn in veel studierichtingen. Een hogere opleiding betekent anno nu geen zekerheid meer op makkelijk aan een baan kunnen komen.AnAppleADay schreef: ↑05-09-2017 23:34Hoezo dat dan weer? Je bent toch zelf verantwoordelijk voor het terugbetalen? Dat heeft niks te maken met je baankansen.

dinsdag 5 september 2017 om 23:57
Die keuze is ook best te verdedigen.vivamien schreef: ↑05-09-2017 23:43Ja, ik snap wel dat dat vaak gebeurde, maar zo bedoelde ik het niet. Wij hebben destijds voor onze dochter wel altijd haar studiekosten betaald. Maar ze wilde ook op kamers, terwijl ze gemakkelijk met het openbaar vervoer naar school kon. Daar hebben we niet aan meegewerkt. Dus aan het werk en eventueel bijlenen. Dat wilde ze (gelukkig) zelf niet en bleef ze dus thuis wonen. Pas toen ze naar een opleiding ging die verder weg was, hebben we ook meebetaald aan haar woonlasten.
Maar zelf hecht ik best veel waarde aan op kamers kunnen wonen tijdens je studie (als iemand dat zelf graag wil natuurlijk). Ik hoop ook echt dat mijn kinderen t.z.t. op kamers willen, ik gun ze die ervaring, en ik wil daar ook graag financieel aan bijdragen indien maar enigszins mogelijk.

woensdag 6 september 2017 om 00:05
BrightonRock schreef: ↑05-09-2017 23:46Ja? Jij vindt het wel best als mensen niet meer kunnen studeren als hun ouders niet dicht genoeg bij hun studie wonen? Ja, een bijbaantje is normaal en haalbaar. Nee, je kan niet met een bijbaantje met jeugdloon naast een fulltime studie genoeg geld verdienen om volledig in je levensonderhoud te voorzien.
Het leenstelsel is prima, basisbeurs was beter, maar lenen is oprecht niet dramatisch. Mensen zoals jij maken het dramatisch. En TS' dochter is volwassen, TS hoeft nergens mee in te stemmen. Ze heeft na een jaartje thuiswonen besloten dat ze toch alles uit haar studententijd wil halen en dat ze daar best een schuld voor overheeft. Prima toch.
Ik vind van niet, ik ben sowieso tegen lenen als er niet een huis of een bedrijf tegenover staat. Iets met vastigheid en inkomsten. En ik hoop dat mijn kinderen alles halen uit hun studententijd, als ze een eindje verder op willen gaan studeren is dat prima. Maar pa en ma blijven niet spekken. Daar zijn ze dan oud en wijs genoeg voor. Maar lenen voor de leuk, neu. Werken voor wat je leuk vindt is prima.
woensdag 6 september 2017 om 00:12
woensdag 6 september 2017 om 00:16
Ik ben blij dat mijn ouders ook tegen waren. Nu kon ik vrij jong sparen voor een mooi huis en dingen wat ik wilde. Ik heb het ook aardig goed nu.
Ik ben misschien ook ouderwets maar ik stond niet te springen op een vent met schuld terwijl ik alles voor elkaar had. Ja, daar kun je een mening over hebben maar mijn visie ligt waarschijnlijk anders dan.
Als mijn kind wil lenen zou ik minder streng zijn dan wat ik voor mezelf was. Alhoewel ik niks te kort kwam dat terwijl langer thuis wonen tegenover stond helaas. Maar wat hier ook gezegd werd, het ligt er ook aan wat hij/zij studeert. Want idd er zijn vele mensen die een studie volgen terwijl de banen kans klein is. Dus het terug betalen ook. Het moet wel realistisch blijven. Dus het is voor mij afhankelijk wat voor studie hij/zij volgt. Is de school in de buurt dan blijf je maar mooi thuis.
Ik ben ook anti kraak begonnen. Weinig geld toch uit huis. Nou dat was een super combi.
Langer thuis blijven is niet leuk. Ik had er ook erg veel moeite mee. Maar achteraf vooral als je voor een koopwoning gaat besef je ivm alle regeltjes goed dat geen schuld hebben enorm minder kopzorgen zorgt.
Al helemaal als je in je eentje wil kopen..
Maar ik weet dat jongeren dit onzin vinden. Mijn eigen zusje notabene van 21 ziet geen gevaren van lenen. Dat terwijl ik met haar initiatieven vaak om de tafel heb gezeten om dingen uit te leggen en wat ze anders kan doen. Maar helaas... ene oor in ander oor uit want zij ziet inderdaad anderen met lening die het ontzettend goed hebben. Dus waarom kan zij het niet?!
Ik ben misschien ook ouderwets maar ik stond niet te springen op een vent met schuld terwijl ik alles voor elkaar had. Ja, daar kun je een mening over hebben maar mijn visie ligt waarschijnlijk anders dan.
Als mijn kind wil lenen zou ik minder streng zijn dan wat ik voor mezelf was. Alhoewel ik niks te kort kwam dat terwijl langer thuis wonen tegenover stond helaas. Maar wat hier ook gezegd werd, het ligt er ook aan wat hij/zij studeert. Want idd er zijn vele mensen die een studie volgen terwijl de banen kans klein is. Dus het terug betalen ook. Het moet wel realistisch blijven. Dus het is voor mij afhankelijk wat voor studie hij/zij volgt. Is de school in de buurt dan blijf je maar mooi thuis.
Ik ben ook anti kraak begonnen. Weinig geld toch uit huis. Nou dat was een super combi.
Langer thuis blijven is niet leuk. Ik had er ook erg veel moeite mee. Maar achteraf vooral als je voor een koopwoning gaat besef je ivm alle regeltjes goed dat geen schuld hebben enorm minder kopzorgen zorgt.
Al helemaal als je in je eentje wil kopen..
Maar ik weet dat jongeren dit onzin vinden. Mijn eigen zusje notabene van 21 ziet geen gevaren van lenen. Dat terwijl ik met haar initiatieven vaak om de tafel heb gezeten om dingen uit te leggen en wat ze anders kan doen. Maar helaas... ene oor in ander oor uit want zij ziet inderdaad anderen met lening die het ontzettend goed hebben. Dus waarom kan zij het niet?!
Bam!!!!

woensdag 6 september 2017 om 00:18
rotterdammert23 schreef: ↑06-09-2017 00:12Is het voor jou niet mogelijk een bijdrage te leveren aan je dochter naast het collegegeld? Elke €300 (ik noem maar een bedrag) die je haar maandelijks geeft is voor haar een lagere lening.
Wat een goed idee! Als ouder mag je per jaar 5.320 euro belastingvrij schenken.
woensdag 6 september 2017 om 00:21
Terwijl uit huis wonen niet perse noodzakelijk is?rotterdammert23 schreef: ↑06-09-2017 00:12Is het voor jou niet mogelijk een bijdrage te leveren aan je dochter naast het collegegeld? Elke €300 (ik noem maar een bedrag) die je haar maandelijks geeft is voor haar een lagere lening.
Als ze dat zo graag wil gaat ze maar meer werken, vind ik. Of lenen. Maar dat heeft consequenties.
Trouwens, dikke kans dat ze dan alsnog gaat lenen.

woensdag 6 september 2017 om 00:22
Als TO verstandig is geeft ie dat geld niet zolang zn dochter er nog niet verstandig mee om kan gaan. Geld verbrassen aan onnodig op kamers wonen en op zuip gaan geeft aan dat ze nog niet met geld om kan gaan.

woensdag 6 september 2017 om 00:23
Moet je dat als ouder - met misschien nog wel meer kinderen - wel kunnen missen.
Ze betalen al 't collegegeld.
Bijeengespaard de voorbije 18 jaar.
Niet iedereen kan daarbovenop nog es extra geld missen elke maand.
De komende 3 jaar.
En wie weet ook daarna nog voor broers en zussen.
En bovendien is 't dochter haar eigen keuze om op kamers te gaan.
Dat zou in deze bij mij een beetje een principe-kwestie zijn ook, aangezien ouders vlakbij wonen en ze dus evengoed thuis kan blijven wonen.

woensdag 6 september 2017 om 00:25
Niet geven, lenenredbulletje schreef: ↑06-09-2017 00:22Als TO verstandig is geeft ie dat geld niet zolang zn dochter er nog niet verstandig mee om kan gaan. Geld verbrassen aan onnodig op kamers wonen en op zuip gaan geeft aan dat ze nog niet met geld om kan gaan.

woensdag 6 september 2017 om 00:31
'Aan de zuip' ook echt, met een beetje opvoeding mag je er toch vanuit gaan dat ze dat geld niet gaan wegdrinken en verantwoordelijk met hun lichaam omgaan.
Mjn ouders gaven me altijd voldoende financiele middelen (300/400) om rond te komen en hadden destijds beide modaal salaris. Ik ben nu al jaren afgestudeerd, heb een goede baan en geen schuld. Zou ik ook zo voor mijn kinderen doen.
Mjn ouders gaven me altijd voldoende financiele middelen (300/400) om rond te komen en hadden destijds beide modaal salaris. Ik ben nu al jaren afgestudeerd, heb een goede baan en geen schuld. Zou ik ook zo voor mijn kinderen doen.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar niets. En dan heb ik eigenlijk al teveel gezegd.
woensdag 6 september 2017 om 00:37
Ik heb een flinke studieschuld gemaakt door te lenen. Ik heb er geen spijt van gehad. Door mijn lening heb ik fantastische ervaringen opgedaan zoals een deel van mijn studie volgen in het buitenland en op kamers wonen. Ik heb geweldige vrienden gemaakt, mooie reizen, ontzettend veel leuke en leerzame dingen gedaan... Die ervaringen nemen ze me nooit meer af.
Die lening heb ik afgelost en dat was allemaal niet zo problematisch. Natuurlijk is de maandelijkse afschrijving vervelend maar ik heb er ook nooit een boterham minder om gegeten of er iets om gelaten.
Die lening heb ik afgelost en dat was allemaal niet zo problematisch. Natuurlijk is de maandelijkse afschrijving vervelend maar ik heb er ook nooit een boterham minder om gegeten of er iets om gelaten.
woensdag 6 september 2017 om 00:37
Het grootste probleem is, naar mijn idee, het feit dat heel wat studenten lenen voor studie en kamers, en dat heel wat ouders zeggen; ach, ik heb toch ook bijgeleend, hoe erg is dat nou??? En op kamers is zo leuk/leerzaam/whatever.
Maar ik las ergens op pagina 1 dat er iemand een schuld heeft van 19.000 euro.
De dochter uit de OP heeft straks een schuld van pakweg 50.000. Als ze heel zuinig doet. Ik ga dan uit van de berekening van TO, die denkt dat ze 1000 euro per maand aan totale kosten kwijt zal zijn, maal vier jaar studeren. Met als kanttekening dat er genoeg studies zijn die vijf of zes jaar duren. Dan praat je over een schuld die drie keer zo hoog is.
Als je van die 19.000 de helft afbetaalt in vier jaar, kost het dus acht jaar om die bijna 20k af te lossen. Voor de dochter van TO praat je dan al over 24 jaar.
Met wat mazzel kan ze straks van de kinderbijslag van haar eigen kinderen haar luxe leventje afbetalen.
Wij waren er in elk geval fel op tegen. Begrijp me niet verkeerd, als het echt nodig is, omdat je naar de Technische Universiteit wilt (daar zijn er niet zoveel van) en ergens in Wierum of Grevenbicht woont, tja, dan zit er niets anders op dan op kamers te gaan. Maar als je het vanuit thuis kunt regelen is lenen, alleen maar voor een langlevedelolleventje niet het slimste dat je kunt doen.
Wat me vooral opvalt hierin; als er iemand een topic opent met de vraag hoe ze het beste geld kan lenen voor een auto, dan vindt men ineens dat je die auto vooral niet moet aanschaffen als je hem niet kunt betalen. Zonder lening.
Terwijl een auto doorgaans ook voor heel wat lol en vrijheid zorgt.
Maar ik las ergens op pagina 1 dat er iemand een schuld heeft van 19.000 euro.
De dochter uit de OP heeft straks een schuld van pakweg 50.000. Als ze heel zuinig doet. Ik ga dan uit van de berekening van TO, die denkt dat ze 1000 euro per maand aan totale kosten kwijt zal zijn, maal vier jaar studeren. Met als kanttekening dat er genoeg studies zijn die vijf of zes jaar duren. Dan praat je over een schuld die drie keer zo hoog is.
Als je van die 19.000 de helft afbetaalt in vier jaar, kost het dus acht jaar om die bijna 20k af te lossen. Voor de dochter van TO praat je dan al over 24 jaar.
Met wat mazzel kan ze straks van de kinderbijslag van haar eigen kinderen haar luxe leventje afbetalen.
Wij waren er in elk geval fel op tegen. Begrijp me niet verkeerd, als het echt nodig is, omdat je naar de Technische Universiteit wilt (daar zijn er niet zoveel van) en ergens in Wierum of Grevenbicht woont, tja, dan zit er niets anders op dan op kamers te gaan. Maar als je het vanuit thuis kunt regelen is lenen, alleen maar voor een langlevedelolleventje niet het slimste dat je kunt doen.
Wat me vooral opvalt hierin; als er iemand een topic opent met de vraag hoe ze het beste geld kan lenen voor een auto, dan vindt men ineens dat je die auto vooral niet moet aanschaffen als je hem niet kunt betalen. Zonder lening.
Terwijl een auto doorgaans ook voor heel wat lol en vrijheid zorgt.
ceylon wijzigde dit bericht op 06-09-2017 00:41
10.11% gewijzigd
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
woensdag 6 september 2017 om 00:38

woensdag 6 september 2017 om 00:40
Ik denk dat het vooral zo is dat de geschiedenis zich herhaalt in dit opzicht: als jij als kind alles van je ouders hebt gekregen om te kunnen studeren, ben je ook meer bereid dit bij je eigen kinderen te doen/ hen dat ook te gunnen (mits de middelen dat toelaten natuurlijk).
Ik zeg maar zo, ik zeg maar niets. En dan heb ik eigenlijk al teveel gezegd.
woensdag 6 september 2017 om 00:47
Het probleem is dat je ruim 20 jaar bezig bent met afbetalen en dat elke vijf jaar ofzo de rente herzien wordt. Niemand van ons kan in de toekomst kijken. Het is heel goed mogelijk dat over tien jaar de rente op tien procent staat. En met 30 k studieschuld vermindert je hypotheekbedrag met 40 k ofzo.Kwartel123 schreef: ↑06-09-2017 00:40Wat een drama over een lening. Rente is nu 0% en je betaald terug na rato van je salaris.
Snap echt het probleem niet.
Grappig al die oplossingen dat ouders dan maar meer geld moeten geven, maar dan moet je dat wel hebben
Een tweede probleem, maar dat is een persoonlijk ergernisje, is dat er een hoop onzinstudies bestaan en er nogal wat studenten zijn die alleen maar studeren om te kunnen zeggen dat ze studeren. En na de studie geen werk vinden in hun studierichting en vervolgens dan achter de kassa van de Plus terecht komen. Niks mis met kassawerk, maar dan heb je dus 1) een schuld en 2) een minimum salaris.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.

woensdag 6 september 2017 om 00:58
Volgens mij kun je tegenwoordig beter n vak leren (beroepsopleiding dus) dan een geldverkwistende studie aan de universiteit te doen als je meer kans op een baan wil hebben. Zoveel onzinstudies idd en veel te veel toelatingen voor nuttige studies. Als ze nu ns alleen de hoogvliegers van vwo/gymnasium zouden toelaten op de uni...
woensdag 6 september 2017 om 01:04
Eens. Er is een dringend tekort ontstaan aan MBO mensen.redbulletje schreef: ↑06-09-2017 00:58Volgens mij kun je tegenwoordig beter n vak leren (beroepsopleiding dus) dan een geldverkwistende studie aan de universiteit te doen als je meer kans op een baan wil hebben. Zoveel onzinstudies idd en veel te veel toelatingen voor nuttige studies. Als ze nu ns alleen de hoogvliegers van vwo/gymnasium zouden toelaten op de uni...
Dochterlief is begonnen met een studie waarbij de werkgevers in de rij staan op de diplomauitreiking. Ze zouden graag 300 studenten per jaar hebben, maar er studeren er maar 20 af.
De kans op een vaste baan met een prima inkomen is momenteel 100%

woensdag 6 september 2017 om 01:07
En zelfs zonder spekkende ouders, leningen ed. kunnen kinderen studeren. Ik heb een aantal voorbeelden maar ik zal er een noemen; een neef van mij doet dat prima. Hij heeft geen lening en zijn ouders kunnen helaas niets bijdragen. Zijn collegegeld heeft hij bij elkaar gekregen door voor bedrijven simpele opdrachten te doen, een website, een pagina waar een bug inzat op te lossen, alles in zijn vakgebied. (ICT)