Werk & Studie alle pijlers

Minder uren werken dan ww!

25-04-2018 23:18 31 berichten
Ik heb een vraagje. Kan uwv bellen, maar misschien heeft iemand hier ervaring mee. Ik kom per 1 mei in de ww. Ben al een tijdje druk aan het solliciteren aangezien ik zo snel mogelijk uit deze ww wil. Nu ben ik in januari begonnen met vrijwilligerswerk in een verzorgingstehuis. Vindt het erg leuk. Nu is me in dit verzorgingstehuis een baan aangeboden voor 10 uur en hoogstwaarschijnlijk meer uur. Heb inmiddels al een aantal keren meegelopen en ik vindt het erg leuk. Ik heb deze baan dus geaccepteerd. Het staat goed op mijn cv, ik heb weer wat te doen. Wordt van thuis zitten ook niet vrolijk. Ik weet dat ik voor de resterende uren, werkte voorheen altijd 36 uur moeten blijven solliciteren. Maar hoe zit dat met mijn ww? Zal ik fors gekort worden? Wie heeft hier ervaring mee?
Alle reacties Link kopieren
Simpel: wat je verdient wordt gekort.
Bron: https://www.uwv.nl/particulieren/werklo ... loondienst
Wat je verdient wordt gekort op je WW.
En voor de overige 26 uur moet je blijven solliciteren.
Nouja, gekort of zelfs 'fors gekort'... je salaris wordt er gewoon van afgetrokken.

En vergeet inderdaad de sollicitatieverplichting niet.
s-groot wijzigde dit bericht op 25-04-2018 23:34
68.70% gewijzigd
Overigens heel goed te lezen dat je die baan van 10 uur hebt geaccepteerd!
Klasse.
Hoop dat je wordt beloond door heel snel óf uitbreiding van uren te krijgen óf elders een baan voor 26 (of de volle 36) uur. Succes.
Wat je verdient wordt gekort op je uitkering. De overige uren heb je een sollicitatieplicht.
ik geef mn bek ook maar een douw
De inkomsten worden afgetrokken van de ww. Maar met wat geluk kom je er beter af.

Stel je hebt ww dagloon van 1000 euro per maand.
Ww is 700 euro

10 uur werk verdien je 100 euro
1000-100=900 70%= 630

Totaal 730 dus 30 meer.

Maar let op.
Uren die je niet opvult moet je voor zoeken.

Maar ook dat je aan de 87,5 norm voldoet. Anders moet je ook doorzoeken.
Dat heb ik nu. Werk 36 uur per week maar moet doorzoeken omdat ik niet aan de 87,5% inkomen zit van mijn vorige werk.
In boven genoemde voorbeeld is dat dus 875 euro.
Ik zie het eerder als aanvulling op wat je al werkt...dat maakt het een stuk positiever.
Nee hoor. Werken loont. Je houdt er iets van over. En die 87,5% is gwijzigd per 1 april jl. Dat wil zeggen je kunt je ww stopzetten wanneer je je uren werkt.
sam1968 schreef:
26-04-2018 07:42
Nee hoor. Werken loont. Je houdt er iets van over. En die 87,5% is gwijzigd per 1 april jl. Dat wil zeggen je kunt je ww stopzetten wanneer je je uren werkt.
Waar vind jij dit een uwv werknemer heeft mij deze week verteld dat de 87,50 % nog geldt.
En je je uitkering niet meer stop kunt zetten per 1 april.
anoniem_353291 wijzigde dit bericht op 26-04-2018 07:48
8.42% gewijzigd
Simitçi schreef:
26-04-2018 07:44
Waar vind jij dit een uwv werknemer heeft mij deze week verteld dat de 87,50 % nog geldt.
Echt? Dit is mij bij het uwv verteld. Per 1 april jl veranderd. Ik ga googelen.
Oh das lekker. Asscher past het aan maar moet nog door eerste en tweede kamer goedgekeurd worden. Ik google verder.
WW 87,5% 1 april 2018 googelen. Dan kun je het vinden. Je moet wel je oude uren werken of max 5 minder zoiets.
sam1968 schreef:
26-04-2018 07:42
Ja dat kan wel maar de maanden ben je wel kwijt. Plus ik werkte 40 en nu 36 (beide fulltime functie volgens bedrijf) dus blijf klooien met die 4 uur en veeel minder loon. Maar had ook recht opgebouwd in een extreem goede sector. Als operator verdiende je zonder ploegentoeslag al zeer goed.
isillavendel schreef:
26-04-2018 08:00
Ja dat kan wel maar de maanden ben je wel kwijt. Plus ik werkte 40 en nu 36 (beide fulltime functie volgens bedrijf) dus blijf klooien met die 4 uur en veeel minder loon. Maar had ook recht opgebouwd in een extreem goede sector. Als operator verdiende je zonder ploegentoeslag al zeer goed.
Google ww 87,5% 1 april 2018

Dan kom je op de voorwaarden.
sam1968 schreef:
26-04-2018 07:59
WW 87,5% 1 april 2018 googelen. Dan kun je het vinden. Je moet wel je oude uren werken of max 5 minder zoiets.
Precies en to zit daar verder onder , voor mij heeft het ook geen nut ik zit in een vergelijkbare situatie als to .
To bel naar het uwv noteer de naam van degene die je gesproken hebt en vraag een bevestiging per brief.
Bij mij al verscheidene dingen fout gelopen bij bet uwv helaas .
Simitçi schreef:
26-04-2018 08:09
Precies en to zit daar verder onder , voor mij heeft het ook geen nut ik zit in een vergelijkbare situatie als to .
Wat bedoel je? Qua uren? Heb je het wel gevonden?
sam1968 schreef:
26-04-2018 08:11
Wat bedoel je? Qua uren? Heb je het wel gevonden?
Ja heb bet gevonden maar ik zit bv ruim 10 uur onder mijn oude uren en to nog meer dan kun je niet stop,zetten.
S-Groot schreef:
25-04-2018 23:31
Nouja, gekort of zelfs 'fors gekort'... je salaris wordt er gewoon van afgetrokken.

En vergeet inderdaad de sollicitatieverplichting niet.
Zo wordt het door UWV genoemd (gekort).
Simitçi schreef:
26-04-2018 08:32
Ja heb bet gevonden maar ik zit bv ruim 10 uur onder mijn oude uren en to nog meer dan kun je niet stop,zetten.
Oh nee sorry dat klopt. Maar het is een belangrijke wijziging voor mensen die wel hun uren werken en daarmee minder verdienen. Vandaar dat ik er zo op hamer. Beetje off topic misschien.
isillavendel schreef:
26-04-2018 08:00
Bij jou kan het denk ik wel. Dan hou je die maanden. Wel even nakijken hoor.
Ik vind het positief dat je die baan voor 10 uur aanneemt.
Het kan echter best zijn dat het uwv daar anders over denkt, ik zou het even informeren.
Ben even aan het rekenen hoe het ongeveer per maand gaat uitpakken als minimaal 10 ga werken. Schrik wel een beetje of ik doe het niet goed. Maar als ik ga rekenen volgens bovenstaande som dan zou ik een stuk minder overhouden als wanneer ik alleen ww krijg. Dit mag toch niet de bedoeling zijn? Ben je bereid om weer aan het werk te gaan ook al met minder uur, zou je er ook nog op worden afgerekend😨. Ik hoop dat ik het verkeerd berekend heb.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven