Werk & Studie alle pijlers

Minder uren werken

12-07-2017 12:55 10 berichten
--
moderatorviva wijzigde dit bericht op 18-07-2017 22:46
Reden: Maatregelen genomen ivm OP verwijderd
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Bedoel je carrière technisch? Welke doorgroeimogelijkheden zijn er dan voor jou en wil je dat ook. Is het een optie om 4 keer 9 te gaan werken? Dus je 36 uur in 4 dagen te doen. Heb je een contract voor onbepaalde tijd?

Daarnaast, je werkgever heeft er ook niets aan als je weer instort en als jij aangeeft dat jij het beter kunt handelen om 32 uur te werken heb je best kans dat ze daar zonder problemen in mee gaan.
Gewoon bespreken met je leidinggevende. Het is zeker ook in hun belang dat je niet weer instort, dus als het voor het werk goed kan dan verwacht ik geen moeilijkheden. En als het voor het werk niet goed kan dan is het nog steeds niks om je voor te schamen dat je het gevraagd hebt. Ik snap dat je het eng vindt en je afvraagt wat ze wel niet zullen denken, dat doe ik bij dit soort dingen ook altijd. Maar meestal valt het mee en maak je het zelf groter dan het is.

Ik ben zelf vorig jaar gestart met een nieuwe baan. De vacature was 36 uur en ik heb direct besproken dat ik dat in 4 dagen zou gaan werken. Na 2 maanden ben ik naar 32 uur gegaan (4 uur ouderschapsverlof). Na een half jaar hebben we afgesproken dat ik nog 4 uur minder zou gaan werken en dat ik 4 uur thuis mag werken, dus nu ben ik nog 3 dagen op het werk. Mijn baas heeft dermate veel aan zijn hoofd dat hij denk ik niet eens meer weet dat 3x binnen een half jaar mijn werkuren veranderd zijn en wakker ligt hij er zeker niet van. Ik ben beide keren gewoon zelf met een duidelijk voorstel naar mijn baas gegaan, hij houdt niet van eindeloze bespiegelingen over het waarom en handelt het graag zo snel mogelijk af. Ik heb het wel zo ingestoken dat ik mijn werkdagen heb aangepast op de dagen waarop het voor het werk het belangrijkst is dat ik aanwezig ben, op die manier laat je toch zien dat je niet alleen aan jezelf denkt maar er zeker voor wilt zorgen dat het werk zo goed mogelijk door kan gaan.

Succes!
Het lijkt me zeker een goed moment om het aan te kaarten, zo vlak nadat je bent ingestort, ze zullen vast wel willen meewerken. Kun je prive ook nog iets schrappen eventueel? Om meer tijd voor ontspanning te krijgen?
Ik zal je eerder ziekmelden en een gesprek met de bedrijfsarts doen.

Hij kan je uren dan tijdelijk minderen.

Want wat als straks 32 uur ook te veel is, dan naar 24 uur? En wat als dat dan eigenlijk ook te veel is?

Als je een partner hebt met inkomsten maakt het minder uit.

Maar je moet ook van minder rondkomen. En het klinkt alsof het door ziekte komt.

(Overspannenheid)
Zelf zou ik mij ziekmelden en gesprek bedrijfsarts aanvragen.
Ik vind het nobel van je dat je dit wil oplossen ten koste van je eigen portemonnee.
Maar mijn ervaring met minder werken en dezelfde functie houden is dat je werk gewoon in een dag minder gedaan zou worden.
Ik zou als ik jou was eerder eens gaan bespreken hoe je takenpakket kan worden aangepast zodat je werk niet zoveel energie slurpt in je vrije tijd.
Sowieso als je minder gaat werken er ook op letten dat je dan dus ook bepaalde taken kunt overdragen.
Anders kom je van de regen in de drup.
Ik denk dat al je werkzaamheden hetzelfde blijven en je dus minder tijd hebt om het allemaal af te krijgen.
En je krijgt minder salaris, omdat je minder uren maakt. Of dat nou is wat je wilt?
Ik zou hier nog eens heel goed over nadenken.
Kun je misschien de komende weken 4 uur per week vakantie-uren opnemen? Als je dan gelijk door al je vakantie heen, bent zou ik het niet doen.
Of eventueel in overleg met de bedrijfsarts voor 4 uur per week ziek melden? Als het uiteindelijke doel is om wel weer terug te gaan naar 36 uur te gaan.
Dat ook inderdaad. Vaak moet je net zo veel doen in die mindere uren.
-

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven