Werk & Studie alle pijlers

Moreel bezwaar en werk

21-12-2009 09:38 64 berichten
Ik heb een leuke bijbaan, bij mensen die ik erg graag mag en beschouw als leuke, lieve en wereldwijze mensen.

Ik ben iemand die best bezig is met het vinden van alternatieven op bijv. dierproeven en bio-industrie. Zo eet ik maar 3 keer per week scharrelvlees, gebruik biologische produkten van bijv. Lush om mijzelf en gezin te wassen en koop ik bijv. leren laarzen het liefst tweedehands. Daarnaast draag ik graag kleding van Fair Trade merken zoals Kuyichi. Ik doe mijn best en denk in ieder geval over mijn consumptie na.

Nu is er op mijn werk een produkt geleverd dat volledig bestaat uit bont. Ik HAAT bont. Ik vind bont overbodig en ben blij me hetgene dat de antibont lobby inmiddels heeft bereikt. Ik wil het niet aan, ik wil het niet verkopen, ik vind het al erg om vast te houden.

Mijn bezwaar heb ik aangekaart bij mijn werkgever, maar moest het (helaas) doen met het verweer dat ik tenslotte ook leer draag aan mijn voeten.

Ik heb het ok nog over een andere boeg gegooid; dat het klanten kan kosten omdat bont echt een no-go is voor veel mensen.

Maar er wordt niet geluisterd. Ik ben behoorlijk teleurgesteld en weet niet wat ik hier mee moet. Ik moet het ding dus ook nog eens aan de man brengen, maar ik vind het al om te janken als ik het vast heb. Maar mijn baan is leuk en die wil ik dan ook niet kwijt. Ik heb geen idee hoe ik baas kan overtuigen, ben ook wel enigzins teleurgesteld in een mens dat ik vrij hoog heb zitten.

Iemand eens met hetzelfde bijltje gehakt?
Alle reacties Link kopieren
prima dat jij jouw leven op jouw manier leeft alleen hoeven andere mensen dat niet te doen. Je baas koopt dit in en als jij je daar niet in kunt vinden is dat jouw probleem.

Zij zijn geen slechte mensen omdat ze bont inkopen. Jouw manier van leven is niet de enige juiste. Ieder leeft op zijn eigen manier en zolang je je aan de wetten van dit land houdt dan is dat prima.

Nog niet eerder met hetzelfde bijltje gehakt. Als jij dit te erg vindt dan zul je ander werk moeten zoeken.
Je werkt bij een kledingwinkel o.i.d.?

Dat is dan ook geen Fair Trade kledingwinkel denk ik als er bont verkocht wordt.

Ik vind het een moeilijke kwestie, want ik haat bont ook maar draag aan de andere kant wel leren laarzen en haal ook weleens (vaak) vlees bij de supermarkt.

Geen tips helaas, maar je hebt in ieder geval wel je mening duidelijk gemaakt.

Succes ermee
Als je ook leren schoenen draagt dan vind ik het hypocriet dat je gaat zeuren over bont. Het is het doodknuppelen van zeehondjes wat not done is, maar bontbeesten van nu worden ook maar gewoon gefokt en op 'n diervriendelijkere manier gedood. In elk geval niet dieronvriendelijker dan die koe die je aan je voeten draagt.

Denk niet dat het jullie bedrijf klanten gaat kosten, eventueel wel je baan als je er zo'n big issue van maakt.
quote:hanZie schreef op 21 december 2009 @ 09:44:

prima dat jij jouw leven op jouw manier leeft alleen hoeven andere mensen dat niet te doen. Je baas koopt dit in en als jij je daar niet in kunt vinden is dat jouw probleem.

Zij zijn geen slechte mensen omdat ze bont inkopen. Jouw manier van leven is niet de enige juiste. Ieder leeft op zijn eigen manier en zolang je je aan de wetten van dit land houdt dan is dat prima.

Nog niet eerder met hetzelfde bijltje gehakt. Als jij dit te erg vindt dan zul je ander werk moeten zoeken.

Je hebt helemaal gelijk hoor, en het zjin absoluut geen slechte mensen. Ik ben juist erg op ze gesteld.

Maar ik vind het zo zonde dat je toch een signaal afgeeft dat bont best wel oké is, terwijl mensen al zolang hun best doen om die modetrend juist uit te bannen.
Dan moet je een andere baan zoeken. Dus zelf je verantwoordelijkheid nemen in plaats van die bij je baas neerleggen.

Verder eens met HanZie.
quote:elninjoo schreef op 21 december 2009 @ 09:45:

Als je ook leren schoenen draagt dan vind ik het hypocriet dat je gaat zeuren over bont. Het is het doodknuppelen van zeehondjes wat not done is, maar bontbeesten van nu worden ook maar gewoon gefokt en op 'n diervriendelijkere manier gedood. In elk geval niet dieronvriendelijker dan die koe die je aan je voeten draagt.

Denk niet dat het jullie bedrijf klanten gaat kosten, eventueel wel je baan als je er zo'n big issue van maakt.

Misschien helpt het inderdaad als ik voor mijzelf kijk waar het bont precies vandaan komt. Misschien worden ze inderdaad wel o een humane manier gehouden en gedood.

Maar het gaat mij meer om het signaal, het zou toch zonde zijn als bont weer als gewoon wordt beschouwd,

Of rust er juist een te zwaar issue op?
quote:Nastik schreef op 21 december 2009 @ 09:46:

[...]

Je hebt helemaal gelijk hoor, en het zjin absoluut geen slechte mensen. Ik ben juist erg op ze gesteld.

Maar ik vind het zo zonde dat je toch een signaal afgeeft dat bont best wel oké is, terwijl mensen al zolang hun best doen om die modetrend juist uit te bannen.Volgens mij zijn we met zijn allen jarenlang geindoctrineerd door de anti-bontloby want die dieren worden daar ook gewoon voor gefokt net als koeien voor vlees en melk. Ik ben dus niet (meer) zo'n tegenstander van bont. Je ziet op het moment steeds meer bont dus ik heb het idee dat steeds meer mensen denken dat bont wel ok is.
Ik ben voor efficiënt gebruik van dieren. Dus als je een koe slacht voor het vlees, gebruik dan ook de huid voor het leer, botten voor lijm, ogen voor het biologieklasje etc.

Ik ben tegen het slachten van dieren voor slechts één product, dus bijvoorbeeld bont. Ik ken geen nertsenhaasbiefstuk, bijvoorbeeld.
quote:hanZie schreef op 21 december 2009 @ 09:51:

[...]

Volgens mij zijn we met zijn allen jarenlang geindoctrineerd door de anti-bontloby want die dieren worden daar ook gewoon voor gefokt net als koeien voor vlees en melk. Ik ben dus niet (meer) zo'n tegenstander van bont. Je ziet op het moment steeds meer bont dus ik heb het idee dat steeds meer mensen denken dat bont wel ok is.

Het klopt inderdaad wel dat je meer bont tegenkomt. Maar dan denk ik weer aan die filmpjes van die arme beestjes die levend gevild worden als ik dat ding in mijn handen heb.

Snap je?

Ik ben een groot liefhebber van dieren en eigenlijk nooit in contact geweest met bontspul. Daarnaast ben ik inderdaad wel opgegroeid met het idee dat bont not done is.

Hoe het er precies aan toegaat weet ik dus niet. Behalve de enge Youtube filmpjes die je zo nu en dan tegenkomt.

Maar ik krijg net zo goed een rotgevoel van de vleesafdeling van een Aldi ofzo hoor. En weer wat minder als ik rondloop op de scharrelboerderij waar ik mijn paarden stal en biefstukje koop.

Ik vind het soms gewoon moeilijk.
Ja, das waar die nertsen kunnen best gebruikt worden voor dierproeven.

als anmtwoord op guinnevere....
Helaas zie je in het straatbeeld dat bont weer steeds meer normaal is. Zie legio meiden rondlopen met een bontstaart aan de tas. Persoonlijk snap ik er niets van, maar dat is mijn mening. Het is moeilijk als je iets moet verkopen waar je morele bezwaren over heb. Ik werk zelf in de detailhandel en heb ook een keer iets moeten verkopen waar ik sterk mijn twijfels over had. Heb het uiteindelijk wel gedaan. We wonen in een vrij land waar iedereen mag beslissen wat ze wel of niet kopen. Ik kan mijn mening niet op anderen projecteren. Je kan je bezwaren melden bij de leidinggevende, wat je ook heb gedaan, en hopen dat ze in de toekomst niet weer voor het product kiezen. Heb dit ook gedaan bij mijn leidinggevende en die heeft het product, na dat het was verkocht, niet meer ingekocht.
quote:Nastik schreef op 21 december 2009 @ 09:56:

[...]

Het klopt inderdaad wel dat je meer bont tegenkomt. Maar dan denk ik weer aan die filmpjes van die arme beestjes die levend gevild worden als ik dat ding in mijn handen heb.

Snap je?

Ik ben een groot liefhebber van dieren en eigenlijk nooit in contact geweest met bontspul. Daarnaast ben ik inderdaad wel opgegroeid met het idee dat bont not done is.

Hoe het er precies aan toegaat weet ik dus niet. Behalve de enge Youtube filmpjes die je zo nu en dan tegenkomt.

Maar ik krijg net zo goed een rotgevoel van de vleesafdeling van een Aldi ofzo hoor. En weer wat minder als ik rondloop op de scharrelboerderij waar ik mijn paarden stal en biefstukje koop.

Ik vind het soms gewoon moeilijk.Ja, er wordt natuurlijk op je gevoel ingespeeld met dat soort filmpjes. Er wordt vaak ook afschuwelijk met dieren omgegaan en als jij daar jouw bijdrage aan wilt leveren om dat te voorkomen is dat heel mooi. Je kunt alleen niet verwachten dat anderen daar hetzelfde over denken. Je hebt het al uitgesproken naar je baas en misschien kun je wat filmpjes laten zien maar mensen hoeven jouw overtuiging niet te delen.
Maar een dier fokken voor het vlees is wel oké, maar voor bont niet? Hou me te goede hoor, ik draag geen bont, maar zolang het niet van doodgeknuppelde zeehondenbabietjes komt zie ik het verschil niet tussen een kip fokken voor het vlees of een nerts fokken voor het bont. Alles valt of staat met de omstandigheden waaronder het gebeurt.

Maar ik word graag overtuigd.
Leer is natuurlijk niet erger dan bont. Maar ergens denk ik dat je nooit bont zou kopen al is het 2e hands, klopt dat?
Het gaat er niet om dat Nastik haar keuzes hier moet verantwoorden. Je kunt haar keuzes hypo vinden of niet maar daar gaat het niet om. Zij kan zich blijkbaar niet verenigen met een keuze die haar bazen maken. Ze kan proberen hen te overtuigen maar ze kan ook laten weten niet blij te zijn met die keuze en de spullen toch verkopen. En als ze dat niet kan dan zit er weinig anders op als ander werk te zoeken.
quote:nessemeisje schreef op 21 december 2009 @ 10:02:

Maar een dier fokken voor het vlees is wel oké, maar voor bont niet? Hou me te goede hoor, ik draag geen bont, maar zolang het niet van doodgeknuppelde zeehondenbabietjes komt zie ik het verschil niet tussen een kip fokken voor het vlees of een nerts fokken voor het bont. Alles valt of staat met de omstandigheden waaronder het gebeurt.

Maar ik word graag overtuigd.Hahahaha weet niet waarom maar schoot in de lach van die zin
Ik ben wel eens wezen kijken bij een nederlandse nertsenhouder, en ik moet eerlijk zeggen: die beesten hebben het een stuk beter dan het gemiddelde varken!

Ze worden in groepjes in kooien gehouden, hebben speelgoed, nachthokjes en zaagsel. Op het eind worden ze pijnloos vergast met koolmonoxide op het bedrijf zelf. Dus ook geen nare vervoerstoestanden. Ik vond het een stuk diervriendelijker dan ik gedacht had in elk geval!

Al ben ik het eens met Guinnevere: het is geen efficient gebruiken van het beestje: de lijkjes zijn na het villen nergens goed meer voor. Of zouden ze daar kattenvoer van maken?
quote:hanZie schreef op 21 december 2009 @ 10:05:

Het gaat er niet om dat Nastik haar keuzes hier moet verantwoorden. Je kunt haar keuzes hypo vinden of niet maar daar gaat het niet om. Zij kan zich blijkbaar niet verenigen met een keuze die haar bazen maken. Ze kan proberen hen te overtuigen maar ze kan ook laten weten niet blij te zijn met die keuze en de spullen toch verkopen. En als ze dat niet kan dan zit er weinig anders op als ander werk te zoeken.Het heeft er toch wel mee te maken. Haar baas ziet dat namenlijk als een argument van haar kant. Hij zegt toch tegen haar maar je draagt zelf wel leren laarzen??
Ik kan er ook altijd slecht tegen Nastik. Ik vind het ook altijd zo makkelijk om het argument te gebruiken dat je dan ook geen leren schoenen moet dragen als je tegen bont bent. Een mens heeft (beperkt) vlees nodig, dus dat stukje koehuid dat overblijft kan dan prima voor schoenen worden gebruikt. Bovendien zijn de alternatieven heel slecht. En zeg nou zelf, tussen doodknuppelen, via de anus elektrisch ombrengen of een schietmasker gebruiken zit toch wel een wereld van verschil

Desalniettemin zit je nu in een benarde situatie. Je moet iets verkopen waar je totaal niet achter staat. Natuurlijk zeg je hier niet meteen je baan voor op. Dan kom je zelf in de problemen. Ik weet niet bij wat voor een bedrijf je werkt? Je zult zien dat dit product niet eens goed verkocht gaat worden, omdat er best wel wat redelijke mensen op deze aardbol rond lopen.
Ik vind altijd een beetje je eigen geweten sussen Annelize.
Hoezo Livetti?
Weet je zeker dat het nerts (of ander speciaal gefokt "bontbeest") is trouwens, en geen konijn oid? Dat vind ik alweer anders: konijn eet je verder ook op en die worden niet weggegooid.
quote:livetti schreef op 21 december 2009 @ 10:07:

[...]

Het heeft er toch wel mee te maken. Haar baas ziet dat namenlijk als een argument van haar kant. Hij zegt toch tegen haar maar je draagt zelf wel leren laarzen??Ja dat is waar en dat vind ik ook een kulargument. Zij hoeft zich niet te verantwoorden over leer wat ze draagt als ze zegt dat ze geen bont wil verkopen. Als ik het op mijn werk niet eens ben met een keuze dan hoef ik me ook niet te verantwoorden over een keuze die ik privé heb gemaakt.
Mooi gezegd hanZie

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven