Werk & Studie alle pijlers

Moreel dilemma / werk

19-07-2019 21:12 139 berichten
Ik zou graag input willen over de volgende situatie:

Bij een vorige werkgever heb ik samengewerkt met collega A. Deze collega heeft een misstap begaan, maar hij is niet veroordeeld.

Mijn werkgever heeft hem met wederzijds goedvinden ontslagen. Ik heb hem na het ontslag, als directe collega nog een keer gezien bij zijn informele afscheid. Hij zag niet in dat hij echt fout was geweest, was blij met de afloop en wilde voorlopig rust en daarom ging hij werken in een totaal ander werkveld.

Nu is mijn werkgever een tijdje geleden een innige samenwerking aangegaan met een organisatie. Na wat rondkijken op Linkedin, zag ik tot mijn grote verbazing dat ex-collega A daar werkt. Weer terug in de beroepsgroep waarin hij eerder een delict heeft gepleegd. (een zedendelict i.c.m (kwetsbare) jongeren).

Om de samenwerking een boost te geven, heb ik over een paar weken een verplichte scholingsdag. Grote kans dat ik hem daar tegen zal komen.

Hoe zorg ik ervoor dat ik niet uit mijn panty spring als het gaat om bijvoorbeeld integriteit, rolmodel of grensoverschrijdend gedrag. Of zouden jullie het aangeven bij je leidinggevende?
anoniem_368834 wijzigde dit bericht op 23-07-2019 17:08
5.41% gewijzigd
In jouw situatie was ik zeker tot een andere conclusie gekomen, maar goed, team "Onschuldig, want niet veroordeeld" zal tevreden zijn.
Alle reacties Link kopieren
Als ik jouw leidinggevende was, er zou iets mis gaan met deze meneer in het werk en ik zou achteraf van jou horen: daar was ik al bang voor, want ik heb die-en-die ervaring met hem, dan zou ik woest zijn.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
21-07-2019 22:12
in nl. ben je onschuldig als de rechter je niet heeft veroordeeld
Nee. Zo zit het niet. Er is onvoldoende bewijs door de OvJ aangedragen om de verdachte schuldig te verklaren. Dat betekent dat ofwel de advocaat van de verdachte veel beter werk heeft gedaan dan de OvJ of het betekent dat de OvJ de zaak verkeerd heeft aangepakt.

Ik heb erg veel vertrouwen in de Nederlandse rechtspraak, maar zo zwart-wit als jij het stelt is het gewoon niet. Deze man heeft een strafbaar feit gepleegd en heeft dat (publiekelijk?) toegegeven. Nu kijkt iedereen die ervan op de hoogte is de andere kant op, omdat hij niet is veroordeelt en iedereen bang is voor zijn eigen hachje. Dat vind ik kwalijk en het toont voor mij het falen van de hulpverlening aan.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Oriander schreef:
23-07-2019 21:37
In jouw situatie was ik zeker tot een andere conclusie gekomen, maar goed, team "Onschuldig, want niet veroordeeld" zal tevreden zijn.
Wat zou jij doen?
makreel schreef:
24-07-2019 09:04
Als ik jouw leidinggevende was, er zou iets mis gaan met deze meneer in het werk en ik zou achteraf van jou horen: daar was ik al bang voor, want ik heb die-en-die ervaring met hem, dan zou ik woest zijn.
Als jij mijn leidinggevende zou zijn en je zou het van mij horen, wat zou je dan met die info doen? Misschien werkt hij al 10 jaar tot grote tevredenheid bij zijn werkgever. D
Alle reacties Link kopieren
*Judy* schreef:
24-07-2019 14:10
Wat zou jij doen?
Je vraagt het niet aan mij. Maar wat ik ervan vind is dit:
Hij heeft toegegeven dat hij een relatie had met een minderjarige client. Daar ziet hij de fout niet van in. Hij is weggestuurd bij zijn werk en vervolgens weer met de zelfde doelgroep aan het werk gegaan bij een andere organisatie. En jij maakt je zorgen om een congres?
Het minste wat je kunt doen is een afspraak maken met de vertrouwenspersoon en daar vinger aan de pols houden.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
*Judy* schreef:
24-07-2019 14:16
Als jij mijn leidinggevende zou zijn en je zou het van mij horen, wat zou je dan met die info doen? Misschien werkt hij al 10 jaar tot grote tevredenheid bij zijn werkgever. D
Hoe voel jij je als over 5 jaar blijkt dat deze ex-collega nog andere relaties met andere cliënten heeft gehad?
Je hebt dit nare onderbuikgevoel niet voor niks. Daar niks mee doen is niet integer. Mijn collega zegt het altijd treffend: als ik ergens buikpijn van krijg dan moet ik het melden. Zo simpel is het.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
24-07-2019 14:26
Hoe voel jij je als over 5 jaar blijkt dat deze ex-collega nog andere relaties met andere cliënten heeft gehad?
En wat als blijkt, dat die relatie eenmalig was en zoiets daarna nooit meer is voor gekomen?
Alle reacties Link kopieren
*Judy* schreef:
24-07-2019 14:16
Als jij mijn leidinggevende zou zijn en je zou het van mij horen, wat zou je dan met die info doen? Misschien werkt hij al 10 jaar tot grote tevredenheid bij zijn werkgever. D
Dat is aan je leidinggevende, dat hoeft voor jou geen overweging te zijn.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
24-07-2019 14:22
Je vraagt het niet aan mij. Maar wat ik ervan vind is dit:
Hij heeft toegegeven dat hij een relatie had met een minderjarige client. Daar ziet hij de fout niet van in. Hij is weggestuurd bij zijn werk en vervolgens weer met de zelfde doelgroep aan het werk gegaan bij een andere organisatie. En jij maakt je zorgen om een congres?
Het minste wat je kunt doen is een afspraak maken met de vertrouwenspersoon en daar vinger aan de pols houden.
mufasa wijzigde dit bericht op 25-07-2019 12:42
Reden: Privacy
29.90% gewijzigd
Hakuna matata!
*Judy* schreef:
24-07-2019 14:10
Wat zou jij doen?
Er is veel geschreven dat A. niet veroordeeld is, maar er is wel degelijk iets voorgevallen tussen volwassen hulpverlener A. en een minderjarig meisje. Juist omdat je (volgens mij) het gevoel hebt, dat je meer had moeten doen destijds, zou ik dit zien als een herkansing en deze keer in ieder geval niet mijn mond houden.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb iets soortgelijks meegemaakt en besloten dat ik er niet mee kon leven dat ik dit wist en er niets mee deed. Natuurlijk zijn er regels, wetten, sepots en zaken als smaad en laster te overwegen, maar voorop stond voor mij toch dat er kwetsbare minderjarigen gevaar liepen.
Ik vind het toch zeker het overwegen waard het (na overleg met vertrouwenspersoon of jurist of je eigen leidinggevende) om het wel ergens te melden.
Jassa schreef:
24-07-2019 19:20
Ik heb iets soortgelijks meegemaakt en besloten dat ik er niet mee kon leven dat ik dit wist en er niets mee deed. Natuurlijk zijn er regels, wetten, sepots en zaken als smaad en laster te overwegen, maar voorop stond voor mij toch dat er kwetsbare minderjarigen gevaar liepen.
Ik vind het toch zeker het overwegen waard het (na overleg met vertrouwenspersoon of jurist of je eigen leidinggevende) om het wel ergens te melden.

Je kunt het echt nergens melden, niemand wil het horen, je wordt al afgekapt als je de naam wilt noemen. En áls je het dan toch ergens hebt weten te melden, kan niemand er iets mee doen.

Ik schreef het hier al eerder: zelfs als je 100% zeker weet dat iemand een zedendelinquent is en weer in een positie is waarin hij/zij kinderen kan misbruiken, sta je volledig met lege handen. Zelfs de kinder- en zedenpolitie wil er niets over horen. Ik spreek helaas uit ervaring en ben hierdoor mijn vertrouwen in de politie deels kwijt geraakt.
Oriander schreef:
24-07-2019 18:41
Er is veel geschreven dat A. niet veroordeeld is, maar er is wel degelijk iets voorgevallen tussen volwassen hulpverlener A. en een minderjarig meisje. Juist omdat je (volgens mij) het gevoel hebt, dat je meer had moeten doen destijds, zou ik dit zien als een herkansing en deze keer in ieder geval niet mijn mond houden.
Nou dit. A. heeft en plein public toegegeven dat hij een relatie met een client heeft gehad. Zelfs al zou het niet strafbaar zijn, dan nog zou je dit moeten melden (want niet alles is ineens wel ok omdat het niet strafbaar is, zeker niet in client/hulpverlenersrelaties). Ga in ieder geval naar de vertrouwenspersoon, dan neem je in mijn ogen je verantwoordelijkheid.
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
24-07-2019 21:30
Je kunt het echt nergens melden, niemand wil het horen, je wordt al afgekapt als je de naam wilt noemen. En áls je het dan toch ergens hebt weten te melden, kan niemand er iets mee doen.

Ik schreef het hier al eerder: zelfs als je 100% zeker weet dat iemand een zedendelinquent is en weer in een positie is waarin hij/zij kinderen kan misbruiken, sta je volledig met lege handen. Zelfs de kinder- en zedenpolitie wil er niets over horen. Ik spreek helaas uit ervaring en ben hierdoor mijn vertrouwen in de politie deels kwijt geraakt.
Mijn ervaring is net iets anders, maar wil niet in detail treden. Ik snap je punt helemaal hoor, makkelijk is het niet, maar waar een wil is, is een weg.
Jassa schreef:
25-07-2019 10:31
Mijn ervaring is net iets anders, maar wil niet in detail treden. Ik snap je punt helemaal hoor, makkelijk is het niet, maar waar een wil is, is een weg.

Altijd proberen inderdaad op het moment dat je denkt dat kinderen gevaar lopen.

Maar aan de smaadaangifte jegens Jelle Brandt Corstius kun je zien dat je geen kant uit kunt met je verhaal. Hij heeft verteld dat hij verkracht is, zonder de persoon bij naam te noemen. Die persoon komt vervolgens zelf naar buiten om zich bekend te maken en klaagt JBC vervolgens aan wegens smaad :frusty:
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
25-07-2019 11:43
Altijd proberen inderdaad op het moment dat je denkt dat kinderen gevaar lopen.

Maar aan de smaadaangifte jegens Jelle Brandt Corstius kun je zien dat je geen kant uit kunt met je verhaal. Hij heeft verteld dat hij verkracht is, zonder de persoon bij naam te noemen. Die persoon komt vervolgens zelf naar buiten om zich bekend te maken en klaagt JBC vervolgens aan wegens smaad :frusty:
Je weet niet of kinderen echt gevaar lopen.
Misschien was die gebeurtenis, x jaren geleden, eenmalig en is het daarna nooit meer voorgekomen.

Jelle Brandt Corstius heeft een andere perceptie van de gebeurtenis dan Gijs van Dam en er is geen enkele bewijs.
Dan houdt het op.
swannie12 schreef:
25-07-2019 13:18
Je weet niet of kinderen echt gevaar lopen.
Misschien was die gebeurtenis, x jaren geleden, eenmalig en is het daarna nooit meer voorgekomen.

Jelle Brandt Corstius heeft een andere perceptie van de gebeurtenis dan Gijs van Dam en er is geen enkele bewijs.
Dan houdt het op.

Als Gijs van Dam zijn mond had gehouden in plaats van in de media te gaan rondbazuinen dat het om hem ging, had geen hond dat geweten, want niemand kende hem voordien.

Wat je eerste alinea betreft: mensen die ooit met kinderen hebben gerommeld, verdienen wat mij betreft geen tweede kans. Ik zie geen enkele reden om daar maar eens even af te wachten of iemand inderdaad eenmalig een zedendelict heeft begaan.
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
25-07-2019 13:26


Wat je eerste alinea betreft: mensen die ooit met kinderen hebben gerommeld, verdienen wat mij betreft geen tweede kans. Ik zie geen enkele reden om daar maar eens even af te wachten of iemand inderdaad eenmalig een zedendelict heeft begaan.

Misschien was er sprake van een wederzijdse verliefdheid, in plaats van "rommelen".
Ongepast uiteraard, want hulpverlener met client, maar heel wat anders dan het zedendelict wat jij ervan maakt.
Alle reacties Link kopieren
swannie12 schreef:
25-07-2019 13:32
Misschien was er sprake van een wederzijdse verliefdheid, in plaats van "rommelen".
Ongepast uiteraard, want hulpverlener met client, maar heel wat anders dan het zedendelict wat jij ervan maakt.
Oh ja tuurlijk, 'wederzijdse verliefdheid' maakt het goed om met een meisje van 14 aan te rommelen :sick:
En een meisje kan in zo'n situatie denken dat zij verliefd is op een hulpverlener van wie zij afhankelijk is. Dat is alleen geen verliefdheid, maar overdrachtsgevoelens. Dit weet een hulpverlener. Heel erg smerig om daar misbruik van te maken onder het mom 'we zijn beiden verliefd',
Hakuna matata!
Alle reacties Link kopieren
Mufasa schreef:
25-07-2019 13:45
Oh ja tuurlijk, 'wederzijdse verliefdheid' maakt het goed om met een meisje van 14 aan te rommelen :sick:
En een meisje kan in zo'n situatie denken dat zij verliefd is op een hulpverlener van wie zij afhankelijk is. Dat is alleen geen verliefdheid, maar overdrachtsgevoelens. Dit weet een hulpverlener. Heel erg smerig om daar misbruik van te maken onder het mom 'we zijn beiden verliefd',
We weten niet hoe oud het meisje was ten tijde van het gebeuren.
Alle reacties Link kopieren
*Judy* schreef:
23-07-2019 17:06
Ze was minderjarig, ze was 14 of 15.

Ik wil geen klopjacht op deze man uitvoeren. Hij heeft een VOG gekregen en we hebben rechtsspraak in NL. Dus ja, hij is voor de wet onschuldig. Het is niet mijn bedoeling dat hij zijn baan kwijtraakt het is niet de bedoeling dat ik hem anoniem aangeef.

Iemand schreef het hier correct. Eigenlijk is het mijn probleem: ik vind het lastig om mijn eigen rol in dit geheel te zien. Ik heb echt spijt dat ik niet eerder signalen heb doorgegeven aan de juiste personen. En dat is mijn probleem. Niet die van hem, niet die van de organisatie.

Door het hier op te schrijven en verschillende standpunten te lezen, heb ik besloten om het niet te bespreken binnen de organisatie. Ik ben er nu ook rustiger onder dan bij de start van dit topic.
Wel ga ik over 2 weken met een oud-collega en vriendin een dagje naar het strand. Ik ben benieuwd hoe zij op dit gebeuren terugkijkt en wat ze in mijn situatie zou doen, hoe zij daarin staat.
Lees dit bericht dan even...
Hakuna matata!
Alle reacties Link kopieren
Mufasa schreef:
25-07-2019 14:43
Lees dit bericht dan even...
En TO heeft het dus voor zichzelf prima opgelost.
Alle reacties Link kopieren
swannie12 schreef:
25-07-2019 14:45
En TO heeft het dus voor zichzelf prima opgelost.
Voor zichzelf wel ja
Hakuna matata!
Alle reacties Link kopieren
Mufasa schreef:
25-07-2019 14:47
Voor zichzelf wel ja
Oh, jij zit haar liever nu nog een soort van heksenjacht beginnen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven