Werk & Studie alle pijlers

Multiple choice tentamen,iemand tips?

19-09-2013 09:17 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Morgen heb ik een tentamen ( multiple choice).

Aangezien ik hier altijd onderuit ga vroeg ik me af hoe jullie een multiple choice tentamen maken. Mijn hoofd slaat werkelijk tilt en tot nu toe alle multiple choice moeten herkansen ( open vraag tentamens haal ik ).

Iemand tips...
Het antwoord waarvan je direct denkt dat het juist is is dat meestal ook. Wijzig dus vooral zo min mogelijk.
Een blanco vel op de antwoorden leggen en eerst je eigen antwoord bedenken voordat je de antwoorden gaat lezen.
Als je het antwoord echt niet weet: kies B. Het is namelijk vaker B dan iets anders.
Pffff bedankt dames....
- Voordat je naar de antwoorden kijkt eerst bedenken wat volgens jou het goede antwoord is

- Ga altijd voor je eerste keuze, later wijzigen is meestal fout

- Als je het echt niet weet, ga voor het langste antwoord

- De makers zetten hun antwoorden vaak in alfabetische volgorde, dit om te voorkomen dat het altijd B (of A,C,D) is, dus daarnaar kijken heeft niet zo veel nut

Succes!
Je eerste ingeving is vaak de beste. En oefen met oude tentamens als dat mogelijk is.

Gokken heeft geen zin, de gokkans wordt er uitgefilterd.
-Ik gokte altijd op dezelfde letter. Als ik het niet wist, vulde ik altijd dezelfde letter in.

- Vragen met 'nooit' en 'altijd' er in zijn eigenlijk altijd fout als je het niet weet.

- Sommige docenten hebben nooit de combi A, B, C of zo. (wij hadden iemand die nooit CDA had)

- En inderdaad: eerste ingeving is altijd de beste.

Succes!
vaak is het zo

1 antwoord is volledig fout

1 antwoord is fout

1 antwoord is bijna goed (maar niet volledig)

1 antwoord is goed.

vraag Waar ligt Nederland?

a) dat is een eiland

b) in Azië

c) in Europa

d) in Noordwest Europa

Moeilijkste is vaak om c en d te onderscheiden. Ofwel is 1 van de 2 niet nauwkeurig genoeg, ofwel toch net fout.
Eerst altijd bedenken of je het antwoord zelf al weet voordat je naar de antwoorden gaat kijken.

Als het antwoord dat jij hebt bedacht er tussen zit, hoef je niet meer te twijfelen over de drie anderen.

Ik begrijp je probleem, door de antwoorden die er staan denk je al gauw, dat klinkt ook logisch, misschien is dat ook wel goed.

Niet te veel aan jezelf twijfelen, je weet het wel. Anders zou je de open vragen ook niet goed kunnen doen.
Alles wat hierboven al gezegd is (behalve dat 'kies altijd B', wat een onzin) kan je erbij helpen. Wijzig nooit iets wat je al ingevuld hebt (terwijl je het echt 500% zeker weet dat je het moet veranderen)! Daarnaast zou ik echt oefententamens knallen, 'slecht' genoeg komen daar bij ons meestal 60% van de vragen letterlijk vandaan.
Ik hoop altijd dat karma aan mijn kant staat.
En soms kan teruglezen/later wijzigen toch nog wel zin hebben. Ik had namelijk wel eens docenten die het antwoord op een eerdere vraag per ongeluk gaven door een verdere vraag.

Dus, even van het gegeven voorbeeld van Ivo70 uitgaande, zou er in 20 vragen verderop staan: Welke andere landen dan Nederland liggen nog meer in Noordwest Europa?

Vaak niet zo letterlijk natuurlijk, maar met even puzzelen kon ik vaak zo nog 3 vragen/antwoorden wijzigen in het juiste antwoord.

Succes!
Als je het antwoord op een vraag niet vrij snel weet, verder gaan met de volgende. Op het einde ga je dan weer alle nog open staande vragen af. Zo voel je je op het einde minder opgejaagd omdat je de overige vragen al beantwoord hebt. (beter die paar vragen die je overgeslagen hebt niet gemaakt of verkeerd gegokt, dan vragen die je wel had geweten open moeten laten omdat de tijd voorbij is).
quote:Pantax schreef op 19 september 2013 @ 09:21:

Als je het antwoord echt niet weet: kies B. Het is namelijk vaker B dan iets anders.

Haha, bij mijn studie was het juist C. En dat klopte ook nog best wel eens

Hoe ik ze altijd maakte (bij vragen die ik écht niet wist): meteen doorstrepen als je zeker weet dat dat het antwoord niet is. Meestal kan je dan direct twee antwoorden wegstrepen. Hierna de overgebleven antwoorden nog eens goed lezen en dan kiezen voor het antwoord dat het dichtst bij het antwoord komt dat je zelf zou formuleren.
Nou bij ons gaatbhet meer zo.

A is correct and B is i correct

a is correct but B is incorrect.

A is incorrect is B is incorrect

a is incorrect B is correct.

4 mogelijkheden en maar een combi is juist. Ik zucht al een hele dag. Bedankt voor de tips. Morgen naar de slachtbank dus,hahah
Belangrijk om te weten is of er punten worden afgetrokken voor foutieve antwoorden, dat is hier nogal redelijk de norm.

In dat geval is zomaar gokken dus echt uit den boze, en kan je alleen misschien nog riskeren als je twijfelt tussen twee antwoorden.
Dan zou ik eerst de stellingen aandachtig lezen, kijken welke je zelf waar/onwaar vindt en daar het beste antwoord bij kiezen.

Succes!!
quote:ivo70 schreef op 19 september 2013 @ 10:38:

vaak is het zo

1 antwoord is volledig fout

1 antwoord is fout

1 antwoord is bijna goed (maar niet volledig)

1 antwoord is goed.

vraag Waar ligt Nederland?

a) dat is een eiland

b) in Azië

c) in Europa

d) in Noordwest Europa

Moeilijkste is vaak om c en d te onderscheiden. Ofwel is 1 van de 2 niet nauwkeurig genoeg, ofwel toch net fout.Maar in dit voorbeeld zou 'Nederland ligt in Europa' fout worden gerekend. Daar zou ik toch bezwaar tegen aantekenen.quote:faracha schreef op 19 september 2013 @ 13:13:

4 mogelijkheden en maar een combi is juist. Ik zucht al een hele dag. Bedankt voor de tips. Morgen naar de slachtbank dus,hahah

Hierbij geldt ook wat kaneelkoekje en saartje zeggen: bedenk eerst zelf per stelling of het goed is en waarom. Gelijk wegstrepen wat niet goed is, wil ook wel eens helpen.

En bereidt je vooral goed voor. Als je de stof beheerst hoef je je echt geen zorgen te maken om die vragen, en door goed voor te bereiden (oefententamens, zelf of in een groepje vragen maken, voorbeelden bij theorie verzinnen) geef je jezelf het gevoel dat je het kunt en hoef je niet in paniek te raken tijdens de toets.

En als dat toch gebeurt: diep ademhalen, naar de volgende vraag gaan, en de lastige vragen later opnieuw bekijken. En als je geen strafpunten krijgt voor foute antwoorden vooral overal iets invullen.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
quote:faracha schreef op 19 september 2013 @ 13:13:

Rustig kijken. Als je van één stelling weet of die al dan niet correct is hou je nog maar twee antwoordmogelijkheden over, en dat ziet er al een stuk minder eng uit.
Tja. sowieso, altijd een antwoord invullen, ook als je geen flauw idee hebt. Toch nog een kans van 25% dat je de goede kiest.

Verder blijkt uit onderzoek, dat gemiddeld gesproken inderdaad A het minst vaak het goede antwoord is, ook al zou je verwachten dat de kansen gelijk zijn verdeeld.

Kan natuurlijk altijd dat jouw docent op de hoogte is van dat onderzoek en juist vaak A als goede antwoord kiest.

Maar als je echt geen flauw idee hebt kun je overwegen iets anders dan A te kiezen.

Verder, als je het goede antwoord niet weet, probeer dan te kijken of je tenminste de echt foute antwoorden eruit kunt pikken. Vaak is dat mogelijk en vaak kun je ook antwoorden eruit pikken die je erg onwaarschijnlijk lijken.

Blijf niet te lang hangen bij een v raag als je hem niet snapt. Houd de tijd in de gaten zodat je over alle vragen na kunt denken. Laat dan desnoods een vraag even liggen. Noteer dan welke vraag nog niet gedaan is en kom daar later op terug.

Check, een paar minuten voor tijd, of je vragen nog niet ingevuld hebt en doe dat alsnog.
quote:markovic schreef op 19 september 2013 @ 14:00:

Tja. sowieso, altijd een antwoord invullen, ook als je geen flauw idee hebt. Toch nog een kans van 25% dat je de goede kiest.

Verder blijkt uit onderzoek, dat gemiddeld gesproken inderdaad A het minst vaak het goede antwoord is, ook al zou je verwachten dat de kansen gelijk zijn verdeeld.

Kan natuurlijk altijd dat jouw docent op de hoogte is van dat onderzoek en juist vaak A als goede antwoord kiest.

Maar als je echt geen flauw idee hebt kun je overwegen iets anders dan A te kiezen.

Verder, als je het goede antwoord niet weet, probeer dan te kijken of je tenminste de echt foute antwoorden eruit kunt pikken. Vaak is dat mogelijk en vaak kun je ook antwoorden eruit pikken die je erg onwaarschijnlijk lijken.

Blijf niet te lang hangen bij een v raag als je hem niet snapt. Houd de tijd in de gaten zodat je over alle vragen na kunt denken. Laat dan desnoods een vraag even liggen. Noteer dan welke vraag nog niet gedaan is en kom daar later op terug.

Check, een paar minuten voor tijd, of je vragen nog niet ingevuld hebt en doe dat alsnog.Dit dus zeker niet waar! Doe dit alleen als je absoluut zeker bent dat je geen puntenaftrek krijgt voor een foutief antwoord!
quote:nephthys schreef op 19 september 2013 @ 14:16:

[...]

Dit dus zeker niet waar! Doe dit alleen als je absoluut zeker bent dat je geen puntenaftrek krijgt voor een foutief antwoord!Vanzelfsprekend. Volgens mij zijn zulke examens echter zeer zeldzaam, maakt het nakijken een stuk lastiger en dan gaat het grootste voordeel van zo'n examen verloren.
quote:markovic schreef op 19 september 2013 @ 14:36:

[...]

Vanzelfsprekend. Volgens mij zijn zulke examens echter zeer zeldzaam, maakt het nakijken een stuk lastiger en dan gaat het grootste voordeel van zo'n examen verloren.Op mijn universiteit is het eerder standaard dan uitzondering, dus TO kan maar beter zeker zijn.
quote:nephthys schreef op 19 september 2013 @ 14:38:

[...]

Op mijn universiteit is het eerder standaard dan uitzondering, dus TO kan maar beter zijn.Dan zijn de tijden veranderd. Hoe dan ook, ik neem aan dat dat dan duidelijk is aangegeven.
Allemaal superbedankt voor de tips. Morgen knallen en dan zie ik wel wat de prof. er mee doet. Hij is bekend vanwege " enge" vraagstellingen dus ik neem deze tips zeker mee.

Stof beheers ik erg goed,maar ben in het verleden al genekt door multiple choice ( paniek voert dan de overhand ).

Bedankt allen!!! Heb veel aan de tips gehad.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven