Werk & Studie alle pijlers

Nederlands 2e graads opleiding POP

05-04-2011 15:42 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben bezig met mijn POP. Nu heb ik verschillende competentie's centraal staan, met name vakinhoudelijk en didactisch.

Nou moet ik doelen foruleren die Smart zijn( Specifiek,Meetbaar,Activerend, Realistisch en in Tijd gezet.

Ik loop helemaal vast, kan geen doelen meer bedenken.

Wie kan me hier bij helpen?

Alvast bedankt.
tjah, welke competenties heb je al? Waar ben je goed in? Waarin niet?
Hoe kan ik doelen voor jou bedenken als ik je niet ken?
Toch cool hoe elke onderwijskundige poging om inhoud centraal te stellen verzandt in het correct uitvoeren van taken

'Ik kan geen doelen meer bedenken.' Hij is echt zo mooi!
Het is met name vakinhoudelijk. bijv: De leerkracht heeft een grondige beheersing van de leerinhouden waarvoor hij verantwoordelijk is. Hij kan de opdrachten,oefeningen en toetsen waar de leerlingen mee te maken krijgen,zelf foutloos maken en duidelijk uitleggen.'

Welk doel kan ik hier bijvoorbeeld bij formuleren?
quote:AlettaJacobs schreef op 05 april 2011 @ 15:47:

'Ik kan geen doelen meer bedenken.' Hij is echt zo mooi! Leraren zijn over het algemeen erg tevreden over zichzelf, zal ook voor aanstormend talent gelden?
Nederlands tweedegraads en dan kun je het meervoud van competentie niet spellen?

Doel: leren spellen van meervoud wanneer er een toevoeging van -s is!
quote:lotsu schreef op 05 april 2011 @ 15:49:

Het is met name vakinhoudelijk. bijv: De leerkracht heeft een grondige beheersing van de leerinhouden waarvoor hij verantwoordelijk is. Hij kan de opdrachten,oefeningen en toetsen waar de leerlingen mee te maken krijgen,zelf foutloos maken en duidelijk uitleggen.'

Ik neem aan dat je bepaalde vakken volgt, daar kun je doelen van maken om inhoudelijk sterker te worden. Verdiep je in de stagestof die de komende tijd door je leerlingen beheerst moet worden, zorg dat je hier boven staat en alles kunt dromen. Maak hier ook een doel van (en een tijdspad).

Bijvoorbeeld: Eind mei kan ik dit of dat onderdeel van de leerstof op een begrijpelijke wijze (b.v. met behulp van visuele ondersteuning) uitleggen aan leerlingen van dat en dat leerjaar ?
quote:positivodo schreef op 05 april 2011 @ 15:49:

[...]

Leraren zijn over het algemeen erg tevreden over zichzelf, zal ook voor aanstormend talent gelden? Oh nee, zo bedoelde ik het helemaal niet! Het competentiegericht onderwijs is bedacht met het idee aanstormend talent kritisch over hun eigen ontwikkeling te laten nadenken en ze zelf te laten bedenken wat ze willen leren. Zo'n pop is er om de doelen die je al hebt duidelijk te maken, niet om doelen te moeten verzinnen omdat de opdracht het vraagt. Dan schiet zo'n plan zijn doel helemaal voorbij
Dat klopt Aletta. Nu is het volgens mij zo dat veel studenten hun pop en andere verslaglegging gebruiken om dat wat ze kunnen en dat wat de opleiding vraagt naar elkaar toe te breien. Jezelf kritisch beoordelen is mooi bedacht, maar ik moet heel eerlijk zeggen dat dit bij mij tijdens de opleiding vooral een boel bla bla was. Pas jaren erna in het werk zelf kreeg ik ruimte om daadwerkelijk eens afstand te nemen. Tot die tijd heb ik het gered met bluffen en nadoen................
Dat zie ik ook heel veel gebeuren. Zo jammer dat opleiders niet accepteren dat beginnende docenten over het algemeen nog te weinig kennis van het vak en het beroep hebben om hun eigen functioneren kunnen beschouwen en beoordelen op de manier die zij correct achten.

TO, persoonlijk zou ik zeggen: ga geen doelen verzinnen, maar schrijf alleen op wat je daadwerkelijk in je handelen als docent wil veranderen. Natuurlijk is dat nog niet zo veel en zijn je doelen nog niet zo verfijnd. Dat is niet omdat je al zoveel beheerst, maar omdat je voor inzien wat je allemaal nog níet weet, heel veel wèl moet weten. Je pop weerspiegelt waar je staat in je ontwikkeling. Je begeleiders hebben dat maar te accepteren.

(Zou ik de lerarenopleiding via het vivaforum kunnen veranderen? )
quote:AlettaJacobs schreef op 05 april 2011 @ 16:11:

Dat zie ik ook heel veel gebeuren. Zo jammer dat opleiders niet accepteren dat beginnende docenten over het algemeen nog te weinig kennis van het vak en het beroep hebben om hun eigen functioneren kunnen beschouwen en beoordelen op de manier die zij correct achten.

(...)

(Zou ik de lerarenopleiding via het vivaforum kunnen veranderen? )Volledig mee eens, en hopelijk kun je dat ja
Specifiek = niet te breed. Mijn SLB-er gaf als voorbeeld: Ik wil orde kunnen houden is niet specifiek genoeg. Maak daar bijvoorbeeld van, ik wil weten hoe ik moet reageren als er mensen halverwege de les binnen komen.

Meetbaar = je moet kunnen laten zien dat je het kan. Bij het voorbeeld hiervoor, kan je bijvoorbeeld je stagebegeleid(st)er vragen dit op te nemen in haar feedback. Benoem in je doel (of erbij) hoe je het wilt gaan bewijzen.

Activerend = het moet iets zijn waar je zelf mee aan de slag kan. 'Ik wil dat de leerlingen mij aardig vinden', bijvoorbeeld, dat is niet aan jou, maar ligt te veel aan derden.

Realistisch = het moet haalbaar zijn. Geen 'ik wil volgende week een les perfect kunnen laten verlopen', maar bijvoorbeeld 'ik wil volgende maand goed de voltooid verleden tijd uit kunnen leggen'.

Tijdgebonden = je moet weten wanneer je het wilt kunnen. Als het niet uitmaakt wanneer je het kan, dan heb je geen reden om er nu aan te werken. Het handigst is het, als je het over een bepaalde tijd nodig hebt, en dan moet je het kunnen.

Verder kan ik je niet helpen, want jij kent jezelf het best. Hebben jullie bij Nederlands trouwens ook een competentie 7 reflecteren? Begin daar mee: dat heb je wel nodig als je niet weet wat je moet leren!
quote:lotsu schreef op 05 april 2011 @ 15:49:

Pardon?

Begrijp je de bedoeling wel, of is dit een poging tot "spieken". Ik vraag dit, omdat je een onmogelijke vraag stelt. Hoe moeten anderen via een forum jouw doelen gaan bepalen? Wij weten niet waar jij bent in je ontwikkeling.

Het gaat om een persoonlijk ontwikkelings plan (ik denk; ik leg het je maar even uit).

Een doel is dat wat je wil bereiken (ik denk; ik leg ook dit maar even uit).

Een ontwikkeling is een vooruitgang, verbetering van de huidige situatie (volg je me nog).

Maar als je het echt niet weet kun je als doel natuurlijk neerzetten Ik begrijp de inhoud van opdrachten en kan dit aantonen door betreffende opdracht uit te voeren per... (noem een streefdatum). Wanneer je die datum bereikt hebt behoor je dat doel te hebben gehaald en zou je de volgende stap als doel kunnen hebben, namelijk het uitleggen aan anderen van de inhoud.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven