Werk & Studie alle pijlers

niet blij met baan

09-09-2014 12:16 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
hi

Ik wil graag een tip van jullie over wat te doen.

Ik heb momenteel een baan (o.t. contract), maar zit niet lekker in het werk. Werkdruk is enorm hoog, veel overuren maken, het is nooit goed genoeg. Uit het werk zelf haal ik niet veel voldoening (meer) dus ik heb mij eens verder georienteerd. Via via kan ik aan de slag (zwangerschapsvervanging) in een heel ander vakgebied. Het wordt dus een tijdelijk contract voor ongeveer 5 maanden. Ergens denk ik: doen!, maar de onzekerheid over wat ik dan daarna moet gaan doen houdt me tegen. Het kan zo zijn dat ik daarna niks heb, moet je wel je o.t. contract opzeggen in deze lastige economische tijden. Ik blijf maar wikken en wegen, alle voordelen/nadelen benoemen, maar kan maar geen besluit nemen. Heeft iemand een topidee? Bedankt
Misschien eens vragen of je op basis van persoonlijke ontwikkelbehoefte een periode onbetaald verlof kunt nemen?
Terugkeergarantie vragen?
Je kan ook denken dat je vanuit dat hele andere vakgebied weer verder kan solliciteren! Weer wat werkervaring en contacten opgedaan. Hoe liggen de banen in dat andere vakgebied?

Elke nieuwe kans aangrijpen, is meteen een risico nemen. Zelfs een baan waar je meteen een vast contract krijgt, heeft een proeftijd van 2 maanden.

Ik kan niet voor jou besluiten of je het risico kan nemen. Heb je nog recht op ww of een buffer waarmee je het red als het mis gaat? Dan kan je je al wat meer veroorloven.
Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg.

En nog een dooddoener: een ot contract is ook niet zo zeker, zeker niet in deze tijden. En wat als je ziek thuis komt te zitten, het zodanig beu bent dat het op je lijf en geest gaat slaan?

Wat is het risico van deze overstap, in hoeverre is zéker dat je niet daarna daar of elders door kunt in dit andere vakgebied? In hoeverre word jij door anderen gezien als ervaren en dus gewild in dit vakgebied? Helpt die 5 maanden daar bv ook bij? Heb je die arbeidsmarktoriëntatie al gedaan? Welke kansen biedt dit jou, welke voldoening en welke input? En in hoeverre heb jij financiële verplichtingen die je niet (volledig) na zou kunnen komen in een periode WW?
Tja terugkeergarantie zit er niet in, als ik ga dan ga ik ook en zoeken ze voor mij een ander. Denk ook niet dat ik terug wil.

Voor de WW heb je een 6 maanden contract nodig en ik krijg maar 5 maanden, dus ik denk dat ik daar geen recht op heb (UWV wil geldige reden zien als je kiest voor een contract met onzekerheid). Op zich kan ik het best wel even redden zonder inkomen, maar ja niet een half jaar of zo. Gezien de crisis nu, baart me dat wel zorgen. Wat als ik niks anders vind... Op dit moment merk ik bij sollicitaties dat je met 60 man aan het solliciteren bent op een functie dus zo gemakkelijk lijkt het mij niet om iets anders te vinden. Ik realiseer me dat ik in een kringetje praat hoor, want ik hoor al zeggen: ja dan blijf je toch waar je bent, maar ja dat wil ik ook weer niet :( Word er moedeloos van. Ik ben niet zo'n risico nemer, maar wat tia dalma la zegt voor mijn lijf en geest is dit zo doorgaan ook niet goed...
Terugkeergarantie zit er niet in: al nagevraagd?

Je zult moeten kijken of je een 'risico met voorbedachte rade' kunt nemen. Misschien kun je wel het contract met je werkgever openbreken en gaan praten over een beeindiging dienstverband met wederzijds goedvinden. In zo'n geval (mits goed opgesteld) krijg jij natuurlijk geen zak geld mee, maar kun je wel je WW-rechten veilig stellen. Mocht je dan aansluitend géén baan kunnen vinden na die 5 maanden, kun je terugvallen op de WW alsnog.

Wel ervoor zorgen dat je eerst die vaststellingsovereenkomst afhandelt en dán pas een contract voor 5 maanden tekent bij je nieuwe werkplek. Dit ivm geen slapende honden wakker maken.

Blijft staan: in hoeverre maak jij uberhaupt straks buiten die 5 maanden daar of elders kans op voortzetting van je werkzaamheden in dat nieuwe vakgebied? Hoe waardevol ben jij voor een nieuwe werkgever, hoe is je arbeidsmarktsituatie?
En blijven waar je nu bent en gewoon verder zoeken naar een andere baan? Dus niet de baan aannemen voor die 5 maanden maar een baan zoeken die een tijdelijk contract biedt voor bijv. 6 maanden of een jaar? Onbepaalde tijd contracten zijn zeldzaam in deze tijd helaas.
@Tia Dalma, dank voor je ideeen, je hebt er verstand van! Ik weet niet goed hoe ik mijn arbeidsmarktsituatie moet onderzoeken. Als ik afga op mijn gesprekken nu, dan heb ik wel kansen, maar ben ik met zovelen. Er zijn altijd mensen met relevantere werkervaring oid, waardoor ik tot nu toe nog niet verder ben gekomen helaas. Deze baan is naar mijn idee wel een kans om weer terug te komen in het vakgebied (ik heb daar 3 jaar terug al ruim 8 jaar in gewerkt,maar ben geswitched). Juist doordat ik de baan nu via via kan krijgen heb ik een streepje voor op de andere kandidaten. Blijft wel staan dat de dame van het zwangerschapsverlof terugkeert en haar hele baan dan weer neemt.
Fancy, ik heb een HR achtergrond aangevuld met ervaring in loopbaan- en mobiliteitsadvies.

Ik ben erg voor het volgen van je hart. Omdat ik weet dat dat uiteindelijk méér voldoening geeft dan blijven zwoegen in iets dat alleen nog maar energie kost. En achteraf daar spijt van hebben is niet iets dat je wilt over iets dat zoveel tijd en energie van je levensuren kost.

Maar het volgen van je hart doe je met je verstand. Dus zorg dat je goed beslagen ten ijs komt:

Blijkbaar heb je dus al ervaring op je gewenste vakgebied. Is die ervaring 'houdbaar' of gedateerd? In dat laatste geval: zorg dat je laat zien op je cv dat je je vakgebied bij houdt door cursussen en andere zaken die voor jouw vak van belang zijn.

Zorg op je CV altijd dat je de relevante ervaring duidelijk en herkenbaar uitschrijft voor de werkgevers die jou zouden willen aannemen. Laat zien welke rol en taak je had, welke verantwoordelijkheden en evt welke resultaten. Kijk goed naar hoe jouw vakgenoten dat verwoorden.

Zorg voor een duidelijk linkedin-profiel: alle werving gaat tegenwoordig tenminste voor een deel al online.

Als je er echt voor wil gaan, lees je dan in in hoe je ook in deze tijd succesvol een baan kunt zoeken en vinden. Kijk bv op de sites van goede loopbaanadviseurs als Fiona Stoop of Aaltje Vincent, zij schrijven ook hele zinnige en praktisch direct in de praktijk te brengen boeken over het onderwerp.
quote:fancy schreef op 09 september 2014 @ 13:09:

Tja terugkeergarantie zit er niet in, als ik ga dan ga ik ook en zoeken ze voor mij een ander. Denk ook niet dat ik terug wil.

Voor de WW heb je een 6 maanden contract nodig en ik krijg maar 5 maanden, dus ik denk dat ik daar geen recht op heb (UWV wil geldige reden zien als je kiest voor een contract met onzekerheid). Op zich kan ik het best wel even redden zonder inkomen, maar ja niet een half jaar of zo. Gezien de crisis nu, baart me dat wel zorgen. Wat als ik niks anders vind... Op dit moment merk ik bij sollicitaties dat je met 60 man aan het solliciteren bent op een functie dus zo gemakkelijk lijkt het mij niet om iets anders te vinden. Ik realiseer me dat ik in een kringetje praat hoor, want ik hoor al zeggen: ja dan blijf je toch waar je bent, maar ja dat wil ik ook weer niet :( Word er moedeloos van. Ik ben niet zo'n risico nemer, maar wat tia dalma la zegt voor mijn lijf en geest is dit zo doorgaan ook niet goed...

Is die andere functie fulltime?? Heb je nog verlofdagen staan? Is het combineerbaar? Kun je een soort sabbatical opnemen? Kun je je inkomen missen??? Kun je afspreken dat je nieuwe werkgever je een contract voor 6 maanden geeft (voor het geval je toch ww nodig hebt).

Binnenkort veranderen de regels. Het wordt makkelijker om mensen te ontslaan maar ze krijgen dan wel een half-maand-salaris mee per gewerkt jaar. Klinkt leuk, maar de ww wordt wel minder lang. Ik zou dus voorlopig blijven zitten waar ik zit, en eens rustig rondkijken voor wat anders, voordat je dalijk wel maar 2 jaar ww krijgt maar geen oprotpremie. Eventueel parttime werken aanvragen en voor één of twee dagen iets anders gaan doen, is dat nog mogelijk?
quote:Tia.Dalma schreef op 09 september 2014 @ 13:14:

Terugkeergarantie zit er niet in: al nagevraagd?

Je zult moeten kijken of je een 'risico met voorbedachte rade' kunt nemen. Misschien kun je wel het contract met je werkgever openbreken en gaan praten over een beeindiging dienstverband met wederzijds goedvinden. In zo'n geval (mits goed opgesteld) krijg jij natuurlijk geen zak geld mee, maar kun je wel je WW-rechten veilig stellen. Mocht je dan aansluitend géén baan kunnen vinden na die 5 maanden, kun je terugvallen op de WW alsnog.

Wel ervoor zorgen dat je eerst die vaststellingsovereenkomst afhandelt en dán pas een contract voor 5 maanden tekent bij je nieuwe werkplek. Dit ivm geen slapende honden wakker maken.

Blijft staan: in hoeverre maak jij uberhaupt straks buiten die 5 maanden daar of elders kans op voortzetting van je werkzaamheden in dat nieuwe vakgebied? Hoe waardevol ben jij voor een nieuwe werkgever, hoe is je arbeidsmarktsituatie?Als zij die 5 maanden heeft gewerkt dan heeft ze sowieso weer recht op ww want dat contract loopt via rechtswege af. En je voldoet gewoon aan de 26 weken eis.
hoi Ongenoemd, dat wat je schrijft is helaas niet waar (ik heb UWV gebeld). Als je er zelf voor kiest om een risico te nemen door je O.T. contract op te zeggen voor een baan van maar 5 maanden, dan moet je daar ofwel een goede reden voor hebben (die bepalen zij) of het risico dus dragen dat je daarna geen werk of WW hebt. Ik heb wel genoeg weken gewerkt, maar wist (zegt UWV) van tevoren dat het maar voor 5 maanden zou zijn, dus geen WW.

Nu is mijn doelstelling ook niet WW hoor, ik wil gewoon werken, maar vind het spannend of ik wel wat ga vinden daarna...
quote:fancy schreef op 09 september 2014 @ 14:20:

hoi Ongenoemd, dat wat je schrijft is helaas niet waar (ik heb UWV gebeld). Als je er zelf voor kiest om een risico te nemen door je O.T. contract op te zeggen voor een baan van maar 5 maanden, dan moet je daar ofwel een goede reden voor hebben (die bepalen zij) of het risico dus dragen dat je daarna geen werk of WW hebt. Ik heb wel genoeg weken gewerkt, maar wist (zegt UWV) van tevoren dat het maar voor 5 maanden zou zijn, dus geen WW.

Nu is mijn doelstelling ook niet WW hoor, ik wil gewoon werken, maar vind het spannend of ik wel wat ga vinden daarna...Ow je hebt het ze al gezegd. Ja dan houdt het op inderdaad.
Doen! Kansen zijn er genoeg. Vast contract zegt in deze tijd niets meer en op deze manier kan je de nodige ervaring opdoen. Wellicht heeft nieuwe werkgever tegen die tijd ook iets anders voor je.

Tuurlijk zijn onzekere tijden maar als je een kans hebt..... Moet je misschien een gokje wagen.
http://www.uwv.nl/Particu ... n_tijdelijk_contract.aspx

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven