Werk & Studie alle pijlers

Niet (kunnen) helpen met huiswerk

22-08-2019 16:53 146 berichten
Alle reacties Link kopieren
Recentelijk zag ik een oud beoordelingsformulier van m'n werkstuk op de basisschool (groep 5, 9 jaar). Op het formulier waren opmerkingen geplaatst. De eesrte luidde: "Ik kan duidelijk zien dat je geen hulp hebt gehad, maar dan mag je wel dubbel trots zijn want bijna iedereen heeft hulp gehad."

De opmerking maakte me weemoedig en ik bedacht me dat ik zelden ben geholpen bij het maken van huiswerk op de basisschool.
Op de middelbare school heb ik ook alles zelf gedaan (daar heb je dan immers de leeftijd voor). Wat ik weleens jammer vond, was dat er nooit iemand was die m'n huiswerk op juistheid en/of inhoud kon controleren. Of taalfouten kon halen uit schrijfproducten.

Ik vroeg me af of er hier mensen zijn die ook weinig tot geen hulp hebben gekregen bij het maken van huiswerk (zowel op de basis- als middelbare school). En hoe je dat hebt ervaren.
Alle reacties Link kopieren
malibu82 schreef:
23-08-2019 09:16

Op een dag vond ik op zolder oude boekverslagen van mijn moeder. Ik wist dat docenten de weinige boekverslagen kenden die toen online stonden, dus daar kon je niets mee. Ook wist ik dat ze nog weleens checkten met boekverslagen die waren ingeleverd door oudere broers en zussen. Maar de boekverslagen van mijn moeder kenden ze uiteraard niet :-D
en die leraren zich maar afvragen, waarom dat meisje zo'n ouderwetse smaak had
;)
Alle reacties Link kopieren
Enn schreef:
23-08-2019 12:21
Mijn kinderen zijn het met jou eens! :proud:
Hahaha ja misschien maar goed dat ze het niet eens probeerde :) Zo had ik het nog niet bekeken.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
23-08-2019 12:49
en die leraren zich maar afvragen, waarom dat meisje zo'n ouderwetse smaak had
;)
:rofl:

Ik heb zelf nog wel een paar boeken gelezen, dat waren inderdaad de modernere :-D
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
malibu82 schreef:
23-08-2019 09:16
Op een dag vond ik op zolder oude boekverslagen van mijn moeder. Ik wist dat docenten de weinige boekverslagen kenden die toen online stonden, dus daar kon je niets mee. Ook wist ik dat ze nog weleens checkten met boekverslagen die waren ingeleverd door oudere broers en zussen. Maar de boekverslagen van mijn moeder kenden ze uiteraard niet :-D
Daar heb ik dus veelvuldig gebruik van gemaakt. Sommige boeken heb ik niet eens gelezen.
Als ik werkstukken moest maken zat ik na school een paar uur in de bibliotheek als ik teveel boeken wilde gebruiken dan ik mocht lenen. Dat deed ik ook altijd toen internet al bestond, Dan combineerde ik het. Ben zelfs een keer uitgelachen omdat ik nog boeken gebruikte. En ik had dus altijd klasgenoten die alles knipten en plakten van het internet of van Encarta. (Bestaat dat nog?) In de begin jaren toen het allemaal nog vrij nieuw was, kwam je daarmee weg. Tot dus een paar klasgenoten in de problemen kwamen door plagiaat. Krijgen een 0 en het was even ook nog spannend of ze dan wel een diploma konden krijgen van de opleiding want die opdracht had heel veel invloed op je gemiddelde eindcijfer.
Bij werkstukken zat ik ook nog in de bieb en in de encyclopedie 😅. Ben werkstukken tegengekomen getypt op de ouderwetse typemachine.... zonder correctie lint. Plaatjes gekopieerd en ingeplakt. Als je dat vergelijkt met de werkstukken van nu😆
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
23-08-2019 13:41
Als ik werkstukken moest maken zat ik na school een paar uur in de bibliotheek als ik teveel boeken wilde gebruiken dan ik mocht lenen. Dat deed ik ook altijd toen internet al bestond, Dan combineerde ik het. Ben zelfs een keer uitgelachen omdat ik nog boeken gebruikte. En ik had dus altijd klasgenoten die alles knipten en plakten van het internet of van Encarta. (Bestaat dat nog?) In de begin jaren toen het allemaal nog vrij nieuw was, kwam je daarmee weg. Tot dus een paar klasgenoten in de problemen kwamen door plagiaat. Krijgen een 0 en het was even ook nog spannend of ze dan wel een diploma konden krijgen van de opleiding want die opdracht had heel veel invloed op je gemiddelde eindcijfer.
ik maakte boekverslagen in de "micro-fiches"-tijd
:hyper:
Alle reacties Link kopieren
Polsjef schreef:
23-08-2019 13:44
Bij werkstukken zat ik ook nog in de bieb en in de encyclopedie 😅. Ben werkstukken tegengekomen getypt op de ouderwetse typemachine.... zonder correctie lint. Plaatjes gekopieerd en ingeplakt. Als je dat vergelijkt met de werkstukken van nu😆
ja, leve de tippex!
Polsjef schreef:
23-08-2019 13:44
Bij werkstukken zat ik ook nog in de bieb en in de encyclopedie 😅. Ben werkstukken tegengekomen getypt op de ouderwetse typemachine.... zonder correctie lint. Plaatjes gekopieerd en ingeplakt. Als je dat vergelijkt met de werkstukken van nu😆
Ik had zelfs een klasgenoot die in de bibliotheek plaatjes uit boeken ging knippen want dat was goedkoper en mooier. Volgens mij is ze wel een keer betrapt door iemand. Was wel irritant hoor wat dan zat er weer een gat in een boek waardoor ik de tekst aan de andere kant niet kon lezen want die was weg. En ja van handgeschreven waardoor de leraar soms moeite had om het na te kijken, naar type machine vol fouten bij gebrek aan correctie lint of tipex naar computer met kettingpapier en van plaatjes er los bij plakken of tekenen tot zo erbij uitprinten.
Alle reacties Link kopieren
Polsjef schreef:
23-08-2019 13:44
Bij werkstukken zat ik ook nog in de bieb en in de encyclopedie 😅. Ben werkstukken tegengekomen getypt op de ouderwetse typemachine.... zonder correctie lint. Plaatjes gekopieerd en ingeplakt. Als je dat vergelijkt met de werkstukken van nu😆
Ik trok ze over op van dat doorzichtige papier.
Alle reacties Link kopieren
Ben ik toch van de modernere generatie: ik heb mijn werkstukken gemaakt op 3,5 inch diskettes van wel 1,44 MB op Windows 3.11 pc's :P

Ik ben destijds gestart met de voorgangers MS DOS en die slappe floppy's.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
malibu82 schreef:
23-08-2019 15:35
Ben ik toch van de modernere generatie: ik heb mijn werkstukken gemaakt op 3,5 inch diskettes van wel 1,44 MB op Windows 3.11 pc's :P

Ik ben destijds gestart met de voorgangers MS DOS en die slappe floppy's.
Zelfde bouwjaar. We hadden na een tijdje zelfs een computer met windows 3.11 ofzo met een muis..wow! En die hele grote diskettes ken ik ook nog en die kleintjes waren altijd een drama op school want dan had je weer net niet genoeg ruimte, raakte het ding weer corrupt waardoor je alles kwijt was. Was blij toen de USB stick kwam... was wel ruim 50 euro ofzo voor 32MB maar hey geen gezeik meer met diskettes. Heb ooit eens een cursus Wordperfect 5.1 gedaan tijdens de vakantie omdat ik dat leuk vond. Of in Qbasic ofzo quizen maken die dan de rest dan later moest maken. Nostalgie!

Over diskettes gesproken. Bij een oude werkgever kreeg ik van een klant een keer iets aangeleverd op diskette. Klant kon niet anders aanleveren, computers hadden geen diskette station meer. Ik liep dus even naar systeembeheer en na lang zoeken vond men ergens achter in een la een inbouw diskette station. Kon nog wel even duren zeiden ze. 2 uur later had ik de bestanden in m'n mailbox, uitprinten en hehe dat dossier kon verwerkt worden. Zorgde wel voor hilariteit op de afdeling en bij systeembeheer :rofl:
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
23-08-2019 15:58

Over diskettes gesproken. Bij een oude werkgever kreeg ik van een klant een keer iets aangeleverd op diskette. Klant kon niet anders aanleveren, computers hadden geen diskette station meer. Ik liep dus even naar systeembeheer en na lang zoeken vond men ergens achter in een la een inbouw diskette station. Kon nog wel even duren zeiden ze. 2 uur later had ik de bestanden in m'n mailbox, uitprinten en hehe dat dossier kon verwerkt worden. Zorgde wel voor hilariteit op de afdeling en bij systeembeheer :rofl:

:rofl:
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
3thee schreef:
23-08-2019 11:33
Maar kón je moeder het wel?
ik heb bijvoorbeeld best tijd om een pakje te naaien, maar dan loop je wel voor gek. En de cake is waarschijnlijk niet te eten. Soms moet je gewoon blij zijn dat er winkels zijn ;-)
Mijn buurvrouw heeft ooit eens een poncho genaaid voor buurmeisje, twee oude handdoeken aan elkaar gestikt met een gat voor haar hoofd. Het arme kind. Mijn moeder kon dat juist heel goed. Ze heeft nog eens 30 smurfenmutsen genaaid voor een dansvoorstelling :proud:
Alle reacties Link kopieren
dannas schreef:
22-08-2019 20:22
Ik heb toch altijd het idee dat als dit nodig is, het kind echt een niveau te hoog zit.
Ik woon niet in NL maar in de VS. Daar kennen ze geen niveau's. En we wonen ook nog in een staat waar het onderwijs op een erbarmelijk laag niveau is met grote klassen. Niveau was echt niet te hoog. Maar kinderen ook inderdaad niet heel erg slim. Hoeft ook niet, maar ik wil wel dat ze leesbaar kunnen schrijven, basaal kunnen rekenen en enige algemene ontwikkeling hebben. Daar hadden die van mij gewoon best veel hulp bij nodig en in combi met diverse gedragsproblemen was dat niet altijd makkelijk.
Alle reacties Link kopieren
granny71 schreef:
22-08-2019 16:57
Het enige waar ik hulp bij nodig had was wiskunde.
Daar was mijn vader de aangewezen persoon voor.
Het eindigde alleen altijd in ruzie omdat we voor school de berekeningen op een bepaalde manier moesten doen (berekening moest bij de oplossing staan) en mijn vader dat steevast onzin vond en mij maar zijn manier (hts) op bleef dringen.
Haha, zo herkenbaar! Vreselijk vond ik die zondagmiddagen, altijd dat mopperen op die leraars van tegenwoordig:)
Alle reacties Link kopieren
Serengeti schreef:
22-08-2019 17:19
Ik heb nooit hulp gehad van mijn ouders. Ik heb daar nooit bij stil gestaan eerlijk gezegd. Mijn ouders waren best wel intelligente mensen, maar hebben beide niet veel opleiding gehad.
Ik hoorde het ook nooit van klasgenoten trouwens, althans ik kan me er niets meer van herinneren.
Precies dit.

Mijn ouders vroegen overigens wel eens "moet je geen huiswerk maken" oid en dan loog ik altijd dat het al af was en toen ik wat ouder was zei ik gewoon ronduit dat ik het onzinnig vond (bij de meeste vakken althans). Ik deed het liefst zo min mogelijk en had het geluk daarmee weg te komen op het VWO.
Siblings die minder goed scoorden werden wel wat beter in de gaten gehouden, het was geen desinteresse.
Mijn ouders hebben behalve overhoren of me naar de bieb brengen nooit geholpen bij huiswerk. Huiswerk maak je zelf.
Bij sommige klasgenoten droop het ervan af dat hun ouders meegeholpen hadden. Ook bij Sinterklaassurprises enzo. Vond ik maar stom.
Is to nog teruggekeerd of ligt ze met een thermoskan vol koffie te mijmeren over vroeger?
Alle reacties Link kopieren
Snowpink schreef:
22-08-2019 17:24
Hebben wij dezelfde vader? :rofl:
Nou, dan zijn we familie :-D

Mijn vader was werktuigbouwkundig ingenieur en goed in wiskunde.
Kon het goed uitleggen ook.

Maar verder werd ik weinig geholpen en daar heb ik echt niks aan overgehouden.
When in doubt, the auditor is always right!
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder hielp me altijd met geschiedenis en aardrijkskunde. Mijn geheugen wilde wat die vakken betreft niet meewerken. Die vakken konden met ook totaal niet interesseren. Dus ik was ontzettend blij toen het eindelijk tijd was om een profiel te kiezen. En ik koos hetzelfde profiel als mijn oudere broer. Handig, want af en toe had ik wel wat moeite met wiskunde en scheikunde.
Alle reacties Link kopieren
Nooit hulp gehad. Nooit behoefte aan gehad ook. Maar het meeste huiswerk maakte ik niet, dus ouders die zich daar tegenaan bemoeiden kon ik missen als kiespijn. :)

Wel heel soms met broer of zusje elkaar overhoord, of oefenpubliek gespeeld voor spreekbeurt ofzo. Maar dat was ook maar weinig, wij deden gewoon ons eigen huiswerk. Daar is het toch ook voor?
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven