Werk & Studie alle pijlers

omscholen tot verpleegkundige (via LOI)

20-10-2020 13:35 101 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar iemand die een soortgelijk traject heeft gedaan en daar wat meer over kan vertellen of iemand die zelf werkt als verpleegkundige en hoe dat dan is.

Even mijn verhaal:

Al jaren zit ik niet op mijn plek op het werk. Het werk en de collega's zijn ok, maar het past gewoon niet. Ik heb al een loopbaantraject achter de rug, en daarbij werd mijn gevoel bevestigd en versterkt, maar omdat ik toen net was bevallen van de 1e en we graag een 2e wilden heb ik besloten dit even te parkeren (want het werk is ok, dus nog vol te houden). Nu ben ik 1 jaar geleden bevallen van de 2e en het kriebelt al sinds dat ik begon met werken. Het past gewoon niet meer bij mij.
Ik heb alle informatie van het loopbaantraject erbij gepakt en nog eens doorgenomen en mijn conclusie is dat ik heel graag de zorg in wil.
Uiteindelijk lijkt het erop dat om meerdere redenen de LOI het beste bij mij past.

Wie heeft de HBO-V opleiding gedaan bij de LOI? wat vond je ervan?
Sluit de studie goed aan bij het werkveld?
Hoe was de studiedruk in combinatie met werk en gezin?
Is of was het lastig om aan een stageplek te komen? (ik heb zelf rondgebeld maar meeste ziekenhuizen willen geen student van de LOI).
Heb je nog tips over studeren aan de LOI?

Alvast heel erg bedankt!
naba90 schreef:
21-10-2020 10:08
Zeker wel! In het verpleeghuis maar ook in de wijkverpleging heb je ontzettend veel handelingen en klinisch redeneren. Een Medisch technisch handelen thuiszorg team zou helemaal perfect zijn bijvoorbeeld, doen heel veel hoogcomplexe (terminale) zorg en handelingen.
Mijn ervaring is compleet andersom, ligt misschien ook aan je omgeving? Bij ons in de wijkverpleging was echt geen f*ck te doen. Hoogcomplex? Terminale zorg? Op z'n hoogst sloot je een pomp aan. Wondzorg, antibiotica, zuurstof, verneveling, injecteren, katheteriseren, vac-pomp en dergelijke heb ik allemaal in het ziekenhuis geleerd. In het verpleeghuis nog wel veel over decubitus maar verder echt bijna niets.
Alle reacties Link kopieren
JonathanStrange schreef:
21-10-2020 10:50
Mijn ervaring is compleet andersom, ligt misschien ook aan je omgeving? Bij ons in de wijkverpleging was echt geen f*ck te doen. Hoogcomplex? Terminale zorg? Op z'n hoogst sloot je een pomp aan. Wondzorg, antibiotica, zuurstof, verneveling, injecteren, katheteriseren, vac-pomp en dergelijke heb ik allemaal in het ziekenhuis geleerd. In het verpleeghuis nog wel veel over decubitus maar verder echt bijna niets.
Ik kom al deze handelingen in de wijk tegen en ik denk dat het alleen maar meer gaat worden want mensen blijven thuis tot het echt niet langer gaat.
Alle reacties Link kopieren
promesso schreef:
20-10-2020 22:51
Had jij al ervaring in de (thuis)zorg voordat je met de opleiding begon Mevrouwn?
Nee ik kom uit een totaal ander werkveld. Heb nooit eerder in de zorg gewerkt. Van mijn 25 klasgenoten hebben er 3 zorgervaring.
Alle reacties Link kopieren
En kwam je daar direct in dienst met 0,0 ervaring?
Alle reacties Link kopieren
JonathanStrange schreef:
21-10-2020 10:50
Mijn ervaring is compleet andersom, ligt misschien ook aan je omgeving? Bij ons in de wijkverpleging was echt geen f*ck te doen. Hoogcomplex? Terminale zorg? Op z'n hoogst sloot je een pomp aan. Wondzorg, antibiotica, zuurstof, verneveling, injecteren, katheteriseren, vac-pomp en dergelijke heb ik allemaal in het ziekenhuis geleerd. In het verpleeghuis nog wel veel over decubitus maar verder echt bijna niets.
Dat ligt dan misschien inderdaad aan de organisatie? Bij ons kwam alles wat je benoemd dagelijks voor.
Alle reacties Link kopieren
De wijk wordt ook steeds complexer, ziekenhuiszorg wordt nu vaker thuis voortgezet en mensen blijven langer thuis wonen.
Alle reacties Link kopieren
JonathanStrange schreef:
21-10-2020 10:50
Mijn ervaring is compleet andersom, ligt misschien ook aan je omgeving? Bij ons in de wijkverpleging was echt geen f*ck te doen. Hoogcomplex? Terminale zorg? Op z'n hoogst sloot je een pomp aan. Wondzorg, antibiotica, zuurstof, verneveling, injecteren, katheteriseren, vac-pomp en dergelijke heb ik allemaal in het ziekenhuis geleerd. In het verpleeghuis nog wel veel over decubitus maar verder echt bijna niets.
De handelingen die je opnoemt (en nog meer) heb je wel degelijk in de thuiszorg maar het ligt eraan bij welke organisatie je werkt. Vaak worden deze handelingen enkel aangevraagd bij de twee grootste organisaties in de regio, werk je bij een kleinere organisatie dan krijg je enkel de basiszorg. Daardoor verliezen die medewerkers hun bekwaamheid bij meer technische handelingen en het gevolg is dat ze die dus afwijzen want ze hebben geen personeel die er bekwaam in is


Maar stel je werkt bij bv hww in den haag (grootste in den haag) dan heb je zeer veel stomazorg, trachea zorg, wonden, sondes, vacpomp, katheteriseren en injecteren

Enkel venapunctie en infusie is ziekenhuiswerk (picc lijnen wel bij het technisch thuiszorg team natuurlijk)
Alle reacties Link kopieren
promesso schreef:
21-10-2020 14:19
En kwam je daar direct in dienst met 0,0 ervaring?
Ja 0,0 ervaring, net als het gros van mijn klasgenoten. Ik heb lang lang geleden de HES gedaan en altijd in die sector gewerkt en nu in dienst bij de thuiszorg voor in ieder geval de duur van mijn opleiding.
Maar voor de duidelijkheid in het begin loop je nog niet zelfstandig routes. Dat doe je pas na 3 maanden. Eerst word je ingewerkt.
mevrouwn wijzigde dit bericht op 21-10-2020 16:27
7.08% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op dit moment bezig met hbo-v in deeltijd. Een aantal van mijn medestudenten hebben na hun eerste stage in de wijk (1e jaar, dus na 10 weken school en 10 weken stage) meteen een duaal contact aangeboden gekregen en krijgen betaald volgens schaal 35 van cao vvt. Ik denk dat er op dit moment best meer organisaties zijn die je al aan willen nemen voordat je start, als je maar buiten het ziekenhuis zoekt.. Wat maakt dat je alleen ziekenhuizen hebt gebeld?
Alle reacties Link kopieren
MRLM schreef:
21-10-2020 16:25
Ik ben op dit moment bezig met hbo-v in deeltijd. Een aantal van mijn medestudenten hebben na hun eerste stage in de wijk (1e jaar, dus na 10 weken school en 10 weken stage) meteen een duaal contact aangeboden gekregen en krijgen betaald volgens schaal 35 van cao vvt. Ik denk dat er op dit moment best meer organisaties zijn die je al aan willen nemen voordat je start, als je maar buiten het ziekenhuis zoekt.. Wat maakt dat je alleen ziekenhuizen hebt gebeld?
Ik kom helaas alleen maar vacatures tegen (ook buiten het zhs) waar ze minimaal MBO3/4 Verzorgende vragen en ik heb geen relevante vooropleiding.

Leuk dat je deeltijd doet! Hoe bevalt het je? In welk jaar zit je?
Alle reacties Link kopieren
deenje schreef:
20-10-2020 13:41
In de meeste ziekenhuizen maakt het qua werk weinig uit of je mbo v hebt gedaan en of je hbo v hebt gedaan.
En vaak duurt de hbo v 4 jaar. Maar de mbo v Verkort duurt vaak 2 jaar. En stel dat je dan alsnog de hbo v wil doen, is het vaak verkort mogelijk in nog eens 2 jaar. Dus in totaal ook 4 jaar. Maar wel met een diploma “extra” en met de optie om tussendoor een aantal jaren te werken.
En ziekenhuizen hebben liever iemand die in een ziekenhuis de opleiding heeft gedaan. Want dan zijn ze na de opleiding gelijk inzetbaar, zonder lange inwerk werkperiode.
Niet mee eens. Mijn ervaring is dat ze enkel nog HBO-opgeleide verpleegkundigen aannemen, ook als dat zonder werkervaring is.
Alle reacties Link kopieren
promesso schreef:
21-10-2020 17:37
Ik kom helaas alleen maar vacatures tegen (ook buiten het zhs) waar ze minimaal MBO3/4 Verzorgende vragen en ik heb geen relevante vooropleiding.

Leuk dat je deeltijd doet! Hoe bevalt het je? In welk jaar zit je?
Ik zou gewoon eens een grote thuiszorg instelling proberen, en dan niet alleen nav vacature, maar actief benaderen! In omgeving Leiden bijvoorbeeld dit: https://activite.easycruit.com/vacancy/ ... 873?iso=nl

Zit nu in het vierde jaar, laatste stage nu bezig en daarna afstuderen. Vind het heel leuk, maar ben blij dat het bijna klaar is, want in combinatie met een gezin is het wel pittig.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik had laatst ook een gesprek bij een ouderen-organisatie, dat was een beetje hetzelfde. Maar dan werk je wel gedurende vier jaar in een verpleeghuis en ze willen natuurlijk dat je daarna daar ook blijft werken. En dat wil ik niet.

Zal zeker pittig zijn... ik heb drie kinderen. Hoeveel uren per week ben je met je studie bezig?
Alle reacties Link kopieren
promesso schreef:
21-10-2020 20:57
Ja ik had laatst ook een gesprek bij een ouderen-organisatie, dat was een beetje hetzelfde. Maar dan werk je wel gedurende vier jaar in een verpleeghuis en ze willen natuurlijk dat je daarna daar ook blijft werken. En dat wil ik niet.

Zal zeker pittig zijn... ik heb drie kinderen. Hoeveel uren per week ben je met je studie bezig?
Ouderen zijn juist zo leuk! En de wijk heel afwisselend, met aan het eind van je opleiding of als je klaar bent veel verantwoordelijkheid.

Ik kan er niet echt een aantal uur aan vast hangen, richting deadlines of toetsen heel veel tijd, tijdens rustige (school) weken alleen de dag onderwijs en ongeveer een dag voorbereiding. Maar dat is natuurlijk ook heel erg afhankelijk van hoe makkelijk je leert /studeert.
absor schreef:
21-10-2020 16:09
De handelingen die je opnoemt (en nog meer) heb je wel degelijk in de thuiszorg maar het ligt eraan bij welke organisatie je werkt. Vaak worden deze handelingen enkel aangevraagd bij de twee grootste organisaties in de regio, werk je bij een kleinere organisatie dan krijg je enkel de basiszorg. Daardoor verliezen die medewerkers hun bekwaamheid bij meer technische handelingen en het gevolg is dat ze die dus afwijzen want ze hebben geen personeel die er bekwaam in is


Maar stel je werkt bij bv hww in den haag (grootste in den haag) dan heb je zeer veel stomazorg, trachea zorg, wonden, sondes, vacpomp, katheteriseren en injecteren

Enkel venapunctie en infusie is ziekenhuiswerk (picc lijnen wel bij het technisch thuiszorg team natuurlijk)
Oh goed om te weten, zo leer ik nog eens wat! Ik ben niet geschikt voor thuiszorg, ligt mijn hart niet, maar mocht ik ooit nog eens van gedachten veranderen...! Ik werkte in een middelgrote stad in centraal NL bij Buurtzorg en ik vond het maar amateuristische bende, met weinig verantwoordelijkheden, echt veel pillen delen, kousen, soms een bloeddrukje of een zwachtel aanbrengen. Maar dan heeft dat dus met bovenstaande te maken en dat is altijd goed om als vergelijking te hebben.
Alle reacties Link kopieren
promesso schreef:
21-10-2020 20:57
Ja ik had laatst ook een gesprek bij een ouderen-organisatie, dat was een beetje hetzelfde. Maar dan werk je wel gedurende vier jaar in een verpleeghuis en ze willen natuurlijk dat je daarna daar ook blijft werken. En dat wil ik niet.

Zal zeker pittig zijn... ik heb drie kinderen. Hoeveel uren per week ben je met je studie bezig?
Niemand kan jou natuurlijk verplichten om 4 jaar daar te werken en daarna te blijven. Zeker in de randstad is er zoveel tekort dat ze daar graag je studieschuld overnemen die je hebt als je eerder weggaat.
Bij ons staat er 12 uur voor studiebelasting, maar ik haal dat niet. Eerder minder.
Alle reacties Link kopieren
Pien252 schreef:
21-10-2020 20:02
Niet mee eens. Mijn ervaring is dat ze enkel nog HBO-opgeleide verpleegkundigen aannemen, ook als dat zonder werkervaring is.
Apart. Ik werk ik een algemeen zkhs. Jij misschien in een universitaire? Ik heb zelf na de a-opleiding nog hbo v gedaan. Dus ik zie er de meerwaarde zeer zeker van. Maar zeker op verpleegafdelingen wordt er weinig onderscheid in gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
20-10-2020 13:43
Volgens mij is het klassikaal. Voor de zorg geldt niet dat je instellingsgeld moet betalen.
Dit klopt niet. Als je al een diploma in de zorg of het onderwijs hebt, moet je wél instellingscollegegeld betalen. Misschien handig als je geen desinformatie verspreidt...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een jaar geleden georiënteerd op HBO-V en ik doe nu een opleiding verzorgende-Ig.

Waarom?
Hier in de regio is er een samenwerkingsverband met een aantal instellingen die zij-instromers willen opleiden in 2 jaar. Ze krijgen subsidie en daarom krijg ik salaris volgens schaal 35. Ook krijg ik een vergelijkbaar salaris als op mijn laatste salarisstrook.

Ik ben dus leerling verzorgende-ig en ik verdien 2800 bruto bij 36 uur excl ort. Ik heb een contact van 24 uur per week waarvan 4 betaalde uren voor school. Netto krijg ik tussen de 1700 en 2000 per maand. Best aardig voor een leerling. :-D

Ondertussen werk ik in een verpleeghuis en leer ik een hoop over probleemgedrag en ziektebeelden. Ik doe ervaring op met transfers en verpleegkundige handelingen. De leerstof is makkelijk voor mij en dat combineert prima met kinderen van 2 en 4.

Wanneer dit klaar is, wil ik aansluitend hbo-v doen. (Ik heb al een hbo diploma)

Er zijn meer wegen naar Rome.
Alle reacties Link kopieren
dansenindewind schreef:
23-10-2020 07:15
Ik heb een jaar geleden georiënteerd op HBO-V en ik doe nu een opleiding verzorgende-Ig.

Waarom?
Hier in de regio is er een samenwerkingsverband met een aantal instellingen die zij-instromers willen opleiden in 2 jaar. Ze krijgen subsidie en daarom krijg ik salaris volgens schaal 35. Ook krijg ik een vergelijkbaar salaris als op mijn laatste salarisstrook.

Ik ben dus leerling verzorgende-ig en ik verdien 2800 bruto bij 36 uur excl ort. Ik heb een contact van 24 uur per week waarvan 4 betaalde uren voor school. Netto krijg ik tussen de 1700 en 2000 per maand. Best aardig voor een leerling. :-D

Ondertussen werk ik in een verpleeghuis en leer ik een hoop over probleemgedrag en ziektebeelden. Ik doe ervaring op met transfers en verpleegkundige handelingen. De leerstof is makkelijk voor mij en dat combineert prima met kinderen van 2 en 4.

Wanneer dit klaar is, wil ik aansluitend hbo-v doen. (Ik heb al een hbo diploma)

Er zijn meer wegen naar Rome.
Zo dat klinkt als een mooie regeling! Welke regio is dat?
Alle reacties Link kopieren
dansenindewind schreef:
23-10-2020 07:15
Ik heb een jaar geleden georiënteerd op HBO-V en ik doe nu een opleiding verzorgende-Ig.

Waarom?
Hier in de regio is er een samenwerkingsverband met een aantal instellingen die zij-instromers willen opleiden in 2 jaar. Ze krijgen subsidie en daarom krijg ik salaris volgens schaal 35. Ook krijg ik een vergelijkbaar salaris als op mijn laatste salarisstrook.

Ik ben dus leerling verzorgende-ig en ik verdien 2800 bruto bij 36 uur excl ort. Ik heb een contact van 24 uur per week waarvan 4 betaalde uren voor school. Netto krijg ik tussen de 1700 en 2000 per maand. Best aardig voor een leerling. :-D

Ondertussen werk ik in een verpleeghuis en leer ik een hoop over probleemgedrag en ziektebeelden. Ik doe ervaring op met transfers en verpleegkundige handelingen. De leerstof is makkelijk voor mij en dat combineert prima met kinderen van 2 en 4.

Wanneer dit klaar is, wil ik aansluitend hbo-v doen. (Ik heb al een hbo diploma)

Er zijn meer wegen naar Rome.
Zo dat klinkt als een mooie regeling! Welke regio is dat?
Alle reacties Link kopieren
promesso schreef:
23-10-2020 07:26
Zo dat klinkt als een mooie regeling! Welke regio is dat?
Gelderland
https://werkeninzorgenwelzijn.nl/nl/vac ... 3-niveau-0
Alle reacties Link kopieren
Ziet er goed uit zeg! Ik woon in het midden van het land, kan hier helaas niks vinden.
Alle reacties Link kopieren
promesso schreef:
23-10-2020 12:26
Ziet er goed uit zeg! Ik woon in het midden van het land, kan hier helaas niks vinden.
Misschien kun je ze bellen? Wie weet weten ze of er iets speelt in jouw regio.
Probeer je niet alleen te focussen op het ziekenhuis.
De opleiding HBO-V wordt ook in deeltijd gegeven, dus daar kan je je in verdiepen.
Tevens kan je kijken of je een opleidingsplaats kunt krijgen, dus als leerling, maar dat is vaak wel lastiger als je helemaal nog geen opleiding hebt gehad.

Overigens zei hier iemand dat een afgestudeerde HBO-V'er net zo ver is als een MBO4 eerste jaars student, waar haal je dat dan vandaan?
Dat vind ik echt een rare vergelijking. Als HBO-V doe je net zo goed praktijkervaring op. Ja, je hebt minder vlieguren gemaakt, maar voelt wel heel gek om dit te vergelijken met een eerstejaars student van de MBO opleiding.

Tot slot TO, kijk om je heen, er is echt meer dan een ziekenhuis of GGZ.
De verpleeghuizen en wijkzorg hebben veel tekorten, en daar gaat de zorg steeds meer naar verschuiven. Revalidatiezorg eventueel ook nog een optie.
Daar kom je gewoon veel sneller aan een plek dan in het ziekenhuis.
En een situatie zonder complex verpleegtechnische zorg, kan nog steeds complex zijn. Ja je zult waarschijnlijk minder verpleegtechnische vaardigheden uitvoeren in de wijkzorg in verhouding, maar ook daar vind je veel palliatieve zorg en uitdagingen op een ander vlak, en nog veel meer de noodzaak om met andere disciplines samen te werken, die niet op komen draven na 1 intern telefoontje.

Kortom; er is zoveel in de zorg te ontdekken! En LOI is gewoon een no-go ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven