Werk & Studie alle pijlers

Onder niveau functioneren

19-05-2020 13:09 54 berichten
Ik heb een baan op WO-niveau, maar de taken die ik uitvoer zijn zeker niet op dat niveau. Ik vind dat niet erg, ik kan en wil gewoon niet anders. Maar directeur vindt me niet goed genoeg, wat ik ook begrijp. Ik voel me daar ook heel schuldig over. Direct leidinggevende is overigens heel tevreden over me. Ik ben al wat ouder, heb nu heel specifiek werk wat ik op zich leuk vind en een nieuwe opleiding zie ik echt niet zitten.

Ik voel me altijd zo alleen en anders hierin, zijn er mensen die dit herkennen? Hoe gaan jullie ermee om?
anoniem_637004a1eb371 wijzigde dit bericht op 21-05-2020 13:32
16.01% gewijzigd
Het is niet gebruikelijk dat een directeur zich bemoeit met het functioneren van een medewerker. Dat alleen al zou aanleiding moeten zijn om deze uitspraak buitengewoon serieus te nemen. Je moet iets gaan veranderen TO. In deze onzekere tijden wil je niet negatief opvallen.
dianaf schreef:
19-05-2020 15:10
Eens. De andere collega's willen graag de moeilijker/ambiteuze taken doen, als die anderen dan gemotiveerd die andere taken doet en TO hetgeen dat overblijft. Maakt dát dan heel erg uit?

Wel vind ik dat TO moet overleggen met haar LG over opmerking van de directeur. Wie weet staat haar LG er niet zo in en is juist blij dat TO die taken op pakt. Dan is het wel prettig dat diegene weet wat de directeur vindt.
Bij de meeste werkgevers is het nou eenmaal zo dat je initiatief moet tonen en je aan moet bieden om bepaalde projecten op te pakken. Ik ben van nature totaal niet ambitieus, maar bij het type werkgever waar ik werk kun je niet achterover leunen. Dus ja, ik trek soms ook klussen naar me toe om mijn goede wil te tonen. En dat doe ik lang niet altijd voor de lol of omdat ik zo gedreven ben. Dus nee, het maakt op zich niet uit, maar bij veel werkgevers komt je positie op den duur in het gedrang als je dat niet doet.
Liebeskind² schreef:
19-05-2020 13:59
Waarom? De taken die to doet moeten toch ook gewoon uitgevoerd?
Ieder zijn of haar deel.

Mijn eigen ervaring.

Ik voerde vaak de wat eenvoudiger klussen uit. Netjes en tijdig, tot tevredenheid van onze klanten.
Collega's van me zeiden standaard, bij elke eenvoudige klus: "Daar heb ik geen tijd voor."
Zij wilden zoveel mogelijk verschillende klussen op hun cv.
Nou, oké dan.

Was ik vier weken op vakantie geweest.
Kwam terug.
Geen enkele eenvoudige klus uitgevoerd.
Collega (CV-builder) zei: "Het ministerie moet mij een uitdagend en afwisselend takenpakket geven. Ik ga geen stomme klusjes doen. Klus A, B en C heb ik vorig jaar al een keer gedaan, dus die ervaring heb ik al binnen."
Intussen waren er al klanten aan het escaleren dat hun verzoeken niet waren opgepakt.
Herrieherrie, maar collega's kwamen er mee weg en werden ook nog geprezen dat ze zichzelf zo goed konden neerzetten.

Mijn LG gaf me tijdens beoordelingsgesprek een veeg uit de pan: "Jij moet net zo ambitieus zijn als je collega's."
Ik: "Niemand anders wil klussen A, B en C uitvoeren voor de klant. Wie moet die klussen dan doen?"
LG: "Ach, die klussen gebeuren wel."
Ik: "WIE doet ze dan?"
LG: "Die klussen worden wel gedaan. En anders moet je gewoon vaker nee zeggen tegen de klant."
WTF? Nee zeggen tegen een klant die iets vraagt uit het dienstenpakket (waar de handtekening van de directeur onder staat).

Ik heb wel mijn les geleerd.
Gezamenlijke verantwoordelijkheid = niemands verantwoordelijkheid
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het juist andersom... Ik doe ook werk onder mijn niveau maar elke keer als ik mij juist boven het niveau uitsteek wordt ik teruggefloten door collega's in hogere functies omdat ze bang zijn dat leidinggevende ziet dat ze eigenlijk al jaren ondermaats presteren en zeker niet boven mijn niveau horen te werken. Die collega's gaan voorlopig niet weg en houden zelf alles veilig. Ik kom helaas niet zo snel boven mijn niveau te werken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven