Werk & Studie alle pijlers

Onderwijs en schoolteam

29-04-2021 19:35 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal, ik ben een carrièreswitcher van 40+, bezig met een overstap naar het voortgezet onderwijs. Tijdens mijn stages loop ik er steeds tegenaan dat het schoolteam een soort ‘gevestigde orde’ lijkt te zijn waar je maar moeilijk tussenkomt. Vaak ben ik de zoveelste nieuwe in het team, en soms is het gewoon net of ik er niet ben, zo voelt het. Ik ben zelf redelijk zelfstandig en ik pik dingen snel op, maar ik merk dat er gewoon weinig tot niks vanuit collega’s komt. Is het toeval dat ik hier al een aantal keren tegenaan gelopen ben, of ben ik te kritisch? Ik weet dat er veel verloop is geweest in de afgelopen jaren, dus teams bestaan mi vaak uit twee kampen: docenten die er al jarenlang werken en relatief nieuwe mensen. Ik heb nu een vast contract aangeboden gekregen, maar ik twijfel. Wat is wijsheid? Verder zoeken tot er een team is waar ik me helemaal thuis voel, of accepteren dat dit nou eenmaal is hoe het is? Wat is jullie ervaring met het verschil tussen verschillende scholen?
Ik zou zeker verder zoeken. Zelf ben ik ook docent, dit probleem speelt op onze middelbare school overigens niet zo. Maar los van je beroep, als je je niet op je gemak voelt in het team, lijkt mij dat echt een heel negatieve invloed hebben op hoe je je werk ervaart. Ik weet niet welk vak je geeft, maar voor veel vakken zijn er meer dan voldoende vacatures te vinden. Je moet er wel iedere dag naartoe en als dit plezier wegneemt, gaat het denk ik geen leuke invloed hebben op je leven.
Alle reacties Link kopieren