Werk & Studie alle pijlers

Onderwijs en schoolteam

29-04-2021 19:35 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal, ik ben een carrièreswitcher van 40+, bezig met een overstap naar het voortgezet onderwijs. Tijdens mijn stages loop ik er steeds tegenaan dat het schoolteam een soort ‘gevestigde orde’ lijkt te zijn waar je maar moeilijk tussenkomt. Vaak ben ik de zoveelste nieuwe in het team, en soms is het gewoon net of ik er niet ben, zo voelt het. Ik ben zelf redelijk zelfstandig en ik pik dingen snel op, maar ik merk dat er gewoon weinig tot niks vanuit collega’s komt. Is het toeval dat ik hier al een aantal keren tegenaan gelopen ben, of ben ik te kritisch? Ik weet dat er veel verloop is geweest in de afgelopen jaren, dus teams bestaan mi vaak uit twee kampen: docenten die er al jarenlang werken en relatief nieuwe mensen. Ik heb nu een vast contract aangeboden gekregen, maar ik twijfel. Wat is wijsheid? Verder zoeken tot er een team is waar ik me helemaal thuis voel, of accepteren dat dit nou eenmaal is hoe het is? Wat is jullie ervaring met het verschil tussen verschillende scholen?
Ik zou zeker verder zoeken. Zelf ben ik ook docent, dit probleem speelt op onze middelbare school overigens niet zo. Maar los van je beroep, als je je niet op je gemak voelt in het team, lijkt mij dat echt een heel negatieve invloed hebben op hoe je je werk ervaart. Ik weet niet welk vak je geeft, maar voor veel vakken zijn er meer dan voldoende vacatures te vinden. Je moet er wel iedere dag naartoe en als dit plezier wegneemt, gaat het denk ik geen leuke invloed hebben op je leven.
Alle reacties Link kopieren
Hoe lang werk je nu in het team waar je een contract aangeboden hebt gekregen? Hoewel het natuurlijk altijd fijn is als je je meteen als onderdeel van het team gezien wordt, kan ik me ook wel voorstellen dat dat voor een stagiaire anders is (ook al ben je niet piepjong). Daarnaast is het nu door corona misschien ook wel anders op school? Er moet afstand gehouden worden, minder mensen in lerarenkamer? Werk zelf niet in het onderwijs, maar zou me voor kunnen stellen dat er dan ook minder ruimte is voor nieuwelingen ( letterlijk en figuurlijk...) Hoe groot is de kans dat je voor komend schooljaar nog iets anders vindt, waarbij je al weet of je helemaal thuisvoelt? Je kan natuurlijk altijd nu nog solliciteren en rondkijken. Maar afhankelijk van hoe erg je het nu vindt om erheen te gaan kun je ook de baan aannemen, zien of het verandert als je er langer bent en anders volgend jaar weer op tijd beginnen met zoeken en solliciteren.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk nu in het po en ik ervaar ook enorme verschillen tussen scholen. Ben ook op meerdere scholen geweest waar wat jij beschrijft voorkomt (oude garde/ nieuwkomers). En ook waar stagiaires en invallers niet als onderdeel van het team gezien worden, ook al zijn het dertigers met veel werkervaring in een andere sector. Heel jammer, want m.i. kun je juist van mensen die net van de opleiding komen veel nieuwe dingen leren.
Ik heb nu een lijstje met scholen waar ik niet wil werken en vaak zijn dat ook scholen waar ze enorme moeite hebben om de formatie rond te krijgen. Dat is vaak al een rode vlag.

Toch zijn er ook scholen waar men wel open staat voor nieuwkomers en frisse ideeën. Dus als het niet goed voelt en je kunt het je permitteren, zou ik nog even verder zoeken. Juist als invaller kun je goed ontdekken wat bij je past en wat niet.
Alle reacties Link kopieren
Wat jij beschrijft is ook mijn ervaring in het onderwijs (mbo). Ik ben 35+ en ik voel me nog steeds niet serieus genomen door veel van mijn ouders (60+ collega's) omdat ik me niet aan de 'regels' houdt die er al jaren lijken te zijn en als 'jonkie' wordt gezien.
Het liefste hebben ze gewoon dat ik de lessen geef die zij niet willen geven, vooral luister naar hoe zij willen dat ik het doe.
Ik merk dat ik nu vooral mijn eigen ding aan het doen ben en ook werkzaamheden buiten de afdeling zoek. Twijfel of ik wil blijven, heb dan overigens niet het plan om een andere school te zoeken maar gewoon terug naar het bedrijfsleven te gaan.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Alle reacties Link kopieren
Mensen met weerstanden kom je overal tegen. Je kan je er ook minder van aantrekken. Om je heen kijken kan ook met een vast contract. Ik zou je sowieso focussen op je eigen ontwikkeling en niet op die van je collega's.

Dingen hebben ook hun reden, na reorganisatie nummer 3 en constant veranderende onderwijsmethoden raken mensen soms ook een beetje afgestompt.
viva-amber wijzigde dit bericht op 30-04-2021 13:28
24.91% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Mijn huidige school is zo groot dat je altijd wel ergens aansluiting bij kan vinden. Verder kom ik het niet zo vaak tegen dat ik niet kan samenwerken. In de eigen secties zitten wel uitgesproken types maar ik ‘neem zelf ook mijn ruimte in’ zeg maar :biggrin:

Qua interesse/visies: er zijn altijd wel werkgroepen waarin ik mijn ei kwijt kan (of richt er eentje op bij gebrek aan). En dat zijn ook de plekken waar je je collega’s wat beter leert kennen als je nieuw in een team bent.

In mijn ervaring nemen sectiegenoten je een beetje bij de hand als je een vast contract hebt. Niet dat mensen met een tijdelijk contract worden genegeerd maar echt verdiepen doe je niet meer als je ieder schooljaar 40 man moet uitzwaaien en weer van veertig nieuwe mensen de namen moet leren.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Ik werk in het mbo met een team van 60+ mensen. Doordat we met veel zijn, duurt het wel even voor je je plekje gevonden hebt. De lessen die je geeft, taken die je oppakt...

Maar... we zijn wel heel verwelkomend naar nieuwe collega's. Ik hoor dit terug van nieuwe collega's en ervaar dit zelf ook. We werken met een maatje en je kunt iedereen vragen stellen. Door de drukte moet dit initiatief wel van jezelf komen, maar mensen zijn heel bereidwillig je te helpen. Ik hoor van nieuwe collega's dat ze ons team ervaren als een warm bad.

Wij hebben ook wel verloop en per schooljaar soms 10 a 15 nieuwe collega's. Dat is soms even wennen en ik moet zeggen dat het voor mij wel even kan duren voordat ik iedereen leer kennen. Vooral als veel mensen tegelijk starten. Maar omdat we met maatjes werken en kernteams leren de nieuwe collega's wel snel een deel van het team kennen.

Een scheiding tussen nieuw en lang in dienst herken ik gelukkig niet. En de rotklusjes worden zeker niet aan nieuwe collega's gegeven. Teambuilding is bij ons ook echt een belangrijk speerpunt en er wordt veel tijd en aandacht aan besteed.

Dus...ja het is herkenbaar omdat ik dit vaker hoor. Maar nee het is niet normaal. Ik weet niet hoe lang je er al werkt. Maar als je je er na 2 jaar nog niet lekker voelt, is het tijd om verder te kijken. Een vast contract zou ik gewoon aanpakken. Dat betekent niet dat je niet verder kunt kijken.
Alle reacties Link kopieren
Let op dat verloop, de ene school heeft dat wel en de andere niet, en dat is dus met een reden. Daarnaast is het wel zo dat je je eerste 2 jaar door moet, zelf veel vragen moet stellen, je wordt niet bij het handje genomen. Maar als je je vragen stelt, word je altijd geholpen.
Die eerste 1 of 2 jaar heeft te maken met het kunnen opbranden, ben je een blijvertje of niet?
Alle reacties Link kopieren
Bloem1970 schreef:
30-04-2021 19:56
Let op dat verloop, de ene school heeft dat wel en de andere niet, en dat is dus met een reden. Daarnaast is het wel zo dat je je eerste 2 jaar door moet, zelf veel vragen moet stellen, je wordt niet bij het handje genomen. Maar als je je vragen stelt, word je altijd geholpen.
Die eerste 1 of 2 jaar heeft te maken met het kunnen opbranden, ben je een blijvertje of niet?
De enige reden die ik daarvoor heb kunnen ontdekken in de afgelopen twee decennia: is het een stedelijk gelegen school (veel verloop want meer keuze in werkplekken) of een dorpsschooltje (weinig verloop want je verhuist niet zo 1, 2, 3 de hele familie 50 km verderop voor een nieuwe baan bij de dichtstbijzijnde andere middelbare school waar jouw vak op het curriculum staat)
Nee heb je, ja kun je krijgen
Een vast contract betekend niet dat je er tot je pensioen moet werken.
Ik had altijd in het beroepsonderwijs gewerkt en kwam toen op een middelbare school terecht. Daar had ik dezelfde ervaring. De collega waarmee ik de sollicitatiegesprekken had gehad en die me nauwelijks aankeek toen ik eenmaal begon met werken. Mensen die allemaal in hun eigen groepje zaten en geen enkele moeite deden om mij ergens bij te betrekken. Heel vervelend. Echt van die kliekjes. Ik wilde toen sowieso al het onderwijs uit en heb dat na korte tijd daar ook daadwerkelijk gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties! Ik ben me er zeker van bewust dat ik ‘de zoveelste’ ben, en dat snap ik ook helemaal. Het feit dat ik in Corona tijd binnen kwam helpt dan natuurlijk ook niet mee. Ik kom er niet echt achter waarom er zoveel verloop is. We zitten hier in een krimp regio (Groningen), dat zal er vast iets mee te maken hebben. Ik ben echt wel blij dat ze me hier een kans geven ondanks dat ik mijn diploma nog niet heb, anderzijds had ik het ook prettig gevonden niet alles zelf uit te hoeven zoeken. Als ik dan hoor dat sommigen echt een maatje hebben die ze inwerk en welkom heet... wat lekker!!
Alle reacties Link kopieren
Growingpains schreef:
30-04-2021 21:07
Bedankt voor jullie reacties! Ik ben me er zeker van bewust dat ik ‘de zoveelste’ ben, en dat snap ik ook helemaal. Het feit dat ik in Corona tijd binnen kwam helpt dan natuurlijk ook niet mee. Ik kom er niet echt achter waarom er zoveel verloop is. We zitten hier in een krimp regio (Groningen), dat zal er vast iets mee te maken hebben. Ik ben echt wel blij dat ze me hier een kans geven ondanks dat ik mijn diploma nog niet heb, anderzijds had ik het ook prettig gevonden niet alles zelf uit te hoeven zoeken. Als ik dan hoor dat sommigen echt een maatje hebben die ze inwerk en welkom heet... wat lekker!!
Heeft de school dan helemaal geen vorm van begeleiding voor nieuwe docenten?
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het nog niet gemerkt!
Alle reacties Link kopieren
Growingpains schreef:
30-04-2021 21:10
Ik heb het nog niet gemerkt!
Ik zou gewoon dat vast contract tekenen en lekker blijven rondkijken. Het solliciteert echt een stuk fijner als je al ergens een vast contract hebt dan dat je met een hele waslijst aan tijdelijke contracten aan komt zetten.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Het is wel een herkenbaar verhaal van t onderwijs. Ik zou het vaste contract wel accepteren.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben teamleider in het VO. Mijn team bestaat uit 18 collega's, nieuw-oud, jong-ouder. Nieuwe collega's worden meegenomen, ik zet ze in als co-mentor van een ervaren mentor. Er is nieuwe docentenbegeleiding, een training voor nieuwe docenten, en ze weten dat ze of bij mij of bij hun sectievoorzitter terecht kunnen als er wat is. Nu in de online periode was het moeilijk om ertussen te komen, grote teamvergaderingen zijn nog online. Soms merk ik dat nieuwelingen niet durven hun mening te geven, dat stimuleer ik juist want dat brengt ook vernieuwingen met zich mee. Dus voor mij eigenlijk niet herkenbaar.
Alle reacties Link kopieren
juf_deetje schreef:
06-05-2021 13:30
Ik ben teamleider in het VO. Mijn team bestaat uit 18 collega's, nieuw-oud, jong-ouder. Nieuwe collega's worden meegenomen, ik zet ze in als co-mentor van een ervaren mentor. Er is nieuwe docentenbegeleiding, een training voor nieuwe docenten, en ze weten dat ze of bij mij of bij hun sectievoorzitter terecht kunnen als er wat is. Nu in de online periode was het moeilijk om ertussen te komen, grote teamvergaderingen zijn nog online. Soms merk ik dat nieuwelingen niet durven hun mening te geven, dat stimuleer ik juist want dat brengt ook vernieuwingen met zich mee. Dus voor mij eigenlijk niet herkenbaar.
Het moet ook maar net klikken met de toegewezen ‘duo’, begeleider, enz. Ik denk dat TO meer bedoelt van ‘beetje gezelligheid’, los van het professionele gedeelte. Dat iemand zegt ‘Hey TO, zie jij het zitten om in projectgroep X deel te nemen? Lijkt mij echt iets voor jou’. Dat mensen weten wat jou interesseert en je er spontaan bij betrekken.

Ik heb iig nog nooit meegemaakt dat mensen gewoon genegeerd werden of enkel ‘ja/nee’ antwoorden kregen. Maar dat echte teamgevoel verschilt wel enorm van school tot school. In mijn ervaring.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Ja beide eigenlijk, ik weet dat ik vragen kan stellen en waar ik dat kan doen, maar iemand die eens vraagt of het lukt, of dat ik nog iets nodig heb zou ook fijn geweest zijn. Met name nu in Corona tijd, alles online en/of hybride naast dat het lesgeven nog nieuw is maakt het sowieso al pittig. Ik ga er komend schooljaar gewoon voor met een schone lei en als het dan niet anders gaat voelen ga ik daarna verder kijken.
Alle reacties Link kopieren
Growingpains schreef:
06-05-2021 17:39
Ja beide eigenlijk, ik weet dat ik vragen kan stellen en waar ik dat kan doen, maar iemand die eens vraagt of het lukt, of dat ik nog iets nodig heb zou ook fijn geweest zijn. Met name nu in Corona tijd, alles online en/of hybride naast dat het lesgeven nog nieuw is maakt het sowieso al pittig. Ik ga er komend schooljaar gewoon voor met een schone lei en als het dan niet anders gaat voelen ga ik daarna verder kijken.
Lijkt mij de beste insteek. En dat corona gedoe is zeker niet in jouw voordeel geweest qua bekend raken met collega’s. Weet niet of jullie dat doen maar misschien eens voorstellen om een meet met de sectie te houden? Nu is er toch van alles te bespreken zoals urenverdeling e.d.
Nee heb je, ja kun je krijgen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven