Werk & Studie alle pijlers

Onderwijs sollicitatiefrustaties

07-09-2019 10:16 126 berichten
Hallo allemaal,

Ik heb even een nieuwe nick aangemaakt ivm herkenning.
Ik ben op dit moment heel gefrustreerd, verdrietig, zeg maar gerust ongelukkig.

Ik heb 6 jaar geleden mijn pedagogiek diploma (hbo) behaald. Ik heb kort gewerkt ivm met ziekte en zwangerschap. Vorig jaar heb ik nog een korte lerarenopleiding (kopopleiding) afgemaakt zodat ik ook les kan geven.

Ik woon in Heerlen en ik wil graag het onderwijs in maar ik kan gewoon geen vacatures vinden! In eerste instantie zocht ik specifiek zodat ik ook de kinderen kon wegbrengen en eventueel ophalen maar daar ben ik ook van terug gekomen!

Ik wil gewoon werken! Ik heb het idee alsof ik de boot heb gemist en het helemaal niet meer gaat lukken! Onderwijs zou toch juist easy moeten zijn ivm met het tekort maar de combi pedagogiek met bevoegdheid wordt nergens gevraagd lijkt het.

Ik vind het niet erg om te reizen zolang het maar niet 100 km enkele reis ofzo is.
Ik denk dat ik even van mezelf wilde afschrijven want mijn omgeving wordt ook gek van mij omdat ik hier zo intensief mee bezig ben. Elke dag vacatures checken, tegen iedereen zeggen dat ik werk zoek, somber voelen.

Heeft er iemand hier eventueel tips? Zoals ik al zei vind ik reizen niet erg.
Het VO en MBO hebben mijn voorkeur natuurlijk.
enniee schreef:
08-09-2019 11:10
[...] Wat betreft opleiding: bij een persoonlijk informatiegesprek op een hogeschool is hem verteld dat hij met zijn achtergrond zoveel vrijstellingen zou krijgen dat hij via de zijinstroomregeling zijn lesbevoegdheid tweedegraads natuurkunde wel in een jaar zou kunnen halen. Toen dit concreter werd en hij er nadat hij aangenomen was op het MBO verder naar informeerde (bij dezelfde persoon) bleek hier niks van te kloppen en moest hij op minstens 2,5 jaar rekenen, waardoor hij niet binnen de zijinstroomregeling kon vallen (dat moet binnen 2 jaar). Ook moesten de vrijstellingen (na aanvang van de opleiding!) worden voorgelegd aan een commissie en was het nog maar de vraag of hij die kreeg. Informatie over opleidingen wordt dus soms veel rooskleuriger geschetst om mensen binnen te halen. Kan me dus helemaal voorstellen dat het jou ook anders is voorgesteld dan het nu in de praktijk blijkt te zijn.

[...]

Zijn ervaring is dat het best lastig is om helder te krijgen wat nou de kortste goede weg is naar bevoegd voor de klas staan. Er zijn verschillende regelingen, opleidingen geven niet de meest heldere informatie, scholen weten het vaak ook niet. Om je binnen te halen wordt van alles toegezegd wat dan niet nagekomen wordt.
Precies, dat zei ik eerder ook al, opleidingen zijn een bedrijf die de studentenaantallen op peil moeten houden, dus uiteindelijk is het toch een wervend praatje en zul je zo goed zo kwaad als dat kan ook zelf research moeten doen naar de arbeidsmarkt in je vakgebied. En dan nog kan het traject anders verlopen dan verwacht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven