Werk & Studie alle pijlers

Ontzet en gewoon zo beduusd!

28-12-2009 20:47 117 berichten
Alle reacties Link kopieren
De deur gaat open en daar sta je dan voor mijn neus. Onze blikken kruisen elkaar en ik heet je hartelijk welkom. Je begint je verhaal dat je al bij ons ingeschreven staat en dat je op zoek bent naar werk. Helaas kan ik je niet helpen daarin op dit moment, puur en alleen omdat het het einde van het jaar is en dat we genoeg mensen hebben waaruit we kunnen putten. Je knikt en zegt:” o daar zit een man, die weet het wel! “Ik was met stomheid geslagen! Hij stapte op mijn collega af en vroeg precies hetzelfde! Hij nam de man dus serieuzer dan mij omdat ik puur en alleen een vrouw ben en het schijnbaar in zijn ogen niet weet! Het moet echt niet gekker worden! Ik heb absoluut respect voor iemand zijn geloof echter dit gaat mij gewoon veels te ver! Hoe moet zo iemand integreren in onze maatschappij als hij van een vrouw iets niet wilt aan nemen omdat je in zijn ogen niet voor vol wordt aangezien! En nee ik ga hier niet mee in omdat ik het pertinent weiger om aan dit soort achterlijke hersenspinsels van zo een vent mee te doen. Takei t or leave it en bevalt het niet? Toen dacht ik echt een enkeltje terug naar het land waar dit soort dingen normaal zijn maar dit is Nederland en daar gelden onze normen en waarden toch?! En ik bleef beduusd en ontzet achter……

Ligt dit nou aan mij?
Uhhm, stond er met dikke vette letters ORTHODOXE MOSLIM of iets in die trant op zijn voorhoofd geschreven?
anoniem_94398 wijzigde dit bericht op 28-12-2009 20:51
Reden: toevoeging
% gewijzigd
Jeetje, wat 'n lul met plank voor z'n kop!

Heeft jouw mannelijke collega 'm hopelijk wel verteld dat ie met zo'n mentaliteit nooit welkom zal zijn op jullie bedrijf?
Ik vind het geloof erbij halen wat ver gaan, wellicht heeft die man geen eens een geloof.

Maar onbeschoft is het wel. Maar dat staat voor mij los van een geloof, maar heeft te maken met normen en waarden of met tradities die die man gewend is.

Dus schofterig: ja!

Te maken met geloof: dat wéét je niet!
Misschien 'begrip' hebben om/voor zijn wanhoop/werk nodig hebben?

Nee, z'n actie klopt niet. Eens. Maar vind je posting heel eerlijk gezegd ook wat vreemd.
Hoe vervelend ook, maar beduusd en ontzet... is dat niet wat overdreven? De man weet duidelijk niet hoe hij zich dient te gedragen en helaas is hij niet de enige. Zijn houding wordt niet zozeer door zijn religie ingegeven als wel door een bijzonder conservatieve opvatting over de rol van mannen en vrouwen. Er zullen immers genoeg Moslims zijn, ik neem aan dat je deze religie bedoelt, die graag door jou geholpen worden en je wel op waarde weten te schatten.

Hoe reageerde je collega trouwens? Hij is de eerst aangewezene om deze man uit te leggen hoe het dus wel werkt op jullie kantoor.
Ik denk dat wanneer je als geboren en getogen Hollander een man en een vrouw in het wit aan je ziekenhuisbed krijgt je er al snel - net zo ten onrechte trouwens ! - van uit gaat dat de vrouw verpleegkundige is en de man de dokter. Zeker als je wat ouder bent.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Vuile buitenlanjers! Ze zouden een voorbeeld moeten nemen aan onze mannen! Oh, wacht...
of het aan 'n geloof of culturele overtuiging komt maakt voor het eindresultaat weinig verschil: het is gewoon 'n lul die niet aangepast is aan onze maatschappij, dus wieberen!
Nee helemaal niet! Je zag het totaal niet! En wat ik al zei dat mij het helemaal niet uitmaakt wat voor geloof je aanhangt zolang je maar respect toont. Ik woon ook in een multi culti wijk maar het was echt voor het eerst dat ik zoiets mee maakte. Mijn collega heeft het wel voor me opgenomen maar we waren met stomheid geslagen gewoon want hoe ga je met zoiets om ???!!
quote:elninjoo schreef op 28 december 2009 @ 20:56:

of het aan 'n geloof of culturele overtuiging komt maakt voor het eindresultaat weinig verschil: het is gewoon 'n lul die niet aangepast is aan onze maatschappij, dus wieberen!Een lul is het zéker! Maar ik vind de aanname van TO wel ver gaan dat het dús geloof is...
Sterker nog, ik vind je posting een beetje racistisch. Je beoordeelt iemand op zijn huidskleur en gaat er maar gelijk van uit dat het door die man zijn geloof komt én dat hij buitenlands/allochtoon is.

Is het onbeschoft van die man? Ja.

Maar ga je nu niet een beetje te ver in je OP?
Ik heb al heel vaak van oer-Hollandse mannen precies dezelfde reactie gehad, dus die kunnen er helaas ook was van, maar het is natuurlijk wel bijzonder onbeschoft van deze man (al handelt hij waarschijnlijk volkomen normaal volgens zijn eigen normen en waarden).
Respect? Respect? Laat me niet lachen zeg.

Ik zou zeggen, lees je OP nog eens door. Getuigt dat van enig respect?
Dat zal je wel vaker gebeuren hoor.

Een man die in een sollicitatiegesprek allen mijn mannelijke collega antwoord gaf. (die kon na dat ik hem erop had aangesproken en toch doorging, meteen vertrekken)

Een man die na zijn ontslag mij sms-jes stuurde waarin hij zei dat ik veel te emotioeel was voor dit werk en eea wel met een mannelijke teamleider zou bespreken en dan zou hij zijn aan wel terug krijgen (yeah right)

Een man die me bijna aanvloog toen hij hoorde dat hij mij als teamleider zou krijgen (een vrouw??????? Dat kan niet. Nou, dan niet dan heb je geen baan)

Dat zijn maar een paar voorbeelden.
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
Waar zegt men nog " beduusd " ( als het geen puzzelwoord is) ?
Ik heb heel veel moslims aan mijn bureau zitten die mij geen hand willen geven. Maar ze doen wel het klote werk waar Nederlanders zich te goed voor voelen. Dus ik geef geen hand en houd mijn persoonlijke mening voor me, als ze verder netjes en beleeft zijn mogen ze aan de slag.
quote:Scorpia1978 schreef op 28 december 2009 @ 20:56:

Nee helemaal niet! Je zag het totaal niet! En wat ik al zei dat mij het helemaal niet uitmaakt wat voor geloof je aanhangt zolang je maar respect toont. Ik woon ook in een multi culti wijk maar het was echt voor het eerst dat ik zoiets mee maakte. Mijn collega heeft het wel voor me opgenomen maar we waren met stomheid geslagen gewoon want hoe ga je met zoiets om ???!!

Maar dan kun je toch ook zeggen: deze man gaat schofterig met me om als vrouw.

PUNT.

Dus los van geloof etc?

Zou je dat ook zeggen als een blanke blonde man in een keurig pak hetzelfde had gezegd: dat gelóóf...

Wat zag je niet? Dat hij Moslim was? Vrouwonvriendelijk?

Je collega zou het niet voor jou moeten opnemen, maar voor jullie bedrijf. En in dat bedrijf geldt de regel dat mannen en vrouwen gelijk zijn. Vervolgens had deze man de keuze kunnen maken tussen vertrekken of zich door jou laten helpen. Ik had er verder geen woord aan vuil gemaakt.
Godsakke waarom zou je over dergelijke klootzakken nog politiek correct moeten zijn?
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.

Mijn collega heeft het wel voor me opgenomen maar we waren met stomheid geslagen gewoon want hoe ga je met zoiets om ???!!vertellen hoe het werkt ; dat als een vrouw iets zegt het net zo veel waarde heeft dan wanneer haar mannelijke collega hetzelfde zegt. En dat hier niet altijd de mannen de chefs zijn , de leiding hebben , of het beter weten.
quote:elninjoo wrote on 28 December 2009 @ 20:56:

of het aan 'n geloof of culturele overtuiging komt maakt voor het eindresultaat weinig verschil: het is gewoon 'n lul die niet aangepast is aan onze maatschappij, dus wieberen!

Dat wordt een leeg landje dan!...

(Ja, het was een inderdaad een lul.)
To thee: ik begrijp je reactie absoluut maar ik was er best van oke wat gebeurt hier nu. wellicht dat ik er wat van kan leren hoe ik er beter mee om kan gaan. Ik wil absoluut wel helpen maar niet de deur zo dicht in mijn gezicht gesmeten te krijgen. En inderdaad er zijn genoeg mannen die geholpen willen worden door mij maar dit was zo nieuw!
Ik werk in een winkel en kan je vertellen dat mensen die meerdere keren hetzelfde vragen best veel voorkomen, in het bijzonder als het gaat om een gunst of iets dat ze graag willen. Zoals ik het lees vroeg hij het toch eerst aan jou? Bij een positief antwoord had hij vast niet doorgevraagd. Maakt het overigens nog steeds irritant.
Ach ik heb in heel mijn werkleven ook best wat mannen van niet-moslim geloof tegen over me gehad die meende dat een mannelijke collega hen beter kon helpen. Hoeft echt helemaal niets met geloof te maken te hebben, sommige mensen zijn nu eenmaal zo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven