Werk & Studie alle pijlers

Opleider kiezen

22-11-2018 15:20 14 berichten
Hey allemaal,

Help! Ik ben bezig met een carrièreswitch te maken en heb een luxe positie, ik moet namelijk kiezen.
Ik ga HBO Verpleegkunde doen en heb bij twee ziekenhuizen gesolliciteerd voor een duale plek.

Nu is er een kans dat beide ziekenhuizen mij willen hebben. Wat natuurlijk een groot compliment is en dat waardeer ik enorm.
Ik heb bij beide gesolliciteerd om mijn kansen te vergroten, met een lichte voorkeur naar het ziekenhuis dat het dichtste bij is, aangezien ik het dan kan fietsen.

Het gaat om de volgende afweging:
Nr 1 betaalt slecht voor 4 dagen werken en 1 dag school per week. Reistijd is minder dan een half uur. ZH staat goed aangeschreven en de opleiding gaat via een uitstekende hogeschool. Maar het betekent wel dat ik mijn auto moet wegdoen i.v.m. geld en het zal de komende 4 jaar geen vetpot zijn.

Nr 2 betaalt een relatief goed salaris en de mogelijkheid bestaat om 3,5 dag te werken (wat fijn is, want meer tijd voor gezin en studie). Reistijd is met de auto een half uur. MAAR de opleiding gaat via de LOI.

Sfeer in de ziekenhuizen is goed en vergelijkbaar, net als doorgroeimogelijkheden. Ik ben aan het sparen, zodat ik mijn kleine salaris kan aanvullen. Maar als ik die reserves niet hoef aan te spreken, is dat natuurlijk fijn.

Mijn vraag is, hebben jullie ervaringen met de LOI? Verminderen mijn kansen op de arbeidsmarkt met een diploma van hen?
Wat zouden jullie kiezen en waarom?
Je diploma is altijd evenveel waard, van welke school hij ook is. Zolang ie maar erkent is is t goed.
Alle reacties Link kopieren
PhoebeBananahammock schreef:
22-11-2018 16:11
Je diploma is altijd evenveel waard, van welke school hij ook is. Zolang ie maar erkent is is t goed.
Maar organisaties kunnen liever iemand hebben van school X dan van school Y.
Dat is echt van het niveau alsof het een bedrijf uitmaakt welke cijfers je hebt gehaald. Dat maakt ze geen donder uit, als je de benodigde vaardigheden maar hebt voor de baan.
Het gaat niet om cijfers, maar wel om de kwaliteit van lesgeven van een school. Waar ik mijn opleiding heb behaald staat hoog aangeschreven, met het zoeken van een stageplek kwamen alle studenten van die school gemakkelijk aan een stageplek. Hetzelfde geldt nu voor de arbeidsmarkt. Een organisatie kan zeker kijken naar waar jij je diploma behaalt of jij die vaardigheden dan op de voor de organisatie juiste manier hebt geleerd. Dát je iets hebt geleerd betekent niet dat je dat ook goed kan of goed hebt kunnen toepassen tijdens de opleiding.
Waarom gaat die opleiding via de LOI?
Kun je daarover niet onderhandelen als ze je zo graag willen hebben?
Dank jullie wel voor de reacties!

Helaas heeft ziekenhuis 2 ervoor gekozen om voor dit traject een samenwerking aan te gaan met de LOI. Het ziekenhuis biedt de opleiding aan en betalen het voor je. Er zijn dus prijsafspraken gemaakt waardoor het voor hen financieel haalbaar is. Er is geen mogelijkheid te switchen.
Wat zijn de ervaringen van andere leerling vpk uit zkhs 2? Hoe vinden zij de Zaken bij Loi geregeld?
Dit wordt de eerste keer dat het ziekenhuis dit gaat aanbieden. Er zijn nog geen verpleegkundigen in dat ziekenhuis die het traject hebben doorlopen.

Ik heb ge-googled naar ervaringen met HBO-opleidingen van de LOI en die reviews waren niet best.
Little_Red schreef:
23-11-2018 09:07
Dit wordt de eerste keer dat het ziekenhuis dit gaat aanbieden. Er zijn nog geen verpleegkundigen in dat ziekenhuis die het traject hebben doorlopen.

Ik heb ge-googled naar ervaringen met HBO-opleidingen van de LOI en die reviews waren niet best.
Kun je in gesprek met het zkhs over wat ze gaan doen als de opleiding echt slecht blijkt te zijn? Is dat dan jouw probleem of ook dat van het zkhs? Heb je trouwens ervaring in de zorg dmv een nivo 3 of 4 opleiding? of heb je een andere hbo opleiding? ben je erg zelfstandig en probleem oplossend? of raak je van chaos in de stress? want als je al wat ervaring hebt, en je houdt van uitdaging, zou ik de gok wel durven te nemen.
Little_Red schreef:
23-11-2018 09:07

Weet je, er zijn maar weinig mensen die een positieve ervaring delen op het internet. Als ik google op het bedrijf waar ik zelf werk schrik ik van de negatieve reviews, in de winkel komen regelmatig boze mensen met een klacht en op social media klinkt het ook niet al te best. Toch is 99,7% van de klanten tevreden. Maar als alles goed gaat en er geen reden is om te mopperen, is er blijkbaar ook geen reden om dat op internet te gooien.

Blijkbaar hebben beide ziekenhuizen een beperkt budget. De één kiest ervoor om dat budget te gebruiken voor de school, de ander kiest voor een salaris.
Als je nog thuis zou wonen en niet afhankelijk zou zijn van het geld zou ik zh1 aanraden. Maar in jouw geval zou ik voor 2 kiezen. Ook al vanwege je gezin.

De examens die je doet zijn hetzelfde. Nadeel van de LOI is voornamelijk dat je er veel zelf aan moet doen. Als je, bij wijze van spreken, Spaans wilt leren kan dat erg moeilijk zijn. Maar jij moet het meteen toepassen op je werk, kunt alles navragen bij collega´s en je zult vast niet de enige zijn, dus studiegenoten heb je ook.

Het ziekenhuis zelf heeft er blijkbaar vertrouwen in. Ik zou de gok nemen.

Maar ik geef ook eerlijk toe dat ik bevooroordeeld ben. Wij hebben een aantal jaren op een houtje moeten bijten en dat werkt nu nog steeds na. Het is niet alleen een kwestie van een tijdje de broekriem aanhalen, je kunt in die periode niks vervangen. Dus toen het eenmaal wat beter ging hadden we te maken met achterstallige zaken die we ook weer moesten aanpakken. Houtje bijten duurde ongeveer vijf jaar. De nasleep nog eens vijf jaar.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Ik heb goede ervaringen met de LOI Hogeschool. Ik heb nooit gemerkt dat het feit dat ik mijn opleiding bij de LOI gedaan heb, in mijn nadeel zou werken.
Qua studie zelf heb ik gemerkt dat de opleiding qua niveau hoger lag dan op een 'reguliere' hogeschool, waar mijn nichtje dezelfde studie gedaan heeft.
Ik zou voor zkh 2 kiezen. 4 jaar is lang om moeilijk rond te komen. Bovendien zijn die hogescholen puur voor de theorie, het meeste leer je toch in de praktijk. Het is ook helemaal niet zeker of de LOI niet goed genoeg is. Het is al pittig om een opleiding te doen en als daar dan ook de stress van geldtekort bij komt, is dat niet ok. Bovendien heb je ook nog een halve dag extra tijd voor je studie.
Cum non tum age
lise1985 schreef:
23-11-2018 10:12
Ik heb goede ervaringen met de LOI Hogeschool. Ik heb nooit gemerkt dat het feit dat ik mijn opleiding bij de LOI gedaan heb, in mijn nadeel zou werken.
Qua studie zelf heb ik gemerkt dat de opleiding qua niveau hoger lag dan op een 'reguliere' hogeschool, waar mijn nichtje dezelfde studie gedaan heeft.
Hoi Lise,

Wat voor opleiding heb jij gevolgd?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven