Opleidingsbudget
vrijdag 12 april 2019 om 16:04
Ik heb hier al een aantal keer gelezen dat sommigen een opleidingsbudget van hun werkgever krijgen.
Graag zou ik hier wat meer over te weten komen.
(Ik moet mensen in de organisatie waar ik werk, laten nadenken over opleiding. En ik wil hierbij over het muurtje kijken. Ben zelf Belgische, en wil graag wat te weten komen over de praktijk in Nederland).
Iemand die recht heeft op zo’n budget, kan je in grote lijnen uitleggen hoe het werkt?
-over welke bedragen gaat het
-kan je kiezen uit een lijst van opleidingen, bepaalt je werkgever welke opleiding je moet volgen, kan je zelf voorstellen doen
-staat daar ook tijd tegenover, of gaat het alleen om geld voor het bekostigen van de opleiding
Graag zou ik hier wat meer over te weten komen.
(Ik moet mensen in de organisatie waar ik werk, laten nadenken over opleiding. En ik wil hierbij over het muurtje kijken. Ben zelf Belgische, en wil graag wat te weten komen over de praktijk in Nederland).
Iemand die recht heeft op zo’n budget, kan je in grote lijnen uitleggen hoe het werkt?
-over welke bedragen gaat het
-kan je kiezen uit een lijst van opleidingen, bepaalt je werkgever welke opleiding je moet volgen, kan je zelf voorstellen doen
-staat daar ook tijd tegenover, of gaat het alleen om geld voor het bekostigen van de opleiding
vrijdag 12 april 2019 om 16:13
Wij hebben persoonlijk carrierebudget van 500 euro per jaar. Te besteden aan zaken die jij zelf nodig denkt te hebben voor een toekomstige functie. Daarnaast heb je per jaar 2 ontwikkeldagen. Dus tijd om aan je obtwikkeling te werken.
Voor ontwikkeling in je huidige functie is er op afdelingsniveau een opleidingsbudget. Ga je een opleiding/ cursus doen van dat budget dan kan dat onder werktijd. Bij grote opleidingen worden er afspraken gemaakt over tijd en eventueel terugbetaalafspraak.
Binnen de organisatie worden er diverse trainingen aangeboden, maar je kunt ook zelf dingen aandragen.
Voor ontwikkeling in je huidige functie is er op afdelingsniveau een opleidingsbudget. Ga je een opleiding/ cursus doen van dat budget dan kan dat onder werktijd. Bij grote opleidingen worden er afspraken gemaakt over tijd en eventueel terugbetaalafspraak.
Binnen de organisatie worden er diverse trainingen aangeboden, maar je kunt ook zelf dingen aandragen.
vrijdag 12 april 2019 om 16:15
Ik heb een lbb, loopbaanbudget vanuit cao welzijn. Spaar daar via loon automatisch voor, vast % geloof ik
Ik mag met een voorstel komen hoe in te zetten, werkgever beslist. Tijd is vaak wel eigen tijd, reiskosten kunnen uit hetbudget. Mag ook andere richting zijn dan het werk wat je nu doet.
Dit persoonlijke lbb staat overigens los van het opleidingsbudget vanuit de organisatie.
Ik mag met een voorstel komen hoe in te zetten, werkgever beslist. Tijd is vaak wel eigen tijd, reiskosten kunnen uit hetbudget. Mag ook andere richting zijn dan het werk wat je nu doet.
Dit persoonlijke lbb staat overigens los van het opleidingsbudget vanuit de organisatie.
vrijdag 12 april 2019 om 16:25
Verplichte trainingen worden de opleidingsuren en lesuren, reiskosten vergoed.
Trainingen georganiseerd online en op verschillende locaties om vakkennis bij te houden worden gratis aangeboden maar worden alleen de reiskosten vergoed.
Er is een budget beschikbaar per medewerker van 500 euro.
E-Learning is zonder beperking te volgen.
Daarnaast is er de mogelijkheid tot doorgroeien naar andere functies via leerwegen waarvoor er een aanmelding en toelatingsprocedure is.
Ik ben ontzettend blij met deze ruime mogelijkheden en het aanbod, vind het een hele fijne werkgever.
Trainingen georganiseerd online en op verschillende locaties om vakkennis bij te houden worden gratis aangeboden maar worden alleen de reiskosten vergoed.
Er is een budget beschikbaar per medewerker van 500 euro.
E-Learning is zonder beperking te volgen.
Daarnaast is er de mogelijkheid tot doorgroeien naar andere functies via leerwegen waarvoor er een aanmelding en toelatingsprocedure is.
Ik ben ontzettend blij met deze ruime mogelijkheden en het aanbod, vind het een hele fijne werkgever.
vrijdag 12 april 2019 om 16:32
Ik heb nooit een persoonlijk budget gehad. Serieuze opleidingen in het vak, mag je doen als de directie akkoord geeft (wel met studieovereenkomst/terugbetaalclausule). Overige cursussen, workshops en trainingen krijg je of aangeboden (was zelden, maar bv BHV-er) of gewoon verplicht vanuit de organisatie (wwft, bepaalde fiscaliteiten).
Het ligt dus wel aan het soort bedrijf dat je bent. Als het bijvoorbeeld een It-bedrijf is, is het belangrijk dat men de relevante certificaten heeft, dus sowieso betalen door werkgever. Idem voor andere cursussen en certificaten die het überhaupt mogelijk maken om het werk uit te voeren.
Het ligt dus wel aan het soort bedrijf dat je bent. Als het bijvoorbeeld een It-bedrijf is, is het belangrijk dat men de relevante certificaten heeft, dus sowieso betalen door werkgever. Idem voor andere cursussen en certificaten die het überhaupt mogelijk maken om het werk uit te voeren.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
vrijdag 12 april 2019 om 16:45
Het hangt natuurlijk helemaal af van het bedrijf en het soort opleiding dat je wilt doen/aan wilt bieden. De meeste bijscholingen die een verpleegkundige bijvoorbeeld kan doen kosten beduidend minder dan die een ICT-er of projectmanager kan doen. Een training binnen dat laatste veld kan zo maar een paar duizend euro kosten, die dan over het algemeen wel vergoed wordt door de werkgever. En dan kan je vaak niet kiezen wat voor opleiding, want als jij PRINCE2 gaat doen terwijl de organisatie naar SCRUM toe wilt werken, dan heeft dan niet zoveel zin.
vrijdag 12 april 2019 om 17:21
Wij hebben een soort bijscholingsplicht. In je taakuren is bepaald dat een fulltimer x-aantal uren aan na- of bijscholing besteed. Parttimers naar rato. Daarvoor kun je opleidingen doen uit het eigen programma van de stichting of daarbuiten. De stichting bepaalt of dat betaald wordt door hen of dat je zelf bij moet dragen.
Als je een opleiding doet die erg veel kost moet je een contract tekenen dat je nog zoveel jaar bij de stichting blijft werken of anders moet je (gedeeltelijk) terug betalen.
Ik werk momenteel 40% en haal dit jaar alleen aan lesuren ruim de norm die een fulltimer moet halen. En dan heb ik ook nog huiswerk. Volgend jaar kies ik iets heel korts uit het aanbod van de stichting.
Als je een opleiding doet die erg veel kost moet je een contract tekenen dat je nog zoveel jaar bij de stichting blijft werken of anders moet je (gedeeltelijk) terug betalen.
Ik werk momenteel 40% en haal dit jaar alleen aan lesuren ruim de norm die een fulltimer moet halen. En dan heb ik ook nog huiswerk. Volgend jaar kies ik iets heel korts uit het aanbod van de stichting.
vrijdag 12 april 2019 om 20:27
Over het algemeen wordt met een opleidingsbudget niet dat budget bedoeld waar verplichte cursussen van betaald worden. Dat zou ook wel erg als een sigaar uit eigen doos voelen. Sins mag je vrij kiezen wat voor opleiding je doet, soms uit een lijst, maar meestal gewoon in overleg. Bedragen hangen bij ons bv van de functie af.
vrijdag 12 april 2019 om 20:34
vrijdag 12 april 2019 om 20:38
Hier een verplicht persoonlijk budget welke je spaart van je eigen geld (1% van je salaris wordt ingehouden). Maar waarover een ander bepaalt wat je er mee doet. Als je plannen hebt, moet je dit aanvragen bij P&O. Daar wordt bepaald of dit mag van je pb. Het is maar net wie dat beoordeeld. De een mag een computer aanschaffen maar een ander mag geen yoga cursus doen. Een deel kun je trouwens ook inzetten om verlof uren te kopen.
vrijdag 12 april 2019 om 20:44
Bij mijn huidige baan moet ik een aantal PE punten halen per jaar. De baas betaalt die cursussen, daar staat niet een bepaald budget voor. De meeste cursussen kosten tussen de 200-500 euro.
Bij een vorige baan had iedereen een budget van 1000 euro per jaar. Je kon kiezen uit bepaalde relevante opleidingen en cursussen. Ik heb het toen voor elkaar gekregen dat ik een volledige opleiding mocht volgen van een paar duizend euro. Op die manier heb ik een relevant diploma gehaald en kan ik nu mijn huidige beroep uitoefenen.
Bij een vorige baan had iedereen een budget van 1000 euro per jaar. Je kon kiezen uit bepaalde relevante opleidingen en cursussen. Ik heb het toen voor elkaar gekregen dat ik een volledige opleiding mocht volgen van een paar duizend euro. Op die manier heb ik een relevant diploma gehaald en kan ik nu mijn huidige beroep uitoefenen.
vrijdag 12 april 2019 om 23:07
1.500 euro per jaar, het is de bedoeling dat je zelf cursussen uitkiest die je wilt volgen en de directie keurt dat dan goed (of af). Het is niet de bedoeling om pianoles te volgen of een cursus bijen houden te kiezen. Het moet werkgerelateerd zijn. In de praktijk gaan vaak meerdere collega's naar dezelfde cursus, dan is iemand daar enthousiast over en steekt daarmee andere mensen aan.
Oh en ter info: ik werk in IT, bedrijf van ongeveer dertig medewerkers.
Oh en ter info: ik werk in IT, bedrijf van ongeveer dertig medewerkers.
Wat eten we vanavond?
vrijdag 12 april 2019 om 23:24
Dit hadden wij ook, en ik vond het altijd belachelijk. Inderdaad gewoon een stuk salaris waar iemand bij P&O van gaat besluiten waar ik het aan mag besteden. Gewone yoga mocht wel, want voor je persoonlijk welzijnswerk maar zwangerschapsyoga niet, want dat was niet voor je welzijn. Eh??? Met ingang van onze nieuwe CAO is het afgeschaft en krijg je het weer gewoon bij je salaris. Jouw verhaal klinkt wel heel erg vergelijkbaar, dus bij jullie wellicht ook.Ghost79 schreef: ↑12-04-2019 20:38Hier een verplicht persoonlijk budget welke je spaart van je eigen geld (1% van je salaris wordt ingehouden). Maar waarover een ander bepaalt wat je er mee doet. Als je plannen hebt, moet je dit aanvragen bij P&O. Daar wordt bepaald of dit mag van je pb. Het is maar net wie dat beoordeeld. De een mag een computer aanschaffen maar een ander mag geen yoga cursus doen. Een deel kun je trouwens ook inzetten om verlof uren te kopen.
zaterdag 13 april 2019 om 09:07
Wij hebben een aantal opleidingsopties:
- persoonlijk budget van 1200 euro per jaar die je kunt besteden aan van alles, ook aan zaken die niet direct met het huidige werk te maken hebben
- 100 uur per jaar voor webtrainingen. Hier kan je kiezen uit het totale aanbod wat het bedrijf aanbiedt, dus het hoeft niet direct met je werk te maken hebben. Meer mag ook, maar dat zal in de praktijk dan in eigen tijd worden. 100 uur is al moeilijk in te plannen tijdens werkuren.
- werkgerleateerde trainingen waar geen vaste (persoonlijke) budgetten voor zijn. Die worden gedaan als het nodig is. Er loopt nu bijvoorbeeld een groot programma rondom het leiden van gedistribueerde teams.
- persoonlijk budget van 1200 euro per jaar die je kunt besteden aan van alles, ook aan zaken die niet direct met het huidige werk te maken hebben
- 100 uur per jaar voor webtrainingen. Hier kan je kiezen uit het totale aanbod wat het bedrijf aanbiedt, dus het hoeft niet direct met je werk te maken hebben. Meer mag ook, maar dat zal in de praktijk dan in eigen tijd worden. 100 uur is al moeilijk in te plannen tijdens werkuren.
- werkgerleateerde trainingen waar geen vaste (persoonlijke) budgetten voor zijn. Die worden gedaan als het nodig is. Er loopt nu bijvoorbeeld een groot programma rondom het leiden van gedistribueerde teams.
zaterdag 13 april 2019 om 14:39
Goed dat het is teruggedraaid. Wat een vreemde regeling.nausicaa schreef: ↑12-04-2019 23:24Dit hadden wij ook, en ik vond het altijd belachelijk. Inderdaad gewoon een stuk salaris waar iemand bij P&O van gaat besluiten waar ik het aan mag besteden. Gewone yoga mocht wel, want voor je persoonlijk welzijnswerk maar zwangerschapsyoga niet, want dat was niet voor je welzijn. Eh??? Met ingang van onze nieuwe CAO is het afgeschaft en krijg je het weer gewoon bij je salaris. Jouw verhaal klinkt wel heel erg vergelijkbaar, dus bij jullie wellicht ook.
zaterdag 13 april 2019 om 14:42
Bij ons wordt jaarlijks geïnventariseerd over welke werkgerelateerde thema's men graag een opleiding / cursus zou willen.
Vervolgens gaat dan een lid van het management team aan de slag met google en veel knip- en plakwerk en wordt er door diegene een 'cursus' gegeven, waarin veel rollenspellen zitten en veel subgroepjes. Aan het eind van zo'n middag wordt dan 'teruggekoppeld' wat men heeft 'geleerd' en dat was dan dat.
Vervolgens gaat dan een lid van het management team aan de slag met google en veel knip- en plakwerk en wordt er door diegene een 'cursus' gegeven, waarin veel rollenspellen zitten en veel subgroepjes. Aan het eind van zo'n middag wordt dan 'teruggekoppeld' wat men heeft 'geleerd' en dat was dan dat.