Werk & Studie alle pijlers

Outplacement-traject etc.

22-11-2012 16:05 31 berichten
Goedemiddag allemaal,

Ergens in nederland werkt een meneer of een mevrouw welke inmiddels binnen een half jaar of iets langer 2 negatieve beoordelingen heeft gekregen.

In het verleden heeft er ooit ook al een overplaatsing plaatsgevonden naar een andere afdeling en een aantal trajecten om het niveau naar bepaalde hoogte te brengen.

Nu heeft ze of hij per direct vrijstelling gekregen van de werkzaamheden en een outplacementraject aangeboden gekregen.

Ergens volgende week heeft ze of hij een laatste gesprek op het werk icm spullen pakken maar heeft zich vandaag, gisteren of morgen ziek gemeld.

Nu ben ik benieuwd naar het komende traject.

Kan alles doorgezet worden of kan deze situatie blijven slepen?

Edit: Néé ik wil haar of zijn baan niet hebben

Néé ik wil niemand natrappen, gniffelen etc

Hoe verloopt zo'n traject?
anoniem_147541 wijzigde dit bericht op 22-11-2012 16:36
Reden: Minder details voor de liefhebbers.
% gewijzigd
quote:thasmo schreef op 22 november 2012 @ 16:38:

[...]

Ja dat doet collega ook, maar die weet het ook niet.

De bond weet het niet, leidinggevende weet het niet, personeelszaken weet het niet.. vandaar.Dat verbaast me niets, dit zijn nu typisch van die vragen die het best aan een arbeidsrechtadvocaat gesteld kunnen worden. En als je collega slim is, dan schakelt ze die sowieso in (en onderhandelt ze dat de werkgever daar de rekening voor betaalt).
Alle reacties Link kopieren
Collega zou advies moeten vragen bij bond of juirisch loket..ipv via via ..

ik zou zeggen.. als ze aan kan tonen dat ze slecht funtioneert door haar ziekte dan is het ontslag wellicht onterecht anders gaat het proces door dacht ik.. (althans dat is zo bij familie van mij).
@nummerzoveel: dat heb ik haar ook aangeraden.

Ik heb 7jr geleden een klein stukje arbeidsrecht gedaan maar dat was echt minimaal.

Ze belt vanavond weer even, hopelijk dat ze via de bond dan al wat meer weet.
- arbeidsrecht of ambtenarenrecht? Welke cao?

- heeft collega ingestemd met de negatieve beoordelingen of daar officieel bezwaar tegen aangetekend?

- is collega opgeroepen door de bedrijfsarts/arbodienst om het huidige ziektegeval te beoordelen?

- is er sprake van een aangekondigd ontslag of enkel een outplacementtraject (dat hoeft namelijk nog niet aan elkaar gelijk te staan)?

Dit is echt geen ingewikkeld geval waar een goede advocaat, vakbondsadviseur of HRM-afdeling geen antwoord op weet hoor. De informatie die je geeft is alleen te summier.

Afhankelijk van de situatie: een slimme werkgever schakelt nu de arbodienst in. Die zal je collega oproepen en oordelen of er sprake is van ziekte of dat ziekmelding komt door arbeidsconflict. Als dat laatste het geval is, kan de werkgever besluiten de ziekmelding niet te accepteren en alles direct door te zetten.
@elle

Nou, zonder dossier zou ik mij sowieso niet aan uitspraken wagen. En omdat het nogal nauw luistert, zou ik er zeker een advocaat bijhalen. Bij dit soort kwesties zit je er als intern deskundige liever niet naast en ik heb niet de illusie dat ik op de hoogte ben van alle relevante en meest recente jurisprudentie.
Nummerzoveel, daarom zeg ik ook: de informatie is te summier.

Maar: als een medewerker zich ziek meldt, heb je als werkgever altijd de mogelijkheid om de arbodienst in te schakelen; een werknemer is verplicht gehoor te geven aan een oproep. Als een werknemer zich ziekmeldt gedurende (ik zeg niet vanwege) een arbeidsconflict, lijkt het me dat een slimme werkgever dit toepast. Ik zou dat eerst doen en pas afhankelijk van de uitkomst evt een advocaat inschakelen. Zonder te weten of de ziekmelding terecht is of niet, zal die je namelijk ook niet veel verder kunnen helpen ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven