Werk & Studie alle pijlers

passie voor je werk

13-07-2009 22:36 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo allemaal,

ik zou graag willen weten wie van jullie echt passie voor zijn werk heeft. en dan natuurlijk wat voor werk je doet en wat het dan zo geweldig maakt. ik ben zelf al een jaar bezig om uit te vinden waar mijn passie zit. kom uit het basisonderwijs en weet zeker dat ik daar niet terug wil. werk op dit moment in het voortgezet onderwijs maar dat is het dus ook niet. wat wel? dat weet ik niet. ik hoop door jullie verhalen een beetje aangestoken te worden en ideeen op te doen. jullie verhalen hoeven dus niks met het onderwijs te maken te hebben. sterker nog, liever niet! maar alles is welkom.

ben benieuwd!

widajo
Toevallig werk ik wél in het voortgezet onderwijs en dan wel als mediathecaris op een grote middelbare school (van LWOO t/m VWO)

Mijn passie is lezen en het mooiste aan mijn werk vind ik, dat ik soms leerlingen kan stimuleren om te lzen! Dan "moeten" ze lezen en ik kan ze dan een (makkelijk) spannend boek aanraden. Als ze dan terugkomen en zeggen: Mevrouw, wat een móói boek, heeft u nog ziets? Dan is mijn dag goed....
Tja meid, hier ook onderwijs, HBO in dit geval. Ik heb eerst 10 jaar in verschillende bedrijven en functies rondgezworven en kan met de hand op m'n hart zeggen dat dit de drukste, meest bevredigende, frustrerendste, dankbaarste, leukste en mooiste baan is die ik ooit gehad heb. Passie? You bet!
Ik ben nog maar sinds eind 2007 bezig in het werk dat ik nu doe maar een passie is het! Mag over verschillende maatschappelijke en psychische problemen meedenken en aan een oplossing werken. Plus mensen motiveren om daar zelf mee aan de slag te gaan. Eigenlijk zo'n beetje wegwijzer spelen en daar ben ik best goed in.. hoop ik tenminste voor mijn clienten.
hoi ladies (ga ik even van uit),

vorig jaar heb ik ook een tijdje in de mediatheek op een vo school gewerkt. vond het wel leuk, maar was veel te weinig te doen. vond er ook geen uitdaging in.

haley, begrijp ik goed dat je in het HBO werkt als docent? het onderwijs blijft natuurlijk een "veilige" haven voor me, en werken met volwassenen zou ik misschien nog wel willen. wat doe jij precies? en wat is je vooropleiding?

widajono
mamzelle,

mag ik weten wat je beroep is? heb wel een beetje een voorstelling bij wat je vertelt maar wil geen verkeerde conclusies trekken...

widajo
Mijn studie vond ik heel interessant, en toen ik met de master bezig was hoorde ik opeens over een bedrijfstak waar ik nog nooit van had gehoord, ik had geen flauw idee dat het bestond. Meteen toen ik het hoorde leek het me heel erg leuk om in dat veld te werken (het gaat om een soort 'makelaar' tussen EU en bedrijven / organisaties / lokale overheden), het leek alsof al mijn interesses bijna verenigd waren in deze tak. Daarnaast sluit het goed aan bij mijn persoonlijkheid: projectmatig werken (dus ergens naartoe werken en dat ook af kunnen sluiten), veel mensen leren kennen en veel contacten maken, organiseren / dingen oplossen, enzovoort.

Ik kan me wel voorstellen dat ik over 5 jaar verveeld ben hoor, heel goed zelfs

Misschien kan je afspreken met mensen die een baan hebben die jou leuk lijkt, om eens over hun baan te praten en hoe ze daaraan gekomen zijn? Ik zelf heb dat heel veel gedaan voor ik deze baan heb gevonden, en dat was erg inspirerend en verhelderend. Ik heb via linkedin en internet gewoon mensen opgespeurd, gebeld of gemaild met de uitnodiging ze op een kopje koffie te trakteren omdat hun werk mij machtig interessant lijkt, ik me zelf aan het oriënteren ben, en graag zou willen weten wat zij nou de hele dag doen, enzovoort.

Niemand heeft nee gezegd, en het was hartstikke leuk.

Er zijn meer sectoren die mij wel aantrekken en waar ik weinig van weet, zoals containercargo, om maar eens een dwarsstraat te noemen, en ik sluit niet uit dat ik in de toekomst hetzelfde ga doen (mensen bellen enzo om meer te weten te komen) in deze sector.
Ik ben clientbegeleider, soort maatschappelijk werk dus.
Psychologie Magazine van juli/augustus 2009 bevat een uitgebreid artikel (werkboekje) over het ontdekken van je verborgen talenten... Je kunt meer dan je denkt.

Misschien een tip?
Present! Ik werk in de ICT sector als consultant en ik heb denk ik wel een passie voor mijn werk. Kan het er lang over hebben (te lang, aangezien mijn werk vaker niet dan wel tot de verbeelding van anderen spreekt....ik ben er zo eentje die het vaak over haar werk heeft volgens anderen dus).

De uitdaging zie ik in een enorme hoeveelheid variabelen en wensen die met zijn allen tot een sluitend systeem moeten komen. De energie krijg ik van mensen die ik mee krijg in de acceptatie van zo'n systeem. Dus aan de ene kant vind ik het analytische leuk maar aan de andere kant vind ik de manier waarop mensen omgaan met abstracte dingen, hoe ze dat zich eigen maken, ook heel fascinerend.

In mijn studententijd heb ik oa wiskundebijles gegeven als bijbaan. Ik gaf les van MAVO tot aan propaedeuse HBO (niet verder, anders kon ik het niet meer af met mijn eigen kennis op dat gebied ). Toen kreeg ik vooral energie wanneer bijlesklanten het op een gegeven moment wel erg vonden als ze een 4 voor wiskunde haalden, of wanneer ze begrepen waarom dat vak eigenlijk best belangrijk voor hen was, wanneer de vader van de leerling in kwestie er eigenlijk ook de hele avond bij zat, wanneer ze het gevoel hadden om grip op de lesstof te hebben. Dus eigenlijk wanneer mij duidelijk werd dat ik iets kon overbrengen op een ander, geweldig vind ik dat, nog steeds (en dat is niet altruistisch dat is meer egoistisch, nou ja, egoncentrisch is nog beter eigenlijk).

In mijn huidige baan betekent dat dat ik als technisch meest nitwit (vergeleken bij mijn collega's) naar de grootste en beroerdste klanten wordt gestuurd omdat ik ze meekrijg (nou ja, niet altijd, maar bij mij is er meer kans dan bij de niet-technisch-nitwitten, in het land der blinden....) en daar nog voldoening uit haal ook. Dus ik ben absoluut niet de typische ICT-consultant, maar wordt wel gewaardeerd.

Maar uiteraard zijn er ook gewoon dagen dat ik iets anders zou willen doen, dat het saai is, dat het stom is, dat het niets bijdraagt, dat mijn collega's niet zo moeten zeiken, dat mijn manager eens naar zichzelf moet kijken, dat ik het veels te druk heb in verhouding tot mijn salaris/arbeidsvoorwaarden/whatever. En soms lijkt het gras alleen maar groener aan de andere kant omdat ik zelf gewoon niet goed kijk.

En trouwens: Ik ben vorig jaar veranderd van baan (kende het bedrijf en mijn collega's al veel langer, zat zeg maar aan de andere kant van de tafel), en ik besef sinds een jaar pas hoe ontzettend belangrijk mijn collega's voor mij zijn (ben ook daarom geswitcht, baan is nagenoeg hetzelfde). Misschien geldt dat voor jou ook.

Hmmmm, is wel een heel lang ego-bericht geworden.....Snorry
Ik heb mijn passie ontdekt tijdens mijn afgelopen twee jaarstages! Ik heb zooo veeeel ontdekt, geleerd, en plezier gehad! De eerste stage was op een mytylschool 12-20 jaar en de andere op een kinderdagcentrum 7-9 jaar. Beide stages dus in de zogeheten gehandicaptenzorg, maar beide toch ook zeer verschillend van elkaar.

Ik vond en vind het helemaal geweldig en weet nu wat ik wil! Het mooiste vind ik de speciale band die je krijgt met de kinderen, de kleine stapjes vooruitgang die je kunt boeken. Al kan het een week later weer weg zijn. De mooie momenten die de kinderen je geven, een knuffel en een glimlach Heerlijk!
hoi allemaal,

was afgelopen dagen druk bezig met afscheid nemen van mijn werk. ik heb besloten na de zomervakantie niet terug te keren. heel eng, want ik heb nog geen andere baan.

ik was dus op zoek naar mensen met passie voor hun werk, maar er reageren meteen mensen uit het onderwijs-veld. eigenlijk ook wel logisch, daar en in de zorg vind je mensen met passie.

had eigenlijk gehoopt op meer verhalen als van vlinder...

misschien had ik de titel "wie heeft plezier in zijn/haar werk?" moeten nemen...

widajono
Ik werk in de zorg en heb zeker passie voor mijn werk. Vooral het omgaan met mensen ligt me goed en vind ik één van de leuke kanten van het werk. Ik loop nu wel te denken of ik niet liever iets meer op het vlak van begeleiding wil gaan doen en wat minder de technische (verpleegkundige) dingen van het vak. Ben een beetje aan het rondkijken welke opleidingen geschikt zijn en welke banen er in die richting zijn. Maar weet wel zeker dat ik altijd iets zal blijven doen in het werken met mensen.
hoi fiba,

ja de zorg en het onderwijs; daar vind je de mensen met passie. vind het jammer dat mijn vooroordeel zo klopt...

dus kom op lezers; er moeten meer mensen zijn met passie voor hun werk. of werkt de rest van nederland alleen maar voor het geld?

widajono
Vind het ook jammer dat er geen mensen uit andere sectoren reageren. Lijkt er inderdaad zo een beetje op dat geld de enige drijfveer is.
Wel heel spannend, Widajo, heb je ook maar een clue van welke richting je opdenkt voor je toekomst?
quote:fiba schreef op 19 juli 2009 @ 21:38:

Vind het ook jammer dat er geen mensen uit andere sectoren reageren. Lijkt er inderdaad zo een beetje op dat geld de enige drijfveer is.

Ik kan me dat niet voorstellen. Ik kan me zo een aantal forummers voor de geest halen, die vol passie over hun dagelijks werk spreken. Uiteenlopend van werkzaam in de jeugdzorg, werkzaam in management, werkzaam als zelfstandige.

Heb je de pijler al een beetje doorgespit, op zoek naar mooi werk, Widajo?
quote:widajo schreef op 19 juli 2009 @ 21:25:

hoi fiba,

ja de zorg en het onderwijs; daar vind je de mensen met passie. vind het jammer dat mijn vooroordeel zo klopt...

dus kom op lezers; er moeten meer mensen zijn met passie voor hun werk. of werkt de rest van nederland alleen maar voor het geld?

widajono

Wat is daar mis mee?

Ik begrijp nooit zo goed hoe iemand op zoek kan gaan naar zijn passie. Een eerste vereiste bij een passie zou toch moeten zijn dat je zelf in elk geval wéét dat het je passie is. Enfin, ik heb een leuke baan en werk doorgaans met veel plezier. Dat laat echter onverlet dat het werk is en dat zoiets per definitie minder leuke kanten met zich mee brengt. Ik zou mijn baan nooit mijn passie noemen. Eerlijk gezegd zou ik zelfs Wuilesman nog niet een passie noemen.
Ik werk in een verpleeghuis op een PG-afdeling,mensen die ook nog eens dement zijn.

Werk daar jammer genoeg maar 20 uur p/w, ik heb het er ontzettend naar mijn zin!

Dankbaar werk met de oudjes!
quote:fiba schreef op 19 juli 2009 @ 21:38:

Vind het ook jammer dat er geen mensen uit andere sectoren reageren. Lijkt er inderdaad zo een beetje op dat geld de enige drijfveer is.Alleen van passie kan een mens niet leven. Schrijven is mijn passie, maar dat levert mij lang niet zoveel op als mijn baan in een vorig leven.
misschien is passie een te "zwaar" woord. maar als je fulltime werkt ben je 40 uur in de week op je werk, me dunkt dat er een beetje passie moet zijn om zoveel tijd ergens door te brengen. zoveel tijd heb je niet eens met je gezin samen... (meest van de tijd thuis slaap je).

maar ok, wie heeft er dan echt plezier in zijn werk? en natuurlijk zijn er ook minder leuke kanten. daar ontkom je (helaas) niet aan.

mijn wens voor de toekomst is om een eigen winkel te beginnen, maar in deze economische crisis durf ik dat niet aan. puur en alleen omdat mijn inkomen in ons gezin van belang is.

had ik maar een man met een topbaan die kon zeggen; schatje, ga jij dat maar doen. probeer het een aantal jaar om te zien of het een succes wordt. we redden het wel met mijn salaris... maar onze situatie is nu eenmaal anders. ik heb me daar (bijna) bij neergelegd.

ik zoek een baan waarin ik mijn enthousiasme in kwijt kan, met volwassenen werk (geen kinderen, ouderen, zieken of gehandicapten). ik wil hard werken, ergens voor gaan en resultaat zien. ik wil mijn kwaliteiten nodig hebben (had ik in mijn laatste baan niet).

wie vertelt of heeft tips?

widajono
Iedereen werkt voor het geld natuurlijk, tenzij je vrijwilliger bent. Maar ik moet toch wel "iets" met mijn werk hebben, alleen een goed salaris is voor mij in ieder geval niet het belangrijkste. Ben uiteindelijk in de zorg terechtgekomen terwijl ik veel meer geld had kunnen verdienen als ik was gaan werken in een sector die aansloot bij mijn eerdere studie. Maar dat was werk wat mij absoluut niet lag dus dan maar beetje minder inkomen.
quote:widajo schreef op 19 juli 2009 @ 21:25:

hoi fiba,

widajonoNiets aan mijn post gehad dus?
Ik heb trouwens vroeger toen ik studeerde in de zorg gewerkt, ontzettend leuk werk, leuke collega's, veel lol, maar dat zou nou echt iets zijn wat ik nóóit gratis zou doen!

Mijn collega's lachten trouwens ook altijd om mensen die het zo knap vonden of het een 'roeping' noemden. Kom op zeg.
Mijn fotografie doe ik met passie, maar het helpt wel mee dat ik er 'n zeer leuke bijverdienste door heb. Leverde het geen geld op zou ik het waarschijnlijk nog steeds leuk vinden om te fotograferen, maar zou ik er minder fanatiek mee bezig zijn als nu: gewild zijn door de kopers en 't geld wat daarbij komt kijken stimuleert namelijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven