Werk & Studie alle pijlers

Pedagogiek Windesheim

01-02-2013 19:07 6 berichten
Hoi meiden,

Ik wil in september starten met de opleiding SPH of pedagogiek.

Nu ging mijn eerste voorkeur uit naar SPH. Mijn doel is om uiteindelijk bij jeugdzorg een baan te vinden. Als dat tenminste lukt in deze tijden. Of in een jeugdinrichting werken.

Nu ben ik aan het twijfelen gebracht om dan in plaats van SPH de opleiding pedagogiek te doen. De laatste zou meer aansluiten op wat ik uiteindelijk wil bereiken.

Nu hoor ik verschillende verhalen op dit moment. Dat ik inderdaad beter voor pedagogiek kan gaan. Maar anderzijds heb ik ook begrepen dat er weinig werk te vinden is als ik dan eenmaal afgestuurd ben. En je met de opleiding SPH weer meer kansen hebt.

Het heeft allebei mijn interesse dus ik weet het even niet meer.

Nu dus de vraag. Wie heeft er 1 van deze opleidingen gevolgd? Of is er al mee klaar?

* Hoe heb je de opleiding ervaren?

* Hoeveel uur bracht je gemiddeld op school door en waar heb je stage gelopen?

* Waar werk je nu?

Kortom, veel vragen en hopelijk zijn er veel positieve (maar ook negatieve hoor ik graag) ervaringen om met mij te delen.

Bedankt!

P.s Ik heb deze post vanmiddag al geplaatst maar hoop in de avond uren nog wat meer reacties te ontvangen. Ben benieuwd naar alle ervaringen!
Je had ook gewoon je topic kunnen 'uppen'.
Oh, hahahaha. Sorry

Maar hij staat er nu toch al dus hoop stiekem toch op nog wat leuke reactie's.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de opleiding SPH een aantal jaren terug afgerond, en ik vind ook dat je daarmee én met kinderen kunt werken, en met een heleboel andere doelgroepen.

Daarbij ken ik mensen in dezelfde situatie als jij, die veel getwijfeld hebben tussen de 2 studies. Er uiteindelijk tijdens hun SPH studie achter kwamen dat een andere doelgroep ze veel beter lag, dan ze in eerste instantie dachten.

(Veel SPHers denken met kinderen te willen werken, en komen hier door ervaringen en stages op terug. )

Het aantal uren/stages/minor is echt geheel afhankelijk van de hogeschool, hierin zit veel verschil.
Dank je wel voor je reactie lifeforever. Mag ik vragen wat je nu voor baan hebt?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de opleiding Pedagogiek gedaan aan het Windesheim. (verkort in 3 jaar vanwege mijn MBO vooropleiding)

De studie vond ik helemaal te gek!

Ik herken de twijfel die jij hebt over SPH of Pedagogiek niet. Na mijn MBO (SPW) wist ik heel zeker dat ik niet met gehandicapten of ouderen wilde werken. Toen ik er dus achter kwam dat je met Pedagogiek je visier specifiek richt op de hulpvraag van kinderen en hun ouders, was ik om:)

Ik heb de opleiding zeker niet als moeilijk ervaren. De overgang van MBO naar HBO was goed te doen en we werden goed begeleid. Ik heb stage gelopen in het voortgezet onderwijs en in een logeerhuis. Mijn eindstage heb ik afgerond in de

kinderpsychiatrie. Allemaal erg interessant en leerzaam!

Ik heb 2 verschillende minoren gedaan. Problematische opvoedsituaties en ouderbegeleiding en een minor op een andere hogeschool "Conflicthantering en mediation"

Beide heel erg leuk!

Wat ik na mijn afstuderen merkte is dat in de vacatures (die toen nog binnen stroomden) veel gevraagd werd naar 'oudere' sollicitanten. Ik was zelf net 23 toen ik afgestudeerd was en dus geen 26+ waar ze wel naar vroegen. Dit ook omdat je vaak met jongeren tot 21 jaar werkt. Achteraf vind ik het wel begrijpelijk. Je komt pas net kijken!;)

Op dit moment werk ik op een kinderdagverblijf. Een MBO functie. Dit omdat de vacatures binnen de jeugdzorg echt niet te vinden zijn hier in de regio, daarnaast de kans op een baan nihil vanwege de hoge werkloosheid.

Ik zou je de opleiding zeker aanraden! Ook al liggen de kansen op een baan nu niet voor het oprapen, je doet wel iets waar je passies liggen. Dit kun je altijd en overal in de praktijk brengen, ook al is het misschien in een MBOfunctie.

Ik heb zoveel geleerd en vond iedere les interessant!

Waar ligt je hart? Wat wil je echt graag doen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven