Werk & Studie alle pijlers

Personeelshandboek. Hoe werkt dat?

21-04-2025 09:15 19 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zit in een proces van een nieuwe baan bij een andere werkgever. Mochten we allemaal tevreden zijn natuurlijk. Het gaat om een groeiende organisatie in de zorg.

Nou hanteert deze werkgever geen CAO maar een personeelshandboek.
Dit is voor mij onbekend.

Het maakt het voor ook lastig om goed te beslissen om verder te gaan in deze sollicitatie procedure.

Zijn er mensen die ervaring hebben met een personeelshandboek? Is dat wettelijk ergens vastgelegd wat erin moet staan en moet er een keurmerk op? Zitten er voordelen aan tav een CAO?

Alvast bedankt.
Ze kunnen het personeelshandboek toch naar je sturen? Dan weet je hoe het zit qua bijzonder verlof, ziekteregeling, etc.
https://www.kvk.nl/personeel/wat-is-een ... aat-er-in/
Een personeelshandboek is best vergelijkbaar met een cao. Ik heb bij een werkgever gewerkt met een personeelshandboek, wat daarin stond kwam overeen met de gemiddelde cao.
Wat wel zo is, is dat de organisatie zelf vrij is om aanpassingen te doen, dat is bij een cao niet zo.
Als er OR is dan is daar controle en overleg op, zonder OR niet. Maar een personeelshandboek wil niet zeggen dat het niet oké geregeld is.
summer is a state of mind
Ik heb nog nooit onder een CAO gewerkt, meeste bedrijven hadden niet eens eens handboek. Voordelen: er kan nog weleens wat meer onderhandelingsruimte zijn. Nadelen, niet overal was pensioen erg goed geregeld (dat moet je dan zelf regelen en ook rekening mee houden in je salaris), er was niet altijd een automatische loonsverhoging.

Maar vraag vooral naar het handboek, dan weet je wat erin staat. Vaak zijn het gewoon prima regels die je in een CAO ook terugvindt.
Mijn huidige werkgever heeft ook zo'n handboek en salaris, pensioen, vrije dagen etc. zijn gewoon prima geregeld.
Nog nooit een CAO gehad, wel altijd een personeelshandboek, maar echt niet dat daar salarisschalen en dergelijk instaan.

Ik werk voor commerciële organisaties waar je je salaris zelf strak moet onderhandelen en het kan best dat je collega iets heel anders verdient.

Ik heb ons handboek nog nooit in detail doorgenomen. Is meer wat de gangbare kantoortijden zijn en hoe we met privacy omgaan en de vertrouwenspersoon enzo. Denk niet dat wat wij hebben je gerust zou stellen.
pina wijzigde dit bericht op 21-04-2025 10:17
59.93% gewijzigd
Net even gekeken, het is toch uitgebreider dan ik in mijn hoofd had, toch best een boekwerk, maar een salarishuis staat er niet in, in elk geval.
Wij hebben ook geen cao maar wel een heel uitgebreid personeelshandboek. Hierin staan eigenlijk wel alle punten die ook in een cao staan.

Wij hebben alleen geen vaste salarisschalen met periodieken. Dat kan ook in je voordeel werken doordat je veel stappen kan maken qua salaris.
In sommige handboeken staan wel salarisschalen dus dat is per bedrijf anders.

Je kan vragen of ze het handboek alvast naar je sturen.
Bedankt alvast.
Ik zal zeker het handboek opvragen.

Ik ben benaderd via LinkedIn door een recruitment bureau. Dit komt wel vaker voor maar nu was ik wel enthousiast over de vacature.

Ander dilemma is ook dat mijn huidige werkgever bezig is met een vacature ronde voor een nieuwe functie (waar veel mensen voor worden gezocht intern) waarvan de kans zeer groot is dat ik daar voor word geselecteerd. Dit duurt nog een aantal maanden.

Ik twijfel dus ook of ik blijf bij het gene wat komen gaat of niet.
Beautyblender schreef:
21-04-2025 10:18
Wij hebben ook geen cao maar wel een heel uitgebreid personeelshandboek. Hierin staan eigenlijk wel alle punten die ook in een cao staan.

Wij hebben alleen geen vaste salarisschalen met periodieken. Dat kan ook in je voordeel werken doordat je veel stappen kan maken qua salaris.
In sommige handboeken staan wel salarisschalen dus dat is per bedrijf anders.

Je kan vragen of ze het handboek alvast naar je sturen.
Maar het kan ook willekeur in de hand werken. Iemand die goed is maar minder goed kan onderhandelen moet dan maar hopen dat iemand er aan denkt om meer te geven. Plus dat veel mensen het een aantrekkelijk idee kunnen vinden omdat veel mensen denken dat zij beter zijn dan gemiddeld.
Appletje schreef:
21-04-2025 11:12
Maar het kan ook willekeur in de hand werken. Iemand die goed is maar minder goed kan onderhandelen moet dan maar hopen dat iemand er aan denkt om meer te geven. Plus dat veel mensen het een aantrekkelijk idee kunnen vinden omdat veel mensen denken dat zij beter zijn dan gemiddeld.
Het is vooral marktwerking die hierin een rol spoelt.

Maar inderdaad, je moet wel een beetje kunnen onderhandelen.
pina wijzigde dit bericht op 21-04-2025 11:24
7.01% gewijzigd
MEFunny schreef:
21-04-2025 10:41
Bedankt alvast.
Ik zal zeker het handboek opvragen.

Ik ben benaderd via LinkedIn door een recruitment bureau. Dit komt wel vaker voor maar nu was ik wel enthousiast over de vacature.

Ander dilemma is ook dat mijn huidige werkgever bezig is met een vacature ronde voor een nieuwe functie (waar veel mensen voor worden gezocht intern) waarvan de kans zeer groot is dat ik daar voor word geselecteerd. Dit duurt nog een aantal maanden.

Ik twijfel dus ook of ik blijf bij het gene wat komen gaat of niet.
Dan wacht je dat toch even af? Zeg je tegen de recruiter dat de timing voor jou nu niet optimaal is, maar dat je t.z.t. graag contact opneemt. Als de functie bij je huidige werk iets is waar je geïnteresseerd in zou zijn.

Sta je meteen sterk in eventuele onderhandelingen.
pina wijzigde dit bericht op 21-04-2025 11:36
3.13% gewijzigd
Appletje schreef:
Wij werken onder een cao, maar er is heel veel willekeur en onderhandeling mogelijk als je maar onder de "juiste" mensen werkt.
pina schreef:
21-04-2025 10:17
Net even gekeken, het is toch uitgebreider dan ik in mijn hoofd had, toch best een boekwerk, maar een salarishuis staat er niet in, in elk geval.
Hier ook niet. Sterker nog, die informatie delen ze niet eens als je erom vraagt.
Wij hebben beide, een CAO en een personeelshandboek. Ik het personeelshandboek staan vooral dingen die in de CAO niet of anders geregeld zijn. Het ziekmeldprotocol, de klachtenprocedure, jubileumuitkeringen, secundaire arbeidsvoorwaarden, zoals het vitaliteitsbudget.
Appletje schreef:
Daar heb je gelijk in! Bij ons zijn uiteindelijk ook mensen weggegaan omdat ze nooit omhoog gingen buiten de jaarlijkse indexering om. Zo zonde
Star⁴ schreef:
21-04-2025 14:52
Hier ook niet. Sterker nog, die informatie delen ze niet eens als je erom vraagt.
Hier ook niet.
pina schreef:
21-04-2025 11:23
Dan wacht je dat toch even af? Zeg je tegen de recruiter dat de timing voor jou nu niet optimaal is, maar dat je t.z.t. graag contact opneemt. Als de functie bij je huidige werk iets is waar je geïnteresseerd in zou zijn.

Sta je meteen sterk in eventuele onderhandelingen.
Ook dit is zeker een optie. De kans dat deze baan dan weg is tegen die tijd is dan wel groot natuurlijk. Ik was/ben best wel enthousiast

En wat ik verder lees nu is het opvragen van het personeelsboek geen gek idee. Het is dat ik het niet gewend ben dat een zorgorganisatie niet bij een CAO is aangesloten.
Ik haal al veel uit deze antwoorden
Beautyblender schreef:
21-04-2025 16:25
Daar heb je gelijk in! Bij ons zijn uiteindelijk ook mensen weggegaan omdat ze nooit omhoog gingen buiten de jaarlijkse indexering om. Zo zonde
Maar soms gebeurt ook het omgekeerde, goede mensen die men vast wil houden krijgen zonder daarvoor hele trajecten of promoties in te moeten gewoon loonsverhoging op voorspraak van een manager die zijn mensen niet kwijt wil aan de concurrent. Die zijn dan minder gebonden aan allerlei schalen en tredes.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven