Werk & Studie alle pijlers

Prive-tijd opeisende werkgever

30-08-2009 21:41 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey allen, ik open dit onderwerp omdat iemand in mijn omgeving tegen dit fenomeen aanloopt: een werkgever die prive tijd opeist door te smsen in vrije tijd, verwachten dat men eerder op het werk verschijnt. En dan bedoel ik dus niet een half uur vantevoren, maar 2,5.

Maar ook kritiek leveren als de werknemer een keer eerder naar huis wil, als diegene bijv. de hele week heeft overgewerkt.

Overuren mogen ook niet gecompenseerd worden, men ziet dit als investering in je zelf en je toekomst.

Mooi streven, maar daar moet dan wel iets tegenover staan en ook dat is niet het geval: niet in salaris en weinig doorgroeimogelijkheden.

Onder het mom van betrokkenheid vergroten worden al deze, in mijn ogen, stalking-acties, ingezet.

Zijn er anderen die dit ook hebben meegemaakt of die op dit moment ook zo'n fijne werkgever hebben?

Persoon in kwestie is nu voor andere baan aan het zoeken, maar die liggen niet bepaald voor het oprapen.
Mijn werkgever belde me in het begin een paar keer 's avonds voor onbenulligheden die overduidelijk ook tot de volgende dag konden wachten, maar waar zij dan gewoon zelf mee bezig was en daarom graag af wilde maken. Nadat dat een paar keer is gebeurd heb ik mijn telefoon een aantal keer bewust niet opgenomen en later teruggebeld en met een bezorgde stem gezegd: ik zie dat je me gebeld hebt! is er iets aan de hand? Nee, dat was dan nooit, en eigenlijk was het altijd al opgelost, doordat ze bv. haar eigen documenten had doorgezocht. Maarja het is zo makkelijk hè, als je je mobieltje bij de hand hebt om het een ander te laten doen. Ik voel me dan niet echt vrij. Ik heb nu twee mobieltjes, één telefoonnummer hebben alleen familieleden en naaste vrienden en de ander heeft de baas, die zet ik gewoon uit na een bepaalde tijd.
In sommige branches is het normaal dat werk en privé in elkaar overlopen. Doorgaans staan daar heel behoorlijke arbeidsvoorwaarden tegenover. Om te kunnen beoordelen wat hier speelt is het van belang te weten welke functie jouw kennis uitvoert en om welke bedrijfstak het gaat.
Margaretha,dit is niet bellen of smsen om iets te vragen.

Maar bijv.: om te informeren over gehaalde targets, of om aan te geven welke targets er nog gehaald moeten worden.

iets wat dus ook op de dag zelf dat diegene werkt meegedeeld kan worden.

Meest bizarre is wel dat diegene een keer een sms om 4:00 'sochtends ontving van de leidinggevende.......

wulles, bij bepaalde functies kan ik het mij idd voorstellen: als je in de medische wereld werkt, een begeleidende functie heb waarbij zorg van anderen op iedere moment gewenst is. Als je in een huis van bewaring werkt kan er ook afgesproken worden dat je X aantal keer per maand oproepbaar bent en dat nog wel tegen extra betaling voor de tijd dat diegene bereikbaar is.

Maar dit is een sales functie waarbij min of meer geeist wordt / als vanzelfpsrekend dat diegene bijna iedere prive uurtje opoffert.

Ook in de weekenden, dit is vandaag ter sprake geweest toen ik met diegene aan het winkelen was en diegene gesmst werd.

Dat diegene morgen 2,5 uur eerder werd verwacht.

Teruggesmsd dat er andere (prive)afspraken gepland staan, dus dat diegene gewoon om de normale tijd zal beginnen.

Ik heb ook wel eens dat ik sms/bel met mijn leidinggevende buiten werktijd. Maar dat is sporadisch en niet structureel en als iets op mijn vrije dag gepland staat wordt er gevraagd of ik dan kan.
Wij hebben een geheim telefoonnummer en het mobiele nummer is bij de werkgever ook niet bekend. Dus thuis lastig vallen kan al niet.

Ik had ook ooit zo'n baas. We kwamen wel op tijd maar pauze hadden we niet (per dag dus een uur) en 's avonds werd het regelmatig laat (per dag dus een half uur tot een uur). Baas vond dat allemaal heel normaal en er zat inderdaad niks anders op dan een andere baan zoeken.

Je kunt natuurlijk protesteren, maar dan wordt je meegedeeld dat je ook kunt gaan, en je kunt een jurist inschakelen maar dan krijg je te maken met een verstoorde werkrelatie, en dan kun je ook gaan.

Er zijn nou eenmaal van die werkgevers.......
Waarom wordt het niet op een normale manier besproken dan?

Btw: je vriend(in) hoeft bij smsen toch niet direct te antwoorden? En 's nachts kan hij/zij de tel toch uitzetten?
mamalelie, ja ik ken het dus niet dus ik was stomverbaasd vanmiddag toen het hele verhaal eruit kwam.

Maar vanmiddag was geloof ik de druppel, ze gaat z.s.m een andere baan zoeken.

Ik heb wel eens van dat soort werkgevers gehoord, ,maar dacht dat het wel meeviel.

Maar na vandaag ben ik extra blij met mijn eigen werkgever.
quote:blumpke schreef op 30 augustus 2009 @ 22:12:

Waarom wordt het niet op een normale manier besproken dan?

Btw: je vriend(in) hoeft bij smsen toch niet direct te antwoorden? En 's nachts kan hij/zij de tel toch uitzetten? Heeft ze ook aangegeven.Maar er wordt duidlijk niet naar geluisterd.

Ze heeft ook wel eens niet gereageerd, maar op smsjes als: je wordt morgen zo en zo laat verwacht moet je toch wel antwoorden.

S'nachts laat ze tel. aan vanwege haar ouders, voor noodgevallen.
Ik vind het altijd een beetje geven en nemen. Gelukkig heb ik een hele schappelijke baas, die ook veel van mij goedvindt. Als hij mij 's avonds belt dan vraagt hij sowieso of hij niet stoort, terwijl hij weet dat ik er nooit voor 12 uur in lig. Het zijn dan vaak dingen waar wij overdag niet aan toekomen, ik heb er zelf ook baat bij, soms, om dat dan even door te spreken.

Aan de andere kant moet ik soms ook wel eens weg voor Muizelientje, wat overigens nooit met mijn rooster (ik sta voor de klas) zal storen. Maar soms op een niet ingeroosterde dag moet ik wel eens weg voor Muizelientje omdat ik dat vanwege het werkrooster van een arts niet anders kan (Muizelien heeft een diagnose in het autistisch spectrum met als gevolg dat ik nu in een opstartmallemolen zit). Kortom het is geven en nemen bij mij en mijn baas. Dat loopt heel soepel en dat werkt voor mij heel prettig. Ik vind het niet erg om eens een pauze over te slaan als er even gebuffeld moet worden, maar als ik dan eens een uur pauze neem, doet hij ook niet moeilijk. Als het maar nooit met mijn lessen conflicteert.

Ken echter ook werkgevers die rustig van je verlangden dat je elke dag nog eens een half uur in de rij bij het postkantoor ging staan in je eigen tijd. Of die nog een deal wilden rondmaken waarvoor een contract opgemaakt moest worden, en je dus rustig 3 uur overwerkte: zonder dank je wel, zonder aanbod van pizza halen of wat dan ook. Maar wel fronsen als je 5 minuten te laat was, of een kopie van je paspoort draaide voor privegebruik. Dan was het bij mij ook heel snel over.
Aangeven of een echt gesprek aangaan, zijn in mijn ogen 2 verschillende dingen. Ik werk als verloskundige 24/7, maar zelfs dan kan er nog een hoop geregeld worden. Dus het verbaasd mij werkelijk dat dat in haar functie niet kan.

En anders een keer zeggen dat ze de sms niet ontvangen heeft.
muis66, thats my tought exactly.

Ik ben iemand die sporadisch overuren opschrijft, puur om het feit dat ik ook wel eens een half uur later of eerder wegga.

Met mijn baan is dit gelukkig wel mogelijk.

En als ik iets niet afkrijg op het werk neem ik het ook wel eens mee naar huis omdat dit rustiger werken is zonder gestoord te worden.

Maar deze werkgever maakt vervelende opmerkingen, achter haar rug om, toen ze een keer een dag ziek was.

En ze wilde een keer een uur eerder weg naar huis omdat ze de hele week structureel iedere dag een uur had overgewerkt.

Werd totaal niet begrepen, overuren wordt dus gezien als investering in jezelf.

Waarop zij doodleuk had gezegd dat het zo wel een eenrichtingsverkeer werd.
quote:blumpke schreef op 30 augustus 2009 @ 22:21:

Aangeven of een echt gesprek aangaan, zijn in mijn ogen 2 verschillende dingen. Ik werk als verloskundige 24/7, maar zelfs dan kan er nog een hoop geregeld worden. Dus het verbaasd mij werkelijk dat dat in haar functie niet kan.

En anders een keer zeggen dat ze de sms niet ontvangen heeft.Nouja, ben er niet bij geweest.Maar ze heeft dit dus al besproken. En wellicht was ze voorzichiger in haar bewoordingen, maar de boodschap was wel duidelijk: prive tijd is prive tijd.

Maar dat wordt dus niet in dank afgenomen.

Morgen zou ze me bellen want ze zal wel een en ander horen over haar weigering om 2,5 uur eerder te starten.

De reden waarom ze overigens ook niet eerder wil beginnen is dat ze gisteren een vergadering hadden van 2 uur en dat is gewoon eigen tijd.
ik heb een manager gehad die het heel normaal vond dat je 24/7 dienstbaar moest zijn. An sich is dat in sommige functie ok, maar in de functie die ik daar had niet.

Ze belde me op vrije dagen minstens 4 keer, en heeft het zelfs gepresteerd om me te bellen terwijl ik in het ziekenhuis zat ( en ze dat wist) En het is dan niet omdat er iets dringends gebeurt, maar omdat ze er dan iets gedaan moest worden waar ze zelf niet bereidt toe was.

Toen ik in het ziekenhuis zat nam ik niet op ( ik zat namelijk bij de arts) en toen had ik een voicemail waarin ze helemaal los ging, dat ik de telefoon op moest nemen als ze belde, ze was namelijk mijn baas!!

Toen ik de volgende dag op kantoor kwam heb ik smorgens gevraagd om een mobiel van de zaak, die kreeg ik niet, want dat was niet nodig in mijn functie... Toen heb ik haar vriendelijk doch dringend gevraagd om mijn mobiele nummer te verwijderen uit haar mobiel. Onder luid protest heeft ze dit gedaan ( onder de dreiging dat ik de directeur ging inlichten en haar voicemail aan de directeur zou laten horen!)
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
"Mensen nemen de ruimte die jij ze geeft."
Heeft ze geen CAO dan? Daar staan overuren ook in beschreven en daar staat vast ook in dat ze redelijkerwijs overuren ook mag weigeren.
Da's een goeie Wishful Thinking, die ga ik onthouden.
quote:Donna schreef op 30 augustus 2009 @ 22:25:

muis66, thats my tought exactly.

Maar deze werkgever maakt vervelende opmerkingen, achter haar rug om, toen ze een keer een dag ziek was.

En ze wilde een keer een uur eerder weg naar huis omdat ze de hele week structureel iedere dag een uur had overgewerkt.

Werd totaal niet begrepen, overuren wordt dus gezien als investering in jezelf.

Waarop zij doodleuk had gezegd dat het zo wel een eenrichtingsverkeer werd.

Diezelfde baas had zo'n secretaresse. Ze is nu weg, mede omdat mijn baas zich kapot ergerde aan haar mentaliteit. Ik moet ongeveer een uur met de auto reizen. Geeft niet, ik heb een heerlijke baan, dat is belangrijk, en rust aan mijn kop in woelige tijden met Muizelien dankzij een begripvolle baas. Dus plank ik dat uurtje. Maar ja, soms sta je in de file. Dus meldde ik het altijd netjes aan de secretaresse voor het geval ik gezocht werd. Ze ging dan altijd achter mijn rug vreselijk tekeer over dat ik in de file stond, en dat deed maar en blablabla. Ze vergat even dat ik niet voor de lol in de file sta, het netjes meldde, mijn baas ermee kon leven en dat ik ook op mijn niet-werkdagen en in het weekend mijn email van werk raadpleegde. Verder had ze het land aan de ex van haar man die op haar kont zat en niets deed, behalve alimentatie eisen en niet werken. In mijn gezicht mij bewonderen: alleenstaande moeder, tweede univstudie, moeilijk kind en dan toch werken, geen uitkering en alimentatie souperen van ex en er naast niets doen, nou nou nou, Moeder Theresa, move over. Waarop ik een keertje droogjes zei dat het voor sommigen wel eens vervelend kon zijn als ik weer eens in de file stond omdat ondanks al die voornoemde lovenswaardige eigenschappen mij ter ore was gekomen dat mensen soms echt boos konden worden als ik een kwartiertje later binnenzeilde vanwege een file.

Ze werd rood en heeft over mij nooit meer bij de baas durven mopperen.

Edit: betreffende secretaresse woonde 5 minuten fietsen van het werk vandaan maar owee als de vergadering 10 minuten uitliep. Boos op haar klokje wijzen en zuchten.....
Misschien ben ik naïef maar ik denk niet dat het persé uit kwaaiigheid hoeft te zijn dat een baas in privétijd nog zijn werknemers 'lastigvalt' met onbenullige zaken. Ik denk dat dat ligt aan twee dingen: ten eerste is het tegenwoordig heel erg gemakkelijk om te bellen en is iedereen altijd bereikbaar. Ik ben pas 24 maar herinner me nog dat ik weleens met een vriendin afsprak toen ik nog op de middelbare school zat en dat we dan met het openbaar vervoer moesten en elkaar zouden treffen op het station. Als de ander dan niet kwam dan zat er gewoon niets anders op dan op de volgende trein te wachten en eventueel de volgende. Nu is dat niet denkbaar, iedereen is eraan gewend dat elke andere persoon constant bereikbaar is waar diegene op dat moment ook is en wat diegene op dat moment ook aan het doen is.

Ten tweede denk ik dat die bazen heel veel meer uren aan het werk besteden dan wij gewone werknemers. Ze krijgen daar meestal ook veel meer voor betaald dus ik heb er geen medelijden ofzo mee. Maar ik verwacht dat mijn baas gewoon heel vaak aan het werk denkt en met het werk bezig is, ook als ik wat anders aan het doen ben, en dat in combinatie met reden 1 zorgt ervoor dat ze om onbenulligheden bellen.

Ik denk ook dat ze vaak denken 'een kleinigheidje' of 'een korte vraag' of 'een snelle mededeling' en dat is dan meestal ook wel zo, maar als je je daar in je vrije tijd over moet gaan buigen dan voel je je toch niet blij. Als ik het zo niet weet, na moet zoeken, dan baal ik en ga ik dat toch doen, want ik schaam me dan een beetje dat ik het niet zo uit mijn hoofd weet. Uiteindelijk ben je dan de hele tijd met het werk bezig, en ik vind dat niet prettig als ik wil sporten, een romantische date heb met mijn vriend, of als ik gewoon lui voor de tv hang, want zo kan ik dus nooit ontspannend.

Ik zou er trouwens wel voor openstaan als het voor mijn carrière goed zou zijn of als er een financiële beloning tegenover zou staan. Zolang dat niet zo is denk ik er niet over.
Toen deze persoon in dienst kwam moet er ook gesproken zijn over allerlei arbeidsvoorwaarden. Als het goed is moet toen ook al ter sprake gekomen zijn dat overwerk niet uitbetaald wordt etc. Normaal gesproken als overwerk niet uitbetaald wordt (of tijd voor tijd) geeft dat aan dat je ook in een bepaalde salarisschaal valt.

Als het haar niet bevalt kan ze beter op zoek gaan naar een andere baan. En bij het sollicitatiegesprek duidelijk aangeven wat ze wel en niet wilt.
Bovendien is dit een salesfunktie. Bij een salesfunktie komt het vaak voor dat vergaderingen buiten werktijd is. Of bezoekverslagen schrijven in eigen tijd etc.

Prima als je dat niet wilt, maar dan moet je op zoek gaan naar een andere baan.
Ik zou zakelijke telefoon gewoon niet opnemen in mijn vrije tijd. Verder zou ik niet overwerken als dat niet gecompenseerd wordt met geld of vrije tijd.
In een salesfunctie is het vrij normaal. Het hoort er imo bij en heb er dan ook niet zoveel problemen mee. Een sms is maar een sms en die kan ik rustig beantwoorden. Eerder komen indien echt nodig doe ik ook en eerder weg in drukke tijden niet.

Daar staat een hele hoop flexibiliteit tegenover in rustige tijden die er ook genoeg zijn.

Je moet het wel kunnen, dat klopt..
quote:biol schreef op 30 augustus 2009 @ 22:30:

Toen ik de volgende dag op kantoor kwam heb ik smorgens gevraagd om een mobiel van de zaak, die kreeg ik niet, want dat was niet nodig in mijn functie... Toen heb ik haar vriendelijk doch dringend gevraagd om mijn mobiele nummer te verwijderen uit haar mobiel. Onder luid protest heeft ze dit gedaan ( onder de dreiging dat ik de directeur ging inlichten en haar voicemail aan de directeur zou laten horen!)Respect!!!
quote:Bertha schreef op 31 augustus 2009 @ 10:14:

Bovendien is dit een salesfunktie. Bij een salesfunktie komt het vaak voor dat vergaderingen buiten werktijd is. Of bezoekverslagen schrijven in eigen tijd etc.

Prima als je dat niet wilt, maar dan moet je op zoek gaan naar een andere baan.

Bovendien werkt een salesfunctie met een target. Bij het behalen van het target het je je beloning op een al reeds heel aardig basissalaris (over het algemeen)

Als jij je target kan halen in 10 uur per week mag dat, heb je daar 70 uur voor nodig, dan moet je dat doen. Als je het maar haalt. Dat betekent in de praktijk een hoop flexibiliteit, een hoop avond werk kwa voorstellen maken, dinertjes, zakenreizen ed..
Ik ben secretaresse, dus over het algemeen wordt overwerken niet verwacht en is het ook niet nodig. Ik ben er dan dus ook heel strikt in: tussen 9 en 5 is de tijd van de baas en na 5 uur is de tijd van mij. Het is niet zo dat ik al het werk uit mijn handen laat vallen zodra de klok 5 uur slaat, maar ik probeer er wel voor te zorgen dat ik op tijd naar huis kan (desnoods loop ik het laatste uurtje een tandje harder). En áls mijn baas belt in privétijd neem ik echt wel de telefoon op. Het moet alleen geen gewoonte worden.

Ik word altijd een beetje kriegelig van de zin "geen 9 tot 5 mentaliteit". Dan heb ik altijd de neiging om te reageren "nee hoor, ik heb geen 9 tot 5 mentaliteit, ik werk liever van 10 tot 4". Als zoiets in de advertentie staat, lees ik daarin dat er veel overgewerkt wordt en dat de werkgever te krenterig is om genoeg personeel aan te nemen.

Ik ben het wel eens met de opmerking van WishfulThinking: "Mensen nemen de ruimte die jij ze geeft." Ondanks mijn redelijk uitgesproken mening hierover, heb ik er nooit problemen mee.

Mijn mening is dus duidelijk mits het niet in de functiebeschrijving staat vind ik dat je baas je niet hoort "lastig te vallen" in privétijd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven