Rare re-integratie
woensdag 26 december 2018 om 22:21
Hallo allemaal,
Ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen. Ik ben inmiddels een aantal maanden uit de running op mijn werk. Dit is natuurlijk erg vervelend. Wat ik merk is dat ik maar weinig van mijn werk en collega’s hoor. Er is weinig begrip en medeleven terwijl ik goede verstandhoudingen had op het werk. Met de feestdagen is mij zelfs geen fijne feestdagen gewenst en ik heb ook geen kerstpakket gehad. Is dit normaal? Ik vind het maar een rare gang van zaken?
De bedoeling is dat ik binnen enkele weken weer een paar uren ga werken. Ik merk dat ik daar door deze sfeer wel tegenop zie...
Ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen. Ik ben inmiddels een aantal maanden uit de running op mijn werk. Dit is natuurlijk erg vervelend. Wat ik merk is dat ik maar weinig van mijn werk en collega’s hoor. Er is weinig begrip en medeleven terwijl ik goede verstandhoudingen had op het werk. Met de feestdagen is mij zelfs geen fijne feestdagen gewenst en ik heb ook geen kerstpakket gehad. Is dit normaal? Ik vind het maar een rare gang van zaken?
De bedoeling is dat ik binnen enkele weken weer een paar uren ga werken. Ik merk dat ik daar door deze sfeer wel tegenop zie...
donderdag 27 december 2018 om 10:32
Ik weet nog niet hoe ik het ga doen bij terugkeer. Zie er best tegenop. Ik zal wel vriendelijk doen. Maar weer gezellig met iedereen doen terwijl er zo weinig medeleven is geweest vind ik wel lastig. Bedrijfsarts heeft advies gegeven voor over een tijdje weer een paar uren per week werken. Maar verder nog niet concreet.
donderdag 27 december 2018 om 10:40
Ottertje74 schreef: ↑27-12-2018 10:32Ik weet nog niet hoe ik het ga doen bij terugkeer. Zie er best tegenop. Ik zal wel vriendelijk doen. Maar weer gezellig met iedereen doen terwijl er zo weinig medeleven is geweest vind ik wel lastig. Bedrijfsarts heeft advies gegeven voor over een tijdje weer een paar uren per week werken. Maar verder nog niet concreet.
Dat is dus precies die drempel waar al eerder over gesproken is. De drempel die steeds hoger wordt als het contact niet wordt onderhouden. Ik vind dat vanuit je leidinggevende niet goed. Maar ik weet niet in hoeverre je dat van collega's kunt verwachten. In hoeverre weten ze wat er met jou aan de hand is? Je bent niet verplicht om te melden wat er is, maar dat kan het contact vanuit de collega's wel bemoeilijken. Altijd lastig om te bepalen wat je wel of niet deelt.
donderdag 27 december 2018 om 10:42
Er schiet me nu ook een situatie te binnen waarbij een zus van een (voor mij verre) collega die een hersenbloeding had gehad updates stuurde. De leidinggevende stuurde die naar een hele (te) grote groep mensen door.
Er stonden hele persoonlijke dingen in over de status van het herstel. Ik zou zelf echt nooit zulke dingen naar werk door (laten) sturen, zeker als je ook nog weer eens terugkeert.
Ik heb toen wel aan de leidinggevende gevraagd of zus van zieke er van op de hoogte was dat dit met zo’n brede groep gedeeld werd en of dat misschien even nagevraagd moest worden. Daarna hield dit type email op, dus ik vermoed dat dit inderdaad niet zo besproken was.
Maar goed, dat staat los van vragen hoe het gaat natuurlijk.
Er stonden hele persoonlijke dingen in over de status van het herstel. Ik zou zelf echt nooit zulke dingen naar werk door (laten) sturen, zeker als je ook nog weer eens terugkeert.
Ik heb toen wel aan de leidinggevende gevraagd of zus van zieke er van op de hoogte was dat dit met zo’n brede groep gedeeld werd en of dat misschien even nagevraagd moest worden. Daarna hield dit type email op, dus ik vermoed dat dit inderdaad niet zo besproken was.
Maar goed, dat staat los van vragen hoe het gaat natuurlijk.
donderdag 27 december 2018 om 10:46
Word je dan wel uitgenodigd door je leidinggevende? Of moet je dat zelf ook regelen?Ottertje74 schreef: ↑27-12-2018 10:32Ik weet nog niet hoe ik het ga doen bij terugkeer. Zie er best tegenop. Ik zal wel vriendelijk doen. Maar weer gezellig met iedereen doen terwijl er zo weinig medeleven is geweest vind ik wel lastig. Bedrijfsarts heeft advies gegeven voor over een tijdje weer een paar uren per week werken. Maar verder nog niet concreet.
donderdag 27 december 2018 om 10:49
Dit is wel zo ja. Ik had ooit een langdurig zieke collega, wij hadden werkelijk geen flauw benul wat ze had. Ze had wel contact met de lg, maar die deelde daar niets over. Wij hadden tijdens heel haar ziekte geen contact, we hadden geen flauw benul of ze ons wel wilde spreken. Dat maakte het ook voor ons als collega's heel lastig.Marana-- schreef: ↑27-12-2018 10:40Dat is dus precies die drempel waar al eerder over gesproken is. De drempel die steeds hoger wordt als het contact niet wordt onderhouden. Ik vind dat vanuit je leidinggevende niet goed. Maar ik weet niet in hoeverre je dat van collega's kunt verwachten. In hoeverre weten ze wat er met jou aan de hand is? Je bent niet verplicht om te melden wat er is, maar dat kan het contact vanuit de collega's wel bemoeilijken. Altijd lastig om te bepalen wat je wel of niet deelt.
donderdag 27 december 2018 om 11:06
Ik heb gedeeld wat ik heb, dus dat weet iedereen.Marana-- schreef: ↑27-12-2018 10:40Dat is dus precies die drempel waar al eerder over gesproken is. De drempel die steeds hoger wordt als het contact niet wordt onderhouden. Ik vind dat vanuit je leidinggevende niet goed. Maar ik weet niet in hoeverre je dat van collega's kunt verwachten. In hoeverre weten ze wat er met jou aan de hand is? Je bent niet verplicht om te melden wat er is, maar dat kan het contact vanuit de collega's wel bemoeilijken. Altijd lastig om te bepalen wat je wel of niet deelt.
donderdag 27 december 2018 om 11:26
Oh ja? Je weet ook dat de werkgever haar salaris dan kan stopzetten als de werkgever wel het advies van de bedrijfsarts wil volgen? Zelfs als je een deskundige oordeel aanvraagt bij het UWV kan het salaris volledig stop gezet worden tot de uitkomst UWV bekend is. Indien de werknemer niet in het gelijk gesteld wordt blijft het stopzetten gehandhaafd tot zij het advies opvolgt en kan er op een zeker moment ontslag aangevraagd worden.
donderdag 27 december 2018 om 11:33
ieneminnie schreef: ↑27-12-2018 11:26Oh ja? Je weet ook dat de werkgever haar salaris dan kan stopzetten als de werkgever wel het advies van de bedrijfsarts wil volgen? Zelfs als je een deskundige oordeel aanvraagt bij het UWV kan het salaris volledig stop gezet worden tot de uitkomst UWV bekend is. Indien de werknemer niet in het gelijk gesteld wordt blijft het stopzetten gehandhaafd tot zij het advies opvolgt en kan er op een zeker moment ontslag aangevraagd worden.
Ze spreekt mij aan als werkgever. Ze zegt dus dat ik als werkgever het advies van de bedrijfsarts naast me neer kan leggen maar dat dat niet verstandig is (en dat beaam ik). Ze zegt het niet tegen TO of een andere werknemer. Het gaat ook niet over TO, aangezien niets erop duidt dat TO dat doet.
donderdag 27 december 2018 om 11:34
Dan is het best lullig dat je collega's meer terug informeren. Jammer dat het zo loopt.
donderdag 27 december 2018 om 11:35
Als adviezen niet worden opgevolgd kan het de werkgever geld kosten of ontslag nietig worden verklaard.ieneminnie schreef: ↑27-12-2018 11:26Oh ja? Je weet ook dat de werkgever haar salaris dan kan stopzetten als de werkgever wel het advies van de bedrijfsarts wil volgen? Zelfs als je een deskundige oordeel aanvraagt bij het UWV kan het salaris volledig stop gezet worden tot de uitkomst UWV bekend is. Indien de werknemer niet in het gelijk gesteld wordt blijft het stopzetten gehandhaafd tot zij het advies opvolgt en kan er op een zeker moment ontslag aangevraagd worden.
donderdag 27 december 2018 om 12:52
Misschien is het een verschil in beleving. Gaan zij uit van een situatie waarin jij graag met rust gelaten wil worden of dat dat beter voor jou en jouw herstel zou zijn. En ervaar jij het juist anders. In dat geval is het miscommunicatie en zou het jammer zijn voor jullie en de verstandhoudingen wanneer dit niet uitgesproken of besproken is. Er van uitgaan dat jouw beleving de enige juiste is zou in dat geval kunnen zorgen voor onnodige complicaties in de sfeer en je werkbeleving na terugkeer.Ottertje74 schreef: ↑27-12-2018 10:32Ik weet nog niet hoe ik het ga doen bij terugkeer. Zie er best tegenop. Ik zal wel vriendelijk doen. Maar weer gezellig met iedereen doen terwijl er zo weinig medeleven is geweest vind ik wel lastig. Bedrijfsarts heeft advies gegeven voor over een tijdje weer een paar uren per week werken. Maar verder nog niet concreet.
Begrijp me niet verkeerd. Jij mag jouw beleving hebben. Echter ga niet enkel uit van slechte bedoelingen van de anderen.
Beterschap gewenst!
donderdag 27 december 2018 om 12:56
Met wie gedeeld? Met LG? En communiceert die erover naar de collega’s? Of beweegt zich jouw uitval in een algehele sluier van mistiek? En denkt LG dat jij je collega’s zelf op de hoogte gehouden hebt?
Allemaal vragen, geen antwoorden, wel aannames.
donderdag 27 december 2018 om 16:38
Hoi Troeteltje,
Helaas ben jij een vaan de velen zoals het nu gaat. Inderdaad weinig interesse vanuit het werk en dat is normaal. Heel fout maar waar. Het zou je leidinggevende gesierd hebben om je kerstpakket persoonlijk af te geven. Dat zou een vorm van waardering en betrokkenheid geweest zijn.
Het maakt niet uit wat je wel en niet gezegd hebt tegen je collega’s en leidinggevende. Het siert de mensen die wel wat naar je gedaan hebben. Nogmaals dat zal een enkeling zijn.
Je bent ziek en mag verwachten dat minimaal je leidinggevende contact houdt. Ik vind dat zijn plicht en daar wordt hij voor betaald. Omgekeerd ben je als je ziek bent extra kwetsbaar en is contact opnemen niet altijd even gemakkelijk.
Veel beterschap, en denk dat je als er begin volgend jaar nog niets hebt ontvangen dat je weet wat je van je leidinggevende mag verwachten. Een les die misschien wel meer waard kan zijn dan het kerstpakket.
Succes
Helaas ben jij een vaan de velen zoals het nu gaat. Inderdaad weinig interesse vanuit het werk en dat is normaal. Heel fout maar waar. Het zou je leidinggevende gesierd hebben om je kerstpakket persoonlijk af te geven. Dat zou een vorm van waardering en betrokkenheid geweest zijn.
Het maakt niet uit wat je wel en niet gezegd hebt tegen je collega’s en leidinggevende. Het siert de mensen die wel wat naar je gedaan hebben. Nogmaals dat zal een enkeling zijn.
Je bent ziek en mag verwachten dat minimaal je leidinggevende contact houdt. Ik vind dat zijn plicht en daar wordt hij voor betaald. Omgekeerd ben je als je ziek bent extra kwetsbaar en is contact opnemen niet altijd even gemakkelijk.
Veel beterschap, en denk dat je als er begin volgend jaar nog niets hebt ontvangen dat je weet wat je van je leidinggevende mag verwachten. Een les die misschien wel meer waard kan zijn dan het kerstpakket.
Succes
donderdag 27 december 2018 om 16:42
Ik informeer ook niet bij landurig zieke collega's.
Ik teken de gezamenlijke kaart en doe mee met het gezamenlijke kadootje.
Verder ben ik er niet zo mee bezig.
Het zijn collega's, geen vriendinnen.
donderdag 27 december 2018 om 18:34
De ervaringen van behoorlijk wat anderen hier is dus dat je teveel van je collega's verwacht. Je vroeg toch naar de ervaringen van anderen?Ottertje74 schreef: ↑27-12-2018 10:32Ik weet nog niet hoe ik het ga doen bij terugkeer. Zie er best tegenop. Ik zal wel vriendelijk doen. Maar weer gezellig met iedereen doen terwijl er zo weinig medeleven is geweest vind ik wel lastig. Bedrijfsarts heeft advies gegeven voor over een tijdje weer een paar uren per week werken. Maar verder nog niet concreet.