Werk & Studie alle pijlers

Referentie check

22-12-2010 15:16 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik zit met het volgende:

Zoals eerder vermeld, ben ik al een tijd op zoek naar een nieuwe baan. Nu wil de potentiele werkgever mijn oude werkgever om een referentie vragen. Prima, niks vreemds aan.

Maar tot mijn grote schrik werd de term "eigengereid" veelvuldig gebruikt door mijn oude werkgever tijdens referentie check. En dit roept nu heel veel vragen op bij potentiele werkgever!

Wat denken jullie, zal ik oude werkgever contacteren met het verzoek om mij met een ander/positiever woord te omschrijven?.

*Was daar altijd een harde werker, nooit iets "raars" gedaan..*
mits er een goed contact is dan kan dat, zo niet dan niet meer opnemen als referent
De desbetreffende HR Manager had zelf aangeboden om mijn referent te zijn...Dan ga je er toch vanuit dat ze wel positief over je functioneren was??
Misschien vind zij eigengereid juist een hele positieve eigenschap?

Maar dan nog, als je idd een goed contact hebt (gehad) kan je wel vragen om jou iets anders te onschrijven.
Met die omschrijving zou ik inderdaad ook niet blij zijn. Lading is nogal negatief. Ik zou inderdaad even contact opnemen met je referent, vragen wat hij/zij hiermee bedoelt en overleggen of hij/zij met een positievere formulering kan komen.
Bel je referenties en vraag waarom ze je eigengereid hebben genoemd en of ze wel doorhebben dat dit in een sollicitatie een negatieve bijklank heeft. Zeg dan 'initiatiefrijk' of 'zeer zelfstandig'. Ik vind dat je als referent positief moet zijn over iemand of niet als referent moet optreden als je dat niet kan zijn.
Yup, even HR manager bellen en vragen wat hij heeft gezegd.
Bedankt voor jullie reacties!

Heb haar net een mail gestuurd of ze toch een andere term voor mij wil gebruiken. Zo niet, dan geef ik een andere (ex)collega als referent op..
Oei, is dat wel slim, per mail? Ik zou in dit soort gevallen altijd even gewoon bellen.
@TheEmpress: Heb echt geen zin om haar aan de telefoon te spreken. Ben bang dat ik emotioneel(lees: BOOS) ga worden...
Rustig bellen, misschien bedoelt ze het niet zo verkeerd als je denkt? (Al kan ik me dat niet zo goed voorstellen, maar goed...)
@Confiture: Volgens een (ex) collega daar is die HR Manager jaloers op mij..Zij haat haar werk daar, maar durft haar zekerheid niet op te geven. Misschien dat ze zich daarom zo uitspreekt over mij?
Zou kunnen, maar wie weet ben je ook gewoon wel eigengereid, is dat ook een mogelijkheid? Ik zou haar niet meer gebruiken als referent in ieder geval
Caesarion, als je nog contact hebt met een ex collega, kun je haar ook opgeven als referentie. Dat mag gewoon.
Als je er niet op kunt vertrouwen dat ze zich positief over je uitlaat, dan zou ik voor je ex-collega gaan (mits je zeker weet dat zij/hij wel met een positieve verhaal komt).
even een vraagje uit nieuwsgierigheid

PO had zichzelf opgegeven als referentie. Nu heeft ze een referentie gegeven waar TO niet blij mee is (begrijpelijk) TO wil of dat PO haar referentie wijzigt of een andere referentie opgeven bij potentieke werkgever. Maar komt beide opties niet raar over bij deze werkgever?
Misschien ben ik veels te fatalistisch maar hoe overtuigend is het om de ene referent in te ruilen voor een ander die dan wel een positief riedeltje over je afsteekt? De werkgever waar je nu mee in gesprek bent zal denk ik het woordje eigengereid niet meer kunnen vergeten.
Je potentiële werkgever zet er nu al vraagtekens bij. Wat heb je er aan om het alsnog te laten veranderen dan? Beetje laat.

Daarnaast is eigengereid voor een werkgever heel negatief. Hoe positief je het ook omschrijft.
....Daar gaat mijn nieuwe baan

En ja Meds, ik ben (stront)eigenwijs, trek mijn eigen plan.

Hou ervan om onbewandelde paden te bewandelen, zelf na te denken. Ben geen ja en amen knikker.

Maar de belangen van de organisatie staan voor mij ALTIJD voorop.
quote:Caesarion schreef op 22 december 2010 @ 17:46:

Hou ervan om onbewandelde paden te bewandelen, zelf na te denken. Ben geen ja en amen knikker.

Maar de belangen van de organisatie staan voor mij ALTIJD voorop.dat kan je toch uitleggen, dat dat jouw manier van eigengereid is. Op deze manier heeft eigengereid geen negatieve klant. Kan je,wat je net schreef, ook goed vertalen naar de funktie waar je op gesolliciteerd hebt? (ik zou alleen dat stronteigenwijs anders verwoorden:) )
HIer een zelfde soort situatie aan de hand gehad: oude werkgever als referentie opgegeven, geeft ie een lovende refentie, maar... rakelt wel mijn ziekteverzuim van 10 en 3 jaar geleden op (privéomstandigheden).

Daar kwamen weer vragen over en dus moest ik m'n privéomstandigheden uit de doeken doen. Lekker begin van een nieuwe baan (niet dus).

Gelukkig toch baan gekregen, maar deze referentie geef ik noooooit meer op.

Achteraf schijnt dat trouwens niet eens te mògen, informatie geven over ziekteverzuim. Maarja, wat doe je eraan...

Veel succes verder! Hoop, dat je een leuke baan vindt.

Hou ervan om onbewandelde paden te bewandelen, zelf na te denken. Ben geen ja en amen knikker. Maar de belangen van de organisatie staan voor mij ALTIJD voorop.Lijkt me een prima argumentatie in het gesprek met je potentiële nieuwe werkgever. En wellicht bedoelde je referent dit ook met 'eigengereid', maar was ze zich niet bewust van de negatieve connotatie.

Maar de belangen van de organisatie staan voor mij ALTIJD voorop.tuurlijk, maar blijkbaar wil de potentiele werkgever geen mensen die zelf nadenken en dus ben je afgewezen. Da's maar goed ook anders was je daar vast doodongelukkig geworden
Ik zou heel hard ja knikken, heel enthousiast doen en je uitleg van 17:46 gebruiken. Net doen of je neus bloedt, eigengereid is helemaal niet negatief.
Heeft je nieuwe werkgever wel doorgevraagd bij de referent wat de beste man bedoelt met eigengereid? Je kunt er natuurlijk verschillende dingen onder verstaan en het woord alleenkan dus verkeerd geïnterpreteerd worden. Net als flexibel te pas en onpas gebruikt wordt. Naar dat kun je ook op 100 manieren zien.
Schuin spaan en Zee gras planten potjes

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven